- d-boy
- Medlem ●
- Stockholm
Hej,
Inspirerad av era moddar, tänkte jag ge mig på att byta fläktar i min G4 Dual 1,42.
Jag har köpt:
1 st Papst 120mm 4412 F/2GL (55 cfm, 1600 varv och 26 db enl specarna).
2 st Adda AD0612LX-A76GL (13 cfm, 2500 varv och 16 db enl specarna), till nätagget.
120 mm fläkten som sitter i nu är en Delta AFB1212SHE (152 cfm, 3700 varv och 53 db).
I nätagget tror jag att det sitter 2x Delta AFB0612EH (38 cfm, 6800 varv, 46,5 db).
Men nu blev jag lite nervös...tror ni dessa räcker för att kyla ordentligt?
Det är framför allt nätagget jag plötsligt blev lite orolig för.
Det sitter 2 hårdiskar i, fläktlöst ATI-kort, samt att alla PCI-platser är upptagna.
Temperaturen är nu ca 52-59 grader i idle.
Jag har precis de addorna i min. 7 Volt så kyler de utmärkt, om du gör lunftintag-genom-högtalarhål-modden.
Håll sen koll på CPU-temperaturen, då du inte gör någon PCI-evakuering. Lådtemperaturen kan gå upp en hel del.
Tack, för det. Jo jag såg att du hade dessa, det var därför jag köpte dem
Men jag tänkte köra dom "omoddade" (på 12 V då antar jag?) och inte ta bort högtalaren, eftersom jag använder den.
Papsten då, räcker den till eller bör jag ta något kraftigare (den är ju trots allt "klenare" än din Enermax)?
Adda på 12 volt är inte på långa vägar lika starka som de gamla nidec-fläktarna.
Jämför 25 cfm mot 13 cfm = typ halva kapaciteten. Men sätt termometern bakom och se vad som händer.
Självklart 12 Volt. Hade du kunnat köra 24 volt hade jag rått dig att göra det.
Är Papsten klenare än min enermax kommer det inte att bli lätt för dig. Utan kext-modd kommer du lätt upp i över 60 grader på processorn. Speciellt med tanke på att du inte PCI-ventilerar.
Du kommer behöva modda din kext, eller eventuellt sätta papsten på en konstant 5 eller 7 Volts molex-kontakt. Som sagt, kolla CPU-temperaturen.
Sen är frågan om PSU-fläktarna i MDD verkligen går på 12 volt. Jag tror inte det. Snarare 6 eller 7.
Så om du verkligen kopplar dina Adda till vad du _vet_ är 12 volt kan det gå.
Oj då...låter ju läskigt.
Men om jag kör samma Enermax som du har, samt kext-modden du har på din sida. Sen kopplar in Addafläktarna på samma sätt som du (jag bara gissade att du hade dragit ner dom _från_ 12V till 7V, men de kanske bara går på 7V?).
Alltså på samma sätt du har gjort, fast utan att ta bort högtalare eller PCI-ventilation...verkar det bra eller bara riskfyllt?
Alternativt kan jag ju göra bara den ena av moddarna (antingen PSU eller processorfläkt) om det blir mer safe?
Om du inte tar bort högtalaren kommer temperaturen gissningsvis att bli 55 grader i utblåset. Skållhett, men plasten bör inte smälta på ett tag än. Fast räkna med att din PSU inte lever så länge till.
Slagordet är gör hela modden! Inte bara delar. Det är som ett korthus. Så åt helvete med högtalaren!
Mina PSU-adda går på 7 Volt. Men jag kopplar dem inte till kontakterna inuti PSUn, utan drar ut dem och kopplar till en 4-pins molex i DVD-lådan.
Jag tryckte in en ADDA i PSU't på min Gigabit Ethernet och den gick helt klart på 12V - men det där är ju modellberoende.
Vidare kan jag bara säga goda saker om min 26dbA Papst - samma som du har - blåser på utav sjutton. Inga problem att kyla ner min QuickSilver. Men, en MDD är helt klart en annan best att kyla.
Jag tycker absolut att du ska ge dig i kast med att modda. En tyst dator är så otroligt mycket trevligare att jobba med. Men, tänkt dig för och skaffa hem bra mätutrustning så du kan kolla vad som händer, temperaturmässigt, inne i datorn så inget pajjar.
