Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Die hard Macanvändare

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 17:30
Ursprungligen av screwpull:

Bottom line är att är man nöjd med vad man nu kör för OS och på vilken maskin så fine! Be Happy!

Problemet med Apples datorer nu är att de satsar mycket på mediemarknaden, frontrow, fjärrkontroller och sånt trams. Å det enda är det mycket cool teknik, men å det andra en dyr teknik, och det finns massor av användare som kan klara sig utan sånt. Om Apple inte hade begränsat OSX till att bara köra på deras hårdvara, så kunde folk köpa en billigare grå OSX- burk att köra sin bokföring i. Eller maila, eller surfa på nätet, eller vad nu folk gör med sina datorer när de är produktiva.

• Oregistrerad
  • 2006-03-13 19:03
Ursprungligen av kajetan:

Problemet med Apples datorer nu är att de satsar mycket på mediemarknaden, frontrow, fjärrkontroller och sånt trams. Å det enda är det mycket cool teknik, men å det andra en dyr teknik, och det finns massor av användare som kan klara sig utan sånt. Om Apple inte hade begränsat OSX till att bara köra på deras hårdvara, så kunde folk köpa en billigare grå OSX- burk att köra sin bokföring i. Eller maila, eller surfa på nätet, eller vad nu folk gör med sina datorer när de är produktiva.

instämmer!

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-03-13 19:20

Håller med om det också.

Vad är problemet med det, det går väl ganska bra för Apple?

Ursprungligen av Hakro807:

Låt mig gissa, du kollade upp vad Mini hade och valde att konfa en vanlig maskin likadant? Det är generalfel nummer ett!

Du måste alltid jämföra med den enskilda konsumenten och vad hon har behov av och från detta se vad som blir billigast.

Nej nej, om frågan är om Minin är för dyr så måste man jämföra med en maskin som liknar Minin. Inte en Dell Dimension 9150 (som nämnts tidigare).

Du kan inte jämföra en buss och ett flygplan. Flygplanet är förbaskat dyrt för den som behöver en buss. Vad spelar det för roll när frågan var om flygplanet egentligen var dyrt?

Snackar man behov så är PC'n diskad direkt när behovet är en Mac, och för andra är Macen helt enkelt inte möjlig för att program inte finns eller (tyvärr vanligt) företagssupporten förbjuder dem eller i alla fall skyller alla fel på den.

Om nåt är ett generalfel så är det att svara på en annan fråga än den som ställs.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-03 12:04

50% är väl att ta i? Jämför med Core solo, det är en rimligare jämförelse. Då hamnar prisökningen på ungefär 15-20%.

Problemet är inte att den nya minin kostar mer, snarare att priset för instegsmodellen höjts i och med att den fått fler finesser. Men hade finneserna varit tillval hade vi fått höra hur dyrt det blir när man skall ha något utöver standard.

Men nu är jag såklart en av dem som okritiskt försvarar Apple eftersom jag inte stämmer in i klagokören om "hur dyrt allting blivit".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-03 12:19
Ursprungligen av oskard:

50% är väl att ta i? Jämför med Core solo, det är en rimligare jämförelse. Då hamnar prisökningen på ungefär 15-20%.

Jag jämför Mini med Mini. Den första Mini kostade runt 3500+moms, runt 4400 inkl- moms. Den nya kostar över 6000kr inkl moms. Den gamla var dyr, den nya är overkill.

Ursprungligen av oskard:

Problemet är inte att den nya minin kostar mer, snarare att priset för instegsmodellen höjts i och med att den fått fler finesser.

Exakt.

Ursprungligen av oskard:

Men hade finneserna varit tillval hade vi fått höra hur dyrt det blir när man skall ha något utöver standard.

Förutsatt att man vill ha något utöver standard och att man vill köpa det från Apple, ja. Ifall man har minin stående på skrivbordet, behöver man varken WiFi eller BlueTooth. Vill man ha det så går det köpa USB-Bluetooth för under 200kr på Clas Ohlson t.ex.

Det är väl det vanliga klagandet att jag inte vill betala för grejer som jag inte vill ha... Den Mini jag till slut köpte blev dyrare än den nya standardmodellen, men den har de grejer jag vill ha, och har inget som jag inte vill ha. Skulle jag kunna plocka bort saker från den nya Minin och få den billigare än standardinställningen, som man kan med Dell, så skulle jag inte klaga.

