- Erik.dv
- Medlem ●
- Stockholm
Nackdelen med Dell, och alla andra PC/Windows-leverantörer, är att de inte tar ansvar för operativsystemet. När Dell skyller på Microsoft, och Microsoft skyller på Dell och Netgear skyller på både Microsoft och Dell, vem går man till då? När en Mac skiter sig vet man åtminstone med lite större säkerhet att det är Apple som är boven, vilket underlättar support.
Exakt min mening (har skrivit ett långt inlägg om detta på FCPUG.se). Problemet är att:
- Supporten suger på AppleCare (de gånger jag ringt)
- Apple verkar köra noll kvalitetskontroller (DOA-produkter borde inte finnas om manskinen är BTO)
Men men….När det funkar så funkar ju macar riktigt bra, när de inte funkar så är de i regel döda - och då gör Apple enligt min mening ett ganska risigt jobb att fixa det jämfört med andra företag jag har haft att göra med (Dell, AJA, LaCie…).
Tja, jag har köpt två produkter av Apple, en Ipod G4 och en Ibook G4
Ipoden har jag fått byta ut då den stendog
Ibooken har varit inne för felaktig skärm, för att tangentbordets tangenter slets bort och nu sista vändan för att touchpaden blivit kass.
Min kusin är inne på sin tredje ipod G4 och detta inom vanlig garanti på ett år. Har en vän med powerbook vars ena minnesslot precis gav upp.
Någonstans inbillade jag mig att apple hade bra kvalitet, men bättre än vadå egentligen? Tror knappast jag hade fått lämna in mina saker mer om jag valt något annat stort märke så som HP, Dell eller liknande.
Håller med dig snigeln!
Har -MYCKET- dålig erfarenhet med apples kvalitet och service. Hade switchat tillbaka för länge sedan om det inte var för att dom gav mig en ny iBook som plåster på såren för mina tidigare äventyr med supporten. Men nu är det dags igen, inte mkt men min mighty mouse har gått sönder. Skall bli intressant att se hur detta går. Har haft någon form av allvarligt problem med de flesta av mina apple-produkter.
Skäms!
För att balansera upp den här tråden tänkte jag berätta om mina erfarenheter av Apple.
Under de snart 20 år pappa har använt sig av Apples produkter i firman är det bara hårddiskar som har rasat. En och en annan skärm har gett upp av åldern, både Apple och andra märken. Inte en enda burk har haft andra problem än kassa hårddiskar under sin levnadstid.
Vissa har tur, andra har det inte.
Jag kan tillägga att två av de moderkorten som min iBook har förbrukat i princip var DOA. Ett fick jag inte ens testa eftersom minnet var trasigt och teknikerna bytte ut det innan jag fick tillbaka datorn. Det de satte i efter det hade något allvarligt fel som gjorde att jag fick kernel panic med ojämna mellanrum (ibland en hel dag utan problem, ibland 5 krascher innan jag kom in i systemet).
Min iPod mini har jag dock inte haft några problem med. Den gången den började hoppa över slutet i vissa låtar hjälpte det med en återställning av firmware.
Detta har hänt:
Jag skulle hämta datorn IGEN (för andra gången - skärmkomponent #3) på Macforum men startade för säkerhets skull upp den i affären. Gissa vad? Jo, den var om möjligt sämre än den förra!
Serviceteknikern på Macforum höll med och förklarade att detta händer ganska ofta eftersom Apple inte skickar nya reservdelar utan gamla.. Ja, ni läste rätt. Helt otroligt.
Han ringde och började klaga på Applesupporten. Jag hörde att han började surna till och hänvisade till liknande händelser med 23-tumsskärmar och iMacs.
Efter många om och men gick dom med på att ersätta datorn. Men inte innan Apple hade ringt mig personligen för ett "förhör" om varför jag inte var nöjd eller inte ville laga den igen.
Jag förklarade snällt att jag inte ville ta i den i tång, och att supporten bara skulle skicka en dålig skärm igen (efter vad jag upplevt och hört).