Jag har en G4 Digital Audio som jag tänkte få tyst på. Den har en ny Sonnet 1,4 GHZ proccessor med en egen fläkt och 2 hårddiskar, planerar att sätta in en tredje hårddisk. RAM är på 1 gig och grafikkortet är ett ATI Radeon 9000. Vilka fläktar kan jag byta i burken och vad bör jag byta till om jag vill få den tyst?
Jag har en G4 Digital Audio som jag tänkte få tyst på. Den har en ny Sonnet 1,4 GHZ proccessor med en egen fläkt och 2 hårddiskar, planerar att sätta in en tredje hårddisk. RAM är på 1 gig och grafikkortet är ett ATI Radeon 9000. Vilka fläktar kan jag byta i burken och vad bör jag byta till om jag vill få den tyst?
Köp en Enermax 120 mm chassifläkt och en Papst 80 mm till PSU:n.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3
Men var jäkligt försiktig när du skruvar isär nätdelen. Du kan få en stöt som gör att du dör.
Överlämna gärna jobbet till en erfaren tekniker med hög livförsäkring.
Jag har en G4 Digital Audio som jag tänkte få tyst på. Den har en ny Sonnet 1,4 GHZ proccessor med en egen fläkt och 2 hårddiskar, planerar att sätta in en tredje hårddisk. RAM är på 1 gig och grafikkortet är ett ATI Radeon 9000. Vilka fläktar kan jag byta i burken och vad bör jag byta till om jag vill få den tyst?
Du har ju med andra ord näst intill exakt samma maskin som jag då ;).
Kika på min sida om hur jag moddade min quicksilver 733 för lite tips och olika fläktar som passar.
http://nebulus.se/quicksilver
Generellt kan du ju välja en 120mm fläkt som låter kring 26dBa eller mindre som jag gjorde och en PSU (80mm) som låter kring 20dBa. Du kommer inte att höra dom vid normalt användande - mycket stor skillnad mot orginalen. Jag tog en ännu tystare PSU-fläkt som ligger vid 12dBa men hade jag vetat hur tyst den var (omöjlig att höra) skulle jag tagit en som levde om mer, typ 19dBa men flyttade mer luft.
Allt fungerar dock bra i dagsläget även om jag nog kommer byta till en snabbare fläkt vid senare tillfälle, eller ev. göra större ingrepp för att få super-kylning ;).
Hör av dig och lycka till
Tack för infon, jag börjar nog med att byta ut 120 mm fläkten till en Enermax. Är det den som låter mest tro?
Nu kan det vara andra specifikationer på fläktarna i en DA, men i min GIgabit Ethernet så körde 120mm fläkten på i 37dBa och PSU-fläkten låg på 30.5dBa. Generellt kan man ju säga att allt under 20-22dBa är väldigt tyst och kommer knappast att höras om du gör något annat med datorn än bara lyssnar på den ;).
Till och med min Papst 120mm på 26dBa är vad jag skulle säga tyst, okej den hörs, men det gör mina hårddiskar när dom söker data också och mitt tangentbord när jag skriver - inget som stör med andra ord.
Börja med chassifläkten. Den är enklast att byta. Men köp Enermax-fläkten så slipper du problemet med att koppla ihop Macen tvåpoliga strömkontakt med de flesta andra fläktars trepoliga. Enermax-fläkten tar ström från en vanlig 12 volts-kontakt och har en varvtalregulator som gör att du kan sänka spänningen till fläkten och varvtalet. Jag kör min på lägsta varvtalet med min 733 MHz Apple original processor (jag hade en 466 MHz från början). I PSU:n har jag en Adda 16 db fläkt som är ungefär dubbelt så högljudd som Pabst 12 db fläkt. Decibel mäts som du säkert vet på en logaritmisk skala. När du skall byta PSU-fläkten så är Pabst-fläkten att föredra.
Tänk på att kontrollera hur original-fläkten sitter monterad. Luften går åt det hållet där etiketten på fläkten sitter. Luften ska givetvis gå åt samma håll som tidigare. Chassifläkten på PM G4 t o m DA blåser in luft i datorn. PSU-fläkten blåser ut luft.
