Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple & kvalitet = ett skämt

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-14 10:12

Nu blir det andra gången jag lämnar in min iMac G5 pga skärmproblem.

Första gången var skärmen fläckig - felbelyst. Jag lämnade in den, dom bytte skärm. Nu var det en ny, men försämrad skärm där nederdelen var betydligt mörkare än överdelen. Min gamla analoga Samsung-skärm för 3000 spänn är f-n bättre.

Blir så j-vla trött. Jag har tidigare lämnat in iPod 3G med trasig hårddisk, utbytespodden pajjade för ett par månader sedan.

Kvalitétskontroll? Har dom det tro?

Men min gamla G4 tuffar vidare utan problem som tur är...

• Oregistrerad
  • 2006-03-14 10:36

Nu kommer snart inläggen om att det knappt blir fel på Macar & att du nästan är ensam om att ha sån enorm otur.

• Medlem
  • 2006-03-14 10:41

Som motpol kan jag säga att min gamla analoga samsung-skärm blivit utbytt tre gånger... fast jag är väldigt imponerad av att de utan ett ord bytte den två och ett halvt år efter att jag köpt den, senast till en något bättre modell.

Jag tror att Apples nya design kräver väldigt mycket av dem som ska montera datorerna, och det blir oftare fel nu än förut. Allt är väldigt tunt och på marginalen. Om man tittar på en dator från Dell, så ser man att den har väldigt stor "felmonteringsmån".

Jämfört med andra datorer har Apple ganska hög kvalitet, men det säger ju inte så mycket.

• Oregistrerad

Tragiskt ...

• Medlem
  • Stockholm

G4:an funkar ju.

Mina Macar har funkat klockrent. Enda felet är att DvD:n inte funkar på min Mini efter att jag bytt hårddisk. Varning för att mixtra med Minin.

Min HP Nc8000 bärbar på jobbet har fått skärmen bytt 5 ggr på tre år. Plus bytt moderkort. Ändå så mörknar den till på vänster sida. Alla skrattde åt mig att jag var elak mot min dator till vår IT ansvariga med samma dator fått liknande fel Nämnas att både HP:n och PB12 åker i samma datorväska hema varje dag. PB12 fungera fortf utan problem.... Men alltid trist när saker inte fungerar

Ursprungligen av tobot:

Nu blir det andra gången jag lämnar in min iMac G5 pga skärmproblem.

Första gången var skärmen fläckig - felbelyst. Jag lämnade in den, dom bytte skärm. Nu var det en ny, men försämrad skärm där nederdelen var betydligt mörkare än överdelen. Min gamla analoga Samsung-skärm för 3000 spänn är f-n bättre.

Blir så j-vla trött. Jag har tidigare lämnat in iPod 3G med trasig hårddisk, utbytespodden pajjade för ett par månader sedan.

Kvalitétskontroll? Har dom det tro?

Men min gamla G4 tuffar vidare utan problem som tur är...

Känner igen det där, har gått några runder med Apple.
Min nya Intel iMac 20 har problem med att boota up efter längre tids avstängning, och den ska bytas ut!

Totalt har jag haft Powermac G5, 2 st Powerbook 17 G4,
( iMac G5 1.8 Ghz 20, den tjöt som fan).
iMac G5 20, Flera Pixelar var fel.
Senaste har problem ( Intel iMac 20 ) med boot problem.
Totalt 6 Macar på rad som har haft något sorts fel så man var tvungen att lämna in eller byta ut maskinen m.m.
Alla problem förutom PowerMac G5 har löst sig ganska så smärtfritt, men ändå mängder med småfel hela tiden.

Sedan undrar jag varför Apple inte kan köra Zero Bright Pixel Defect-garanti.
Nästan alla större tillverkare kör Pixel Garantier på sina bättre skärmar.
Speciellt när Apple skryter med att de väljer det absolut bästa panelerna ( Högsta klass ) och de paneler Apple inte vill ha, köper andra tillverkare.

T.ex. : Samsung

Zero Bright Pixel Defect-garanti
Med denna utökade pixelgaranti byts din bildskärm kostnadsfritt ut ifall en felaktigt lysande pixel (vit, röd, grön, blå) upptäcks . Garantin gäller 3 år från slutkundsköpedatum.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-14 11:02

Nu har jag lugnat ner mig lite... Så jäkla tråkigt bara. Måste ha den i jobbet liksom.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-14 11:04

iMacarna kanske får andrasorteringsskärmar. Kolla här tex: http://www.macintouch.com/readerreports/imacg5/topic2291.html

Det som tydligast signalerar att apple inte själv tror på sina produkter är att dom så dyrt säljer sitt något kryddade garantiåtagande Applecare. Macbook Pro 26000:- köt till garanti för 4500:-. det är ju för fan skrattretande. Är det lika illa på pc-sidan?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-14 11:24

Dell verkar ju ha fantastisk bra support och garantier.

• Medlem
  • 2006-03-14 20:34
Ursprungligen av tobot:

Normaltid för garanti är 90 dagar på många av Dells modeller. Extra garanti får köpas till.

Ursprungligen av MP:

Normaltid för garanti är 90 dagar på många av Dells modeller. Extra garanti får köpas till.

Va! är det inte ens ett års garanti på Dell maskiner??:confused:

Ursprungligen av MP:

Skitsnack

Ursprungligen av David Slättne:

Va! är det inte ens ett års garanti på Dell maskiner??

