- Macus
- Medlem ●
- Kungälv
Har du testat att vända på CPU-fläkten ovanpå kylflänsen så att den suger upp luft istället?
Och sedan evakuera varmluften direkt med hjälp av 60 mm-fläkten.
Om både 120 mm-fläkten och "högtalarfläkten blåser in luft så borde väl CPU:n få tillräckligt med kalluft inifrån istället för direkt utifrån?
Annars så tror jag att det är en god idé att ta in ännu mer kalluft genom fronten exempelvis via "zip-uttaget".
Har du testat att vända på CPU-fläkten ovanpå kylflänsen så att den suger upp luft istället?
Och sedan evakuera varmluften direkt med hjälp av 60 mm-fläkten.
Om både 120 mm-fläkten och "högtalarfläkten blåser in luft så borde väl CPU:n få tillräckligt med kalluft inifrån istället för direkt utifrån?
Annars så tror jag att det är en god idé att ta in ännu mer kalluft genom fronten exempelvis via "zip-uttaget".
Att vända håll på den fläkten gör att tempen stiger direkt. Så det är inget bra altenativ. Men att ta in luft från både CD och ZIP-facken samtidifr är däremot något som kryper på mig allt närmare. Om jag tar in luft den vägen kan jag nog byta håll på 60mm längst bak. Och vända luftflödet genom hela burken.
Men vet inte om det leder till så mycket. Den blir inte tystare mycket utav det för det är 80x80x15mm fläkten som blåser på cpun som låter mest. Och det finns ingen plats för större fläkt där tyvärr. Om jag sätter dit 2st tystare 40mm fläktar på cpun om jag får tillräckligt kall luft att flöda förbi kanske. Det är ett altenativ.
Att det ska vara så svårt att få tag på 80x80x15-fläktar dock.
Får du verkligen plats med en 120 mm vid PCI-sloten? Jag tror inte det.
Får du verkligen plats med en 120 mm vid PCI-sloten? Jag tror inte det.
Vid PCI-sloten?
Jag menar det blåa nere till vänster som ev. ny 120 mm fläkt.
Det röda nere till höger på bilden är original 120 mm chassifläkt.
Bilden är inte exakt skalenlig, men för att vara första ggn jag öppnar o jobbar i Excel så får det vara ok.
Aha! Fattar. Den sitter ju på det hållet, ja. Trodde att den var monterad längs med baksidan.
Mäktigt att den här tråden spinner på ännu... jag tycker faktiskt att 99mac borde överväga en liten "mod-sektion" där vi skulle kunna samla kunskapen.
Men, iaf. Jag lever vidare i min QuickSilver Goes G5-värld och har sedan installationen av min extra 120mm- och 80mm-fläkt märkt att jag fått en del bi-ljud i min stereo, från datorn alltså. Lite som på tjackiga bärbara PC, att det hörs när man rör musen osv, och att fläktarna liksom strålar in i datorn.
Det kanske är oundvikligt, men något man kommer från om man skaffar högkvalitetsflälktar.
Iaf så märkte jag att jag kunde reducera oljudet ordentligen genom att plocka bort det interna modemet - jag menar, seriöst, vem använder modem numera? Om ni undrar vart modemet sitter så är det det lilla kretskortet som sitter just bredvid Airport-korthållaren. Bara att skruva loss två skruvar, ta loss en kabel och sedan lirka loss själva kortet. Enkelt och bra.
Helt klart värt att testa om maskinen lever om via ljudutgången.. ja.. det var allt just nu.
Men jag har fått lite mer idéer nu när modemet är väck.
Iom att modemporten inte längre kan användas så öppnas en hel värld av möjligheter bakom CPU-kylaren. Jag tänker massivt perforerad baksida i chassiet bakom CPU'n och dubbla 60mm papst 12dBa fläktar och specialgjord luftkanal av lexan/plexiglas. Aahhh, QS Goes G5 ettapp två närmar sig.
För dom av oss som inte har ett liv så kan den här länken vara av intresse:
http://nebulus.se/quicksilver/index.php?id=73
Körde ett snabbt stresstest - indexering av diskarna och diverse videospelare osv så att jag fick 100% CPU i ungefär 15 minuter. Sedan mätte jag tempen med en laser-tempmätare.
CPU: 37* - låg runt 40* innan QS goes G5-mod
RAM: 38* - låg på minst 45* innan QS goes G5-mod
GPU Radeon 9200: 44* - låg på 50* innan QS goes G5-mod
GPU Radeon 7000: 41* - låg på 50* innan QS goes G5-mod
PSU: 38* vid utblåset
PSU: 49* på de interna kylflänsarna
120mm: 33* vid utblåset
HDD 1 Maxtor: 37*
HDD 2 Samsung: 35*
Ja, då vet ni det.
Det vore nästan roligt om nån skulle kunna tänka sig att donera en Quicksilver så att man kunde köra den här modden från scratch. Men seriös dokumentation, ordentliga tester, ljudmätningar och specialproducerade delar i lexan/plexi :).
