- iBjorn
- Medlem ●
- Gällivare
quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Den här tråden börjar balla ur. S_W, varför skriver du hela tiden om pc? Det kan du väl göra i ett pc-eller Windows-forum? Vad gör du här i ett Mac-forum förresten?
PC-taliban?
Vissa saker kanske inte tål att skämtas om, SW, känner du dig påhoppad ber jag om ursäkt!
Ta inte illa upp nu, men jag tycker du ska fundera över varför trådar har en tendens att spåra ur när du ger dig in i dom!
Om företaget iDiOT säljer en dator med namnet iBook lär de snart få påhälsning av Apples advokater. Nog om pc nu. Det hör inte hemma på 99mac anser jag, på samma sätt som vi undviker religionskrig och politiskt svammel.
Du kanske skulle läst tråden. iDot har hållit på länge med att sälja en dator vid namn iBook. Vilket säkerligen beror på att företaget som äger namnet iBook, Family Systems Ltd (som registrerade namnet iBook 1996), gett dem rätt att göra det. Och om så är fallet, vilket allt tyder på, så är det fullständigt ointressant vad Apple tycker.
Den här tråden börjar balla ur. S_W, varför skriver du hela tiden om pc? Det kan du väl göra i ett pc-eller Windows-forum? Vad gör du här i ett Mac-forum förresten?
PC-taliban?
Vissa saker kanske inte tål att skämtas om, SW, känner du dig påhoppad ber jag om ursäkt!
Ta inte illa upp nu, men jag tycker du ska fundera över varför trådar har en tendens att spåra ur när du ger dig in i dom!
Den här tråden spårade inte ur när jag kom in i den, tvärtom var här lugnt och stilla under en lång tid, med många inlägg, tills mondo65 och några likasinnade kom hit, ställde till med bråk, och störde friden. Där har du dina trådsabotörer.
quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
Om företaget iDiOT säljer en dator med namnet iBook lär de snart få påhälsning av Apples advokater. Nog om pc nu. Det hör inte hemma på 99mac anser jag, på samma sätt som vi undviker religionskrig och politiskt svammel.
Du kanske skulle läst tråden. iDot har hållit på länge med att sälja en dator vid namn iBook. Vilket säkerligen beror på att företaget som äger namnet iBook, Family Systems Ltd (som registrerade namnet iBook 1996), gett dem rätt att göra det. Och om så är fallet, vilket allt tyder på, så är det fullständigt ointressant vad Apple tycker.
Tror inte det!
Apple har säkert inte betalat detta företag en hel hop pengar för att få använda namnet utan att ha förbehållet attt vara ensamma på hårdvarusidan.
Om du kollar på ibook sidan så har de hänvisning tillbaka till Apple och bara Apple...
quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Faktum är att du är ett PC-troll.
Faktum är att jag, till skillnad från dig, är en duktig och kultiverad datormänniska med gedigen utbildning och stor erfarenhet av datorer av alla de slag. Som dessutom uppskattar datorer av olika slag för vardera plattforms starka sidor.
Vad jag däremot inte uppskattar är trångsynta och okunniga människor (på nutidssvenska blir det "ignorant bigots") som sprider helt felaktiga, för att inte säga medvetet lögnaktiga, vandringssägner samtidigt som de på alla sätt försöker hindra andra från att framföra åsikter som inte tilltalar ignoranterna.
Jag har presenterat mig själv, och min bakgrund, tämligen så utförligt i olika inlägg. Men vem är egentligen du och vad är din bakgrund? Du kanske skulle tala om det för oss så att vi kan förstå vem som utsåg just dig till att avgöra vad som är den enda rätta sanningen.
Den enda information vi kan få fram om dig från den hemsida som du länkar till från din profil är att du sitter någonstans i Småland och sysslar med att rippa DVD-skivor och förmedla warezlänkar. Men du kanske också har något mer positivt att framföra om din stora erfarenhet och visdom?
EOD.
quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Tror inte det!
Apple har säkert inte betalat detta företag en hel hop pengar för att få använda namnet utan att ha förbehållet attt vara ensamma på hårdvarusidan.
Om du kollar på ibook sidan så har de hänvisning tillbaka till Apple och bara Apple...
Nu har det kanske inte så stor betydelse vad du tror. iDot har sålt sina datorer under flera år utan att Apple gjort något, eller kunnat göra något. Vilket ju bör tyda på att det inte ligger till som du tror.
Men nu har den här tråden i alla fall ballat ur fullständigt. Jag föreslår att tråden stängs eller att de som avviker från ämnet förpassas till utvisningsbåset.
