Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du bytt fläktar i din QuickSilver?

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hur får man tag på en sådan adapter?

Ursprungligen av xrayed:

hur får man tag på en sådan adapter?

Jag fick en med min Enermax-fläkt. Annars har Webhallen en massa olika adapters.

Det du annars kan göra är att klippa de berörda kontakterna, och skarva ihop sladdarna med sockerbitar eller skarvhylsor.

Då kommer fläkten att ta ström på samma sätt som den gamla, vilket kan vara en fördel. Om du ansluter den till en molex får den som minst 5 volt.

Ajust det; de här adaptrarna ger som standard (oftat) 12 Volt. Du kan ändra på det, men det krävs att du dessutom då har en molex-kontakt där du kan pilla ut stiften. Oftast är det bra att skaffa sig en förgrening eller nåt och ha att mecka med.

jag pillade in den gamla kontakten i den nya fläkten så det ska nog ordna sig, kan man starta datorn med sidan nedfälld så man ser att allt surrar som det ska?

Japp.

aaaa datorn är tyst

Gött.

Ägde för en MDD som jag sålde för 6 månader sedan... ja alla vet hur den lät och kanske berodde det på att den blev väl varm ibland. Min fick Verax-kittet och det blev väl lite bättre. Fick plötsligt en fundering som eminerar från tråden om för mycke kylpasta och den värme som alstras helt i onödan på MacBooken. Kan det vara så ÄVEN då det gäller Quicksilver och MDD, ja dvs. att det enda man kanske skulle behöva göra vore att byta kylpastan och då inte kleta ut en stor klump av denna. I tråden om kylpasta så finns det uppgifter om att man kan säka temperaturen avsevärt. Minns att min fd. MDD hade en tröskel där fläktarna började dra på det där lilla extra, låg vid ca: 62°C.

Tråd om kylpasta:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=97201&highlight=kylpasta

I en annan viktig länk sänkte man temperaturen på en MacBook från 54°C ned till 36,6°C.
http://forums.somethingawful.com/showthread.php?s=&threadid=1864582

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-07 10:49

Problemet med värme i MDD-modellerna berodde nog i första hand på att Apple hade överklockat processorerna samt att lådan i sig var knepig att ventilera. Det var svårt att få plats med stora lågvarviga fläktar. Man lyckades flytta 120 mm-fläkten genom att vända på moderkortet så att den fungerar som CPU-fläkt. Men det skulle nog behövts ytterligare en 120 mm fläkt på baksidan av lådan. Dessutom så drar senare PM G4-modeller mer ström som kräver högre effekt på PSU:n. Det i sig innebär att PSU:n i sig också alstar mer värme och kräver bättre kylning.

Tidigare PM G4:or, pre-QS, så leddes nästan all frånluft ut genom PSU:n. (733 MHz DA-modellen har dessutom en 60 mm CPU-fläkt som blåser ut varmluften. Den har jag avlägsnat i samband med processor-uppgraderingen)

Om man vågar sig på att jämföra med nya ATX-lådor så har de ofta två 120mm-fläktar. En som blåser in luft i lådan och en som blåser ut. Dessutom så brukar det finnas en s k air duct som leder ut värmen från processorn ut genom en öppning på sidan av lådan. PSU:n slipper då att få in varm luft och kan därför kylas utan att PSU-fläkten behöver köras på för höga varvtal. PSU-fläkten behöver bara leda bort den värme som alstras av PSU:n. Air duct vore kanske något för Apple att ta efter när man designar de nya Power Macarna med Intel-processor. (PM G5:orna har ju betydligt bättre ventilation. Men jag lämnar det så länge)

Ett litet problem som jag har själv är att min nya G4-processor har två 40 mm fläktar som för ett visst oväsen. De är dessutom riktade att blåsa varmluften genom PSU:n. Jag funderar på att vinkla upp dem 90 grader så att de istället blåser luften mot det lilla gallret som sitter ovanför portarna i min PM G4 DA. Detta galler saknas som sagt i tidigare modeller och troligen så har man valt att inte utforma kylningen på det viset just därför.

Om jag dessutom bytte CPU-fläktarna mot en större tystare typ 80 mm så kunde fläkten även blåsa in kall luft i PSU:n. Jag funderar även på att öppna upp under CD-brännaren där det finns plats för en zip-drive. På så vis så kan det komma in mer luft i lådan från framsidan. Nu är det bara chassifläkten som blåser in luft i lådan. Jag kan även montera tillbaka 60 mm-fläkten vid gallret om det skulle behövas.

Eller så köper jag ett billigt ATX-chassi och flyttar över hela klabbet.

Ursprungligen av Macus:

Man lyckades flytta 120 mm-fläkten genom att vända på moderkortet så att den fungerar som CPU-fläkt.

Aha! Det är därför allt är uppochner. Har funderat en hel del på varför, men nu vet jag.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-07 18:27
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Aha! Det är därför allt är uppochner. Har funderat en hel del på varför, men nu vet jag.

