Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterade iBooks och PowerBooks första halvan av 2006?

Tråden skapades och har fått 231 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bollman:

Man får ju verkligen hoppas att Apple har några ess i rockärmen när det är dags att leverera Intel-maskiner. Tyvärr är det ju så att användarna mycket lättare kommer kunna jämföra prestanda när det sitter Intel-grejjer i maccarna. Idag har man ju kommit undan med att direkta jämförelser inte är möjliga. Tror det kommer bli rätt segt att sälja maccar i framtiden, åtminstone till de som inte redan är frälsta.
.

Apple har nog flera ess i rocken, men möjligheten att kunna köra både Windows och OS X räcker nog väldigt långt när det gäller att ta marknadsandelar även Apples medföljande programvaror är ett bra säljargument.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-20 22:44
Ursprungligen av bollman:

Man kan alltid dra till med "men de kör ju inte OSX". Tyvärr är inte det alltid ett argument som biter. Alldeles för många ser fortfarande ett likhetstecken mellan dator och windows. Allt annat ses på med skepsis.

Folk köper ju apples bärbara med den uråldriga G4-processorn och jag tror inte att de har blivit ilurade att de är lika snabba som den senaste bärbara pcn. En bärbar applemaskin med modern processor kommer sälja bra (tror jag). Jag ser ingen anledning till att Apple inte ska kunna hålla jämna steg med övriga krämare av bärbara datorer som använder samma processor. Det är ju bara att speedbumpa maskinerna när processorer med högre klockfrekvens blir tillgängliga.

Hoppas verkligen inte att man gör en större förändring av den nuvarande designen. Den nuvarande är banne mig på gränsen till oslagbar, och absolut inte uttjatad eller omodern.
Okej om man väljer att delvis sälja den i svart utförande, men om det så blir en enda liten skillnad på formen eller dylikt, då är det bara att hoppas på att det är en bra sådan.

tycker det verkar vettigt att sluta med 12" PB. Då slipper den konkurera med ibooken och man kan stoppa in lite mer krut i ibooken.

Jag har en 12" pbook och jag vet många som är avundsjuka på att äga en sådan.

Designmässigt är den kanon, men jag vill se en lättare och smidigare -för trots att den är liten känns den stor och klumpig - framförallt när man ser på Vaion.

Och Bollman du envisas med ditt försvarstal.

Jag ser 4 hot mott Apple när man går över till Intel!

1) Den direkta konkurrensen i ren prestanda i GHz m.m.

2) Priset / prestanda

3) Eventuellt virus till Os X / Crackat Os X lättare att göra virus.

4) Garantier måste förbättras till 3 år som standard och Apple måste skippa kvalitets fel på sina produkter. Apple offrar kvalitén för designen vilket har lätt till att Apple har haft väldigt många fel på nya datorer. Alla nya produkter som Apple har släppt har haft stora problem, även Ipod har drabbads.

Det är de direkta hoten mot Apple som jag är orolig för som t.ex. att kunna hänga med pestanda och att kunna hänga med uppdateringar av datorerna pga att det nu blir lättare att kunna jämföra datorernas tekniska specifikationer, men även att jämföra datorernas prestanda.
Jag tror att Apple inte kan ligga med alt för högt pris på sina Intel macar jämfört med Pc, pg av att inte alla kanske vill betala allt för mycket extra för design men också prestanda inte heller får vara allt för stor mellan IntelMac och Pc när det gäller Pris / Prestanda.

Sedan att man kan köra Windows på mac utan Apple ser till att det fungerar smärtfritt och problemfritt lär bara skada Apple och Mac.
Bara för man får extra mjukvara när man köper en mac betyder inte att det kommer ske en massflykt till Mac från WinPc. Pc sidan är varan att få mjukvara gratis via nätet, vilket gör att Apples högre pris för design och extra mjukvara vid köp av mac inte är så självklar anledning till flytt. Skulle det senare vissa sig att Mac Os X kommer få virus så kommer det övertaget att försvinna.

Ursprungligen av Hunter78:

Jag ser 4 hot mott Apple när man går över till Intel!

1) Den direkta konkurrensen i ren prestanda i GHz m.m.