Varumärket iBook tillhör definitivt Apple Computer, Inc.
Punkt, slut.
Läs alltid hela sidan du länkar till.....
Längst upp på den sidan står nämligen följande:
"The following is a current list of Apple´s trademarks and service marks, as well as trademarks licensed by Apple from third parties."
Den där biten om att listan även innehåller varumärken som Apple inte själva äger utan bara "lånar" på licens från andra missade du tydligen helt.
Varumärket iBook registrerades av Family Systems Ltd 1996. Apple ansökte om registrering av samma namn 1999 (tydligen utan att tidigare ha kollat om det var upptaget) men då var det ju tre år för sent.
Apple äger alltså inte varumärket iBook utan det ägs av Family Systems Ltd.
Och här kommer en "coup de grace" för att få slut på tjatet om att Apple visst skulle äga namnet:
Texten kommer från iBook FAQ hos Family Systems Ltd
"Question 1: I thought an iBook was an Apple laptop? Aren´t you violating their trademark?
ibook?s a registered trademark of Family Systems Ltd. ... That´s us! Family Systems was awarded the "ibook" trademark in the USA and many other countries some years back. Apple Computer licensed the right to use the "ibook" trademark from Family Systems on their line of notebook computers. Family Systems retains rights to the ibook trademark for software and other hardware usage. We work closely with Apple Computer to maintain and police this mark."
Apple har alltså köpt rätten att använda namnet iBook på bärbara datorer. Family Systems förbehåller sig rätten att göra vad de vill med namnet iBook för allting annat. iDots iBook är en stationär dator och kan därför heta iBook utan att Apple kan göra ett dyft åt det.
Ger du dig nu?
[ 22 Augusti 2002, 21:37: Meddelandet ändrat av: S_W ]
Faktum är att jag, till skillnad från dig, är en duktig och kultiverad datormänniska med gedigen utbildning och stor erfarenhet av datorer av alla de slag. Som dessutom uppskattar datorer av olika slag för vardera plattforms starka sidor.
Detta verkar knappast vara fallet om man tittar på din meddelandehistorik. På vilket sätt menar du att jag skulle vara okultiverad? Om man är duktig är väl knappast upp till en själv att avgöra?
Vad jag däremot inte uppskattar är trångsynta och okunniga människor (på nutidssvenska blir det "ignorant bigots") som sprider helt felaktiga, för att inte säga medvetet lögnaktiga, vandringssägner samtidigt som de på alla sätt försöker hindra andra från att framföra åsikter som inte tilltalar ignoranterna.
Vad vill du säga med detta? Kallar du mig ignorant?
Jag har presenterat mig själv, och min bakgrund, tämligen så utförligt i olika inlägg. Men vem är egentligen du och vad är din bakgrund? Du kanske skulle tala om det för oss så att vi kan förstå vem som utsåg just dig till att avgöra vad som är den enda rätta sanningen.
Det är fullkomligt ointressant vilken din bakgrund är när du beter dig som ett troll.
Den enda information vi kan få fram om dig från den hemsida som du länkar till från din profil är att du sitter någonstans i Småland och sysslar med att rippa DVD-skivor och förmedla warezlänkar. Men du kanske också har något mer positivt att framföra om din stora erfarenhet och visdom?
Nej, inget som är intressant för allmänheten.
Nu får ni samla ihop er, välkomna istället en kille som är både påläst, har bra på fötterna och uttrycker sig väl! Se S_W som en värdefull resurs i macland.
Ens övertygelse måste hålla för en diskussion! Och ni som inte vill diskutera, engagera er i en intressantare tråd.
Du måste skoja!!!
Han kan jättemycket men är socialt efterbliven (på rikssvenska Friggin Retard). Jag hoppas han snart är Persona Non Grata här efter att ha gjort sig ovän med de flesta och förstört alla trådar med sin wiseguyattityd och fientlighet. Get a life dude...
quote:Skapades ursprungligen av: Earth:
Du måste skoja!!!
Han kan jättemycket men är socialt efterbliven (på rikssvenska Friggin Retard). Jag hoppas han snart är Persona Non Grata här efter att ha gjort sig ovän med de flesta och förstört alla trådar med sin wiseguyattityd och fientlighet. Get a life dude...
