Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS: klistra in nytt innehåll i tabell, färger o linjer försvinner!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem med InDesign CS' annars så eminenta tabellfunktion...

Skapade en snygg pristabell. Huvudet har en färg(fyllning), prisraderna under har olika färgfyllningar (en slags färgkodning).

Nu till problemet: Jag får en ny Excel-fil från ekonomiavdelningen och vill klistra in de nya priserna i min snygga tabell. Jag monterar excel-filen i IDCS, kopierar en hel kolumn och klistrar in i min färgglada tabell, och all min formattering (linjer, fyllningsfärg etc) försvinner! Alla linjer blir vita, och bakgrunden också!

Vad jag vill göra:
1. Den nya texten jag klistrar in ska behålla font, storlek etc från det gamla som det ersätter.
2. Mina inlagda fyllningar etc ska behållas som de är.

Går detta att göra, och isf hur??

Mycket, mycket tacksam för ev. tips!!

PS Är något ändrat i just tabellfunktionen mellan version IDCS och IDCS 2?

/Jernberg

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-05-12 11:57

Testa pipetten.

/Bauer (stressad, därav det korta svaret)

Bauer: Du får läsa mitt inlägg igen, tror jag... Pipetten har jag ingen större nytta av. Men tack ändå!

Senast redigerat 2006-05-12 12:31
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-05-12 12:31

Jodå, det är jag. Men är egen sedan 3 år tillbaks. Se ditt privata meddelande och ring mig om du vill prata mer tabeller

/Bauer

Ursprungligen av Jernberg:

Bauer: Du får läsa mitt inlägg igen, tror jag... Pipetten har jag ingen större nytta av. Men tack ändå!

PS Är det Bauer från Geson? Vi har ju träffats flera ggr...

Det är så InDesign fungerar, på just den biten ingen skillnad mellan CS och CS2.
Det finns två varianter på lösning. Båda är pluggar.

Antingen Woodwing smartstyles (www.woodwing.com)
Eller, Tablestyles och Cellstyles från TeaCup Software (www.teacupsoftware.com)

Som alternativ till det Mattias föreslår så finns det ett shareware-script från en amerikansk scriptare som tillåter att man klistrar från en tabell till en annan

http://www.pdsassoc.com/index.php?Nav=solnssub&Ban=PopulateTableFromClipboard&Info=PDSproducts/PopulateTableFromClipboard/index.php

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-13 23:58

Har du provat att klistra in utan formatering?

Janne

Janne: Hur menar du?

Richard: Underbart tips! Jag ska testa det i veckan. Tack!

Mattias: Tack för tipsen, att kunna "länka" datan från ett Excel-ark och få det uppdaterat automatiskt är ytterligare ett stort plus. Sen får vi väl överväga om det är värt 300 dollar för oss, men det är det förmodligen.

1
Bevaka tråden