2) Priset / prestanda

3) Eventuellt virus till Os X / Crackat Os X lättare att göra virus.

4) Garantier måste förbättras till 3 år som standard och Apple måste skippa kvalitets fel på sina produkter. Apple offrar kvalitén för designen vilket har lätt till att Apple har haft väldigt många fel på nya datorer. Alla nya produkter som Apple har släppt har haft stora problem, även Ipod har drabbads.

1. Prestandaskillnaden mellan PC och Mac är idag inte speciellt stor om man jämför med optimerade program.
Powermac Quad G5 är bland de absolut snabbaste datorer man kan köpa idag till ett hyfsat pris.
2. Se ovan.
3. Beror inte på processorn utan på OS:et.
4 .Alla tillverkare har kvalitetsproblem från och till. Apple hör till de tillverkare som har minst fel och flest nöjda kunder, det är dock omöjligt att tillverka elektronikprodukter som är 100% felfria, speciellt som en hel del användare lyckas ha sönder dom på alla möjliga och omöjliga sätt. inte ens elektronikprodukter som är 99 procent felfria är möjliga att producera till ett överkomligt pris.

Både Think Secret och AppleInsider verkar vara säkra på att vi får den första Intelmacen i januari, så det får man nog se som ett faktum, i alla fall tills annat rapporterats. (Jag hoppas i alla fall att det är sant nu, för annars har deras artiklar skadat Apple - dvs om det inte är sant och alla blir besvikna för att det dröjer till sommaren.) Att det skulle vara konsumentmacarna som är först ut är ju i stil med tidigare rapporter, så det låter rimligt.

Frågan är väl om Apple redan från början visste att de skulle komma i januari och helt enkelt ljög om att det var först till mitten av 2006 som det skulle komma, bara för att hålla uppe försäljningen? (Det är möjligt att ni redan spekulerat kring detta i tråden - har inte läst allt, är på resande fot.) Det låter ju troligare än att de missbedömt sin egen tekniska utvecklingskapacitet med så mycket...

Ursprungligen av Adrian B:

Både Think Secret och AppleInsider verkar vara säkra på att vi får den första Intelmacen i januari, så det får man nog se som ett faktum, i alla fall tills annat rapporterats. (Jag hoppas i alla fall att det är sant nu, för annars har deras artiklar skadat Apple - dvs om det inte är sant och alla blir besvikna för att det dröjer till sommaren.) Att det skulle vara konsumentmacarna som är först ut är ju i stil med tidigare rapporter, så det låter rimligt.

Frågan är väl om Apple redan från början visste att de skulle komma i januari och helt enkelt ljög om att det var först till mitten av 2006 som det skulle komma, bara för att hålla uppe försäljningen? (Det är möjligt att ni redan spekulerat kring detta i tråden - har inte läst allt, är på resande fot.) Det låter ju troligare än att de missbedömt sin egen tekniska utvecklingskapacitet med så mycket...

När ska Apple ha sagt att de skulle komma mitten av 2006? Det jag minns av övergångspresentationen av Jobs var att han sa något i stil med att till nästa WWDC så skulle de vara lanserade (dvs redan ute för försäljning).

edit: "...and when we're here next year, we plan to have them in the marketplace" (keynoten, ca 00.55.45).

Senast redigerat 2005-11-21 06:11
Ursprungligen av Hunter78:

1) Den direkta konkurrensen i ren prestanda i GHz m.m.

Varför skulle den vara ett hot? Apple har lyckats konkurrera trots annorlunda processorer och ett rykte om sig att ligga efter prestandamässigt. Så bytet är ju en skjuts framåt i den bemärkelsen.

Ursprungligen av Hunter78:

2) Priset / prestanda

Varför skulle det göra någon skillnad jämfört med hur läget är nu? Idag betalar folk redan ett högre pris för sämre prestanda om de köper en PowerBook, men ändå väljer många PowerBook ändå. Om Apple kan leverera samma prestanda till ett fortfarande högre pris så är ändå det ändå ett steg framåt.

Ursprungligen av Hunter78:

3) Eventuellt virus till Os X / Crackat Os X lättare att göra virus.

Stämmer det? Är inte virusena anpassade för systemarkitekturen snarare än processorarkitekturen?

