- stfm
- Medlem ●
Mitt förra företag köpte en server av Dell förut. Den var trasig vid leverans så vi ringde support; de kom till vårt kontor och "lagade" den dagen efter, det visade sig att det var processorn som inte satt ordentligt i sockeln. Det tycker jag är bra service. Har köpt flera Dell-datorer sedan dess och det har aldrig varit några problem — köper jag PC (neeeeeeej!) så köper jag Dell.
Jag har haft motsatt erfarenhet, de vill verkligen inte komma hem till mig. Fast telefonsupporten är rätt bra. Så bra den kan bli när man försöker felskjuta Windows åtminstone.
Nackdelen med Dell, och alla andra PC/Windows-leverantörer, är att de inte tar ansvar för operativsystemet. När Dell skyller på Microsoft, och Microsoft skyller på Dell och Netgear skyller på både Microsoft och Dell, vem går man till då? När en Mac skiter sig vet man åtminstone med lite större säkerhet att det är Apple som är boven, vilket underlättar support.
Macbook Pro 26000:- köp till garanti för 4500:-
AppleCare för Macbook Pro kostar väl 2700 + moms?
Följande på min iMac DV 400 har pajjat:
Högtalarna
Ljud ut
Modemet
DVD-Slot in, man får an vända pincett
Bildskärmen är inte längre skarp.
Så ibland undrar man varför Apple kompromissar, med tanke på den ensamhem man har med sin mac samt det dyra priset.
Högtalarna
Ljud ut
Modemet
Så ibland undrar man varför Apple kompromissar, med tanke på den ensamhem man har med sin mac samt det dyra priset.
Fast den borde väl ha varit med ett tag nu?
Högtalarna
Ljud ut
Modemet
Är inte den typ 7 år gammal nu?
AppleCare för Macbook Pro kostar väl 2700 + moms?
Isåfall har dom hittat en jäkligt häftig momsklass:)
Isåfall har dom hittat en jäkligt häftig momsklass:)
Ring en återförsäljare och den kostar 2700 + moms, det gjorde jag.
Ring en återförsäljare och den kostar 2700 + moms, det gjorde jag.
Ja det får man nog göra isåfall. Applestore kör alltså samma prispolitik på applecare som dom gör med ram-minnen. Sicka tosingar.
Den mest felande datorn i min samling är en iBook G3. Jag fick byta batteri 2 gånger och laddare en gång under loppet av ett år. Men efter det har det lugnat ner sig och den funkar utan anmärkningar. Men jag minns att jag svor över Apple och lovade mig själv att aldrig köpa Mac igen. Men Minin och iPodarna funkar, peppar peppar.
Det går att köpa till 2 års extra "delar och arbete" för ett lägre pris än vanliga AppleCare. Apple har tydligen släppt produkten här i Sverige också i höstas och den är tänkt för lite större kunder som inte behöver supporten utan bara reparationer.
Jag köpte själv nu i februari mitt eget ex. till min PB12" från ett AppleCenter i Tyskland och det landade på €199 för 2års extra worldwide Apple garanti. Fråga ditt lokala AppleCenter om svenska priser (betydligt under vanliga AppleCare)
Min iBook är 7 månader och den är inne på...
...sitt fjärde moderkort.
...sin tredje combodrive.
...sitt andra tangentbord.
Jag hade trott att Apple hade lite bättre kvalitet på sina grejer. Som tur är har jag blivit väl mött när jag har lagat den hos MacSupport.
Min iBook är snart inne på sin 12:e, och den har jag inte bytt något alls i. Det enda jag kan klaga över är att högtalarna är sprängda, men det beror på min egen dumhet.
Jag tror inte att Apple har sämre kvalitet, men det verkar däremot som att det kan vara väldigt stor skillnad dator till dator. Det finns såna som egentligen inte skulle kommit ut ur fabriken, och så finns det sådana som bara går och går.
Jag hade trott att Apple hade lite bättre kvalitet på sina grejer. Som tur är har jag blivit väl mött när jag har lagat den hos MacSupport.
Vad drygt... Jag skulle ha slängt skiten i sophinken och försökt glömma.
Alla mina macar jag köpt nya har pajat. De jag köpt begagnat har gått som klockor.
1. PowerMac G4 levererades med trasigt moderkort
2. iMac G4. Moderkortsbyte
3. PowerBook G4. Moderkortsbyte.
Men inte tvekar man att köpa en ny mac för det
Och inte en gammal heller för den delen! Själv har man kommit över en ur-imac för nån hundring...