Alltså jag förstår inte vad problemet är med prissättningen?

Man har alltid ett val. Antingen köper man produkten eller låter bli. Vill man tvinga apple att ändra sig. Köp inte, starta namninsamling.

Självklart vill apple som många andra företag tjäna pengar eller har jag missuppfattat hela grejen med att tillverka och sälja saker?

• Oregistrerad
  • 2006-03-03 16:43

Alltså jag förstår inte vad problemet är med prissättningen?

Man har alltid ett val. Antingen köper man produkten eller låter bli. Vill man tvinga apple att ändra sig. Köp inte, starta namninsamling.

Självklart vill apple som många andra företag tjäna pengar eller har jag missuppfattat hela grejen med att tillverka och sälja saker?

Det är inte prissättningen som sådan som diskuteras, Apple är naturligtvis fria att ta ut vilket pris de vill.

Ursprungligen av Pellib:

Det är inte prissättningen som sådan som diskuteras, Apple är naturligtvis fria att ta ut vilket pris de vill.

Sant men du kan välja att som macswticher köpa en billig PC för 3000 kr (stor burk som låter, förmodligen oerhört ful) eller en macmini. Du kan faktiskt köpa en begagnad mac. Det är väl knappast Apples uppgift att ta fram en dator för 3000 kr för att eventuella PC switcher ska kunna testa eller? Men sure Macen är inte alltid frid eller fröjd heller men jag har själv som en galen kille som testar allt och installerar aldrig haft lika svåra problem med mac som med PC.

Att få en XP är blådumpa är enkelt. Koppla in en extern hårddiskt med korrrupt filsystem så får du se hur XP beter sig. Min jobb PC har gjort detta 2 ggr då min externa Lacie som är formatterad i HFS+ kraschat. Så fort man startar om datorn så blådumpade den precis innan inloggning. Kör Macdrive då jag behöver koppla den till macen då och då.

Men sure XP är betydligt stabilare än de tidigare Win versionerna. Dock tycker jag att det är mkt effekter som är påklistrade på ett OS som inte stödjer det i grunden. Så jag har stängt av det mesta. Man får en snabbare PC och stabilare.

Mr XP skoj kan jag berätta senare.. Finns massa härligt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 11:26

Att få en XP är blådumpa är enkelt. [...] Kör Macdrive....

Macdrive är inte XP. Det är en kasst skriven 3-parts drivrutin som skulle kunna blådumpa en sten. Använde den förut men nu är den portförbjuden på min burk för att den strular så mycket. Visst kan mycket ont sägas om XP, men att den stänger ner när kassa drivrutiner korrumperar data är väl inget konstigt. Det gär alla OS.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-03 19:06

Man har alltid ett val. Antingen köper man produkten eller låter bli. Vill man tvinga apple att ändra sig. Köp inte, [...]

Är det inte precis det som folk har gjort i 10 års tid nu? Inte köpt? Men inte hjälper det för Apple vägrar dö ändå.

Problemet är, som sagt innan, inte att just Mini är så dyr. Det är en bra och kompetent dator och tar nästan ingen plats på skrivbordet. Problemet är, för en potentiell switcher, att den billigaste Macen är dyr. Det finns inga maskiner för Low-End-användare, som bara använder datorn till att surfa, maila och skriva ut nångon bild från digitalkameran då och då. Typ... de flesta användare.

För att komma on topic igen, så måste jag bara berätta en sak som hände mig idag. Vi skulle testa lite grejer på Mac på jobbet, men hittade inte "\" (backslash) på tangentbordet. Jag gick över till Mac-supportavdelningen och frågade hur man skrev backslash. Som svar fick jag höra "Du behöver inte skriva backslash numera på mac, det går lika bra med vanlig slash". Till slut hittade de dock backlash på tangentbordet och berättade var det låg. Lite road över händelsen ville jag berätta det för en kolega som använder Mac. Innan jag hunnit berätta klart utbrister hon "Men du behöver ju inte skriva backlash på Mac!". Vad är det med er Mac-människor?

