Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign, Fotostation och banor.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tidigare jobbade vi med Quark och Fotostation. På den tiden fungerade det att göra en bana i Photoshop, låta bilden behandlas i Fotostation för att sedan montera bilden och använda banan i Quarken.
När vi gick över till Indesign så hände något med banorna. Om man går tillväga som vi gjorde tidigare är bilden frilagd, men man kan inte välja någon bana att figursätta kring (den syns inte under urklippsbana heller). Bara det automatiska alternativet "känn av kanter". Om man istället öppnar den behandlade bilden med banan (som inte hittas av Indesign) och sparar om den så dyker den upp som ett valbart alternativ. Är det någon av er som stött på det här problemet eller har en lösning på det?

Vilket filformat använder ni för bilderna?

JPG in och EPS ut. Det är färgprofil och CMYK:ning som görs genom ett litet klick i Fotostation. Med risk att låta övertydlig så funkade det alltså innan med Quarken.

Med risk för att låta övertydlig så är eps ett gammalt skitformat*. Prova att istället skapa tiff-filer och se om felet kvarstår.

* eller åtminstone ett som inte är särskilt väl lämpat för fotografiska bilder.

Din åskit är framförd till de asnvariga. Dock är det inte i nuläget aktuellt att byta bildformat. Eftersom det funkade innan med Quarken så antar jag att InDesign gillar andra format bättre?

Det är snarare så att EPS är ett komplext format med liten feltolerans. Jag skulle misstänka att Photostation gör någon avvikelse från EPS-standarden som InDesign inte gillar men som Photoshop hanterar annorlunda.

Nu berättar du inte vilken version av InDesign ni använder, men se till att de senaste uppdateringarna är installerade. En annan viktig sak är vilken version av operativsystemet ni använder. En version av Panther (vill jag minnas att det var) hade en allvarlig bugg i hanteringen av EPS-filer som fick en rad andra program att krascha (nu tror jag inte att det är det i ert fall,men kolla iaf)

Just när det gäller urklippsbanor vet jag att det är en trixig sak att få rätt i Postscript och att många tredjepartsutvecklare har problem med det. Jag skulle personligen snarare tro att det är en bugg i Fotostation. Att filen blir riktig när den sparas från Photoshop tyder på det. Att den hanteras korrekt i quark beror i så fall på att Quark egentligen inte tolkar postscript-koden, vilket däremot InDesign gör. På vissa sätt bra, men leder också till att en felaktig fil inte kan hanteras.

Hur indesign hanterar urklippsbanor kan du bl.a. läsa om här:

http://www.adobe.com/support/techdocs/323674.html

Om de senaste uppdateringarna av InDesign inte löser problemet så får du vända dig Fotoware och se om de har någon ytterligare info, eller göra som jag sa, byta bildformat till TIFF, PSD eller JPG. Det kommer ni ändå att göra så småningom

1
Bevaka tråden