Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-konsult?

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag har en god vän som flyttat från Stockholm till en mindre ort i närheten av Nora.
När hon bodde i Sthlm hade hon en "Mac-konsult" som kom och hjälpte henne med hennes Mac när det blev något hon inte förstod eller när något blev knasigt.

Nu har hon inte tillgång till konsulten då det är en bra bit emellan dom.

Nu är frågan, hur kan hon hitta/få tag i en trevlig "Mac-konsult" som hon kan ringa när nöden kräver? Hon är givetvis villig att betala för hjälpen hon får.

Hon använder sig av det gamla operativsystemet (Classic) och har inte vågat ta steget ut till Tiger och "alla tidigare kattdjur", så hon är "old school".
Och bara för att hon nu inte har någon som kan hjälpa henne med Mac så överväger hon alltså att byta till PC, eftersom det bara (?) finns PC-kunniga i trakterna!
Så detta är en vädjan, innan hon går in i "misären" och PC-världen, finns det någon som kan tipsa om någon hon kan konsultera i närheten av hennes ort?

Mvh
Anne

Ge henne bara en länk till 99mac så löser det sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-10 00:41

Jag är ju en jävel på Macintosh, liksom.......sen har det ju lite att göra med.....
Äh va fan, det är är bättre att hon postar här.

Ursprungligen av Konrad:

Jag är ju en jävel på Macintosh, liksom.......sen har det ju lite att göra med.....
Äh va fan, det är är bättre att hon postar här.

Grejen är mer att hon inte har så mycket "datavana" och har inte tid eller intresse över att leta svar på internet (läs: 99mac), ja, det finns faktiskt sådana människor, som har andra intressen eller vad det nu kan vara. Och har man inte så mkt vana, då är det kanske svårt att söka efter svar när man inte ens vet frågan...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-10 11:48
Ursprungligen av annelito:

Hej!

Hon använder sig av det gamla operativsystemet (Classic) och har inte vågat ta steget ut till Tiger och "alla tidigare kattdjur", så hon är "old school".
Och bara för att hon nu inte har någon som kan hjälpa henne med Mac så överväger hon alltså att byta till PC, eftersom det bara (?) finns PC-kunniga i trakterna!
Mvh
Anne

Så hon vågar inte byta från Classic till OSX, men Windows går bra?

  • Medlem
  • 2006-04-10 11:58
Ursprungligen av rhesus:

Så hon vågar inte byta från Classic till OSX, men Windows går bra?

Det är nästan i klass med han som blev så förbannad och besviken över Apples Intelskifte att han släppte Macplattformen och gick över till PC på en Intelmaskin!

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=78467&highlight=hejd%E5+apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 18:39
Ursprungligen av rhesus:

Så hon vågar inte byta från Classic till OSX, men Windows går bra?

Läs igen. Hon kan tänka sig att byta till Windows eftersom hon kan få support på det. Därför söks OS X-support på det här forumet.

Ursprungligen av C-mon:

Läs igen. Hon kan tänka sig att byta till Windows eftersom hon kan få support på det. Därför söks OS X-support på det här forumet.

Precis!

Ursprungligen av rhesus:

Så hon vågar inte byta från Classic till OSX, men Windows går bra?

Såna här svar kan man väl få slippa...?!
Jag ville bara fråga för min väns räkning om det fanns någon som kunde hjälpa henne med Mac:en emellanåt och så bara måste någon skriva lite ironiska svar, "bara för att"?!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-10 23:37
Ursprungligen av annelito:

Såna här svar kan man väl få slippa...?!
Jag ville bara fråga för min väns räkning om det fanns någon som kunde hjälpa henne med Mac:en emellanåt och så bara måste någon skriva lite ironiska svar, "bara för att"?!

Ja men lugna dig. Det var inte så allvarligt menat Det finns grader i helvetet. Det var mest en reaktion på dessa eviga trådar med "om ingen hjälper person a/b så går han/hon över till Windows och det vill ni väl inte?!"

För att vara allvarlig däremot så lär hon få ganska stora problem med en omställning från Classic till Windows XP. Övergången från Classic till OS X är mildare och så mycket support kanske inte behövs. Hon borde klara sig med detta forum och telefonsupport från sin gamla "tekniker". OS X Tillåter ju att man "fjärrstyr" datorer också så att hon kan få handgriplig hjälp av någon som inte är på plats.

Ursprungligen av rhesus:

Hon borde klara sig med detta forum och telefonsupport från sin gamla "tekniker". OS X Tillåter ju att man "fjärrstyr" datorer också så att hon kan få handgriplig hjälp av någon som inte är på plats.

