- Gäst
- Oregistrerad ●
Bytte till Mac i dec 2005 och är på det stora hela nöjd med bytet från PC till Mac.
Vad jag däremot slås av i Macvärlden är den överväldigande Mac fanatismen, jag har vid flera tillfällen läst och i några fall skrivit inlägg som varit kritiska till Apple/Mac. Ämnena har varit allt mellan marknadsföring, fuktionalitet och den i mina ögon smått komiska kulten kring Apple/Mac.
Apple har lyckats oerhört bra i sin marknadsföring och jag får intryck av att en stor majoritet av Macanvändare har "gått på" och hjälper till att stärka Apple i deras medvetna marknadsstrategi.
Har vid flera tillfällen läst allehanda motiveringar där Macanvändare stödjer och hjälper Apple att motivera tex prishöjningar vilket för mig är ofattbart.
Läste en artikel om att Apple inte "belönar" trogna användare av Apples egen programvara genom att sälja uppgradeingar till reducerat pris utan man tar ut fullpris. Snudd på alla kommentarer till den artikeln rusade till Apple's försvar och motiverade med en det och än det andra förtfäffligheten i att inte sälja uppgraderingar till ett förmånligare pris.
Reaktionen från Macfanatikerna upplevs i många fall som om de angrips personligen och måste försvara sitt agerande.
Om jag jämför detta med mina 15 år+ som PC användare så har jag inte upplevt något liknande via forum för PC och PC produkter. Där ser man tillverkare för vad de är(undantag finns naturligtvis men i stora drag), ett företag som är ute efter att maximera sina vinster till minsta möjliga kostnad.
Jag kan inte se några skillnader i Apple's agerande förutom att de är mycket skickligare på att paketera och presentera sina produkter i livstils, konst och kultur termer.
Varifrån kommer viljan att försvara Appe till varje pris ?
Slutligen en länk till en artikel som förhoppningsvis skapar lite perspektiv på företaget Apple och mannen som driver det:
http://wired.com/news/columns/0,70072-0.html?tw=wn_tophead_3
Ok, bara en sak till:
Som sagt, gillar Mac'en men har svårt för Mac kulten....ger liksom en dålig eftersmak och får mig att fundera på om jag köpte min iMac för att även jag "gick på" Apple's marknadsföring.
Bytte till Mac i dec 2005 och är på det stora hela nöjd med bytet från PC till Mac.
Vad jag däremot slås av i Macvärlden är den överväldigande Mac fanatismen, jag har vid flera tillfällen läst och i några fall skrivit inlägg som varit kritiska till Apple/Mac. Ämnena har varit allt mellan marknadsföring, fuktionalitet och den i mina ögon smått komiska kulten kring Apple/Mac.
Apple har lyckats oerhört bra i sin marknadsföring och jag får intryck av att en stor majoritet av Macanvändare har "gått på" och hjälper till att stärka Apple i deras medvetna marknadsstrategi.
Har vid flera tillfällen läst allehanda motiveringar där Macanvändare stödjer och hjälper Apple att motivera tex prishöjningar vilket för mig är ofattbart.
Läste en artikel om att Apple inte "belönar" trogna användare av Apples egen programvara genom att sälja uppgradeingar till reducerat pris utan man tar ut fullpris. Snudd på alla kommentarer till den artikeln rusade till Apple's försvar och motiverade med en det och än det andra förtfäffligheten i att inte sälja uppgraderingar till ett förmånligare pris.
Reaktionen från Macfanatikerna upplevs i många fall som om de angrips personligen och måste försvara sitt agerande.
Om jag jämför detta med mina 15 år+ som PC användare så har jag inte upplevt något liknande via forum för PC och PC produkter. Där ser man tillverkare för vad de är(undantag finns naturligtvis men i stora drag), ett företag som är ute efter att maximera sina vinster till minsta möjliga kostnad.
Jag kan inte se några skillnader i Apple's agerande förutom att de är mycket skickligare på att paketera och presentera sina produkter i livstils, konst och kultur termer.
Varifrån kommer viljan att försvara Appe till varje pris ?