Ursprungligen av Hunter78:

4) Garantier måste förbättras till 3 år som standard och Apple måste skippa kvalitets fel på sina produkter.

Oavsett om de stannar kvar i PowerPC eller byter till Intel så behöver de skärpa sig när det gäller QA, på den punkten är Apple ett hot mot sig själva så att säga, om de inte förbättrar saker och ting. Bättre garantier vore verkligen önskvärt också, men jag gissar att Apple gör stora pengar på de dyra AppleCare-paket som många betalar för.

Punkt 1, 2 och 4 ser jag inte som hot mot Apple, utan snarare som hinder för att växa. Apple har inget att förlora, detta är inga hot mot Apples existens. Däremot skulle Apple nog sälja mer om de hade bättre garantier, bättre pris/prestanda osv. Men det betyder inte automatiskt att Apple skulle tjäna mera pengar. Apple har aldrig satsat på den rena priskonkurransen likt Dell, och de har de goda skäl till att inte göra heller.

Ursprungligen av Hunter78:

Apple offrar kvalitén för designen vilket har lätt till att Apple har haft väldigt många fel på nya datorer.

Bristen i kvalitetskontroll tror jag inte har med satsningen på design att göra, utan snarare för att de snålat in på just den punkten. God design behöver inte betyda att man ska offra kvalité på något sätt.

Ursprungligen av Hunter78:

Alla nya produkter som Apple har släppt har haft stora problem, även Ipod har drabbads.

Det är inte sant att ALLA nya produkter haft stora problem.

Ursprungligen av Hunter78:

Det är de direkta hoten mot Apple som jag är orolig för som t.ex. att kunna hänga med pestanda och att kunna hänga med uppdateringar av datorerna pga att det nu blir lättare att kunna jämföra datorernas tekniska specifikationer, men även att jämföra datorernas prestanda.

Jag tror inte Apple fram till nu vunnit speciellt många nya användare på att det varit svårare att jämföra prestandan.

Ursprungligen av Hunter78:

Jag tror att Apple inte kan ligga med alt för högt pris på sina Intel macar jämfört med Pc, pg av att inte alla kanske vill betala allt för mycket extra för design men också prestanda inte heller får vara allt för stor mellan IntelMac och Pc när det gäller Pris / Prestanda.

Man betalar ju inte bara för designen, utan för att det är en mac, dvs en dator som kör macens operativsystem. Redan idag finns det ju uppenbarligen rätt många som tycker att de fördelar macen har lätt överväger eventuella prisskillnader. (Och det kan ju argumenteras också att åtminstone vissa macmodeller som t.ex. iBook faktiskt är prisvärda också.)

Ursprungligen av Hunter78:

Bara för man får extra mjukvara när man köper en mac betyder inte att det kommer ske en massflykt till Mac från WinPc. Pc sidan är varan att få mjukvara gratis via nätet, vilket gör att Apples högre pris för design och extra mjukvara vid köp av mac inte är så självklar anledning till flytt. Skulle det senare vissa sig att Mac Os X kommer få virus så kommer det övertaget att försvinna.

Det handlar ju inte bara om mjukvara i sig. Det handlar om vilken typ av mjukvara det är. Enkelheten i att använda macen, när den fungerar som bäst, är att saker och ting "just works". Det övertaget har inget att göra med processortypen i datorn, det är på ett helt annat plan.

Pris/prestanda e inget hot om dom rapporter som finns tillgängliga stämmer. Enligt dom kommer ibooken kosta runt 7000 när den släpps med intelpropp. Powerbookarna kanske sjunker något, men dom e ju inte dyrare än en top of the line vaio som ligger i samma prisklass. Att det skulle bli mer virus för att man byter processor e FEL FEL FEL!! Eftersom virus angriper operativsystemen inte hårdvaran. Nä jag tror att bytet till Intel e ett väldigt smart drag från Apples sida. Hoppas ibooken släpps i Januari ska köpa en så fort den lämnar fabriken.

Visst är det så att virus skapas för ett operativsystem och inte för en processorarkitektur, men i och med releaserna av OSX till x86 så har operativsystemet fått en spridning utanför de som köper Apples datorer. Risken är att vissa i gruppen "gillar att cracka/köra crackat OS X" även tillhör gruppen "virusskapare".