Tänk på att kontrollera hur original-fläkten sitter monterad. Luften går åt det hållet där etiketten på fläkten sitter. Luften ska givetvis gå åt samma håll som tidigare. Chassifläkten på PM G4 t o m DA blåser in luft i datorn. PSU-fläkten blåser ut luft.
Jag har en PM G4 QS 933. Tyckte den väsnades för mkt så nu har jag bytt alla tre fläktar i den.
Men 120 mm:s chassifläkten har etiketten in mot burkens mitt, samtidigt som den blåser ut luft!
Det kanske är olika på olika fabrikat?
Jag satte dessutom in en PCI-fläkt som jag köpte på Teknikmagasinet. Köpte en Molexkontakt på Elfa o skarvade ihop det hela så den går på 7 Volt. Tyst o fint. marcushedenstrom tipsade om det.
Jag mätte inte tempen innan jag bytte fläktar o allt men nu ligger tempen ganska stadigt mitt i burken på 44°-45°.
Däremot så tycker jag att CPU:ns kylflänsar & PSU:n är varmare nu än innan. Funderar på att sätta fast ännu en 80 mm:s fläkt på framsidan av PSU:n som blåser sval luft genom PSU:n. Borrar hål i bakväggen o leder den luften med hjälp av en vägg (av papp e.d) så PSU:n får sval luft ist för den varma luften inifrån burken.
Vad tror ni om det?
Jag har en PM G4 QS 933. Tyckte den väsnades för mkt så nu har jag bytt alla tre fläktar i den.
Men 120 mm:s chassifläkten har etiketten in mot burkens mitt, samtidigt som den blåser ut luft!
Det kanske är olika på olika fabrikat?
Kanske har du vänt på plus och minus så att fläkten snurrar åt fel håll?
Kolla åt vilket håll luften blåser med hjälp av en cigarettändare.
I min DA så blåser fläkten luft in i lådan. Men man har troligtvis vänt på luftflödet i QS. Se tidigare inlägg.
Jag satte dessutom in en PCI-fläkt som jag köpte på Teknikmagasinet. Köpte en Molexkontakt på Elfa o skarvade ihop det hela så den går på 7 Volt. Tyst o fint. marcushedenstrom tipsade om det.
PCI-fläkt i en QS är inte lika smart idé som i en MDD. I en QS sitter PCI-platserna längre ner än i en MDD. Risken är att du leder ut kall luft istället för varm.
Tänk på hur luftflödet går i lådan. Den skall gå förbi värmekällor innan den leds ut ur lådan. I en MDD så blåser ju 120 mm fläkten in luft i lådan och PCI-fläkten leder ut luft upptill där varmluften samlas.
Jag mätte inte tempen innan jag bytte fläktar o allt men nu ligger tempen ganska stadigt mitt i burken på 44°-45°.
Däremot så tycker jag att CPU:ns kylflänsar & PSU:n är varmare nu än innan. Funderar på att sätta fast ännu en 80 mm:s fläkt på framsidan av PSU:n som blåser sval luft genom PSU:n. Borrar hål i bakväggen o leder den luften med hjälp av en vägg (av papp e.d) så PSU:n får sval luft ist för den varma luften inifrån burken.
Vad tror ni om det?
En idé vore ju att leda in luft genom öppningen för zip-driven. Om du tar bort plåten och plasten som sitter i vägen.
Kanske har du vänt på plus och minus så att fläkten snurrar åt fel håll?
Kolla åt vilket håll luften blåser med hjälp av en cigarettändare.
Använde alla originalkontakterna till den nya fläktarna. Kollade nu med ett stearinljus o det blåser utåt på alla tre fläktarna.
En idé vore ju att leda in luft genom öppningen för zip-driven. Om du tar bort plåten och plasten som sitter i vägen.
Inte så snyggt om man tar bort plastbiten som sitter där tror jag. Funderar ist på att skruva loss en skruv till högtalaren o låta den hänga neråt i en skruv samtidigt som sval luft kommer in genom hålet.
Flyttade nu även upp min temp.sensor från att hänga mitt i burken upp till framför insuget till PSU:n. Tempen är nu 48°, ist för 44.5° förut.