Slutligen en länk till en artikel som förhoppningsvis skapar lite perspektiv på företaget Apple och mannen som driver:
http://wired.com/news/columns/0,70072-0.html?tw=wn_tophead_3
Ok, bara en sak till:
Som sagt, gillar Mac'en men har svårt för Mac kulten....ger liksom en dålig eftersmak och får mig att fundera på om jag köpte min iMac för att även jag "gick på" Apple's marknadsföring.
Jag tycker inte det är något fel att försvara ett varumärke för att man är nöjd med det. Men det där med att många försvarar dem höga priserna håller jag med om att det är lite korkat i bland. Det beror i och för sig på vilken av Apples produkter det handlar om. MacBook Pro t ex tycker jag har ett kraftigt överpris. Men Mac mini är rätt prisvärd och det finns ingen liknande motsvarighet på Windows-PC sidan, då kan man tycka att det är rätt motiverat att försvara prissättningen. Men inte på MacBook Pro som ÄR svindyr med tanke på vad man får jämfört med på Windows-PC sidan.
Det verkar som du inte har kommit in i den riktigt positiva Mac-kulturen, där dem flesta är väldigt vänliga, öppna, sympatiska, konstnärliga och hjälpsamma. Det passar mig bättre än Windows/Linux-kulturen i a fall. Försök att strunta i alla negativa foruminlägg från Macanhängare som försvarar priser och fokusera på annat istället, finns ju så mycket kul att diskutera om Macen.
Jag bytte från Windows till Mac hösten 2004 och jag har sen dess trivts mycket mer framför datorn. Man blev nästan arg på sig själv som inte köpt en Mac tidigare. Nu för tiden har jag aldrig datorstrul till skillnad från Windows PC:n som kraschat för andra gången på 3 år.
Jag har "predikat" om Macen och alla dess smidiga program för familj och vänner ända sedan jag köpte den eftersom jag är så nöjd och vill att alla jag tycker om även dem ska slippa allt strul som ofta uppstår med Windows.
Nördigt exempel:
Det är som att jag tidigare använt billigt, utspätt diskmedel av märket Noname som är dåligt och egentligen inte prisvärt och helt plötsligt köper jag Yes Ultra som är kompakt, rengör bättre och räcker mycket längre. Varför skulle jag då inte tipsa mina nära och kära om det då jag även vet att det är mer prisvärt i längden? Sug på den du!
Jag tycker inte det är något fel att försvara ett varumärke för att man är nöjd med det. Men det där med att många försvarar dem höga priserna håller jag med om att det är lite korkat i bland. Det beror i och för sig på vilken av Apples produkter det handlar om. MacBook Pro t ex tycker jag har ett kraftigt överpris. Men Mac mini är rätt prisvärd och det finns ingen liknande motsvarighet på Windows-PC sidan, då kan man tycka att det är rätt motiverat att försvara prissättningen. Men inte på MacBook Pro som ÄR svindyr med tanke på vad man får jämfört med på Windows-PC sidan.
Det verkar som du inte har kommit in i den riktigt positiva Mac-kulturen, där dem flesta är väldigt vänliga, öppna, sympatiska, konstnärliga och hjälpsamma. Det passar mig bättre än Windows/Linux-kulturen i a fall. Försök att strunta i alla negativa foruminlägg från Macanhängare som försvarar priser och fokusera på annat istället, finns ju så mycket kul att diskutera om Macen.
Jag bytte från Windows till Mac hösten 2004 och jag har sen dess trivts mycket mer framför datorn. Man blev nästan arg på sig själv som inte köpt en Mac tidigare. Nu för tiden har jag aldrig datorstrul till skillnad från Windows PC:n som kraschat för andra gången på 3 år.
Jag har "predikat" om Macen och alla dess smidiga program för familj och vänner ända sedan jag köpte den eftersom jag är så nöjd och vill att alla jag tycker om även dem ska slippa allt strul som ofta uppstår med Windows.
Nördigt exempel:
Det är som att jag tidigare använt billigt, utspätt diskmedel av märket Noname som är dåligt och egentligen inte prisvärt och helt plötsligt köper jag Yes Ultra som är kompakt, rengör bättre och räcker mycket längre. Varför skulle jag då inte tipsa mina nära och kära om det då jag även vet att det är mer prisvärt i längden? Sug på den du!
