Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jamen, ta bort reklamen då.

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Lite fjantigt att du som inte betalat en spänn yttrar dig. "

Och jag gnäller inte heller!:)

Har läst om reklamfritt jag också, men minns inte vart...

Sventa, hoppas du observerade smileyn i mitt inlägg, det var inte så allvarligt menat som det kanske såg ut

Sådära, nu finns Nitro Plus för oss med Pro/plus nere i vänstra hörnet

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Sådära, nu finns Nitro Plus för oss med Pro/plus nere i vänstra hörnet

Vars då? jag kan bara ändra språk.

Ligger precis brevid språket. Har de bara har lagt till det för Pro-medlemmarna?. Eller så har det kanske blivit en liten miss vid grupptilldelningen i forumprogramvaran för skins.

Nåja, reklamfritt är det iaf för mig nu.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Ligger precis brevid språket. Har de bara har lagt till det för Pro-medlemmarna?. Eller så har det kanske blivit en liten miss vid grupptilldelningen i forumprogramvaran för skins.

Nåja, reklamfritt är det iaf för mig nu.

så här ser det ut i längst ner på min datamaskins grafiska interfejs jallafall:

Såhär ser det ut hos mig

Tydligen verkar det bara vara för Pro-medlemmar än så länge, kanske nåt man får ta upp med helpdesk.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-23 12:55

Kanske kan vara bra att släppa det även för Plusmedlemmar?

Jag kollar detta och återkommer. Det skin som nämns tidigare är om jag förstår det korrekt inte aktiverat för Plusmedlemmar ännu.

Tillägg: Ni kan även testa denna länk som Martin Belak hänvisar till: http://www.99mac.se/forum/?styleid=25

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-23 20:53
Ursprungligen av [email protected]:

Jag kollar detta och återkommer. Det skin som nämns tidigare är om jag förstår det korrekt inte aktiverat för Plusmedlemmar ännu.

Tillägg: Ni kan även testa denna länk som Martin Belak hänvisar till: http://www.99mac.se/forum/?styleid=25

Vilket är lite knepigt då plus/pro åtminstone förr varit i stort likställda..

Spelar ingen roll om nya regler är under utarbetning, det gamla avtalet gäller tills nytt publicerats...

Ursprungligen av bogg:

Vilket är lite knepigt då plus/pro åtminstone förr varit i stort likställda..

Spelar ingen roll om nya regler är under utarbetning, det gamla avtalet gäller tills nytt publicerats...

Menar du att vi skulle lägga tillbaka reklamen för både plus och pro? För i avtalet har det inte stått något om att plus-/promedlemskapen automatiskt skulle innebära ett reklamfritt forum.

/M

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-08 18:33
Ursprungligen av Martin Belak:

Menar du att vi skulle lägga tillbaka reklamen för både plus och pro? För i avtalet har det inte stått något om att plus-/promedlemskapen automatiskt skulle innebära ett reklamfritt forum.

/M

Om det var så, så Ja.

Enda anledningen till att vara Plus ö.h.t. är ju att kunna få bort den där förbannade reklamen..
Avatar är knappast något jag betalar för, och "The Lounge" är bara löjligt...

Lägg till ett avtal för reklamfritt då, som man får betala för, kostnad typ det ni drar in per besökare/månad i medel från reklamen...

Själv finner jag det ytterst konstigt att större forum kan köra med betydligt mindre reklam, och ändå gå åtminstone +/- 0... Men ni tar betalt för att få ha avatar, en liten löjlig ursäkt till extraforum och (än så länge) reklamfrihet och en otroligt ball titel...

Kan ju tänka mig att dom 300kr jag betalade för ett år är mer än vad ni drar in Per icke-betalande Medlem på reklamklick varje år men att jag eventuellt ändå ska behöva stå ut med den förbenade reklamen.

