Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka RAM-minnen till MacBook?

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-30 14:45
Ursprungligen av knekor:

kommer en rapport om twinmos minnena imorgon....jag har fått hem minnena men eftersom svenska posten är helt inkompetenta så får jag datorn imorrn...pratade precis med en totalt intelligensbefriad fjortis med 0 servicekänsla....hur som helst, jag skriver en rapport hur det fungerar imorgon

Väntar med spänning..

Jag ställer mig i kö och väntar

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-05-30 14:24

Suveränt, väntar spänt på den rapporten!

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-30 17:13
Ursprungligen av Simon Blommegård:

Japp precis dom är det, tyvär måste jag meddela att det först kommer en rapport imorgon efter det att dom kompletta idioterna på svenska posten har slarvat bort min dator i hanteringen.
Förstår inte hur man kan vara otrevlig mot mig som kund i detta läge, jag vart så arg att jag kunde rivit huvudet av tjejen på andra sidan telefonluren när hon började stödda sig...ajja jag är upprörd men ska inte ta ut det på er Ska ta det med hennes chef lite senare...när datorn är levererad och klar.

Hur som helst..jag återkommer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 15:54

http://www.webhallen.com/prod.php?id=43880

dessa borde väl funka? är rätt frestad att gå och köpa nu med en gång

oops.såg nu att det var fel, dom hade bara 2x512 med rätt speccar.

var kan man köpa minnen 2x1gb över disk i stockholm förutom t.ex. macoteket? jag har inget emot att betala någon hundring mer än lägsta pris, men när det är en tusenlapp extra för ett ställe vars service är ett skämt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-30 17:08

ang Corsair

Läste i Corsairs forum att många haft problem med deras Valueselect minnen (typ dessa: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311672) i kombination med både mac mini (intel) och Macbook Pro.

Gissningsvis kommer det även vara problem med Macbook?

länk till Corsair http://www.houseofhelp.com/forums/showthread.php?t=50376&highlight=macbook
http://www.houseofhelp.com/forums/showthread.php?t=49173&highlight=macbook

Senast redigerat 2006-05-30 22:08
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-31 15:20

Kan meddela att twinmos minnena fungerar utmärkt i macbooken. Så nu rullar min på i 2Ghz med 2GB DDR2-SODIMM 667mhz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 15:39
Ursprungligen av Bijan:

Kan meddela att twinmos minnena fungerar utmärkt i macbooken. Så nu rullar min på i 2Ghz med 2GB DDR2-SODIMM 667mhz.

Trevligt att höra, köpte du också från Komplett?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-31 15:43
Ursprungligen av odelsteken:

Trevligt att höra, köpte du också från Komplett?

Nej, genom en ÅF bekant. Fick dom för specialpris

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 15:55

var kan man köpa billiga ramminnen förutom komplett? surt att vänta tills 8:e innan dom skickas...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 17:38
Ursprungligen av snigel1:

var kan man köpa billiga ramminnen förutom komplett? surt att vänta tills 8:e innan dom skickas...

Kolla på prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v503

Skulle vara roligt om någon kunde försäkra mig om det här: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=316533 TwinMOS DDR2 SO-DIMM PC5300 1024MB CL5 1.8V, 64Mx8/16, 200pin.

TwinMOS har ju verkat funka bra för andra här Och det var en jäkla tur att jag såg DeZoes inlägg: Hade ingen aning om att minnen skiljer sig åt mellan stationära och bärbara.

--> Men i alla fall: Två stycken av ovanstående 1GB TwinMOS. Rätt antal pinnar, de kommer funka? Om jag köper två, kommer jag kunna dra nytta utav DualChannel eller behövs några speciella "DC-minnen"?

Ja, ursäkta de dumma frågorna - men vill bara försäkra mig om att minnena kommer funka tillsammans med MB:n så bra som möjligt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-03 21:33

Bra att ni skrivit i recensioner på komplett.se att det funkar bra med MacBook!

Då vet man vad man ska köpa sen när man väl skaffat sig en MacBook!

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2006-09-06 23:30

Har fått mitt minne nu och installerat det. Verkar funka fint. Datorn känns betydligt rappare nu. Äntligen känns det att man sitter på en ny dator.