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-21 08:43

Med tanke på Apples "track record" när det gäller släpp av nya produkter så skulle jag vara väldigt försiktig med att köpa mig en intel-mac. Det kan ju bli rena mardrömmen...

Ang. Apples garanti och Apple care så är det på ett sätt ett skämt när man tänker på den Svenska konsumentlagen men å andra sidan så hade affären Expert ett liknande erbjudande, man kunde köpa en förlängd garanti, som egentligen redan gällde. Men hur många kan konsumentlagen, inte många.

När det gäller virus så är jag orolig att Os X kommer att ha samma utveckling som linux har haft. I början inget men sakta så började det komma fram till idag, där det finns ca 18000 virus varianter till linux enligt Symantech. Förvisso är det inget jämfört med Windows som har upp mot 65000 virus, men virus är virus sedan hur många spelar ingen roll.
Att vara virusfri ( 10 virus enligt symantech ) har betytt oerhört mycket både psykologiskt och motivering till att betala överpriset på Apple produkter.

Jag menar när virusen kommer ( bara en tidsfråga ) så har Apple inga praktiska övertag längre, jämfört med Pc. Apple kommer då bara att konkurrera på ren design och prestanda/pris situationen. Det ser jag som ett stort hinder för Apple. Hade det inte varit för ipod’s stora succé så vete jag f*n hur Apple hade sett ut.

För många har just säkerhet och design varit dragplåster vid köp av Mac, men om det försvinner så blir det mycket mindre attraktivt att köpa mac, speciellt om macen kommer att kosta 25% till 50% mer än en likvärdig pc.

Dagens Powermac Quad är fett men dyr 35000 grundpris är Dyrt då bara med 512 MB ram!
Om man sedan tittar på Dual 2.3 är den också Dyr!

T.ex. Macen dualcore 2.3 Ghz med 1 GB ram och 3 år garanti kostar på Apple ca 30000 Kr ( 27500 med student pris ) jämfört med en DualCore Pc som har samman konfig när det gäller grafikkort, minne och hårddisk men snabbare cpu en DualCore 2.8 Ghz med en fin låda för 8000 Kr inkl moms och 3 år garanti.

Macen är 73.4% dyrare och 17.86% långsammare än Pc med Pentium D 2.8 Ghz Dualcore det är precise det här jag är orolig för att det kommer bli mycket lättare att jämföra pris/prestanda än vad det är idag. Om Apple fortsätter att ha fantasi priser på nya macar i förhållande till pc så ser jag det som oerhört stort problem.

Jag tror inte att många är viliga att pröjsa ca 74 % mer bara för att få ett snyggt Os och design men också få en ca 18 % långsammare dator. Jag tror att människor är beredda med kanske 20 -25 % mer men inte mer.

Idag är just Virus fritt och Ipod som lockar över människor till mac!

Senast redigerat 2005-11-21 15:10
Ursprungligen av Hunter78:

... priser och prestanda ...

Det är alltid trevligt att få lite källor.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-21 12:22
Ursprungligen av Hunter78:

Macen är 73.4% dyrare och 17.86% långsammare än Pc med Pentium D 2.8 Ghz Dualcore det är precise det här jag är orolig för att det kommer bli mycket lättare att jämföra pris/prestanda än vad det är idag. Om Apple fortsätter att ha fantasi priser på nya macar i förhållande till pc så ser jag det som oerhört stort problem.

17.86% långammare? Är du säker på att den inte är 17.87 eller 17.85% långammare Och vad har detta med apples nya bärbara som förhoppningsvis kommer i januari att göra?

Kan inte folk hålla sig till ämnet i tråden nu. För den som inte har räknat ut det, så handlar tråden om rykten om uppdaterade iBooks i början av 2006. (Skulle det inte vara trevligt om alla inlägg som handlar om annat rensades bort av moderator, så att inte folk fortsätter prata om annat?)

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Kan inte folk hålla sig till ämnet i tråden nu. För den som inte har räknat ut det, så handlar tråden om rykten om uppdaterade iBooks i början av 2006. (Skulle det inte vara trevligt om alla inlägg som handlar om annat rensades bort av moderator, så att inte folk fortsätter prata om annat?)

