Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka RAM-minnen till MacBook?

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-08-09 10:18

Beställde själv 2 st http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024SOKDDR667, Kingston Value tror jag att det var. Någon info om de fungerar bra eller ej? Har inte fått hem MacBooken ännu men får väl avlägga raport när den kommer.

Ursprungligen av donnex:

Beställde själv 2 st http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024SOKDDR667, Kingston Value tror jag att det var. Någon info om de fungerar bra eller ej? Har inte fått hem MacBooken ännu men får väl avlägga raport när den kommer.

kingston ska funka på mac.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 00:27
Ursprungligen av donnex:

Beställde själv 2 st http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024SOKDDR667, Kingston Value tror jag att det var. Någon info om de fungerar bra eller ej? Har inte fått hem MacBooken ännu men får väl avlägga raport när den kommer.

Var det såna här du köpte? Funkar de bra? Funderar på att köpa!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 00:37

Vet inte ännu, väntar fortfarande på min macbook som dyker upp runt den 23e enligt apple.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 10:03

Okej!
Någon annan som testat med Kingstonminnen?

Eftersom Macbook kör med intelchipsets (är jag 99% säker på) så fungerar nog alla minen utmäkt som fungerar med Intel. Detta är i princip alla.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 13:54

Ja, absolut, dom är säkerligen kompatibla med varann. Men även om man har en PC så funkar vissa minnen bättre med vissa moderkort än andra. Säkert 99% av minnen funkar bara det är rätt modell, men vissa är mer stabila, andra mindre, vissa har bättre timings, andra sämre, osv. Hoppas ni förstår mig rätt nu. Jag undrar om dessa Kingstoneminnen funkar "hur-bra-som-helst" på MacBookens hårdvara.

Jag har 2 st kingston i min macbook. De funkar prima.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 19:34

Då köper jag dem med, verkar billigast just nu enligt Prisjakt.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 19:45

En sista fråga. På DustinHome har de de här Kingstonminnen för 995 kr. De är dem jag hade tänkt köpa.
Men när jag valde Bärbara->Tillbehör och sedan valde MacBook så listas det här minnet istället. Kostar 1095 kr. Också från Kingston och också PC5300, bara att det har ett "MB" med i namnet och verkar vara mer "gjort" för MacBooken... Blev helt förvirrad. Kan jag ändå köpa det billigare tror ni?

Ursprungligen av qnx:

En sista fråga. På DustinHome har de de här Kingstonminnen för 995 kr. De är dem jag hade tänkt köpa.
Men när jag valde Bärbara->Tillbehör och sedan valde MacBook så listas det här minnet istället. Kostar 1095 kr. Också från Kingston och också PC5300, bara att det har ett "MB" med i namnet och verkar vara mer "gjort" för MacBooken... Blev helt förvirrad. Kan jag ändå köpa det billigare tror ni?

Det var precis de för 995 jag köpte (också från dustin).

Hmm, datorbutiken får in mina kingstonminnen den sista augusti och inWarehouse har 1-3 dagars leveranstid. Att avbeställa eller inte avbeställa, det är frågan...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 21:45
Ursprungligen av cable_guy6:

Hmm, datorbutiken får in mina kingstonminnen den sista augusti och inWarehouse har 1-3 dagars leveranstid. Att avbeställa eller inte avbeställa, det är frågan...

Köpte en disk från DustinHome nyligen. Beställde en onsdag innan kl 14 (har jag för mig att man ska göra, om det ska skickas samma dag), fick hämta ut paketet på torsdag eftermiddag. Det är snabbt tycker jag! (De har också Kingstonminnen.)

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 22:17
Ursprungligen av cable_guy6:

Hmm, datorbutiken får in mina kingstonminnen den sista augusti och inWarehouse har 1-3 dagars leveranstid. Att avbeställa eller inte avbeställa, det är frågan...

Ptja annars finns ju twinmosminnena i lager hos komplett nu.
Beställde därifrån(komplett) och dom skickades idag.