Jag betalar gärna, men ge mig lite fördelar då, kommer det reklam på mitt pluskonto/plustema så adblockar jag skiten ur det och ni vinner ändå inget på det...

Mja, ta inte åt er för mycket, jag är bara allmänt less just nu (på allt möjligt) så kritiken kanske inte är riktigt rättfärdig.. Läser väl igenom det igen om ett par timmar och editerar det jag kanske inte helt menar

Senast redigerat 2006-01-08 18:45
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-12-23 21:40

Finns det ett besked av ansvariga för 99mac, kommer 99macs betalande kunder att slippa reklam eller kommer man att fortsätta få den. Det är 12USD? medlemskapet jag pratar om.

Ursprungligen av Queux:

Finns det ett besked av ansvariga för 99mac, kommer 99macs betalande kunder att slippa reklam eller kommer man att fortsätta få den. Det är 12USD? medlemskapet jag pratar om.

Just nu finns ett reklamfritt skin för Plus/Pro i forumet. Men det är ingen garanti att det kommer att förbli så i all framtid. Röda siffror i protokollet måste ju åtgärdas på något sätt.

Förstasidan har samma reklam för oregistrerade, registrerade som betalande medlemmar. Här finns idag inget system för att visa olika versioner för olika personer.

/M

Bogg, tack för dina synpunkter. Tyvärr verkar det vara några saker du inte har tänkt på och jag hoppas kunna erbjuda dig en ny synvinkel med nedanstående.

Naturligtvis har du rätt att tycka att The Lounge, Avatars och titeln är löjliga allihopa och att denna tjänst inte är värd 99:- (nya priset för Plusmedlemskap) eller 300:- som det kostade förut, men å andra sidan har det aldrig varit syftet med medlemskapet, att det skall vara värt vad det kostar. (Mer om det senare).

Vi vill dels med våra Plusmedlemskap göra det möjligt för de medlemmar som uppskattar vårt forum ge oss ett stöd i form av pengar och dels vill vi göra något litet extra för dessa medlemmar, inom de gränser som sätts av den forumprogramvara vi använder oss av.

I forumprogramvaran så finns det inte så mycket man kan göra för att skilja på betalande och icke betalande medlemmar. Avatars, ett eget forum och titlen är några sådana saker som är lätta att konfigurera i programvaran och därför har vi gjort det.

Man kan tänka sig att göra mycket mera med hjälp av forumprogramvaran om man hade mycket mera tid och frivilliga, eller för den delen med andra programvaror. Du (eller någon annan) får därför gärna starta en ny tråd, tex "Detta vill jag gärna ha i mitt Plus-medlemskap" och komma med lite tips. Men som jag sagt tidigare, det råder ingen brist på kreativa ideer för att ge de som jobbar med forumet MERA jobb.

Du föreslår också reklamfritt borde ingå i avtalet för Plus-medlemskapet och att det borde kosta exakt lika mycket som vi drar in per besökare per månad (genom att visa reklamen). Jag tolkar det du skriver välvilligt och kallar denna summa för X och antar att du menar för hela året. I utbyte skulle då en medlem som löst Plusmedlemskap slippa reklamen.

För 99Mac skulle det i så fall bli ett nollsummespel, med den bonusen att vi ger dig ett par småsaker till (The Lounge, Avatar och titeln). Eftersom Avatar äter bandbredd så uppstår dessutom en reell kostnad då vår bredbandsräkning ökar något. Visserligen är summorna små för varje sak, men vad vi har märkt är att med så många användare vi har så blir det mycket pengar i alla fall.

Stödet då, vart tog det vägen? Fick vi i ditt förslag in några pengar för forumprogramvaran? Bandbredd? Webbhotell-kostnader? Maskinvara? Löner för alla som lägger ner arbete med forumet och på att få det att fungera (vilket vi vill men inte kan idag)? Det är mera jobb med forumet än de allra flesta tror nämligen.