Inget fel alls, även jag berättar för dom som är intresserade de fördelar som jag upplevt med med iMac'en. Det finns utan tvekan ett antal faktiska fördelar med Mac.
Om någon av mina polare skulle tipsa mig om diskmedel så skulle jag börja fundera över deras sexuella läggning
Sen så finns det folk som försvarar windows/linux/*bsd/whatever med minst lika mycket övertygelse om att det inte finns något som är bättre. Flame wars har funnits hur länge som helst, och kommer alltid att finnas.
asså.. det är inte så svårt egentligen.. det är så människan fungerar, speciellt när man valt något "smalt"..
enkla exempel:
apple är mindre än alla sk. ibm-kompatibla pc tillsammans, köper du en mac så gör du något som är "onormalt", och måste försvara ditt val för att inte frmstå som idiot
köper du en skoda som anses vara en budgetbil, då kommer du prata gott om den helat iden för andra som kör bmw, för att int framstå som en idiot
köper du en svindyr bmw, så måste du prata gott om den för at inte framstå som idiot för dom som kör billig skoda
tatuerar du in ett hakkors i pannan så måste du försvara det för att du är en idiot
osv..
det är inte svårare än så, alla människor har ett begär att försvara sina egna val, det är allt det handlar om.. man vill att andra ska säga "fan vad smart gjort av dig att köpa produkten XX".. det kanske är svårt att erkänna för sig själv, men det ÄR så. effekten blir ju då att om man har valt något som inte är "mainstream" (eller vad man vill kalla det), så blir man nog ltätare fanatisk, eftersom man får så många "emot" sig.
och ja, jag är själv switcher, bytte till mac för typ två veckor sedan.. men redan nu om någon ifrågasätter mitt val, så går jag i försvar direkt och börjar propagera för varför..fast i verkligheten handlade det mest om att det var en kul grej.. hela skitsnacksgrejjen om olika system är så fett överdriven så man mår dåligt.. jag har aldrig haft ett xp som hängt sig tex.. MEN jag är otroligt nöjd med min mac, och kommer säkerligen fortsätta i den linjen framöver.
asså.. det är inte så svårt egentligen.. det är så människan fungerar, speciellt när man valt något "smalt"..
enkla exempel:
apple är mindre än alla sk. ibm-kompatibla pc tillsammans, köper du en mac så gör du något som är "onormalt", och måste försvara ditt val för att inte frmstå som idiot
köper du en skoda som anses vara en budgetbil, då kommer du prata gott om den helat iden för andra som kör bmw, för att int framstå som en idiot
köper du en svindyr bmw, så måste du prata gott om den för at inte framstå som idiot för dom som kör billig skoda
tatuerar du in ett hakkors i pannan så måste du försvara det för att du är en idiot
osv..
det är inte svårare än så, alla människor har ett begär att försvara sina egna val, det är allt det handlar om.. man vill att andra ska säga "fan vad smart gjort av dig att köpa produkten XX".. det kanske är svårt att erkänna för sig själv, men det ÄR så. effekten blir ju då att om man har valt något som inte är "mainstream" (eller vad man vill kalla det), så blir man nog ltätare fanatisk, eftersom man får så många "emot" sig.
och ja, jag är själv switcher, bytte till mac för typ två veckor sedan.. men redan nu om någon ifrågasätter mitt val, så går jag i försvar direkt och börjar propagera för varför..fast i verkligheten handlade det mest om att det var en kul grej.. hela skitsnacksgrejjen om olika system är så fett överdriven så man mår dåligt.. jag har aldrig haft ett xp som hängt sig tex.. MEN jag är otroligt nöjd med min mac, och kommer säkerligen fortsätta i den linjen framöver.
Hehehe håller med om det du skriver, tror jag ägnat för mycket tid på forum och fått en överdos av Macförsvarare.
Köpte min iMac av samma skäl, ville ha en sjysst grej och det sammanföll med att jag hade pengar över och behövde en ny dator.
Vad jag inte visste var att jag samtidigt köpte mig in i en, hmmm en......religion.