Tadaa! En ny iMac core duo i ersättning. Jag kunde efter en och en halv timme på telefon med Applesupporten (som i övrigt nästan var omöjlig att få tag i) få 1GB ram som kompensation eftersom jag inte kunde använda ramminnet från G5:an.
Nästa dag. Apple ringer igen och förklarar lite försynt att det kan dröja lite längre tid än 15(!) dagar att få min nya iMac. "Vi har nya rutiner".
MacForum har varit snabba med supporten. Däremot har dom skyllt ifrån sig på Apple och låtit mig ta diskussionen med dom... Vilken jag tycker är helt fel. Man måste ju för f-n ansvara för produkterna man säljer!
Serviceteknikern på Macforum höll med och förklarade att detta händer ganska ofta eftersom Apple inte skickar nya reservdelar utan gamla.. Ja, ni läste rätt. Helt otroligt.
Sådär gör de flesta skulle jag tro. Har jobbat som tekniker mot flera stora PC-tillverkare och de gör precis likadant.
Efter många om och men gick dom med på att ersätta datorn. Men inte innan Apple hade ringt mig personligen för ett "förhör" om varför jag inte var nöjd eller inte ville laga den igen.
Jag hade min iMac G5 inne på service för samma fel 3 ggr. När den kom tillbaka den 3:e gången ilsknade jag till lite och Apple hade då mage att begära in den en 4:e gång. Helt absurt men tillslut gick de med på att byta ut den istället.
Nästa dag. Apple ringer igen och förklarar lite försynt att det kan dröja lite längre tid än 15(!) dagar att få min nya iMac. "Vi har nya rutiner".
10-15 arbetsdagar talade de om för mig att det skulle ta. Men eftersom det aldrig går som det ska med någonting här i världen har det nu traskat en bit över 20 arbetsdagar. Heja!
Detta känns ju löjligt, Apple verkar ju lägga mer tid på att designa sina förpackningar än att kolla att produkten de stoppar i förpackningen fungerar. Kanske är det en följd av att Apple blivit alltför trendkänsliga. Produkterna har reducerats från någonting som ska användas till en del av kundens totaldesignade livsstil.
Detta slår igenom på allt. Designen blir jätteviktig. Trycket på iLife och "den digitala livsstilen" växer. Istället för att sälja en produkt (det är bara en jävla dator) som ska hjälpa kunden att utvecklas enligt sina önskemål ska allt packeteras och putsas till dess konsumenten inte kan se mer än sin egen spegelbild.
När en potentiell kund är rädd att beställa därför att de mer eller mindre förväntar sig att det ska finnas fel på produkten är något fel.
*andas in*
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10..
*avslappnad*
När en potentiell kund är rädd att beställa därför att de mer eller mindre förväntar sig att det ska finnas fel på produkten är något fel.
Jag förväntar mig alltid att det kommer bli problem någongång med någonting. Tråkig inställning men jag har varit med om alldeles för mycket konstiga saker... :rolleyes:
Detta känns ju löjligt, Apple verkar ju lägga mer tid på att designa sina förpackningar än att kolla att produkten de stoppar i förpackningen fungerar. Kanske är det en följd av att Apple blivit alltför trendkänsliga. Produkterna har reducerats från någonting som ska användas till en del av kundens totaldesignade livsstil.
Detta slår igenom på allt. Designen blir jätteviktig. Trycket på iLife och "den digitala livsstilen" växer. Istället för att sälja en produkt (det är bara en jävla dator) som ska hjälpa kunden att utvecklas enligt sina önskemål ska allt packeteras och putsas till dess konsumenten inte kan se mer än sin egen spegelbild.
*andas in*
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10..
*avslappnad*
Jag förstår verkligen inte hur du tänker. Du hör folk som har problem i en tråd på ett forum. Sen målar du upp en bild av hur det "är" i verkligheten baserat på detta.