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 08:25

För att komma on topic igen, så måste jag bara berätta en sak som hände mig idag. Vi skulle testa lite grejer på Mac på jobbet, men hittade inte "\" (backslash) på tangentbordet. Jag gick över till Mac-supportavdelningen och frågade hur man skrev backslash. Som svar fick jag höra "Du behöver inte skriva backslash numera på mac, det går lika bra med vanlig slash". Till slut hittade de dock backlash på tangentbordet och berättade var det låg. Lite road över händelsen ville jag berätta det för en kolega som använder Mac. Innan jag hunnit berätta klart utbrister hon "Men du behöver ju inte skriva backlash på Mac!". Vad är det med er Mac-människor?

Vad är det med dig då? Som in te ens orkar ta reda på hur man kan titta på "Tangentbordsvisning" och själv ta reda på var alla tecken sitter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 11:13
Ursprungligen av Konrad:

Vad är det med dig då? Som in te ens orkar ta reda på hur man kan titta på "Tangentbordsvisning" och själv ta reda på var alla tecken sitter.

Den fanns inte i menyn där den finns på min dator.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 11:24

Den fanns inte i menyn där den finns på min dator.

I Systeminställningar och Internationellt kan du ställa in så den syns under flaggan på menyraden.
En hel del enkla saker kan man ta reda på genom att titta under Hjälp på menyraden. Eller genom att använda sökfunktionen på 99mac. Det är bättre än att sitta och klaga över funktioner man saknar, men som finns om man bara lär sig lite bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 11:28
Ursprungligen av Konrad:

I Systeminställningar och Internationellt kan du ställa in så den syns under flaggan på menyraden.
En hel del enkla saker kan man ta reda på genom att titta under Hjälp på menyraden. Eller genom att använda sökfunktionen på 99mac. Det är bättre än att sitta och klaga över funktioner man saknar, men som finns om man bara lär sig lite bättre.

...och Macsupporten ligger 5 meter bort.

• Oregistrerad
  • 2006-03-05 19:50
Ursprungligen av Konrad:

Märkligt att slå ned på någon som kommer med befogade frågor.

1. Söka på "Backslash" med Spotlight ger inte resultat.

2. Söka på "Tangentbord" eller "Backslash" i Hjälp gav inte något resultat.

3. Går man till "Tangentbord och mus" i Systeminställningar hittar man det inte heller.

4. Sök på "Tangentbord" med Spotlight - ja, då får man upp "Internationellt" - jättelogiskt?

5. Väl i denna inställning så måste man lista ut att man in gå till "Indatameny" och skall kryssa för både att visa tangentbordspaletten samt att visa indatamenyn i menyraden.

6. Därefter skall man välja tangentbordspaletten under flaggan i menyraden och till slut på testa sig fram till att just alt-Shift visar att "\" sitter på 7an.

Konrad - det är alltid enkelt när man kan det. Men det här var faktiskt inte så lätt att lista ut ...

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-08 19:38
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Men det här var faktiskt inte så lätt att lista ut ...

Det finns en del logik i placeringen.

/, \ och | är på samma tangent, {([ är på nästa, ]}) på en annan... osv. Tecken som liknar varandra, eller på nåt sätt har samröre med varandra. alt-ö ger ø, alt-ä ger æ.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-08 20:35
Ursprungligen av Perc:

Det finns en del logik i placeringen.

/, \ och | är på samma tangent, {([ är på nästa, ]}) på en annan... osv. Tecken som liknar varandra, eller på nåt sätt har samröre med varandra. alt-ö ger ø, alt-ä ger æ.

Jo, det har jag märkt nu. Det som är jobbigt är att Apple har en annan layout än alla andra på sina tangentbord. Något störande när man använde tangentbord som såg ut på ett sätt i 15 år och ny ska vänja om sig.

Till slut hittade de dock backlash på tangentbordet och berättade var det låg. Lite road över händelsen ville jag berätta det för en kolega som använder Mac. Innan jag hunnit berätta klart utbrister hon "Men du behöver ju inte skriva backlash på Mac!". Vad är det med er Mac-människor?

Tramsigt sagt.
Hon borde ju sagt alt-shift-7 istället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 17:18
Ursprungligen av star-affinity:

Tramsigt sagt.
Hon borde ju sagt alt-shift-7 istället.

