Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Die hard Macanvändare

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tony Englund:

Använd en browser som fungerar istället, tex. IE. Man måste inte göra att svårare för sig

IE har ju några brister som gör att man inte vill ta i det med tång.

Ursprungligen av irrelogical:

IE har ju några brister som gör att man inte vill ta i det med tång.

Vilka brister menar du, förutom att det inte orsakar blåskärm? Om du säger att det finns säkerhetsbrister slipper man undan dem genom att inte besöka uppenbart dåliga siter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 22:43

Vilka brister menar du, förutom att det inte orsakar blåskärm? Om du säger att det finns säkerhetsbrister slipper man undan dem genom att inte besöka uppenbart dåliga siter

Lite historia:
* HTML kom till 1993.
* Första versionen av Internet Explorer kom i Windows 95b (1996?).
* Sen följde flera versioner i snabb takt och med Explorer 6.0 fick Microsoft "world domination". Detta var när Windows XP kom. 2001.
* På snart 5 år har Internet Explorer inte uppgraderats nånting (förutom bugg- och säkerhetsfixar).

Det programmet är så hopplöst omodernt som en bil från 60-talet är idag. Den är omsprungen av i princip alla de större webbläsarna (Safari, Firefox, Netscape Opera) vad gäller både prestanda och funktionalitet. Att folk fortfarande envisas med att använda den övergår mitt förstånd.

Nu är iofs. Internet Explorer 7 på väg att släppas, och den har jag inte hunnit testa, så det kanske finns hopp.

Ursprungligen av kajetan:

Det programmet är så hopplöst omodernt som en bil från 60-talet är idag. Den är omsprungen av i princip alla de större webbläsarna (Safari, Firefox, Netscape Opera) vad gäller både prestanda och funktionalitet. Att folk fortfarande envisas med att använda den övergår mitt förstånd.

Förstår det gör jag. Massor av folk vågar inte installera någonting alls på sin dator. De kör exakt det som följde med, utom drivrutiner och lite medföljande program när de köper nåt tillbehör. Firefox? Thunderbird? Open Office? Linux? Inte en chans.

Men bra är det inte.

Vår sysadm på jobbet tillåter enbart Explorer under Windows. Firefox är förbjudet. Han påstår att det är av säkerhetsskäl. Kan det ligga någonting alls i det eller är det nåt MS-representanter tutat i honom för att han ska piska fok att ha 100% MS i maskinerna?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Vår sysadm på jobbet tillåter enbart Explorer under Windows. Firefox är förbjudet. Han påstår att det är av säkerhetsskäl. Kan det ligga någonting alls i det eller är det nåt MS-representanter tutat i honom för att han ska piska fok att ha 100% MS i maskinerna?

Visst är det rimligt ur säkerhetssynpunkt, men inte därför att det är något fel på Firefox som gör det mer "osäkert".

Ursprungligen av Hagelin:

Visst är det rimligt ur säkerhetssynpunkt, men inte därför att det är något fel på Firefox som gör det mer "osäkert".

Men vad är då tanken? Möjligen att ha så få olika program som möjligt?

Men vad är då tanken? Möjligen att ha så få olika program som möjligt?

Precis.

>Både iPhoto och iTunes går att ställa in så att de inte flyttar filerna, man kan med andra ord ha sin >egna mappstruktur.

Jo, men man ska inte behöva säga åt programmet att inte kopiera filerna. Jag bestämmer - inte iTunes. Självklart ska standardvärdet vara att programmet inte kopierar filerna.

Nog för att man kan tycka att IE har alldeles för stor marknadsandel, men samtidigt är hela jäkla webben uppbyggd kring IE, och ingen kan med sanning påstå att alla sidor fungerar felfritt i annat än IE? Att det är fulkod som inte bygger på w3c-standard som ställer till det för övriga browsers är helt klart, men massor av skit fungerar bara i IE än så länge.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-25 15:37

Nog för att man kan tycka att IE har alldeles för stor marknadsandel, men samtidigt är hela jäkla webben uppbyggd kring IE, och ingen kan med sanning påstå att alla sidor fungerar felfritt i annat än IE? Att det är fulkod som inte bygger på w3c-standard som ställer till det för övriga browsers är helt klart, men massor av skit fungerar bara i IE än så länge.