Var detta från MyCom jag köpte. Kingston 1024mb 667mhz Ddr2 Sodimm Non-ecc 959,00 :-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 21:16

syftade i första hand på över disk. det är kämpig att vänta på saker på posten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 21:47
Ursprungligen av snigel1:

syftade i första hand på över disk. det är kämpig att vänta på saker på posten

Misstänkte det men om du kollar länken finns det fler återförsäljare som säljer dessa minnen. Kanske någon som har i lager med omgående leverans?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-05-31 21:46

Komplett.se får ju inte hem minnena på en vecka men i gårdagens Metro meddelade de att man numera kan hämta ut sina beställningar själv på postterminalen nära Centralstationen någonstans. Riktigt bra!

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-31 23:51

Nu har även jag fått hem min macbook, skriver första inlägget med den just nu

Hursomhelst, preci som odelsteken säger funkar twinmos minnen helt klockrent bra. Var bara att sätta i dom och köra, inga konstigheter alls. Och allt flyter på fint, inga problem alls.

PS. Jag köpte mina på komplett

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 23:53

vet någon vad humac tar för minnen ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 13:13

testa sök på pc5300 på liontech.se ... 780 kr för twinmos 1 gb!! det är samma va?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-01 17:13
Ursprungligen av snigel1:

testa sök på pc5300 på liontech.se ... 780 kr för twinmos 1 gb!! det är samma va?

Nej det är inget SODIMM minne. Du behöver DDR2-SODIMM 667 mhz för macbooken.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-01 13:25

Har en liten frånga, får min Macbook idagarna och skall stoppa i lite mer ram, funderar på kombinationen 1GB twinmos + 256 MB orginal = total 1,25 GB, vad tror ni om detta?

Skulle jag märka skillnad mellan 1,25 GB och 2 GB?

Senast redigerat 2006-06-01 13:36
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-01 13:26
Ursprungligen av Axel24:

Har en liten frånga, får min Macbook idagarna och skall stoppa i lite mer ram, funderar på kombinationen 1GB twinmos + 256 MB orginal = total 1,25 GB, vad tror ni om detta?

Du tappar Dual Channel med den kombon. Men annars så ska det fungera.
Du får alltså lite sämre minnesprestanda. Men det är en fungerande lösning tills man har råd med att köpa en 1GB-sticka till.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-06-01 17:06

Kan meddela att 1GB-minnen från inet.se INTE fungerar. Glömde tyvärr kolla märket...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-06-01 17:20
Ursprungligen av William N:

Kan meddela att 1GB-minnen från inet.se INTE fungerar. Glömde tyvärr kolla märket...

Var det dessa du köpte?

http://www.inet.se/Datortillbehoer/Minnen/1024MB-SODIMM-DDR2-200pin-PC5300/5302523

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-06-01 17:41

Ja. Undvik. På fråga angav de att de enbart hade EN grossist på minnen och därmed kunde hålla så låga priser. Därför: undvik inet på MacBook-minnen.

Jag har redan returnerat dem (där var de i alla fall generösa). Annars hade jag kunnat läsa på kretsarna vem tillverkaren var...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-01 17:21
Ursprungligen av William N:

Kan meddela att 1GB-minnen från inet.se INTE fungerar. Glömde tyvärr kolla märket...

Man kan inte se vad det är för märke på dem? Du köpte 2st såna här?
Edit: hehe, 1min efter 'gurne' ..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-02 22:16
Ursprungligen av William N:

Kan meddela att 1GB-minnen från inet.se INTE fungerar. Glömde tyvärr kolla märket...

Enl. uppgift (kompis ringde dem ooch de kollade) ska senaste sändningen som Inet fått in vara Twinmos

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-04 02:20

Hämtade 2st twinmos 1GB från inet i fredags, funkar fint i macbooken.
Lite bakgrundsinfo: Jag betällde 2st 1GB från inet först. Kontaktade dem senare via mail för att kolla minnestypen (efter att jag läst om problemen i denna tråden), de sa då att det kommit in 2st twinmos till mig. Efter en liten stund ringer även en person från inet i sisjön och säger att mina minnen kommit in. Jag frågar då denna person för att vara säker om märket. Han säger då att det är samsung. Efter att ha konfronterat honom med mailuppgiften om twinmos från annan säljare, så säger han att de alltid köper in samsung-minnen av denna typ. Jag kontaktar då åter personen som via mail sagt twinmos och efter att han bett någon i sisjön-butiken gå och titta på minnena, så bekräftar han åter att det är twinmos.
Det enda jag vill säga med detta yada-yada är att stå på er så de verkligen kollar vilken sort det är.

Bevaka tråden