Sedan får man ju knappast ett representativt utsnitt av verkligheten, när man läser inlägg på ett macintoshforum på webben. Det finns ju faktiskt en stor, relativt tyst majoritet, även bland macanvändare, som trivs med sitt val, men inte applåderar för att Steve Jobs visar upp en reklamfilm. Dessvärre har marknadsekonomin den nackdelen, att krämarna lyckas få oss att tro att vi definieras av vår konsumtion. Som om mitt val av operativsystem sade något väsentligt om vem jag är.
(En fördel med marknadsekonomin är ju att vi, som medelinkomsttagare, har råd att ha en fet dator hemma.)
Vänligen, Ylan
Steve Jobs kan sälja mjölk till bönder.
Jag antar att du använt XP SP2 ytterst sparsamt, aldrig använt internet explorer, brandvägg på osv osv för det är det enda sättet att hålla systemet stabilt. Jag använder xp och det bli alltid minst ett fel varje dag, ibland bluescreen, drivrutiner som strular, tonvis med buggar (tex när man spelet ett spel i 640x480 som hänger sig så behåller skrivbordet upplösningen 640x480), virusattacker. En gång fick jag installera om Windows flera gånger och installera massvis med olika program för att bli av med ett envist virus. Jag använd bara sp1 därför att sp2 har idiotiska säkerhetsåtgärder (man kan inte öppna vissa program, när man laddar ner måste man verifiera och klicka och bla bal. Säkrare är sp2, men på bekostnad av användarvänlighet).
Och alltid är så omständigt också. T.ex. vid en omformatering måste man installera alla drivrutiner för hand från en cd. Allt tar betydligt mer tid att utföra än på en mac. Får man dessutom bluescreen lite då och då...
Jag använd bara sp1 därför att sp2 har idiotiska säkerhetsåtgärder (man kan inte öppna vissa program, när man laddar ner måste man verifiera och klicka och bla bal. Säkrare är sp2, men på bekostnad av användarvänlighet).
Just argumentet om användarvänlighet låg bakom beslutet att låta alla användare av Windows XP vara administratörer, och att inget lösenord skulle behövas för installation av program (enligt förinställningarna). Det finns en inbyggd konflikt mellan säkerhet och smidighet, därför knappar jag gladeligen in mitt lösenord varje gång jag installerar något (Mac OS X). Jag tror du skulle ha sparat en hel del tid på att ta besväret med att köra SP2 och bekräfta med lösen när du installerar något.
Vänligen, Ylan
Just argumentet om användarvänlighet låg bakom beslutet att låta alla användare av Windows XP vara administratörer, och att inget lösenord skulle behövas för installation av program.
Aja... så var det ju inte alls. Argumentet till att låta alla vara admin är bakåtkompatibilitet. Windows var, precis som gamla MacOS ett enanvändarsystem. Alla program installerades i mappen "Program" och (sedan DOS-tiden, faktiskt) sparade sina data i samma mapp som programmet låg i.
Sen kom fleranvändarsystem för folket in i bilden med Windows 2000 och OSX. Apple valde att implemmentera bakåtkompatibiliteten mha ett pålägg som hette Classic mode, medans Microsoft valde att ha stöd för gamla program transparent. Detta medförde tyvärr rättighetsproblem, eftersom en vanlig användare (ej admin) inte får installera nya progam och har alltså inga rättigheter att skriva till Program-mappen. Vilket i praktiken innebar i början, att han inte kunde köra några program. Endast program som var skrivna för Windows NT/2000 kunde köras av en vanlig användare (dessa program sparar sina data i användarmappen, som på andra fleranvändarsystem). Idag är det inga problem att köra Windows som en vanlig användare, ifall man inte kör några jättegamla program. Och Windows Vista kommer troligen att ha standardinställningen just så att man kör som en User. Ni får ju tänka på att Windows XP är 5 år gammalt.
För att komma "on topic" igen, så har jag faktiskt upplevt samma sak som trådskaparen. Apple communityn är nog den enda communityn jag har kommit i kontakt med (förutom religiösa sekter) som applåderar saker som missgynnar dem. Till exempel prishöjningar. Jag har faktiskt aldrig tidigare sett att en kund applåderar en prishöjning av produkten han själv använder. Det är ju rentav sjukt om man tänker efter.