Klart det finns en viss felprocent på alla tekniskt avancerade produkter som exempelvis datorer. Apple har inte sämre kvalitet än någon annan datortillverkare, snarare bättre.
De som inte har några problem hör du aldrig någonting från, eller hur? Då skulle det här forumet bli fullkomligt översvämmat med trådar i stil med: "All funkar finfint här"
Jag har aldrig haft något problem över huvud taget med någon Apple-produkt, och många med mig. Oss hör ni inte på forumet trots att vi förmodligen är i överväldigande majoritet.
Kan bara säga att jag känner igen mig...
Efter att bytt en Apple cinema 20 w screen 2gr då båda hade samma fel, defekt backligt och en halvan var ljusaren än den andra så fick jag en begagnad skärm hemskickad 3:e gången!
Strömsladden såg ut som om den hade legat på ett verkstadsgolv och strömdosan var repig osv... Tog inte imot denna skärm, utan skickade tillbaka den... Efter att varit i kontakt med konsumentverket så ser det ut som om jag får pengarna tillbaka... och även pengarna för budet som jag fick förklarat att det var självklart att jag skulle bet. av en känd butik i Malmö som säljer Mac produkter... Blev även hänvisad att jag skulle ta kontakt med Apples kundsupport och "lösa det hela" men vägrade...
Om jag köper en ny Volvobil så kontaktar jag inte Volvo då det är fel på den, utan det sköter den butik jag har köpt den...
Tråkigt att det ska behöva vara så här... Undra om man har rätt till ränta på pengarna man har legat ute med?! För det har ju gått en hel del tid imed dessa byten... Och ngn kompensation lär jag inte se då denna skulle varit budets kostnad på 260:- som jag nu lär få tillbaka då jag som sagt inte skulle betalat dennai första hand då man som kund enligt konsumentköplagen inte ska erhålla några extra konstader pga fel på en ny produkt...
/Surt äppel var det här...
Japp jag väntar med att få en ny iMac pga att min klassades som DOA, vi får hoppas att den nya inte har problem med :
1) Uppstart & Vila, datorn startar inte upp efter att varit avstängd i mer än 2 timmar samt datorn vaknar inte upp efter ca 2 timmar i sömn.
2) (resesting) av SMU så hänger sig fläktarna! Låter som dammsugare
3) Tappar med jämna mellanrum Musen & tangentbord BT - Kit
4) Allmänt strul med BT - Kit
5) Mycket dålig AirPort tar typ 22 minuter för kopiera 500 MB fil från annan dator till iMacen
6 ) DVD läser inte alla DVD och ALLA DVD-filmer fast det är rätt Region på DVD och filmerna. Även om jag använder VLC så är problemet där!
Håller med... akesson alltså
Min nya Nokia 6280, klassades som DOA. Fick den förra veckan. BT fungerade ej, tappade kontakt hela tiden med headset. Telefonen stängde av sig till och från. Det gick inte ringa till folk om man integick in bland kontakter. Alltså ej via sneast slagna. Folk fick inte min sms trots att det stod att de skickats. osv...
Men jag orkar inte starta en tråd om det. Ja har haft problem med Nokia mobiler tidigare och även SE mobiler. Haft problem ASUS moderkort där samtliga SATA kablar var undermåliga plus en Rapotor disk som var DOA direkt oöppnad. Listan kan göras lång med s.k "Otur" eller dålig kvalité.
Alla brukar skratta åt min "otur" med saker jag köper. Dock har jag inte haft problem med Apple produkter av någon anledning. Ingenting som beskrivs ovan.
Prylar spottas ut i allt snabbare takt till lägre pris och då får man ibland stå ut med vissa fel. Sen kan man alltid prata om hur man blir bemött av det företag som man köpt produkten av.
Där tycker jag att det är viktigt med sjysst bemötande och snabb service.
Hitta en datortillverkare med lite fel och berätta gärna?