Har faktiskt en iMac DV400 som sonen kör på. Det som gick på den var analog kortet något som var vanligt på den modellen tydligen. Den fick jag lagad på hemförsäkringen. Den har gått sen april 2000 och fungerar fortfarande. PB12 köpt begagnad fungear. Batteriet slutade fungera dock efter 1 år men det ät allt. Fick min iMac 20 Duo Core förra veckan. Fungerar klockrent. Inga fel hittills... Som sagt det där är nog ganska olika. Mina iPoddar har också fungerat utan problem...
Somliga har tur medan andra ( som Jag ) inte har tur alls med Apple! Jag har haft 6 Macar direkt efter varandra, där alla hade något sorts fel alt var de DOA.
Kanske inte bara handlar om tur....
Du försöker säga vad??
F*N kan man bryta den där dåliga Karma eller ?
Det enda som hjälper är nog en renande pilgrimsvandring till Cupertino och en total sanering av din lägenhet så att inga PC-vibbar existerar där längre:cool:
När jag switchade 2004 så hade jag också "otur". Fyra defekta iMac G5 på rad. Vad är oddsen för det tro?
Jag planerar att inhandla en MacBook Pro i april men jag är lite skraj att denna otur fortfarande håller i sig. Just nu verkar oturen vara ovanligt stark bland nyblivna MacBook Pro-ägare. Måste vara planeternas läge eller något. För det kan väl inte vara kvalitetskontrollen hos fabrikerna som sviktar? Eller?
Just nu verkar oturen vara ovanligt stark bland nyblivna MacBook Pro-ägare. Måste vara planeternas läge eller något. För det kan väl inte vara kvalitetskontrollen hos fabrikerna som sviktar? Eller?
Ärligt talat så tror jag mer på klimat och transportskador, sbs, elproblem och användare som inte läser bruksanvisningarna ordentligt än på dålig kvalitetskontroll. Blir t.e.x. fövånad över att folk forftarande inte vet att det inte är bra för elektronikprylar att transporteras och användas mellan olika fukt/klimatförhållanden, kondens har nog en stor skuld till att vissa datorer inte lever länge.
Fast dålig kvalitetskontroll förekommer givetvis också.
Men alltså, alla datortillverkare har ju kvalitetsproblem numera. Det är en följd av att vi konsumenter i åratal köpt den billigaste skit vi hittat och ratat allt som haft någon form av kvalitet på grund av att priset har varit för högt. Självklart är det tråkigt att Apple har övergett den extrema kvalitetsnivå de hade på 80- och 90-talen, men samtidigt tror jag inte att vi skulle ha några Macar att klaga på kvalitetsnivån på om de hade fortsatt i samma spår.
Har själv inga särskilda klagomål kring Apple iaf - vi skickar iofs iväg iBooks på löpande band till verkstaden, men då har vi ju några hundra sådana i drift och en del ganska oförsiktiga elever. Har fortfarande inte varit med om att hela datorlabb med Apple-hårdvara drabbats av massdöd inom loppet av ett par månader, önskar jag kunde säga detsamma om Dell och HP...
...men inte hos Apple?
Apple har i egentligmening ingen egen kvalitskontroll eftersom de inte har några fabriker längre, så Samsung LG Flextronics,Foxconn, Asustek och Compal m.fl. är väl några av de som tillverkar och sätter ihop produkter åt Apple som fallerar från tid till tid.
Apple har säkert kontrakt som reglerar hur många fel det får förekomma i tillverkningen (inte många) överskrids antalet fel så kompenseras Apple av sina leverantörer.
Tyvärr så går det inte att få en 100% felfri prduktion i stora serier utan att priserna skulle bli otroligt höga.
Frasen RTFM = Read the fucking manual gäller alltså fortf?
T o m jag hoppar över det tji fick jag med iMac Core Duo och fjärren. man var tvungen att aktivera den i systeminställningar. Jag trodde att den skulle fungera direkt. Gick åt lite tid att kolla batteri, para osv. Hade jag läst nogrannare hade jag sett detta i manualen
Granne som ringde på dörren härmdagen och undrar varför hans dator och kabelmodem inte fungerade ihop = han kom inte ut på nätet. Det första pappret när man packar upp kabelmodemet från Com Hem visar tydligt att man första ska slå på modemet vänta ett par minuter koppla in nätverkskabel till datorn som ska vara avstängd. Sen slå på datorn.
Frågade om han gjort det, "nä, öhh??" fick jag till svar... Efter en liken lektion så verkade det fungera för han ringde inte på min dörr mer den kvällen. Eller så var jag elak, vad vet jag