Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seerveranslutning segar ner Indesign

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har länge haft problem med långsamt Indesign på våra arbetsstationer.

När vi testat att köra lokalt på arbetsstationernas hårddiskar har det inte blivit någon större skillnad. Inte förrän vi matat ut servervolymerna. Då plötsligt har det gått som bara fanken. När vi åter igen monterar servern kommer sirapen tillbaka. Alla länkar ligger lokalt så Indesign borde rimligtvis inte behöva kommunicera med servern i märkbar utsträckning.

Skillnaden i hastighet är påfallande, från att man nästa får sammanbrott till att det går riktigt snabbt.

Arbetsstationerna är G4 med 1,2 GHz processor, 1GB RAM och 10.4.4. Servern är en lika dan maskin med 10.4.4 Server. De kommunicerar med Gigabit Ethernet. Indesing är CS2.

Finns det någon som begriper vad detta kan bero på?

Ett hugskott: Har ni testat att stänga av Version Cue på alla maskiner?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-22 22:12
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Har ni testat att stänga av Version Cue på alla maskiner?

Har noterat att du svarat detta i åtskilliga inlägg, men samtidigt exempelvis i CAP&DESIGN skrivit om hur bra det faktiskt är med Version Cue.

Hur är det egentligen? Är Version Cue så dåligt prestandamässigt att man inte ens ska satsa på att börja använda det fullt ut, eller vad är kontentan???

Vi har alltså allvarligt funderat på att börja använda Version Cue då vi tycker det verkar mycket bra, men har samtidigt börjat bli mycket tveksamma pga inläggen som det ovan...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-22 15:14

Tror att det kan ha med spotlight och den nya Findern i OS X 10.4 att göra.
Vet inte vad du kör för server men det fanns en ny patch som fixade indexerings problemet på W2K servrar.

Testa att ladda ner Spotless, stäng av indexeringen och se om det blir bättre.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26842

Version Cue är egentligen en tomcat server+ en mysql-databas som via webdav tillhandahåller ett antal tjänster så och skall normalt sett inte skapa några såna problem, men här handlar det ju om maskiner som beter sig abnormt vid anslutning till nätverk, och eftersom VC är en programvara som kommunicerar över nätet så är det lämpligt att felsöka även det.

I CAP&Design får jag inte säga vad jag tycker om en Adobe-programvara eftersom jag varit anställd där Artikeln du syftar på är därför rent deskriptiv och talar enbart om hur man sätter upp och använder VC.

Här får jag dock det, och det korta svaret är att VC är bra för dem som vill jobba på det sättet, samtidigt som jag inser att det inte passar alla. Ungefär som med InCopy mao.

Men det är i det här sammanhanget off-topic, nu försöker jag bara hjälpa trådskaparen

Nu har vi kört en dag utan Version Cue. Skillnaden är enorm. Från helvete till himmel. I nuläget är vi dock inte säkra på om detta problem gäller alla datorerna som haft Version Cue installerat och igång på. Vi skall slänga alla Version Cue-inställningar och se om det hjälper. Hur som helst har segheten absolut med Version Cue att göra.

Om man använder Version Cue i en större arbetsgrupp så bör man ha en dedikerad server där det intalleras och körs, inte på varje klient, av samma skäl som man bör ha en filserver snarare än att skapa ett spaghetti-nätverk av användare som fildelar mappar till höger och vänster.

Men oavsett det så tror jag att det är något annat problem också för sådär ska det inte bli. Kan det vara så att ni har någon typ av brandväggar installerade och aktiverade som inte är öppnade för VersionCue?

1
Bevaka tråden