- xrayed
- Medlem ●
Några gånger om året brukar jag besöka en kompis som bor i Nyhyttan, några mil norr om Nora. Om hon skulle råka behöva hjälp just då, står jag gärna till förfogande, men sannolikheten är väl ganska liten
Som Ingemar säger så bör hon kolla upp vilka program som hon använder, och vilka som finns som OS X-versioner. Om det visar sig att hon använder några Classic-program som det inte finns någon modern ersättare för, kan det bli problematiskt med en ny Intel-mac eftersom dessa ju inte kan köra Classic (och därmed MacOS 9-program) alls. I så fall kan man nog köra någon MacOS 9-emulator i MacOS X, men det kan nog bli ganska bökigt för en inte alltför datorkunnig person.
Jag är mycket tveksam om den där migrerafunktionen flyttar OS 9 kontots inställningar till motsvarande konto för OS X. Möjligen att den flyttar filerna på rätt sätt till Classic-mappen. Rätta mig om jag har fel men det verkar bara för mycket att de skulle lagt ned det jobbet på en funktion som bara kom för något år sedan (då man slutat sälja OS 9-datorer för länge sen).
Jag är mycket tveksam om den där migrerafunktionen flyttar OS 9 kontots inställningar till motsvarande konto för OS X. Möjligen att den flyttar filerna på rätt sätt till Classic-mappen. Rätta mig om jag har fel men det verkar bara för mycket att de skulle lagt ned det jobbet på en funktion som bara kom för något år sedan (då man slutat sälja OS 9-datorer för länge sen).
Ah, vad dum jag är, glömde bort att det var en flytt från OS 9. Du har nog helt rätt, jag tror inte att migreringsassistenten hanterar OS 9.
tack för svar!
det där med nyckelringar är ju ett nedrans gissel! varför i hela fridens namn kan man inte bara skippa nyckelringarna och så är allt bra sen?! jag menar, hon behöver ju inte ha en massa lösenord på datorn eftersom det bara är hon som använder den...t ex.
vad gör man? när hennes gamla användarnamn spökar...som hon inte ens visste om att det fanns...?!
synd med scannern eftersom hon är supernöjd med den och nu måste köpa en ny...det är inte helt lätt som sagt att hitta scanners som fixar kraven med akvareller.
vi ska kolla den engelska inställningen i tiger.
tack för hjälpen so far!
fler förslag?
Det verkar som att hennes nyckelring från gamla datorn har följt med till den nya och att det är den gamla som spökar...
När hon sökte på "nyckelhanterare" fick hon två stycken som ligger på olika ställen på hårddisken:
1. Är skapad år 2001 (i hennes Powerbook + Mac OS 9) och ligger i systemmappen under inställningar.
2. Är skapad år 2006 (i MacBookPro + Tiger) och ligger i program under verktygsprogram.
Den förra går inte att öppna eftersom "programmet saknar stöd" på hennes nya dator...
Stor suck!
Kan man plocka bort skiten som importerades från hennes gamla dator?
Eller är det helt kört? Vad göra för att bli av med detta?
(När vi installerade nya datorn fick vi ju i början av installationen frågan om det fanns en gammal dator och då förde vi över hennes filer från den gamla till den nya).
Det verkar som att hennes nyckelring från gamla datorn har följt med till den nya och att det är den gamla som spökar...
Vet inte om ni gjort detta än?
Program/Verktygsprogram/Nyckelhanterare
Gå till menyn Nyckelhanterare och välj Nyckelringsreparation.
Vad syns för övrigt i detta program?
Kan du se båda nyckelringarna?
Vad finns arkiverat i nyckelringen från OS 9? Är det några lösenord hon annars går miste om? Om inte borde det bara vara att kasta den nyckelringen, eller?
- - -
Migreringen från gammal dator kan skita sig om man inte reparerar den gamla maskinen innan man startar processen. Jag gissar du har den typen av strul här.
Frågan är vad är det för filer som ska flyttas?
Om det bara är mail och ni vet mapparna där dessa ligger så är kanske den snabbast vägen att lägga allt som ska flyttas i mappen Användare/Delat
Skapa sen en ny användare med adminrättigheter i Systeminställningar: konton
Logga in i detta konto och ta prylarna i Delat-mappen. Importera mail etc
Detta bör helt ta bort nyckelringsproblemet men kräver som sagt att ni har era lösenord på papper så de kan knappas in på nytt.
Vet inte om ni gjort detta än?