Det där var sant för två år sen. Nu har dels webbläsarna blivit bättre, dels har sidskaparna blivit bättre. Visst finns det enstaka sidor som fortfarande inte fungerar, eller rent idiotiska påfund som Expressens videospelare (vem i helvete släpper år 2006 en produkt som bara funkar i IE), men det är inte längre "massor av skit".

Sen så är det ju så att webben handlar, som allt annat, om pengar. Det gick att strunta i 2-3% av besökarna som körde med alterantiva webbläsare. Men det går inte att strunta 15-20% av sina potentiella besökare, för det svider i plånboken.

Alla sidor fungerar inte felfritt i IE, t ex sådana med genomskinliga png-bilder.

(ja, jag vet att det går att kringgå, men ändå)

Jag försvarar mac och prackar gärna på andra hur bra det är med mac, just på grund av att som macägare känns det som att man står i tacksamhetsskuld!

Jag betalade 16000 för ett halvår sedan och det var den bästa investeringen någonsin för min del, allt fungerar perfekt- har inte några problem alls. Då kan man tillägga att den har vart igång konstant sedan dess, med undantag för några flygresor.

och att man tycker att prishöjningar är bra är väl inte konstigt om man redan har vad man behöver för stunden? Det höjer andrahandsvärdet och känslan om man har något exklusivt förstärks ytterligare

Senast redigerat 2006-03-26 01:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-27 01:33
Ursprungligen av honkie_tom:

och att man tycker att prishöjningar är bra är väl inte konstigt om man redan har vad man behöver för stunden?

Hehe, du kommer skrika dig hes nästa gång du ska köpa Mac. Och då kommer alla andra att säga till dig att sluta gnälla för så här dyra har Macarna varit sen länge

*host* Ta bort IE då...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-27 12:44
Citat:

28'e feb, Apple special event. Varenda Mac hemsida på den här planeten blåste upp det som om det var något alldeles extra. Minut för minut kunde man följa i textform vad som presenterades på eventet.

Klart som fan man fick stora förväntningar.

Så jag bänkade mig framför Mac'en och följde presentationen i "direktsändning" och tänkte " Är det här ett skämt, driver dom med mig"
Jag menar, ett läderfodral till iPod, en hemmastereogrej som det finns ett dussin av redan, Intel processor i Mac mini, nån grej i Front Row.

Läste senare på flera forum att man tog emot det som ett riktigt kanonevent, alla förväntningar infriade osv osv.

Det kändes som en riktigt superblåsnig som alla gick på, helskumt tycker jag .

Håller inte med riktigt. Jag tycker att de flesta inläggen här på 99mac var ganska negativa angående senaste keynoten. Jag också.

Ofta brukar macanhängare vara kritiska och snabba att påpeka fel på Apples grejer. Och lika snabba att applådera och prisa bra saker - såklart.

Jag anser mig vara ganska macfanatisk ibland. Men inte så att jag blir blind för Apple's dåliga sidor (support, kvalitetskontroll, Finder mm).

Nu är inte jag någon förespråkare för IE, men i en företagsmiljö har du fördelen att du i IE kan trycka ut uppdateringar centralt, genom ett par knapptryckningar så uppdateras samtliga IE-klienter förhoppningsvis inom ett dygn. medans om du kör Firefox så måste du antingen leka adidas-tekniker(springa runt till varje dator och installera för hand) eller om du har något centraliserat installationsverktyg så måste du bygga nya paket för varje gång det släpps en ny version. Plus att om man kör roaming profiles(profilen ligger på en central server så att man får upp sin egen desktop med genvägar favoriter etc etc, oavsett dator du loggar in på) så funkar inte firefox speiellt bra(visst finns ett fulhack som löser det, konstigt att inte mozilla fixat detta, har varit bugrapporterat i flera år).

// Lycklig Opera-användare

Bevaka tråden