Och sen en "köp dessa delar"-lista
Jaha.. nu är jag så pass nöjd att jag starkt funderar på att strypa min Papst 120mm-utblås till 7 volt för att se om jag kan få maskinen ännu tystare. Det cirkulerar ju massor av luft i dagsläget, så, nu kan man börja strypa fläktar mer seriöst...
Ökar ju livslängden på datorn. Och viss stabilitet med.
Svårt att säga. Fast ju varmare, desto mer slitage känns det som. Fast det är svårt att göra en riktigt bra kalkyl.
Nu jäklar har jag beställt fläktar!
Ska se om jag kan få tyst på min QS 867.
Kan lätt säga att det är denna tråd som inspirerat mig.
Kommer nog posta en hel del frågor...
Som jag ser det så är den stora vinsten med att lyckas kyla datorn bättre att man kan sätta in fläktar med lägre effekt som då låter mindre. Det var iaf mitt primära mål med att modda min maskin.
T.ex. min quicksilver som nu, trots 5 totala fläktar, låter betydligt mycket mindre än orginalet. Att den nu pga QS goes G5-kylningen dessutom är ännu svalare än orginalet innebär att jag förmodligen kan köra min stora 120mm fläkt på ännu mindre effekt och då hålla datorn lika sval som i orginalutförande MEN med den stora fördelen att den då blir "cube-tyst" :).
Detta hade inte vart möjligt utan den smartare luft-lösningen som jag kör med nu. Att bara byta mot tystare fläktar hade gjort att maskinen gått mycket varmare och kanske havererat i förtid - och ett fett datorhaveri eller kanske till och med en el-brand är inte något jag vill reda ut i efterhand. Allt hänger ihop - precis som marcus påpekar i sin MDD-mod.
Att sen grejjerna håller längre och kanske presterar bättre/går att överklocka är ju bara en fet bonus. En vinna-vinna-vinna situation, som dessutom är rolig att komma fram till :).
Att bara byta mot tystare fläktar hade gjort att maskinen gått mycket varmare och kanske havererat i förtid ...
Vilka fler fläktar behöver jag?
Har köpt nya 120 mm, 80 mm och 60 mm.
Två till behövs säger du?
Nej, det räcker med att byta ut de tre fläktarna som redan sitter i datorn.
Vill man så kan man ju överdriva kylningen lite.
Ok. Tack!
Din tidigare post med "ventilera frågan" fick mig att skratta tidigare idag.
Om du köper en ny 120mm, 80mm och CPU-fläkt så har du ett bra underlag.
Vill du sedan köra en QS-goes-G5-mod så kan du göra som jag - återanvänd dina gamla 120 och 80mm fläktar och voltstryp dom till 7 volt så blir dom helt tysta, men perfekta för luftintag och cirkulation.
Nu har jag köpt en QS och flyttat över min 1,2 GHz G4 -processor.
Mycket riktigt så ser jag att Apple har vänt på luftflödet jämfört med tidigare modeller. Chassi-fläkten blåser ut luft och CPU-fläkten blåser in.
Och det låter högt som en hårtork. Nu blir det till att köpa nya fläktar igen. Jag tror att jag köper en Papst 80 mm och en Enermax 120 mm. Som CPU-fläkt kan jag nog använda en ADDA som jag har liggande, eller så skippar jag den helt eftersom min CPU har två st 40 mm fläktar direkt på kylflänsen. (De låter också för mycket). Alternativt flyttar ner den till högtalarhålet.
Off topic
Jag sitter med min dual G4 450 Gigabit Ethernet som jag har fått nästan ljudlös. Det som hörs nu är kylningen till grafikkortet (9800 Pro). den skall jag bygga om och montera en annan fläkt.
Åter till ämnet...
Smartast borde det vara om ni skaffar extern vattenkylning då CPUn verkar vara svårtast att kyla.
Denna exempelvis:
Zalman Reserator 1 Plus (Jag såg att någon säljer en hög sådanna på idg köp och sälj för kring tusenlappen)
Adaptern
Sedan måste ni skaffa ett redigt kopparblock/platta som ni skall såga och fräsa. Den måste ha en mycket plan yta innan ni monterar denn.
Ovanpå den skall vattenblocket monteras. Adapterplattan skall i sin tur monteras ovanpå CPUn.
Sedan drar ni ut slangar genom en PCI-plats. Ni kan passa på att skaffa vattenblock till GPUn på samma gång. Då har ni fört ut värmen från burkens största värmekällor utan en massa oljud.
Gör allting ännu tystare
Då kan ni dra ner farten på alla fläktar och nästa utmaning kommer. Hårddiskarna kan ge resonanser i lådan. Jag har isolerat bort vibrationerna från diskarna mha bitar av glassburkar.