Just.. Min jobb HP har fått skärmen bytt 4 ggr på 2 år moderkort och tangentbord. Den transporteras i en AXIO väska. Alla tyckte det var humor på jobbet tills deras skrämar började poppa också, de slutade de skratta . Förresten heter den HP NC8000. Gick på ca 20 loppor då den köptes in.
>Klart det finns en viss felprocent på alla tekniskt avancerade produkter som exempelvis datorer. >Apple har inte sämre kvalitet än någon annan datortillverkare, snarare bättre.
Jag vet inte vilken kvalitetsnivå du är vad vid, men köper jag en ny datorprodukt förväntar jag mig att den ska fungera perfekt från start och sköts den med omsorg ska den även fungera perfekt om 10 år.
Skulle den inte fungera perfekt - sånt händer faktiskt - förväntar jag mig att tillverkaren eller återförsäljaren har åtgärdat problemet inom 48 timmar.
>De som inte har några problem hör du aldrig någonting från, eller hur? Då skulle det här forumet >bli fullkomligt översvämmat med trådar i stil med: "All funkar finfint här"
Hur många aktiva användare har det här forumet? Hur många har haft någon form av problem med sina maskiner?
Ett stående råd verkar vara att undvika rev.a-produkter från Apple.
Jag säger inte att Apple har dålig kvalitet på sina produkter, vad jag försöker är att de kanske skulle göra någon omprioriteringar för att få ännu bättre kvalitet.. :-] Vad är viktigast, att kunden får en dator som fungerar eller en snyggt inpackad dator?
Dessutom är jag hyperallergisk mot all form av livsstilsreklam.. :-/
>Klart det finns en viss felprocent på alla tekniskt avancerade produkter som exempelvis datorer. >Apple har inte sämre kvalitet än någon annan datortillverkare, snarare bättre.
Jag vet inte vilken kvalitetsnivå du är vad vid, men köper jag en ny datorprodukt förväntar jag mig att den ska fungera perfekt från start och sköts den med omsorg ska den även fungera perfekt om 10 år.
Skulle den inte fungera perfekt - sånt händer faktiskt - förväntar jag mig att tillverkaren eller återförsäljaren har åtgärdat problemet inom 48 timmar.
>De som inte har några problem hör du aldrig någonting från, eller hur? Då skulle det här forumet >bli fullkomligt översvämmat med trådar i stil med: "All funkar finfint här"
Hur många aktiva användare har det här forumet? Hur många har haft någon form av problem med sina maskiner?
Jag säger inte att Apple har dålig kvalitet på sina produkter, vad jag försöker är att de kanske skulle göra någon omprioriteringar för att få ännu bättre kvalitet.. :-] Vad är viktigast, att kunden får en dator som fungerar eller en snyggt inpackad dator?
Dessutom är jag hyperallergisk mot all form av livsstilsreklam.. :-/
Nu är jag med, du kör någon form av aprilskämt, hänger inte med riktigt men det är ok
"Perfekt", "Fungera om 10 år", "Åtgärdat inom 48 timmar", kul!
Har för mig att det visats att det statistiskt inte finns något belägg för det; att antalet fel är ganska jämnt fördelat över produkternas olika revisioner. Har dock ingen referens för mitt påstående.
>"Perfekt", "Fungera om 10 år", "Åtgärdat inom 48 timmar", kul!
Ja? Jag förstår inte varför det låter så orimligt? Min felande skärm från Philips fick jag utbytt på mindre än 48 timmar. En felande switch tog det tre dagar att få åtgärdad men det skyller jag på posten.
Givetvis finns det inte alltid möjlighet att hinna reparera eller ersätta en trasig produkt på två dagar, men då skulle jag kräva ett substitut under tiden.
Tuff linje - kanske. Men så har jag också blivit besviken endast en gång under de senaste.. (räknar efter..) 9 åren.
>Har för mig att det visats att det statistiskt inte finns något belägg för det; att antalet fel är
>ganska jämnt fördelat över produkternas olika revisioner. Har dock ingen referens för
>mitt påstående.