Jag skulle lätta avbeställa ifrån db, iomed väntetid på 2 veckor
och istället ta ifrån komplett, men passa på snabbt innan minnena tar slut igen

  • Oregistrerad
  • 2006-08-19 12:11

Har nu stoppat in mina Twinmos minnen, och allt funkar finfint
Kan inte förstå att vissa folk är så svaga i fingrarna

  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 15:44

Stoppade in 1GB Kingston (så nu har jag 1.25gb), allt gick prima. Förstår inte heller vad det är man får ont i fingrarna av, gick hur lätt som helst

Nu har datorbutiken fått in mina minnen

De som klagar på att det går trögt att sätta in minnen måste ha något fel på minnes-sloten. För mig behövdes det ungefär lika stor kraft som att sätta in en CD i datorn.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 20:29

Hej, tänkte bara meddela att mina Kingston-minnen från datorbutiken fungerar klockrent. Köpte två st 1 GB-moduler och satte i. Var ganska trögt för mig också faktiskt.

En sak som jag reagerade lite över var en sak som jag hittade på modulerna som redan satt i. Det verkar vara kylpasta i själva ramsloten eller iaf på modulerna som kom med som standard. Försökte ta lite bilder men kameran är inte den bäste, och inte fotografen heller för den delen. Nån som sett något liknande? Man tycker inte att det borde vara så iaf. Men som sagt inga som helst problem med de nya minnena, testade faktiskt inte ens om orginalminnena fungerade eller ej.

Bild 1
Bild 2

Syns nog ganska dåligt men det vita på toppen av ramen påminnde väldigt mkt om torkad kylpasta av någon sort.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 11:55

Den konstiga vita på toppen av orginalminnen har nämnts lite i den här tråden också. Tror inte vi kom fram till så mycket om vad det är dock.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2006-09-03 01:15

Har också beställt mer minne till min MacBook nu. Beställde detta på mycom.se: 1 st Kingston 1024mb 667mhz Ddr2 Sodimm Non-ecc 959,00. Hoppas att detta snabbar upp datorn rejält. Som det är nu känns MacBooken långsammare än min gamla PM G4 på 1Ghz och 768MB minne.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-08 14:28

Jag har tänkt köpa 1Gb minne till Macbook 2GHz. Min fråga är vilket som är bäst av följande kombinationer.

1. Köpa 1Gb separat tex Kingston eller Twinmos och köra detta ensamt och lämna en slot tom.
2. Samma som ovan men sätta i orginalet på 256Mb också (dual channel grejen syftar jag på)
3. Köpa 1Gb direkt från apple vid köp av datorn alltså 2x512Mb (så det blir dual channel).

Vilket av dessa tre val ger mig bäst prestanda?

bäst val är antingen 3 eller 2... vet ej hur mycket mer presanda du får med dualchannel... du får inte det i #2.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-08 14:33
Ursprungligen av northernlight:

bäst val är antingen 3 eller 2... vet ej hur mycket mer presanda du får med dualchannel... du får inte det i #2.

1 bör jobba precis som val 2 alltså bör val två vara bättre än ett iallafall?
Hur mycket gör detta dual channel egentligen? Är det bättre på papperet eller är det märkbart?
Jag sysslar mest med surf, ordbehandling, bildredigering och videoredigering modell mindre.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 11:03

blev inte så mycket klokare efter att ha läst den här tråden tyvärr

jag skall köpa 2 gig ram till min mb som levereas på onsdag och jag vill ha ett prisvärt minne som fortfarande inte gör avkall på kvalité.

skulle vara mkt uppskattat om någon kunde tipsa mig lite

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 11:15
Ursprungligen av jacobjs:

blev inte så mycket klokare efter att ha läst den här tråden tyvärr

jag skall köpa 2 gig ram till min mb som levereas på onsdag och jag vill ha ett prisvärt minne som fortfarande inte gör avkall på kvalité.

skulle vara mkt uppskattat om någon kunde tipsa mig lite

Jag köpt 1Gb Kingston från Dustinhome.se för 995kr fraktfritt. De ska fungera lysande i Macbook vad jag läst

Sett nu att minnespriserna ökat med 50% på flera ställen på väldigt kort tid.
Vilka svin.... Hoppas det sjunker snart igen. Tänkte köpa 2 x 1gb för 1600 men nu kostar 1gb 1200.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 11:36
Ursprungligen av Code Red:

Sett nu att minnespriserna ökat med 50% på flera ställen på väldigt kort tid.
Vilka svin.... Hoppas det sjunker snart igen. Tänkte köpa 2 x 1gb för 1600 men nu kostar 1gb 1200.

DOH! Beställde mitt Kingston för 995kr för typ en vecka sedan. Samma minne kostar nu 1245kr! :eek:

  • Oregistrerad
  • 2006-09-16 11:40

hur kan det gå ihop? fattar inte...

Bevaka tråden