Med din prissättning så skulle vi alltså inte få in något för Plusmedlemskapen som bidrar till våra kostnader, vilket tom skulle göra Plusmedlemskapen olönsamma om de var obligatoriska för alla! Eller så borde de läggas ner då syftet med dem inte uppfylls.

Ditt krav på att få lite fördelar som motsvarar priset, faller i samma kategori. Det är inte poängen med Plusmedlemskapet.

Så låt mig förklara vad ordet stöd i Plusmedlemskapets beskrivning innebär och vad syftet med det är. Det innebär att vi ger dig något som kostar oss mindre att ge dig, än vad du betalar för det. På det viset får vi in pengar till vår verksamhet.

Så de som klagar på priset för Plusmedlemskapet (99:- numera, 300:- förut) missar hela poängen med Plusmedlemskapet, det är inte för att få The Lounge, Avatar och Titeln man tecknar ett sådant. Man skall teckna ett Plusmedlemskap om man lärt sig på något här, om man fått ett problem löst som besparat en flera timmar av frustrerat letande efter fel, om man fått ett bra tips som gör det lättare eller snabbare att jobba med datorn, om man avråtts från att köpa en dålig produkt och istället lagt sina pengar på en bättre, om man haft intressanta och givande diskussioner och om man inser att en sådan webbtjänst är värd att stödja, för den är bra helt enkelt. Vad är det värt? Det måste vara mera än reklamintäkten per år från annonser per besökare i alla fall. Jag hoppas att det var därför du och alla andra har tecknat era Plusmedlemskap och det tackar vi för.

/ helpdesk@mac.se

P.S. För övrigt så tjänar vi inga pengar alls på att visa annonserna, det är när någon besökare klickar på dem och därefter köper något som vi får in lite pengar.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-09 15:57
Ursprungligen av [email protected]:

....

Jag kanske uttryckte mig dåligt.

Plus-medlemskapet, det så kallade stöd-medlemskapet skulle såklart fortfarande vara kvar (gärna till högre pris än 99kr/mån, jag betalar gärna..)

Men, för de som inte vill ha reklamen, men samtidigt inte vill betala lika mycket som ett plus-medlemskap borde ha valmöjligheten att betala det ni i medel drar in per besökare och månad på reklamklick (plus ev. en liten administrationsavgift). Detta skulle ni inte förlora något på (och kanske inte vinna på heller), men ni skulle få en större valfrihet hos användarna.

T.ex.

25kr/år = Reklamfritt 99Mac (ingen extra titel, ingen avatar, ingen "The Lounge", bara reklamfritt tema)
99kr/år = Reklamfritt 99Mac + Allt extra
xxxkr/år = Samma som ovan + Mac.se

Helst av allt skulle jag se en plus-form som tillät en att själv välja hur mycket man är villig att betala (minst 99kr/år). Jag vet att jag inte hade några problem att betala de 300kr jag betalade, och skulle nog, om jag hade valet lätt betala en 199kr eller så för ett år..

Som ni säger, ni tjänar inget på att bara visa reklamen, och de som "hatar" reklam klickar ändå inte på den, vilket torde innebära att ni tjänar på att ha en 25kr/år för reklamfritt..

Ursprungligen av bogg:

Men, för de som inte vill ha reklamen, men samtidigt inte vill betala lika mycket som ett plus-medlemskap borde ha valmöjligheten att betala det ni i medel drar in per besökare och månad på reklamklick (plus ev. en liten administrationsavgift). Detta skulle ni inte förlora något på (och kanske inte vinna på heller), men ni skulle få en större valfrihet hos användarna.

T.ex.

25kr/år = Reklamfritt 99Mac (ingen extra titel, ingen avatar, ingen "The Lounge", bara reklamfritt tema)
99kr/år = Reklamfritt 99Mac + Allt extra
xxxkr/år = Samma som ovan + Mac.se

Jag kanske uttrycker mig dåligt jag med. De flesta verkar tror att då det finns annons på vår webbsida så trillar det ner en eller flera kronor i vår kassakista varje gång någon lyckas knappa in www.99mac.se i webbläsaren. Din beräkning verkar utgår från att så är fallet.