Ok. Jag hävdar inte att Apples produkter har sämre rev.a-kvalitet, men att undvika dem är ett råd man som ofta upprepas, även på detta forum.
Hur kommer det sig att så fort man/nån dyker ned på Apples kvalité i nån tråd så kommer 10/100-tals svar om att andra Pc-tillverkare är mycket sämre?
1. Har det nåt med saken att göra?
2. Blir den som har en strulande burk gladare för det?
3. Blir Apples produkter bättre (i sig) för att andra produkter/tillverkare framställs som sämre?
Jag tycker ärligt att såna argument är lite talibanvarning...
Hur kommer det sig att så fort man/nån dyker ned på Apples kvalité i nån tråd så kommer 10/100-tals svar om att andra Pc-tillverkare är mycket sämre?
Vad ska man annars jämföra med?
1. Har det nåt med saken att göra?
Jepp. Läs ovan.
2. Blir den som har en strulande burk gladare för det?
Nej.
3. Blir Apples produkter bättre (i sig) för att andra produkter/tillverkare framställs som sämre?
Ja, om man jämför med de produkterna så blir de ju såklart det.
Jag tycker ärligt att såna argument är lite talibanvarning...
Beror lite på hur de framställs. Säger man att "Min iBook tål mycket mera stryk än min bärbara Acer", är inte det ett helt ok argument för iBookens kvalitet? Man måste ju jämföra med något, annars så blir allt på samma gång både bäst och sämst. Datorer är inte (i alla fall i mina ögon) den maskin som alla förväntar sig att den är. Den går inte dygnet runt, vecka efter vecka utan att knorra. Men några maskiner knorrar mindre, och det är det man jämför.
Allt är relativt förutom lasagne, det är alltid gott.
Sen att det kanske inte tillför diskussionen särskilt mycket är ju en helt annan historia... :rolleyes:
Har köpt ett antal Macar genom åren.
LC III, begagnad, inga problem tuffar förmodligen fortfarande på om jag skulle starta upp den.
7600, trasig diskettstation, fick en ny direkt och har fungerat sen dess, Macforum skötte det perfekt.
iMac G3 233 MHz, inga problem förutom ett blixnedslag, nätverkskortet brann men allt annat fungerar
iMac G4 1 GHz, bildskärmskortet la av, och sen blev maskinen stulen när den var hos Office för reparation, fick en ny 1.25 GHz som fungerat perfekt
Jobbdatorer
LC 630, inga problem
iMac G3 333 MHz, inga problem
G3 400 MHz, inga problem
iBook G3 500 MHz, optiska enheten la av efter 1.5 år
G4 350 MHz, inga problem
Powerbook 15" 1.25 GHz, inga problem
Så har det alltid varit. De som har problem med något är de som hörs, medans de som det funkar som det ska för inte märks på samma sätt.
Jag ringde just Apple support om min MacBook som har det där irriterande ljudet som försvinner om man slår på kamerawidgeten. Vi pratade en stund och kom överens om att jag skulle ringa senare, när jag gjort en del egen felsökning. De var hur trevliga som helst och mycket hjälpsamma och frågade flera gånger om det var ok att jag ringde tillbaka senare.
Skälet till att vi inte kunde lösa det direkt var att jag inte kunde höra det förbannade ljudet, hade en pc igång i rummet bredvid som överröstade ljudet från MacBooken så jag kunde inte svara på om det försvann när han berättade hur man skulle göra... Har jag kanske lite för höga krav på MacBooken som för övrigt är en enormt bra dator. Jag är toppennöjd!
wow, bara wow.
>Skulle vilja se den HP som klarar det där.
Ingen bärbar dator är anpassad till att kunna bli överkörd. Om den överlever handlar det mindre om hög kvalitet och mer om hur de olika komponenterna är placerade liksom vilken typ av bil som får nöjet att testa stötdämparna.
Kanske borde man leta upp en gammal Thinkpad och se hur de klarar att bli överkörda :-]