Program/Verktygsprogram/Nyckelhanterare
Gå till menyn Nyckelhanterare och välj Nyckelringsreparation.
Vad syns för övrigt i detta program?
Kan du se båda nyckelringarna?
Vad finns arkiverat i nyckelringen från OS 9? Är det några lösenord hon annars går miste om? Om inte borde det bara vara att kasta den nyckelringen, eller?
- - -
Migreringen från gammal dator kan skita sig om man inte reparerar den gamla maskinen innan man startar processen. Jag gissar du har den typen av strul här.
Frågan är vad är det för filer som ska flyttas?
Om det bara är mail och ni vet mapparna där dessa ligger så är kanske den snabbast vägen att lägga allt som ska flyttas i mappen Användare/Delat
Skapa sen en ny användare med adminrättigheter i Systeminställningar: konton
Logga in i detta konto och ta prylarna i Delat-mappen. Importera mail etc
Detta bör helt ta bort nyckelringsproblemet men kräver som sagt att ni har era lösenord på papper så de kan knappas in på nytt.
vet inte om hon gjort detta...hon har försökt att följa några råd via några trådar som skrivits här, men inte lyckats. vet inte om ditt tips inte provats ännu...
ska tipsa henne, annars provar vi på torsdag när jag ska träffa henne!
lär väl höra av mig här hur det gick...
tack för alla tips som kommer in!
Nu får nog krokodilen lugna sig lite...
Om Nora-folket hade en konsult lokalt så hade de väl inte skrivit in frågor av den här typen nu? Det är väl underförstått att de inte hittat någon i Nora som hjälper och att de nu behöver hjälp.
Mitt erbjudande om fjärrhjälp står för övrigt kvar. Hjälpte nyligen en polare i Stockholm med nytt system enbart över telefon och Apple Remote Admin
Är ni korkade?
Allt som efterfrågas är en Mac-konsult i närheten av nora!
Är du en Mac-konsult i närheten av Nora, kanon! Inte... varför forumjiddrar du?
...njaa, det var inte så lätt som vi trodde. så jag har fått försöka hjälpa henne så gott jag kan (vilket inte är nog mycket känner jag) och jag kör fast på vissa ställen och då frågar jag här och får väldigt bra tips och råd.
så man kan ju säga att tråden har "utvecklats" lite sedan första inlägget...
kanske att man borde lägga dessa inlägg i andra trådar, men jag tycker det är bra att fortsätta på samma då hela processen följer med på samma ställe.
Ett bra sätt att fixa till strulande nyckelring brukar vara att gå till hem-mappen(huset)—>Bibliotek—>Keychains. Där ska det ligga en fil som heter "login.keychain".
Flytta den till skrivbordet, logga ut och in igen och se om det blir mindre tjat — (kanske att programmen frågar en sista gång om nyckelringen).
Det skapats en ny login.keychain och om allt funkar så kan man kasta den man lagt på skrivbordet.
vi gjorde så att vi ringde till apple support och där fick vi hjälp av en fantastisk kille som hette satinde singh. jätte trevlig och hjälpsam in i minsta detalj var han!
han fick bort våra problem med nyckelringar genom att man gick in i Macintosh HD/Bibliotek/Preferences och där fick man leta på filen com.apple.keychain.plist (ungefär) och dra upp den till skrivbordet och sedan starta om och se om det fungerade.
vi höll på så ett antal gånger med olika plist-filer (till de program som krävde lösenord till nyckelringen) och till slut fungerade det och de plist-filer som låg på skrivbordet kunde vi slänga.
helt suveränt!
det här med att det står på engelska i findern (desktop, programs, documents, movies, music, etc) gick inte att lösa om man inte installerade om tigerskivan och det skulle ta ca 45 min + att man var tvungen att spara viktiga filer någonstans så man inte skulle förlora dessa. då tänkte vi att "hon får stå ut med att det står på engelska där, det står ju på svenska i menyerna högst upp ändå).
så nu är dom förbaskade nyckelringarna lösta och inget strul dyker upp när hon startar program eller mail, osv.
så mitt tips till dom som sliter sig gråa med nyckelringar är att ringa apple support! helt superbt!
visst, 99mac är ett jätte bra ställe där man får snabba och hjälpsamma svar, men det här med nyckelringar verkar vara ett kapitel för sig.
så just nu flyter det på.
nästa grej att lösa är det här med att hitta en scanner som klarar akvarellpapper + importera adressbok från outlook till mail och favoriter från explorer till safari...
vi gjorde så att vi ringde till apple support och där fick vi hjälp av en fantastisk kille som hette satinde singh. jätte trevlig och hjälpsam in i minsta detalj var han!
han fick bort våra problem med nyckelringar genom att man gick in i Macintosh HD/Bibliotek/Preferences och där fick man leta på filen com.apple.keychain.plist (ungefär) och dra upp den till skrivbordet och sedan starta om och se om det fungerade.
vi höll på så ett antal gånger med olika plist-filer (till de program som krävde lösenord till nyckelringen) och till slut fungerade det och de plist-filer som låg på skrivbordet kunde vi slänga.
helt suveränt!