Shhh. Jag tyckte jag hörde något konstigt ljud från rännstenen.... <lyssnar noga>
Nej, jag måste hört fel. <fortsätter framåt som om inget hänt>
Nu är det absolut dags att skärpa sig. Gäller både Earth och S_W
Moderatorer, hög tid att låsa tråden som totalt har lämnat sitt ämne. Och troligtvis kommer spåra ur ännu mer om den fortsätter så här med S_W och Earth som inte alls diskuterar rtåden ämne. Vi kan väl inte komma längre än så här?
Apple har köpt rättighet till namnet iBook på sina datorer, så, då var det ur världen. Tråden avslutad
Kan vi lugna ner oss lite... man känner ju att det ligger krig i luften, och det börjar bli lite obehaglig stämning tycker jag.
Jag har inget emot S_W personligen, men jag förstår att en del kanske blir lite irriterande när det blir för MYCKET PC i inläggen, så det nästan blir en PC-tråd istället.
Men jag tycker S_W verkar vara påläst och vet vad han pratar om, och försöker i alla fall inte medvetet provocera nån.
Men jag fattar att han blir irriterad till slut av alla påhopp. T ex Slave, var det nödvändigt att kalla han "PC-troll"? Du hade säkert börja grina om han kallat dig "Mac-dåre". Lägg av med glåporden så det inte blir sandlåde-nivå på det hela.
Om man ska kritisera han, kan man väl åtminstonde ha något vettigt att säga och uttrycka sig som folk.
Om S_W vill skriva om pc-datorer kan han väl starta ett eget forum och ha allting för sig själv? Man kan ju skapa flera personligheter och så att säga debattera med sig själv. Skojig idé va? Det finns ju gratis PHP- och ASP-forum som är riktigt bra, Snitz Forums eller phpBB till exempel.
quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Men jag fattar att han blir irriterad till slut av alla påhopp. T ex Slave, var det nödvändigt att kalla han "PC-troll"? Du hade säkert börja grina om han kallat dig "Mac-dåre". Lägg av med glåporden så det inte blir sandlåde-nivå på det hela.
"PC-troll" passade bäst för stunden. Och nej, jag lipar inte om nån kallar mig Mac-[valfri förolämpning], jag är van. Sandlåde-nivån passerades för länge sedan vad det gäller de senaste dagarnas debatter.
Om S_W vill skriva om pc-datorer kan han väl starta ett eget forum och ha allting för sig själv? Man kan ju skapa flera personligheter och så att säga debattera med sig själv. Skojig idé va? Det finns ju gratis PHP- och ASP-forum som är riktigt bra, Snitz Forums eller phpBB till exempel.
Mmm, så kan vi komma och propagera för Äpple.
Är det någon eller några som skall ut från detta forum så är det Ibjorn,Mondo65 och Slave Maken till oförskämdhet och bristande respekt har jag inte upplevt...Nää skärpning grabbar...Så länge diskussionerna kan föras på en saklig nivå utan personangrepp och invektiv så skall dom få föras och blötläggas...Det skadar inte att surra om pc eller mac så länge det intresserar oss som läser detta eminenta forum
[ 22 Augusti 2002, 23:29: Meddelandet ändrat av: xplane ]
Lyssna nu allihopa, för nu börjar det räcka!
Detta är ett macforum, här pratar vi företrädelsevis mac. Vi respeterar varandras åsikter och håller en god ton! Vi mobbar inte ut någon, och vi saboterar inte för alla andra.
Enkelt och genialiskt. Följ dessa enkla regler och vips så har vi ett trevligt forum igen.
OBS! Detta gäller alla personer på forumet!!!!!!! UTAN UNDANTAG...
MrT har rätt. Grabbar och tjejer, damer och herrar, guys and gals, låt oss göra som fassan säger nu va, och krama varann på Internet!
Men om S_W börjar tramsa om pc igen och köra med sin messerschmittfasoner så blir det oundvikligen bråk.
Jag är bara så nyfiken varför en pc-snubbe ödlar tid på ett Mac-forum där det knappast är någon idé att prata om pc. Mac-användarna kommer ju inte att låta sig imponeras i första taget, utan sånt väcker bara irritation.
Uggh. Jag har talat.
Jösses!
Tycker att denna tråd borde ha stängts för länge sedan.
Det värsta av allt är att jag tror att det här är precis vad S_W är ute efter.
Kunnig eller ej.
Dumt att haka på. Det blir inte heller bättre av att slänga glåpord runt omkring sig.
Är moderatorerna på semester eller? Seriöst.
Vad var det det tråden handlade om från början egentligen?
"Pc ni vet..LOL".....Just det ja! Och sen da?
Gambit
[ 23 Augusti 2002, 00:16: Meddelandet ändrat av: Gambit ]