Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka RAM-minnen till MacBook?

Tråden skapades och har fått 188 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-06-13 19:28
Ursprungligen av William N:

Kan meddela att 1GB-minnen från inet.se INTE fungerar. Glömde tyvärr kolla märket...

1) Hur gör man nuförtiden på 99mac när man skall editera ett inlägg?? Hittar inte "redigera"-knappen! Den finns på detta inlägg, men inte det jag skrev i början av juni...

2) Jag känner mig som en komplett idiot, men för det allmännas bästa träder jag fram. Inet levererade Twinmos-minnen. De fungerade sannolikt. Jag har fått en ny laddning (Twinmos) som inte heller fungerade - gick därefter igenom servicemanualen eftersom andra fått dessa minnen att fungera. Där står det "tryck ORDENTLIGT". Vilket jag inte gjort. Minneshållaren är av en ny typ - och fast jag meckat med hundratals Macar i mitt liv, trodde jag inte man kunde trycka ner mer. Det kunde man. Nu fungerar det. Slutsats: ni som inte får minnet att fungera. Kolla att ni tryckt ner det riktigt ordentligt (!)

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-06-01 17:44

Jag skulle vilja utöka tråden till också "vilken 160GB-hårddisk till MacBook"? Jag har lyckats hitta en 160GB 4200-varvare Fujitsu på ebay. Både Seagate och Hitachi har dock släppt 5400-varvare på 160GB med den där nya tekniken som skriver på djupet. Skall vara både snabbare och mer tillförlitligt (!) Men VAR VAR VAR kan jag köpa några stycken till familjens MacBookar??? Observera: det skall vara S-ATA, så skicka inga länkar till vanliga IDE100-diskar...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-02 10:10
Ursprungligen av William N:

Jag skulle vilja utöka tråden till också "vilken 160GB-hårddisk till MacBook"? Jag har lyckats hitta en 160GB 4200-varvare Fujitsu på ebay. Både Seagate och Hitachi har dock släppt 5400-varvare på 160GB med den där nya tekniken som skriver på djupet. Skall vara både snabbare och mer tillförlitligt (!) Men VAR VAR VAR kan jag köpa några stycken till familjens MacBookar??? Observera: det skall vara S-ATA, så skicka inga länkar till vanliga IDE100-diskar...

Jag tror det skulle bli prydligare och sökvänligare med en egen tråd för det (men jag är ju inte moderator).

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-06-02 10:12
Ursprungligen av malesca:

Jag tror det skulle bli prydligare och sökvänligare med en egen tråd för det (men jag är ju inte moderator).

Visst. Eller justerar man rubriken. Det känns ju som rätt näraliggande... Men man vill ju inte vara en trådnappare...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-02 07:29

Hur mycket prestanda tjänar jag på att ha 1 Gb + 1 Gb jämfört med 1 Gb + 256 MB jämfört med 512 MB + 512 Mb?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-02 21:15
Ursprungligen av Axel24:

Hur mycket prestanda tjänar jag på att ha 1 Gb + 1 Gb jämfört med 1 Gb + 256 MB jämfört med 512 MB + 512 Mb?

Någon som kan försöka svara på min fråga?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 15:09

Nån som hittat nåt ställe förutom komplett som har rätt minnen i lager? Gärna twinmos eftersom de var så billiga.

Fungerar denna. Blir fan inte klok på vilket minne som passar. Denna verkar vara identisk med det minnet som även fanns på macoteket.

http://www.datorhandel.com/se/products/MT1024DDRII667CL5

Någon som kan ge klarhet i detta?

/ M.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-02 22:12
Ursprungligen av MårtenS:

Fungerar denna. Blir fan inte klok på vilket minne som passar. Denna verkar vara identisk med det minnet som även fanns på macoteket.

http://www.datorhandel.com/se/products/MT1024DDRII667CL5

Någon som kan ge klarhet i detta?

/ M.

Svar: Nej. Det är inget minne för laptops. Du ska ha so-dimm 200-pin

Jag läste att man måste ha minst ett Apple-minne i datorn för att kvalificera för AppleCare, låter ju tokigt. Någon här som har köpt nya minnen till sin MacBook och samtidigt tecknat AppleCare?

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-06-05 19:52

Ville bara tacka för tipsen om Twinmos, knep 2x1gb på inet, samt bokade en macbook på inwarehouse som jag hämtar på onsdag. 1,83:an och 2gb i ram för lite drygt 10100:- ex. moms är riktigt bra!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-06 11:53

Avbeställde dyra minnen från Macoteket och beställde från komplett enligt rådet i denna tråden. Tjänade nästan 1000 kr på det. Tack 99Mac-folket!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 11:33
Ursprungligen av Snooze:

Avbeställde dyra minnen från Macoteket och beställde från komplett enligt rådet i denna tråden. Tjänade nästan 1000 kr på det. Tack 99Mac-folket!