Så bra att det löste sig, då är denna info numera en del av 99mac också
Ni var mig ena lustiga människor...
För 3 månader sedan erbjöd sig flera här på forumet att hjälpa till över telefon och fjärruppkoppling. Problemet med nyckelringen hade inte uppstått från början om ni tagit emot denna hjälp. Ni hade dessutom inte haft ett engelskt system. Dessutom finns flera tips från förra veckan som borde hjälpt er få bort nyckelringsproblemen. Nu är ni supernöjda att Apple hjälpt er via telefon och ger samtidigt en armbåge åt oss på 99mac...
Ni var mig ena lustiga människor...
För 3 månader sedan erbjöd sig flera här på forumet att hjälpa till över telefon och fjärruppkoppling. Problemet med nyckelringen hade inte uppstått från början om ni tagit emot denna hjälp. Ni hade dessutom inte haft ett engelskt system. Dessutom finns flera tips från förra veckan som borde hjälpt er få bort nyckelringsproblemen. Nu är ni supernöjda att Apple hjälpt er via telefon och ger samtidigt en armbåge åt oss på 99mac...
lustiga?
ibland känns det som att man vill hitta lösningar på saker utan att det kostar pengar hela tiden...och har man ändå betalat 3000 kr för att få apple support så ringer man så klart dit när man känner att man inte behärskar det som beskrivs i vissa svar här på forumet.
för en del är allt så otroligt simpelt eftersom man har mer kunskap än andra och man beskriver inte in i minsta detalj hur man ska göra utan man tar för givet att folk vet tillvägagångssättet redan från början. dryghetssyndrom eller vad är det...?
det är väl så när man tycker att allt är så enkelt att man tror att andra fattar om man utesluter vissa moment i en problemlösning.
och tips från förra veckans nyckelringsproblem har inte hjälpt...så det var faktiskt krångligare än så.
och någon armbåge har jag definitivt inte boxat in här till "er på 99mac"!
det är en total feltolkning från din sida anders.
jag är mer än tacksam för alla inlägg i denna tråd! även de från dig anders!
och tips från förra veckans nyckelringsproblem har inte hjälpt...så det var faktiskt krångligare än så.
Så du menar att det inte hjälpte att flytta ut "login.keychain" på skrivbordet och sen logga ut och in igen?
Så du menar att det inte hjälpte att flytta ut "login.keychain" på skrivbordet och sen logga ut och in igen?
inte i det här fallet... :-/
vi fick ta någon krånglig extraväg eftersom hennes "gamla lösenord" från gamla datorn/os9, som hon inte hade en aning om ens fanns, på något sätt spökade. antagligen har hennes tidigare macsupport i "stan" fixat ett lösen som hon tydligen aldrig behövde använda...men så plötsligt dök det upp i nya datorn (vi förde ju över alla filer från gamla datorn), ett användarnamn hon inte ens skulle ha valt själv (så ni förstår att man blir lite ställd...vaddå lösenord lixom...?!).
jag minns inte alla "resor" vi fick göra med hjälp av applesupporten singh, men han lyckades hjälpa oss.
jag tror säkert att man hade fått hjälp via 99mac oxå, det var väl bara det att kraften på att skriva fler inlägg om nyckelringar var väl mättat...vi ville få en "snabb lösning" och ibland tar det mer kraft att förklara sig via skrift + vänta på svar + skriva mer + vänta...än att ringa ett samtal och få direktkommunikation som nämnts här ovan.
ändå tog det någon dryg timme på telefon. men det är löst nu. så nu går vi vidare och ser till att lösa lite småfix tills allt är som det ska.
"tack - so far!".
ps. välkommen in i tråden "gaia"!
...vi ville få en "snabb lösning" och ibland tar det mer kraft att förklara sig via skrift + vänta på svar + skriva mer + vänta...än att ringa ett samtal och få direktkommunikation som nämnts här ovan.