Mr Messerschmitt fattar nog vad jag menar.

Man har ju för bövelen gjort om designen så att processorn är placerad där PCI-korten satt förut. Och vice versa.

Ursprungligen av Macus:

Mr Messerschmitt fattar nog vad jag menar.

Man har ju för bövelen gjort om designen så att processorn är placerad där PCI-korten satt förut. Och vice versa.

Japp precis. Jag märkte detta på ett smärtsamt sätt. Mitt gamla Geforce fläkt gick sönder, så jag köpte en sån där stor megafläkt som leder ut luft genom att PCI-slot. Men eftersom allt är uppochner, sitter ju fläkten på andra sidan kortet, långt ifrån ett PCI-slot.

Dessutom gick datorn inte att stänga. Oops. Sålde kortet och köpte ett fläktlöst Radeon istället.

Tidigare modeller än QS suger IN luft.

Quicksilver blåser ut luft med hjälp av 120 mm-fläkten.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-08 01:38

Men borde inte rickards CPU fläkt i hans QS blåsa in luft?
Om man har vänt på luftflödet jämfört med tidigare modeller.
Det verkar ju lite märkligt om samtliga fläktar blåser ut luft och det inte finns något luftinsläpp.

Ursprungligen av Macus:

Men borde inte rickards CPU fläkt i hans QS blåsa in luft?
Om man har vänt på luftflödet jämfört med tidigare modeller.
Det verkar ju lite märkligt om samtliga fläktar blåser ut luft och det inte finns något luftinsläpp.

Jo det borde den. Men han har ju etiketten inåt, så den borde suga in luft. Men det kan ju vara värt att kolla en extra gång, rickard.

Varför ställer ni inte datorn i ett fint skåp istället om ni vill att det ska vara tyst...? Det har jag gjort. Funkar mycket bra. Jag har en ljuddämpad kanal där den varma luften leds ut.

Ursprungligen av Alejandro:

Varför ställer ni inte datorn i ett fint skåp istället om ni vill att det ska vara tyst...? Det har jag gjort. Funkar mycket bra. Jag har en ljuddämpad kanal där den varma luften leds ut.

1. Det är inte fint.
2. Det är inte geek.
3. Om man KAN så MÅSTE man.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-08 17:10

Jag har ställt in hela datorn i en väl ventilerad PC-låda.

Ursprungligen av Macus:

Jag har ställt in hela datorn i en väl ventilerad PC-låda.

Rapp ska du ha!!! :eek:

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Rapp ska du ha!!! :eek:

Äsch.. jag har oxå tänkt på att bygga ett kabinett till hela burken. Men men...
Kanske bättre som jag gjort nu att byta till tystare fläktar etc...

Ursprungligen av rickard1234:

Äsch.. jag har oxå tänkt på att bygga ett kabinett till hela burken. Men men...
Kanske bättre som jag gjort nu att byta till tystare fläktar etc...

Det är ju hemskt att stänga in sin älskade mac i ett jävla skåp.

Har skruvat bort högtalaren, den ligger nu på golvet inne i datorn. Har ett öppet hål för friskluft.
Bytte kontakt på att PCI-fläkten nu går på 12volt ist för 7volt, men tempen sjönk bara 1°!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-08 20:17

Nä, jag ljög. Jag har ställt burken inuti en IKEA-möbel på hjul.
Nu kan jag använda datorn som rullator.

Ursprungligen av Macus:

Nä, jag ljög. Jag har ställt burken inuti en IKEA-möbel på hjul.
Nu kan jag använda datorn som rullator.

Ja det var lite bättre. En datoriserad rullator behöver vi väl alla om några hundra år.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-08 20:39

Har du vänt CPU-fläkten åt rätt håll?

Den ska enligt uppgift blåsa luft in i lådan d v s ha etiketten vänd inåt.

Ursprungligen av Macus:

Har du vänt CPU-fläkten åt rätt håll?

Den ska enligt uppgift blåsa luft in i lådan d v s ha etiketten vänd inåt.

Det var nya uppgifter för mig. Var har du fått reda på det?
Som det är nu så blåser den ut luft. Jag reagerade lite på det förut men tänkte dessvärre inte mer på det.
Det är ju trots allt ganska logiskt att den blåser in sval luft genom kylflänsarna till CPU:n.
Jag ska vända fläkten i morgon. Nu är det läggdags.

Tack för hjälpen så länge.

Vilken temp är optimal i lådan? nu har jag en temp på ca 35-40 grader vid hårddiskarna.

Ok, så ni föredrar att slakta era macar istället för att bygga ett skåp - jag tror jag hajar det här med "geek" nu.

Ursprungligen av Alejandro:

Ok, så ni föredrar att slakta era macar istället för att bygga ett skåp - jag tror jag hajar det här med "geek" nu.

Inte slakta, lite välplacerad kirurgi bara.

Bevaka tråden