Instämmer helt och jag känner att jag börjar bli hes av att säga detta nu.

Tänkte på Vaion som Sony har, den lilla goa 11.1" - om man snackar om att Apples bärbara är dyra så bör man inte titta på denna lilla goa saken för den är cirka 6.000:- dyrare än vad pbook 12" är. Visserligen så finns det en del gosaker som Vaion har som inte pbooken har men då har vi ännu inte sett vad Apple kommer med i Januari.

Med tanke på att Vaion har detta priset så kommer tyvärr antagligen inte det någon liten mini ibook i januari - tyvärr. För vad skulle de tumma på... Om en ibook 11.1 skulle kosta under 10 tkr och Vaion över 20 tkr så undrar man vad Apple skulle klämma in i den minsta pbooken.

Tror ni Apple kommer att förändra serien på nått sätt - eller kommer de behålla begreppet ibook och pbook eller kommer det även podbook

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-21 16:55
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Kan inte folk hålla sig till ämnet i tråden nu. ...

Instämmer!

Hoppas de små hastighetsförändringar vi sett hos iBooken och Powerbooken bara är ett resultat av att Apples tekniker lagt krutet på intel-maskinerna, och att QA problem inte blir allt för mycket att jämra sig över.

hoppas, hoppas, hoppas....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 12:44

Var inte Dells motsvarighet till PowerMac Quad dyrare än Apples ???
Sedan att OSX fortfarande är virusfritt bara en bonus i Apples USP "Unique Selling Point"..

Har någon därute också hört något om att Apple rekryterat folk från Sony eller är det något som jag enbart drömt?

För att jag vill se en liten bärbar Apple Vaio

  • Medlem
  • 2005-11-21 17:59

Nej, du har inte drömt - ryktet dök upp i somras:

"Engadget claims that according to "a reliable source" that Apple has had trouble catching up in terms of intel-based designs for their upcoming PowerBook.

As a result, they are reportedly recruiting ex-Sony VAIO engineers to pull together a team:

...apparently they've hired a headhunting firm in Japan which has been trying to recruit as many current Sony VAIO and ex-Sony VAIO engineers as they can in order to have a team in place as soon as possible.

Engadget's reliability for original rumors is unknown."

http://www.macrumors.com/pages/2005/07/20050730180556.shtml

Häftigt. då kan man kanske inom en snar framtid se att det bär frukt - förhoppningsvis i form av en liten lätt bärbar. Det känns som om jag hakat upp mig men jag hoppas verkligen på detta, annars så köper jag ta mig fasiken en Sony Vaio

Verkar komma en ny iBook med Intel processor redan i januari..Allt enligt thinksecret.com

http://www.thinksecret.com/news/0511intelibook.html

ru4real?

AMD släper dual core laptopprollar nästa år. Intel också men knappast i januari. Tror powerbook 17" blir den första Appledatorn som får det nästa höst. Om inte Dell får alla först....

Ursprungligen av Code Red:

AMD släper dual core laptopprollar nästa år. Intel också men knappast i januari. Tror powerbook 17" blir den första Appledatorn som får det nästa höst. Om inte Dell får alla först....

Vad jag vet så finns dual core laptopprollar det redan idag så du kan köpa, se länkarna!
Apple är altså inte först utan sist ut i dual core laptopprollar.

http://www.m-techlaptops.com/amd_dual_core_laptop.htm

Alt

http://rockdirect.com/notebooks/xtreme64_cons.htm

Alt

http://www.alienware.com/Configurator_Pages/aurora_m7700.aspx?SysCode=PC-LT-AURORA-M-7700&SubCode=SKU-DEFAULT

Alt

http://www.widowpc.com/

Kul om nästkommnade modeller var lite lättare.
Aluböckerna är rätt tunga nu. Hälften hade vart lagom, och kanske värt 5-7kkr högre pris om de får in prestandan som de har nu.

Hellre lättare, mindre och bättre batteritid än snabbare.

Och.

Code red skrev kanke inte något om att Apple var först.

Har det kommit fler rykten ang. januari

Bevaka tråden