Frågan kvarstår: "Hur hitta en Mac-support i närheten av Nora?".

Ursprungligen av annelito:

Frågan kvarstår: "Hur hitta en Mac-support i närheten av Nora?".

Det kan bli svårt.
Det verkar det som jag själv (i jobbet) ska bli nedskickad till Sudan med en Mac och hjälpa till med att installera och visa hur den funkar. Mac-support växer inte på träd.

Sudan...
Bör kanske ta med skottsäker väst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 19:45

Var ligger Nora?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Var ligger Nora?

/Tangen

Nora ligger ca 3 mil norr om Örebro.

kan jag alltså se det som helt kört att via 99mac hitta någon som kan tänkas bli "mac-konsult" åt min vän? eller har någon tips om var jag kan hitta en?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-04-19 19:26

Jag tror ärligt att hon kan få all hjälp från 99mac. Varför betala för att få ringa en konsult, då hon kan få hjälp gratis?

Det är stor skillnad på att ha en konsult på plats som kan visa och fixa saker direkt, och fråga folk på ett forum.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-19 19:37
Ursprungligen av capojava:

Det är stor skillnad på att ha en konsult på plats som kan visa och fixa saker direkt, och fråga folk på ett forum.

Nja... men 2006 borde det funka alldeles utmärkt med riktig fjärrsuport. Det använde vi tämligen frekvent från 1996 och framåt och det funkade kanon. Inte behöver man vara fysiskt på plats för att kunna visa och fixa saker idag. Däremot kanske det behöver vara någon som hon känner något sånär. t.ex. frågeställaren kanske? Det finns ju inte direkt någon brist på bra applikationer för ändamålet och minst en är väl fortfarande helt gratis eller?

En viktig grej i sammanhanget är ju faktiskt att man inte behöver mycket support för att få det rent tekniska att rulla på OS X. Det rullar ju mest bara på. Någon som minns krascher och Norton-reparationer till förbannelse i OS 9? Hon sitter med andra ord lite i ett moment 22. Mindre support efter byte till OS X... om hon törs byta.

Självklart behöver hon en del support vid en övergång till OS X men det handlar då mer om "hur gör man när..."-frågor.

Annars får hon gärna ringa mig om hon behöver hjälp. Jag finns i boken.

Hur tröga är ni???

Svara på hans fråga eller håll näbb, finns det någon i trakten av Nora som kan hjälpa till med support då och då? Om ni inte kan, så behöver ni inte ödsla tid och utrymme på att skriva knasigt floskler. Det är tröttsamt att behöva bläddra igenom 511 svar som handlar om ingenting!

Macfolk är verkligen annorlunda :rolleyes:

Ursprungligen av annelito:

kan jag alltså se det som helt kört att via 99mac hitta någon som kan tänkas bli "mac-konsult" åt min vän? eller har någon tips om var jag kan hitta en?

Det verkar ju lite trögt helt klart, tyvärr. Jag kan känna att man redan har för långa sådana uppdrag, man har redan något slags osynligt supportavtal med föräldrarna, syskonen, vännerna, släktingarna och annat löst folk man känner eftersom man varit den där personen som förespråkat mac så mycket. Eller bara för att man råkar kunna lite mer än genomsnittsanvändaren. Då passar det inte riktigt att ta på sig fler uppdrag, men man känner att man kan sträcka sig till att ändå försöka hjälpa folk här på forumet som har frågor, i mån av tid. Man kan ju säga att 99mac består av ett stort gäng mackonsulter som jobbar gratis. Men jag förstår också om det för en del personer känns främmande och svårt att använda forumet för att få hjälp.

Ursprungligen av SockerConny:

Svara på hans fråga

...eller hennes

Hur trög är du själv?

Han frågar inte efter någon i Nora utan efter någon hon kan ringa. Hon har redan listat ut att det inte finns mac-support i Nora.

"...hur kan hon hitta/få tag i en trevlig "Mac-konsult" som hon kan ringa när nöden kräver?"

Jättetrög...

I trakten av...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-19 22:20
Ursprungligen av Anders Täpp:

Hur trög är du själv?

Han frågar inte efter någon i Nora utan efter någon hon kan ringa. Hon har redan listat ut att det inte finns mac-support i Nora.

"...hur kan hon hitta/få tag i en trevlig "Mac-konsult" som hon kan ringa när nöden kräver?"

Som åtminstone jag tolkar som att "ringa dit", d.v.s. att hon ska kunna ringa någon som sedan kommer och hjälper.