Det sa hon också efter lite påtryckningar.

Hehe, det här är ju som värsta troll-tråden på idg!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-04 21:29

En sak om PC - jag anser mig vara en ganska van PC användare, eller var i alla fall - det är liksom inte såå vanligt att operativet hänger sig - det är mest alla andra grejer jag blir irriterad på att explorer säger att jag saknar filer eller saknar dll filer eller måste ladda hem nåt - eller måste, mpste, måste....

Jag tycker att OSX är ett bra och mycket mer användarvänligt system. Sen gillar jag fortfarande Win2K mycket mer än alla andra win varianter (förutom Win 3.11 som knäckte allt på marknaden när det kom) - fatta man kunde ha flera fönster öppna samtidigt

MS gör mycket bra grejer, men inte lika enkla att förstå sig på och ihnte lika rena i designen, och inte utan virus.

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 03:41
Ursprungligen av Tangen:

En sak om PC - jag anser mig vara en ganska van PC användare, eller var i alla fall - det är liksom inte såå vanligt att operativet hänger sig - det är mest alla andra grejer jag blir irriterad på att explorer säger att jag saknar filer eller saknar dll filer eller måste ladda hem nåt - eller måste, mpste, måste....

/Tangen

Hm.... jag tror det beror på hur mycket man använder sin dator till olika saker. För mig är det snarare så att det är på macen som jag behöver ladda ner grejer hela tiden. Drivrutiner för det ena och det andra, drivrutiner som måste uppdateras varje gång det kommer en Apple-uppdatering, program för windows media, program för ditten och datten, osv.
På PC-n har jag redan gjort allt detta en gång, så jag har stor fet (seg) dator med allt som jag behöver installerat och inga fler störande frågor. Skulle nog vara likadant med macen om jag använde den till lika mycket.

Och en annan grej. Använd inte Explorer, den är källan till allt ont. Den, och Outlook.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 13:17

Om Apple gör fler olika typer av datorer kommer de i viss mån att kannibalisera på varandra. Hittills har de haft ganska stora "hopp" mellan modellerna (Mac mini - iMac - PowerMac), prishöjningen på Mac mini gör att hoppet från en (Core Duo) mini till en iMac inte är så stort som det var. Speciellt inte om manbörjar räkna med skärm, tangentbord och mus, förutom imacens bättre prestanda. Kanske väljer folk iMac istf Mac mini Core Duo?

Apple gör en avvägning mellan en billig dator och många försäljningar och en dyrare med färre sålda exemplar. Nu har de valt att ha en del funktioner som standard och höja priset pga detta. Vi får väl se hur det går, vi som inte är insatta i Apples ekonomi har ju lätt att sitta här och tycka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 17:27
Ursprungligen av oskard:

Om Apple gör fler olika typer av datorer kommer de i viss mån att kannibalisera på varandra.

Det tror jag inte. Bara det finns tillräckligt prestandagap mellan modellerna, så blir de riktade till olika målgrupper. Nu kan en person skaffa sig en mini, eller en iMac, och få i princip samma dator, förutom utseendet. Det är mer kaniballiserande enligt mig.

Ursprungligen av oskard:

Apple gör en avvägning mellan en billig dator och många försäljningar och en dyrare med färre sålda exemplar. Nu har de valt att ha en del funktioner som standard och höja priset pga detta. Vi får väl se hur det går, vi som inte är insatta i Apples ekonomi har ju lätt att sitta här och tycka.

Jag kan ha missuppfattat det här men var inte poängen att andra företag kan ha de funktioner som Apple nu har på t ex Mac Mini utan att höja priset?

• Oregistrerad
  • 2006-03-05 18:49

behöver man nånsin skriva backslash på en pc då?

Ursprungligen av SeBBBe:

Beror på operativsystem. I t ex Windows bygger sökvägar på dem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-05 19:51
Ursprungligen av SeBBBe:

I flera programeringsspråk används \ som escape-character när man skriver "förbjudna" tecken i strängar. JavaScript är t.ex. ett sånt språk. C, C++, PHP är exempel på andra. Det gäller alla OS.

Bevaka tråden