Vi är flera här i tråden som erbjudit oss att hjälpa till via telefon och fjärruppkoppling. Det var för 2-3 månader sedan.
Jag säger inte det var bra att Apple hjälpte er över telefon men jag gillar inte när ni ställer Apples support på ena sidan och 99mac på den andra.
Jag fick för någon vecka sedan samtal från en bekant i Stockholm. Han är fotograf och hade panik med kraschad hårddisk + nytt system. Skulle börja jobba några dagar senare. Han kommer från min hemort från början och var beredd att åka hit (2 timmar) med datorn och sen göra om resan för att hämta datorn när den var klar. Jag frågade vad han behövde hjälp med och kom fram till att han skulle brygga en kopp kaffe istället och sen sätta sig vid datorn. Det tog 5 min att koppla upp sig med Apple Remote och totalt 2-3 timmar att hjälpa till med installationer och inställningar. Viss dialog tog vi via telefon och annan med iChat. När allt var klart ruskade han på huvudet (som det lät i telefon) och kunde knappt fatta att allt var fixat så enkelt och snabbt.
Den här typen av hjälp kan ni få av tokarna på 99mac om ni vill helt gratis för det mesta. Det finns ett brinnande intresse att hjälpa till men man måste våga bli hjälpt också...
Feltolkning eller ej men "visst, 99mac är ett jätte bra ställe där man får snabba och hjälpsamma svar, men det här med nyckelringar verkar vara ett kapitel för sig"
Vi fick ju aldrig chansen att fullfölja problemet så då är det en armbåge att skriva så där.
Sen brukar det heta som man frågar får man svar. Om svaren ligger på för hög nivå måste ni naturligtvis skriva det. "Det där förstod vi inte. Kan ni förklara enklare?" Jag vet precis vad ni menar då jag är amatör på andra områden på forumet där jag är frågeställaren. Det handlar inte om ett dryghetssyndrom utan om att man tar vissa saker för givet undermedvetet. "Nog vet väl alla hur man öppnar en mapp" tänker ens undermedvetna så man utelämnar detta. Personen man skulle hjälpa visad sig sen inte kunna öppna mappar...
Det är jag som är fegisen som har kört OS9 och inte vågat byta till OSX. Nu sitter jag äntligen med en ny dator (MBP 17") som fungerar som en dröm och allt funkar som det ska utom scannern. Jag är otroligt tacksam för Annes hjälp, utan henne hade jag känt mig tvingad att byta till pc - hemska tanke!
Jag har följt den här tråden och blivit glad över den hjälpsamhet som tycks råda på det här forumet! Så tack alla ni härinne, tack Anne och tack Mr Singh!
Det här blir mitt premiärinlägg på det här forumet, uffa! :">
Det är jag som är fegisen som har kört OS9 och inte vågat byta till OSX. Nu sitter jag äntligen med en ny dator (MBP 17") som fungerar som en dröm och allt funkar som det ska utom scannern. Jag är otroligt tacksam för Annes hjälp, utan henne hade jag känt mig tvingad att byta till pc - hemska tanke!
Jag har följt den här tråden och blivit glad över den hjälpsamhet som tycks råda på det här forumet! Så tack alla ni härinne, tack Anne och tack Mr Singh!
Det här blir mitt premiärinlägg på det här forumet, uffa! :">
Välkommen Gaia.
Jag har också följt denna tråd, mer än bidragit. Kul att du fått ordning på din dator, du kommer att bli pånyttfödd med OS X.
Välkommen Gaia.
Jag har också följt denna tråd, mer än bidragit. Kul att du fått ordning på din dator, du kommer att bli pånyttfödd med OS X.
Ja, jag känner mig faktiskt pånyttfödd Filuren! Som ett euforiskt barn med ny leksak så beställer jag den ena fotoboken efter den andra via iPhoto - hur kul som helst! Och så fina de blir - äppelböckerna!
Att jag fegade med att gå över till OSX berodde på olika faktorer, dels att jag flyttade från Sthlm. Här på vischan är det bara pc som gäller, så jag har ingen att fråga (innan Anne förbarmade sig över mig ), dels att mac-folk har skrämt upp mig i onödan hur knepig övergången mellan de bägge operativsystemen skulle vara. Jag tycker att OS X Tiger, eller vad det nu heter, är logiskt och väldigt lätt att komma underfund med. Trist att man ska vara en sån fegis - det här bytet skulle jag gjort för länge sedan!