  • Medlem
  • 2006-04-19 22:31

Inte för att jag kan ta mig till Nora men hon får gärna ringa och få assistans för en billig peng:). Som sagt, om hon tar steget till OSX kommer nog inte så mkt support behövas. Att byta till XP tror jag kommer bli en smärre chock, hur mycket på plats support hon än får...

haha! många bud helt plötsligt!

för det första: hon som söker konsulten är helt villig att betala för en FYSISK support som den här tråden handlar om, inget annat! ursäkta om jag verkar otrevlig, men som "capojava" skriver så är det stor skillnad på en konsult på plats än att ringa någon.

och frågan har aldrig handlat om att ringa och fråga via telefon, utan att ringa någon som man kan boka en dag med för att fysiskt träffas vid hennes mac!

eller som sockerconny skriver, svara på frågan, andra svar är onödiga, eftersom jag frågar "i trakten av...", man behöver ju knappast finnas i Nora-trakten om man bara ska ringa någon, eller...?!

men "henke" kanske har lösningen på det hela: att gå över till OSX från Classic kanske gör att hon inte behöver så mycket support (det kanske räcker med mig).

jag tror inte vi kommer så mycket längre i den här tråden, tack alla som svarat och givit bra tips och råd. jag ska se till att vännen går över till OSX och sen hoppas jag allt löser sig.
om inte annat får jag väl ställa frågor å hennes vägnar om det är något jag inte förstår mig på.

och adrian b har iaf hängt med sedan början...jag är en hon.

med vänligaste hälsningar,
anne

  • Oregistrerad
  • 2006-04-20 08:59
Ursprungligen av annelito:

Hon använder sig av det gamla operativsystemet (Classic) och har inte vågat ta steget ut till Tiger

Oj, så hon har OS X och kör det i classic miljö?
eller är det så kanske att hon kör OS 9?

lite kul fråga.

tyvärr så börjar de produkterna bli obsolete, det vill säga supporten försvinner.

Ursprungligen av Darkis:

Oj, så hon har OS X och kör det i classic miljö?
eller är det så kanske att hon kör OS 9?

lite kul fråga.

tyvärr så börjar de produkterna bli obsolete, det vill säga supporten försvinner.

hon kör inte OS X, men har så att hon KAN installera, men hon har inte vågat ge sig ut i den "nya" miljön eftersom hon kört Classic hela tiden, men hon får nog kanske tänka om nu...

Kan du förklara vad det är hon vill ha hjälp med? Hon verkar ha jobbat länge med Mac om hon fortfarande kör Classic. Vara på plats fysiskt och boka en hel dag???

Om rätt ska vara rätt så refererade Henke till mitt inlägg om OS X. Ny Mac med OS X säger jag och det räcker väldigt långt med telefonsupport + Remote Desktop. Man kan då prata i telefon och samtidigt göra saker på hennes dator. Eller prata via iChat för den delen...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Kan du förklara vad det är hon vill ha hjälp med? Hon verkar ha jobbat länge med Mac om hon fortfarande kör Classic. Vara på plats fysiskt och boka en hel dag???

Om rätt ska vara rätt så refererade Henke till mitt inlägg om OS X. Ny Mac med OS X säger jag och det räcker väldigt långt med telefonsupport + Remote Desktop. Man kan då prata i telefon och samtidigt göra saker på hennes dator. Eller prata via iChat för den delen...

Hon ville bara hitta en slags support som kan komma och hjälpa henne med diverse saker om hon kör fast, jag har själv inte frågat vad det är för slags hjälp hon behöver, men som sagt, jag har föreslagit att hon ska installera OS X, att hon får tänka om helt enkelt och skippa Classic (som hon känt sig trygg med).
Mac har hon jobbat med länge, men är ingen "datamänniska" och är inte ute på forum och kollar runt, hon behöver Macen i sitt arbete när hon skickar jobb osv, men annars är det mest mail och lite allmänt surfande som gäller för hennes del.

Det är väl mer när det är lite fix och kanske uppdateringar som gör att det låser sig för henne, eller installera modem eller vad hon nu har när hon surfar.
Hon är ingen "chatperson" heller så det är garanterat uteslutet.
Det finns faktiskt människor som klarar ett liv utan "allt det där"! Och det får man ju så klart ha förståelse för.

Hon söker alltså någon som kan komma till hennes hem och visa henne fysiskt det hon behöver hjälp med. Men vi får se nu då, jag har mailat henne och frågat vad hon behöver och så får jag utgå ifrån det. Kanske blir jag hennes support och kanske får jag å hennes vägnar fråga i forumet när jag kör fast...?!

Bevaka tråden