Men jag har vant mig.... Mac-användarna är lite speciella... :rolleyes:
Jag kommer nog aldrig att bli en sann Mac-användare, fast jag använder Mac i princip dagligen.:(
Apple communityn är nog den enda communityn jag har kommit i kontakt med (förutom religiösa sekter) som applåderar saker som missgynnar dem. Till exempel prishöjningar. Jag har faktiskt aldrig tidigare sett att en kund applåderar en prishöjning av produkten han själv använder. Det är ju rentav sjukt om man tänker efter.
Men jag har vant mig.... Mac-användarna är lite speciella... :rolleyes:
Jag blir lite nyfiken. När applåderas prishöjningar? Har du något exempel?
Jag blir lite nyfiken. När applåderas prishöjningar? Har du något exempel?
Som det redan sagts, så var just priset på Mini det senast aktuella. Och t.o.m. i den här tråden försvaras prishöjningen. Det har faktiskt gått ett år sen första Mini, priset på komponenter har gått ner sen dess. Jag har svårt att se hur en prishöjning på runt 50% kan förklaras med en fjärrkontroll, WiFi, bluetooth och 2 extra USB-portar.
Som det redan sagts, så var just priset på Mini det senast aktuella. Och t.o.m. i den här tråden försvaras prishöjningen. Det har faktiskt gått ett år sen första Mini, priset på komponenter har gått ner sen dess. Jag har svårt att se hur en prishöjning på runt 50% kan förklaras med en fjärrkontroll, WiFi, bluetooth och 2 extra USB-portar.
Nu var det väl ungefär 50 år sedan de allra flesta övergav tillverkningskostnad som en prissättare. Anledningen till att apple höjde priset är helt enkelt för att de kan, ger folk fan i att köpa så kommer priset sänkas.
Ni får ju tänka på att Windows XP är 5 år gammalt.
Och ni får även tänka på att OS X i grund och botten är från 1976 och inte alls skrivet från grund för att köra på PPC
Jag håller med Pellib till fullo. Det roliga är att precis det han beskriver i sitt första inlägg sker i denna tråden! Helt otroligt!
Jag antar att du använt XP SP2 ytterst sparsamt, aldrig använt internet explorer, brandvägg på osv osv för det är det enda sättet att hålla systemet stabilt. Jag använder xp och det bli alltid minst ett fel varje dag, ibland bluescreen, drivrutiner som strular, tonvis med buggar (tex när man spelet ett spel i 640x480 som hänger sig så behåller skrivbordet upplösningen 640x480), virusattacker. En gång fick jag installera om Windows flera gånger och installera massvis med olika program för att bli av med ett envist virus. Jag använd bara sp1 därför att sp2 har idiotiska säkerhetsåtgärder (man kan inte öppna vissa program, när man laddar ner måste man verifiera och klicka och bla bal. Säkrare är sp2, men på bekostnad av användarvänlighet).
Och alltid är så omständigt också. T.ex. vid en omformatering måste man installera alla drivrutiner för hand från en cd. Allt tar betydligt mer tid att utföra än på en mac. Får man dessutom bluescreen lite då och då...
Jag undrar vad du gör för att få så mycket problem. Jag är inte ens säker på att Windows har hängt sig mer än OS X för mig. OS X tvärdog, jag tror det var, två gånger under de tio månader jag använde det. Men jag klagar inte, jag gillar OS X, även om det tog tre månader innan jag började tycka det var ett bra operativsystem.
Bluescreens har jag inte varit med om Windows sen 98-tiden, men det är kanske det som är din referensram (använder du verkligen XP?). Dock har jag inte testat XP SP2, jag håller mig till Windows 2000.
För övrigt har jag samma upplevelser som trådskaparen, och det är någonting som faktiskt får mig att fundera på vad jag köper. Jag vill inte tillhöra samma grupp.
Jag undrar vad du gör för att få så mycket problem. Jag är inte ens säker på att Windows har hängt sig mer än OS X för mig. OS X tvärdog, jag tror det var, två gånger under de tio månader jag använde det. Men jag klagar inte, jag gillar OS X, även om det tog tre månader innan jag började tycka det var ett bra operativsystem.
Bluescreens har jag inte varit med om Windows sen 98-tiden, men det är kanske det som är din referensram (använder du verkligen XP?). Dock har jag inte testat XP SP2, jag håller mig till Windows 2000.