Men i den verkliga världen så är det tvärtom, ju fler besökare, desto högre kostnader. Annonserna bidrar till att täcka kostnaderna men just nu går verksamheten med förlust.

Läs gärna Martin Björnströms krönika på denna adress: "Dags att vända skutan".
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=52342

Så innan vi får flera smarta ideer på att klippa av de saker vi tjänar pengar på kanske vi kan komma på lite sätt att höja antalet underbara människor som väljer att teckna ett överdrivet dyrt Plusmedlemskap?

För i realiteten är det så att Plusmedlemmarna idag "betalar inträdet" för ett antal andra människor och när en Plusmedlem betalar sitt medlemskap så har vi råd att släppa in några till på "festen", om man vill använda det uttrycket.

Så om ni tar och stoppar undan svordomarna och klagomålen en stund och en del fula tillmälen som har förekommit i denna tråd och funderar på hur ni kan bidra till att vi får flera underbara Plusmedlemmar, så lyssnar jag gärna på alla sådana förslag.

Men diskussionen om annonsernas vara eller icke vara anser jag vara avslutad, tråden startade med en försynt och artig undran vart det skin utan annonser som fanns förut tagit vägen, fortsatte mycket beröm för vårt hittills uträttade arbete och och vår makalösa kompetens både som admins och som människor med många varma gratulationer och slutade med glada utrop och applåder när det skin som efterlystes återkom.

Så vi har nu tillmötesgått frågeställaren och alla de som har Plusmedlemskap som önskar ha ett skin utan annonser. Tråden är därmed avslutad.

Nu tar vi alla förslag på att demontera våra intäktskällor och kreativa ideer på att öka arbetsmängden för våra frivilliga i nya trådar tack.

kom igen nu! 99 spänn om året är ju för tusan 8:25 i månaden. Det är inte under några som helst omständigheter (ALLA kategorier) dyrt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-09 19:49
Ursprungligen av David Slättne:

kom igen nu! 99 spänn om året är ju för tusan 8:25 i månaden. Det är inte under några som helst omständigheter (ALLA kategorier) dyrt.

Det säger jag definitivt inte att det är (jag betalade 300kr när jag blev Plus-medlem)...

Jag tycker bara att dom ska ha lite valmöjligheter för användare, och att det faktiskt ger något att bli plus-medlem.. Plus måste ge ett mervärde också, inte bara krimskrams, tar dom bort reklamfriheten så är det mervärdet borta.. Jag skulle lätt betala 99kr/år bara för att bli av med reklamen om inte annat...

Och den där förbannade "FÖR COOL FÖR IE" jag får upp varenda gång jag råkar använda min PC eller sitter på en av mina två PC-datorer på jobbet (2 PC, 1 PM) skulle jag gärna se att den försvann också. (just a sidenote)

Ursprungligen av bogg:

Det säger jag definitivt inte att det är (jag betalade 300kr när jag blev Plus-medlem)...

Jag tycker bara att dom ska ha lite valmöjligheter för användare, och att det faktiskt ger något att bli plus-medlem.. Plus måste ge ett mervärde också, inte bara krimskrams, tar dom bort reklamfriheten så är det mervärdet borta.. Jag skulle lätt betala 99kr/år bara för att bli av med reklamen om inte annat...

Själv tycker jag att mervärdet finns där redan från scratch. Den största finessen med plus-kontot som jag ser det är att man har möjlighet att ge det där lilla ekonomiska bidraget som 99-folket gjort sig väl förtjänta av OCH att då dessutom få ett skin som inte reklamblinkar tycker jag är värdefullt. Avataren är en brosch man kan båda ha och vara utan.