Inte så snyggt om man tar bort plastbiten som sitter där tror jag. Funderar ist på att skruva loss en skruv till högtalaren o låta den hänga neråt i en skruv samtidigt som sval luft kommer in genom hålet.
Coolt! 39 dollar för en plastbit! Snyggt iofs, men ändå bara en plastbit!
J
Jag mätte inte tempen innan jag bytte fläktar o allt men nu ligger tempen ganska stadigt mitt i burken på 44°-45°.
Däremot så tycker jag att CPU:ns kylflänsar & PSU:n är varmare nu än innan. Funderar på att sätta fast ännu en 80 mm:s fläkt på framsidan av PSU:n som blåser sval luft genom PSU:n. Borrar hål i bakväggen o leder den luften med hjälp av en vägg (av papp e.d) så PSU:n får sval luft ist för den varma luften inifrån burken.
Vad tror ni om det?
Jag funderar på en liknande lösning, att ta upp hål i bakre väggen, eller, vänstra sidan om man ser maskinen frammifrån. Ett 120mm hål bakom PSU't och ett till vänster om orginal-120mm-hålet och låta båda dessa pressa in kall luft. Sen krävs det bara lite genialisk kanal-konstruktion bakom äpple-plast-kåpan för att luften inte skall återanvändas, men på så sätt borde man kunna kyla PSU och PCI riktigt bra.
Tyvärr får nog inte CPU'n så jädra bra kylning med den här metoden.
En annan variant vore att blåsa sönder hela "golvet" i lådan, maxa in 3 strycken 120mm flätktar, ställa diskarna på högant vid högtalaren och på så sätt mata in kall luft... metal mayhem...
Fler radikala lösnignar vore att flytta PSU't ner till HD-fack nr 3. Ta in luft genom ett hål i botten och pressa ut den genom ett nytt hål i sidan.
På så vis blir det helt tomt uppe vid gamla PSU't. Där men ev. kan ta upp ett nytt 120mm hål för kall luft, samt kanske till och med lagra en HD? Man borde dessutom kunna bygga en näst intill isolerad zon däruppe som kapslar in CPU och RAM om man hade lite bra plexi, eller liknande material.. jaa.. det vore något
Fler radikala lösnignar vore att flytta PSU't ner till HD-fack nr 3. Ta in luft genom ett hål i botten och pressa ut den genom ett nytt hål i sidan.
På så vis blir det helt tomt uppe vid gamla PSU't. Där men ev. kan ta upp ett nytt 120mm hål för kall luft, samt kanske till och med lagra en HD? Man borde dessutom kunna bygga en näst intill isolerad zon däruppe som kapslar in CPU och RAM om man hade lite bra plexi, eller liknande material.. jaa.. det vore något
Låter suveränt! Hade jag haft en QS, hade jag nog gjort så.
En annan variant vore att blåsa sönder hela "golvet" i lådan, maxa in 3 strycken 120mm flätktar, ställa diskarna på högant vid högtalaren och på så sätt mata in kall luft... metal mayhem...
Det där kunde vara något för min blådåre.
Nu har jag plockat isär chassi fläkten och psu fläkten, psu fläkten (pabst) sitter på plats men då uppstår ett problem, den gamla fläkten har 2 sladdar (en röd och en svart) den nya har 3 sladdar (en vit, en röd och en blå) vilken sladd hör ihop?
Samma problem med chassifläkten, den gamla fläkten har 2 sladdar (en röd och en svart) den nya har 3 sladdar (en svart, en orange och en gul) och 2 vita sladdar. vilken sladd hör ihop?
Den blå sladden är för varvtalsstyrning. Skippa den.
Har chassifläken 5 sladdar? Min Enermax är sån att den helgula är RPM, och svart + orange är de som ska användas.
hur kopplade du ihop enermaxen? det är ju hona mot hona?
Nu har jag ju en MDD, men jag har en 2-stiftshane på moderkortet.
Kanske är annorlunda i din DA. Ungefär som min blådåre, kan jag tänka mig, där just (som du säger) en honkontakt är framdragen direkt från PSUt.
Men du fick väl med en 4->3-pinsadapter med fläkten? Använd den för att koppla direkt till en molex då.