Ja jag använder verkligen xp... och jag får bluescreen ibland, ja. Ibland tvingas jag gå in i felsäkert och göra systemåterställning för jag får bluescreen varje start. Har hört en del som säger att deras pc-datorer är stabila som berg. Är väl min plastiga dellburk som strular... Mycket som kan gå fel ju. Det är iaf bättre med macar eftersom att apple gör både mjukvara och hårdvaran så man slår inte tärning om man ska få en bra dator eller inte...
Hade för övrigt en kompis som köpte en über-pc för ett år sedan. En Fujitsu-Siemens med dubbla 3.6 GHz P4or, 2 gb ram, 500 gb hårddisk osv osv. Den klarade inte ens av cs 1.6 från 1998 eller vad det är... Laggade sönder totalt. Efter _många_ månaders väntan har han fått tillbaka den i användbart skick. Ingen kompensation.
Det där känner jag inte alls igen. Windows XP SP2 är precis lika stabilt som skrivbordsoperativ som Mac OS X 10.4.5 i mitt tycke. Jag har med handen på hjärtat aldrig haft problem med driftsäkerheten i Windows sedan Win2000 kom ur betastadiet. Jag bytte från 98:an till 2000 när 2000 beta 3 kom, och där var det dagliga omstarter som gällde men när skarpa versionen väl kom försvann alla instabilitetsproblem.
Pellib,
Att man talar om mactalibaner, fanatiker, religion rent generellt och riskerar att få en iFatwa på sig om man påpekar uppenbara brister går att skylla på en man:
Guy Kawasaki.
Det var han som introducerade evangelism som ett marknadsföringsgrepp när de introducerade första macen 1984. Hans bok How to drive your competition crazy är enormt läsvärd, och överhuvudtaget är han en väldigt intressant prick. Googla, vetja.
Alla minoriteter sluter sig samman på ett eller annat sätt, det är människans natur.
Detta får nästan alltid till följd att några i majoriteten känner sig provocerade och kallar minoriteten för fanatiker mm.
Den naturliga fortsättningen är att minoriteten sluter sig ännu mer. Sedan rullar det på i all oändlighet tyvärr.
Efter mångårigt idogt tjatande fick jag en kompis, som då var en inbiten peze-tomte, att äntligen switcha till Mac. Han har på fullt allvar sagt att hans liv har blivit bättre efter det.
Känner igen det där.
Jag förstår inte riktigt syftet med den här tråden, hävdar man något i ett inlägg svarar väl ofta de som inte håller med, så lär det vara överallt. Att det sedan är så att macanvändare generellt är mer "trogna/lojala" (jag t r o r att det är så) beror förstås på en bättre (paketerad?) produkt vilket är helt ok med mig.
Som nybliven macägare är jag helnöjd med allt som är så mycket bättre med macen, och jag gillar stilen på folk här i forumet som jag uppfattar som mer personlig/trevlig/hjälpsam än i andra forum jag läser i. Skulle jag i n t e uppskatta forumet skulle jag gå någon annanstans, enkelt.
Jag förstår inte riktigt syftet med den här tråden, hävdar man något i ett inlägg svarar väl ofta de som inte håller med, så lär det vara överallt. Att det sedan är så att macanvändare generellt är mer "trogna/lojala" (jag t r o r att det är så) beror förstås på en bättre (paketerad?) produkt vilket är helt ok med mig.
Som nybliven macägare är jag helnöjd med allt som är så mycket bättre med macen, och jag gillar stilen på folk här i forumet som jag uppfattar som mer personlig/trevlig/hjälpsam än i andra forum jag läser i. Skulle jag i n t e uppskatta forumet skulle jag gå någon annanstans, enkelt.
Syftet är, hör och häpna, att få igång en diskussion och ventilera åsikter.
Ett fint sät att säga "passar det inte så kan du dra" eller ?
Syftet är, hör och häpna, att få igång en diskussion och ventilera åsikter.
Ett fint sät att säga "passar det inte så kan du dra" eller ?
Hehe, inte alls, jag är helt ny här så jag har inte mandat att kasta ur mig sånt!
Jag tror dock att det är svårt att komma fram till något annat än att folk har olika åsikt.