Citat:

Och den där förbannade "FÖR COOL FÖR IE"...

ballt! det måste jag kolla!

Diskussionerna kring Plusmedlemskap, annonsering och intäkter i allmänhet återkommer med jämna mellanrum. Ofta är det rena missförstånd som skapar irritation helt i onödan.

För många är det omöjligt att förstå hur det kan kosta någonting att driva en hemsida - för andra som har erfarenhet av egna projekt är det inte något konstigt, snarare imponerande vad vi lyckats åstadkomma med vår lilla budget.

Sedan första December 2005 har vi en betald redaktör som skapar nyheter på förstasidan - något som ökade vår budget med cirka 100.000 kronor per år. Vi har budgeterat cirka 250.000 kronor i kostnader för 2006.

Ursprungligen av Björnström:

Vi har budgeterat cirka 250.000 kronor i kostnader för 2006.

Nu fick jag dåligt samvete för att jag surfar runt gratis på er fina sida.
Kanske dags att regga ett Prokonto

Ursprungligen av Björnström:

Diskussionerna kring Plusmedlemskap, annonsering och intäkter i allmänhet återkommer med jämna mellanrum. Ofta är det rena missförstånd som skapar irritation helt i onödan.

För många är det omöjligt att förstå hur det kan kosta någonting att driva en hemsida - för andra som har erfarenhet av egna projekt är det inte något konstigt, snarare imponerande vad vi lyckats åstadkomma med vår lilla budget.

Sedan första December 2005 har vi en betald redaktör som skapar nyheter på förstasidan - något som ökade vår budget med cirka 100.000 kronor per år. Vi har budgeterat cirka 250.000 kronor i kostnader för 2006.

Om jag får komma med ett förslag..

Ni borde bli mycket tydligare med vad det kostar att driva stället. Skriv stort och tydligt på förstasidan att det kostar en kvarts miljon att driva runt sajten!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 19:39
Ursprungligen av Kristofer:

Om jag får komma med ett förslag..

Ni borde bli mycket tydligare med vad det kostar att driva stället. Skriv stort och tydligt på förstasidan att det kostar en kvarts miljon att driva runt sajten!

Låter som ett dåligt förslag. Räcker det inte med Martin Björnströms krönika "Dags att vända skutan"?

Däremot kanske de borde göra mer reklam gällande Plus och Pro, för de användare som inte har betalt in något, utan surfar runt på sidan gratis. Ge mindre till de som använder 99mac gratis och mer till Plus och Pro.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-01-13 17:26

När sänktes Plus till 99:- ? Låter ju faktiskt vettigt, (300:- var lite saftigt för mig som student med andra prioriteringar...).

Reklamen stör jag mig inte alls på, snyggt integrerat och det gäller ju trots allt Applereklam, den är smakfullt utformad, bara "3"-reklamen som är lite tråkig.

Naturligtvis var tanken med mitt dåliga förslag att det skulle stå för personer som inte betalt något. Det trodde jag var underförstått.

Martins krönika? Hur många medlemmar har sett den, och framförallt hur ska man se den om man kommer hit som ny medlem?

Wikipedia har haft info högst upp på sidan om donationer till att täcka deras enorma kostnader för bandbredd och hårdvara. Vad är det för fel på det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 20:01

Mer reklam om Plus/Pro behövs verkligen. Jag tror många missar det.

Sedan tycker jag en kampanj som Wikipedia har kört borde testas.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 14:39
Ursprungligen av mrjean:

Mer reklam om Plus/Pro behövs verkligen. Jag tror många missar det.

Sedan tycker jag en kampanj som Wikipedia har kört borde testas.

Hur har de marknadsfört sig, alltså Wikipedia?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 20:18

Ovanför varje artikel stod det om donering samt att man kan kunde följa hur mkt pengar de hade fått och in och hur långt det var kvar till målet.

Bevaka tråden