Läs mer om Dells olika supporttjänster på deras hemsida. Tycker de i många fall slår Apples.

• Medlem
  • 2006-03-15 20:30

Citat:
Ursprungligen skriven av MP

Ursprungligen av Hagelin:

Skitsnack

Enligt Dell själva som jag ringde innan jag postade detta så har dom endast 90 dagars funktionsgaranti på många av deras produkter (Inspiron, Latitude). Om man vill ha en längre funktionsgaranti så får man köpa till det.

Så det är inte jag som snackar skit. Antigen så är det Dell eller Hagelin

Ursprungligen av MP:

Citat:
Ursprungligen skriven av MP

Enligt Dell själva som jag ringde innan jag postade detta så har dom endast 90 dagars funktionsgaranti på många av deras produkter (Inspiron, Latitude). Om man vill ha en längre funktionsgaranti så får man köpa till det.

Åfan! Jag trodde det var minimum ett år som gäller rakt av. Jag trodde t.o.m sånt var reglerat i lag....:eek:

Ursprungligen av David Slättne:

Åfan! Jag trodde det var minimum ett år som gäller rakt av. Jag trodde t.o.m sånt var reglerat i lag....:eek:

Jo i Sverige så är ett års garanti lagstadgat. Vad Dell ger på köpet i 90 dagar är service i hemmet...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-15 21:08

Från Konsumentverket

Citat:

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

Citat:

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Ursprungligen av Simon Templar:

Jo i Sverige så är ett års garanti lagstadgat. Vad Dell ger på köpet i 90 dagar är service i hemmet...

Sorry, helt fel, garanti är definitivt inte lagstadgat!

Ursprungligen av akerstrom:

Sorry, helt fel, garanti är definitivt inte lagstadgat!

Du har rätt men tre års reklamationstid är lagstadgad och det är i princip samma sak som garanti. Ingen kan väl förvänta sig att ett företag ska reparera eller byta ut något som köparen själv har haft sönder, fast en del bolag gör det iofs ändå, länge leve Good Will.

Ursprungligen av Simon Templar:

Du har rätt men tre års reklamationstid är lagstadgad och det är i princip samma sak som garanti.

Nej. Garanti innebär att bevisbördan ligger på säljaren, medan det är kunden som ska komma med bevisen annars. Det är en STOR skillnad. Ska du reklamera en vara efter att garantin gått ut måste du själv alltså bevisa att varan var felaktig vid köptillfället och att felen inte uppstått på annat sätt. Normalt sett är det i princip omöjligt, så pajar en vara utanför garantitiden är det ganska kört.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-16 22:37

Samuel, du har rätt i allt utom det sista. Det är inte omöjligt - långt ifrån - att bevisa att varan varit felaktig från början. Jag har själv lyckats ett flertal gånger och en av dessa är dessutom dokumenterat här på 99mac. Vissa saker är av sådan beskaffenhet att de inte slits inom reklamationstiden, exempelvis elektronik. Går något sådant sönder har man ofta hyfsad chans att hävda sin rätt.

Ursprungligen av MP:

Det är som sagt bara de allra billigaste varianterna av de billigaste modellerna som säljs med 90-dagars garanti (och även på dem så kör Dell en fuling och presenterar dem med lågt pris och 90 dagar, men uppgraderar automatiskt till längre och dyrare så fort du väljer modellen för konfiguration).

Ursprungligen av MP:

I Usa har de såna erbjudanden men då är datorerna billiga också. I Sverige går det inte ens att köpa en Dell med lägre garanti än 1 år. Så där har du fel.

Ursprungligen av Rickard A:

I Usa har de såna erbjudanden men då är datorerna billiga också. I Sverige går det inte ens att köpa en Dell med lägre garanti än 1 år. Så där har du fel.

Hur lång garanti får du på en Dell Dimension 1100? (om du inte vill betala 1 212:50:- för ett års "service")

edit: Hint, 90 dagar...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-15 11:00

Hur lång garanti får du på en Dell Dimension 1100? (om du inte vill betala 1 212:50:- för ett års "service")

Man kan ju alltid efter de där 90 dagarna skrika "reklamationsrätt" i luren åt Dell så blir dom skakis och hjälper ändå.

Dell har aldrig vunnit något fall hos konsumentverket, så dom orkar inte gå igenom den proceduren hela tiden

Ursprungligen av bogg:

Man kan ju alltid efter de där 90 dagarna skrika "reklamationsrätt" i luren åt Dell så blir dom skakis och hjälper ändå.

Dell har aldrig vunnit något fall hos konsumentverket, så dom orkar inte gå igenom den proceduren hela tiden

Lagen kommer man långt med!

Jag la min tidigare kommentar för att påpeka att Dell i n t e har, som någon hävdade, ett års garanti som standard. Det är olika för olika produkter och kan alltså vara så lite som tre månader.

Lite petigt: för 1212,50 kr får du 3 års hemma-service. 1 år kostar 437,50 kr.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-14 23:43
Ursprungligen av tobot:

Mitt förra företag köpte en server av Dell förut. Den var trasig vid leverans så vi ringde support; de kom till vårt kontor och "lagade" den dagen efter, det visade sig att det var processorn som inte satt ordentligt i sockeln. Det tycker jag är bra service. Har köpt flera Dell-datorer sedan dess och det har aldrig varit några problem — köper jag PC (neeeeeeej!) så köper jag Dell.

Bevaka tråden