Gahh! Datorn "hummar" med jämna mellanrum/Det hörs vibrationer från diskarna
Klipp ut små plastbitar med måtten 1x4 cm och använd en håltång för att göra hål i plasten. Borrar ni kommer plasten att spricka/skadas. Sedan mäter ni ut något lämpligt ställe att bocka plasten på (skär lite försiktigt i plasten så viker den sig rakt). Det kan vara exempelvis 1 cm från ena änden. Ta sedan ur diskar och 2 fästplattor. Fästplattorna skall vara av den modellen där diskarna skruvas fast underifrån. Gräv fram lite lämplig skruv och mutter ur lådorna (M3 tror jag passar bra) och se till att gängen inte är längre än ca 5 mm. Skruva sedan fast plastbitarna så att den korta biten på ca 10x10 mm är monterad mot plattan. Den längre biten skruvar ni fast efter diskens sidor. Då kommer diskarna sitta monterade ca 1 cm ovanför plattorna. Vibrationerna minskar extremt mycket i chassit
Off topic
Gör allting ännu tystare
Då kan ni dra ner farten på alla fläktar och nästa utmaning kommer. Hårddiskarna kan ge resonanser i lådan. Jag har isolerat bort vibrationerna från diskarna mha bitar av glassburkar.
Blir det inte väldigt kladdigt när glassen smälter?
VaCUm: Har du några bilder på insidan av din G4, det är alltid kul att se andras lösningar.
Kan fixa det i morgon. Har bara en mobiltelefon och ingen riktig kamera. Har dock byggt en stativhållare för telefonen så att bilderna är skarpa när jag kör hög slutartid.
Nu har jag bytt fläktar i min QS. Jag valde att vända på chassifläkten (120 mm Enermax) eftersom jag har avlägsnat den gamla CPU-fläkten som tidigare blåste in luft.
Nu blåser chassifläkten in luft och PSU-fläkten (80 mm Papst) blåser ut. Till det kommer de båda fläktarna som kyler processorn.
Jag tog även bort gallren framför fläktarna och avlägsnade plåtvaggan för den obefintliga zip-driven. Framför chassifläkten satte jag dit ett nytt galler som medföljde Enermax:en. Enermax-fläkten har reglerbart varvtal. Jag satte skruven ungefär i mittläget, vilket borde innebära ca 7-8 V.
Aargh!
Måste man öppna sidan på datorn och hålla på med lödande hit och dit.
Meckigt värre.
Har fläktarna nu, men vet inte om jag orkar ge mig på projektet att byta...
Aargh!Måste man öppna sidan på datorn och hålla på med lödande hit och dit.
Meckigt värre.
Öppna datorn måste du göra, ja. Men löda? Nej.
Det var betydligt fler skruvar (jämfört med tidigare PM G4) att lossa på innan man kom åt fläktarna. Men när man väl fick ut nätdelen så var det enklare att ta isär den och byta fläkten. Tänk på att att du bra ska ansluta vit(alternativt svart) och röd ledare. Den blå används ej. Sätt kontakten så att röd ledare hamnar på samma stift som förut. Då snurrar fläkten åt rätt håll.
Jag var även tvungen att lossa på hårddiskvaggan för att komma åt den nedre skruven som höll chassifläkthuset på plats. Sen jag bytte fläkt och vände luftflödet så har maxtemperaturen på hårddiskarna gått ner ca 10 grader. Mätt med Temperature Monitor.
Anledningen till att Apple vände på chassifläkten var nog att de snabbare CPU:erna som kom med QS-modellerna krävde en CPU-fläkt som blåste in kall luft direkt på processorn. På DA-modellerna så "drog" CPU-fläkten ut luften och chassifläkten blåste in. Men när CPU-fläkten blåste in så valde Apple att vända på chassifläkten så att den istället blåste ut.
Problemet med CPU-fläktarna på både DA och QS är att de har alldeles för hög ljudnivå.
Om man istället byter processor till en med egna CPU-fläktar så tycker jag att det är bättre att låta chassifläkten blåsa in luft och att man avlägsnar original-CPU-fläkten vid gallret intill portarna. Då pressas varmluften ut genom gallret vid CPU:n istället för att sugas in i datorlådan. Har man dessutom bytt PSU-fläkt till en Papst med lite lägre kapacitet så vill man ju inte att varmluften från CPU:n tar vägen igenom nätdelen.
Dessutom så får man en bättre kylning av diskarna, grafikkortet och PCI-korten om chassifläkten blåser in luft.
Men givetvis beror nog vilken riktning man väljer att ha på luften hur pass mycket kylning processorn behöver. Har man petat in en överklockad dual 1,8 GHz så är man nog tvungen att behålla CPU-fläkten som blåser in kalluft direkt på CPU:n.
Orkar någon göra en steg-för-steg-anvisning med bilder och text till hör jag gör?
Christoffer Aronzons bilder är fina, men jag begriper inte riktigt i vilken ordning och hur man går till väga.
Fast det är kanske bara att börja och försöka.
Lite svårt att kolla på nätet med datorn hur man gör om man fastnar på vägen...