Jag köpte ett minne från macoteket igår! Doh!

  • Medlem
  • 2006-06-07 03:39

Själv sparade jag en hel del på att köpa genom ebay.
1176kr för 2GB inkl frakt av märket ADATA. Funkar kanon i min macbook.

Kan tipsa om www.pczone.se

Finns på nätet och som butik i Malmö på Östergatan.

919 kr inkl. moms betalar jag för 1 Gb Twinmos-minnen. Han har inga hemma men plockar hem över natten. Skönt att kunna handla i butik också tycker jag.

/ M.

Så -- många olika bud i tråden. Vilka minnen bör man satsa på (har MBP) - Kingston, Crucial eller Twinmos? Vilket märke är det som sitter i? Har inte lyft på locket och kollat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-07 16:15

Min macbook har inte kommit men jag har 2x 1g Corsair minnen hemma som väntar, någon som har testat om dom fungerar?annars kanske det är dags att lämna tbx dom?

Ursprungligen av Budha:

Min macbook har inte kommit men jag har 2x 1g Corsair minnen hemma som väntar, någon som har testat om dom fungerar?annars kanske det är dags att lämna tbx dom?

tyvärr så måste jag ju säga att söker man lite här på 99mac.se så finner man ju ganska snart att just corsair inte verkar lira så bra i mac. på corsair forum säger de ju till o med att de beklagar att det inte funkar så bra o att de kontaktat apple men inte fått svar.

så om jag vore dig, så skulle jag byta om jag hade den möjligheten. men det kan ju vara ett undantagsfall me just dina minnen, att de funkar bra. men lite osäker skulle jag då vara.

Twinmos ska ju tydligen funka bra enligt många här. har själv beställt 2 st 1 Gb från komplett, som blev skickade idag. nu ska bara datorn beställas, görs när skattepengarna kommer under nån av de närmaste dagarna.

Har inte fått mina minnen ännu. Sitter och försöker göra vid bilder i Photoshop med min Macbook som bara har 512 mb minne. Kan berätta för er att det inte går så bra. Datorn hänger inte med alls. Sjukt långsam med vanliga program också. Antar att det måste vara för att minnet bara är på 512 mb. Även om Photoshop är nerstängt så är datorn allmänt superseg. Hoppas att det sprutar till ordentligt med 2 Gb minne. Annars har jag fått en extremt långsam dator.

sägs ju att allt som använder rosetta (så som photoshop) käkar mycket ram

jag har själv köpt dem men inte testat, men har läst om många som köpt just de där o det har funkat perfekt. det knepiga är tydligen att få in dem bra, man måste tydligen trycka hårt. men det gäller nog alla minnen och ja, köper du 2 exakt lika minnen så ska de kunna köras i dual chanel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-12 12:57

jag kör twinmos, funkar bra

sitter med en 1.25 gig ram ska byta 256 an till en gig snart undrar bara om det kan bli broblem att köpa den andra från en annan (billigare) tillvärkare. Broblem på så sätt att minnena inte gillar varandra...

Annars kan jag säga att 1.25 gig minne (1 gig+256 meg) funka riktigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-12 15:53
Ursprungligen av anarkovidar:

sitter med en 1.25 gig ram ska byta 256 an till en gig snart undrar bara om det kan bli broblem att köpa den andra från en annan (billigare) tillvärkare. Broblem på så sätt att minnena inte gillar varandra...

Annars kan jag säga att 1.25 gig minne (1 gig+256 meg) funka riktigt bra.

Du ska köpa av samma märke och modell för att få ut det mesta från dual channel. Om du idag har ett Twinmos 1GB minne ska du köpa ett likdant igen...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-12 15:51

Jag sitter på fyra 256 MBs minnen från två stycken Macbook:ar, kolla in annons i köp o sälj...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-12 23:44

Någon som har satt i Corsair minnen i sin Macbook?
http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=2111737

Har Corsair ValueSelect i min stationära PC och har bara bra erfarenhet av deras minnen. Kanske är värt 70kr extra per minne?

pröva o sök på detta forum efter de minnena så ser du att de inte funkar särskilt bra i apples datorer, nått corsair till o me bekräftar på sitt forum

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-13 09:57
Ursprungligen av Baltazar:

pröva o sök på detta forum efter de minnena så ser du att de inte funkar särskilt bra i apples datorer, nått corsair till o me bekräftar på sitt forum

Aha, där ser man. Får väl bli TwinMOS istället...

jag får då alternativet redigera på mina inlägg, där det står citera, på andras inlägg

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-06-13 20:51
Ursprungligen av Baltazar:

jag får då alternativet redigera på mina inlägg, där det står citera, på andras inlägg

Jag får bara "citera" på mitt eget inlägg från 1 juni. Jag ÄR inloggad.

Bevaka tråden