- Laseranders
- Medlem ●
- Eskilstuna
Piraterna är knappast den grupp som köper mest musik de flesta av piraterna har ju i princip helt slutat köpa CD skivor, men de slänger ofta ur sig klyschor som "jag köper ändå den musik som jag verkligen gillar" tydligen gillar de mestadels att lyssna på sådant de inte gillar....
Här är min källa: http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4718249.stm
Var är din?
Här är min källa: http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4718249.stm
Ett undersökningsföretag som heter "The leading question" ska man nog ta med en nypa salt. Undersökningen verkade dessutom mest handla om lagligt nedladdade musikfiler som alltså är en droppe i havet av den total musikhandeln.
Svensk film suger i allmänhet vilket kan ha nåt med problemet att göra, medan filmbranschen internationellt just nu går rätt bra, vad jag vet. Det är nånting med antipiraternas version av historien som inte riktigt går ihop…
En förklaring kan vara att det inte var speciellt längesen DVD blev var mans egendom, vilket liknar musikbranschens framsteg när de gick över till CD från vinyl och folk köpte sina gamla skivor igen i det nya formatet. Nu går det "dåligt" för musikbranschen för att folk är klara med bytet av skivsamlingen. Hade det berott på piratkopiering borde det väl gå lika dåligt för filmbranschen?
Dessutom påstod nån att filmbranschen drabbas värre av piratkopiering än musikbranschen för att man kan lyssna på musik flera gånger, men en (dålig?) film ser man bara en gång. Det är mycket som inte går ihop…
MPAA kanske har en annan åsikt.
Håller med Vaiden. Den här tråden borde flyttas till "Aktuella rykten". Var är källan till nyhetstipset? Trådskaparen skriver själv att "det finns många rykten". Märkligt med tanke på att han själv är nyhetsmoderator.
Home taping is killing music!
Och när jag ändå är i citattagen kommer här lite visdom från Zappas kompis Don van Vliet:
"I don't want to sell my music. I'd like to give it away because where I got it, you didn't have to pay for it."
– Don van Vliet/Captain Beefheart ur ROLLING STONE Magazine No. 58, May 14, 1970.
Märkligt att ingen tar upp det faktum att underhållningskonsumenter idag spenderar betydligt mer pengar än för 10, 15 och 20 år sedan (proportionerligt sett, alltså). Skillnaden, och nackdelen, för just skivbranschen är att folk allt oftare köper tv-spel och dvd-filmer i stället för musik-cd. Piratkopieringen är snarare bidragande till den boom för popmusik som trots allt uppstått de senaste två åren, men att skivbranschen tappar går alltså väldigt enkelt att relatera till hur tv-spels- och dvd-försäljningen exploderat.
Det är bara att gå till sig själv och sin familj, till kompisar och deras familjer: för tio år sen köpte man skivor i första hand, därtill kanske lite tv-spel till födelsedagar och jul. Filmer köptes knappt alls, man hyrde ett par VHS till helgen.
I dag prioriterar vi tvärtom – och spenderar, som sagt, relativt sett ännu mer pengar.
Folk som fortsätter att peka på skivbranschens försäljningssiffror utan att ta upp denna aspekt, och som brölar om filmbranschens tapp utan att nämna att Hollywood slår osannolika intäktsrekord pga dvd-försäljning (och snart släpper allt igen på HD-DVD och Blueray...), är de som är mest oseriösa.
Märkligt att ingen tar upp det faktum att underhållningskonsumenter idag spenderar betydligt mer pengar än för 10, 15 och 20 år sedan...
Läs inlägg #12
Dessutom – i egenskap av att vara både teknik- och musikfreak undrar jag varför jag ska ladda ner en missljudande komprimerad låt för nio spänn när jag kan ladda ner den med lossless-kvalitet gratis. Av solidaritet med skivbolagen?
Är du musikfreak så borde du köpa cd skivan och sedan komprimera den själv för att få bästa möjliga kvalité - samtidigt stödjer du artisten och skivbolagen, så att dessa kanske kan våga satsa på en ny artist/ grupp.
Jag tycker det är underbart att man som fildelare har hjälpt till att öka konsumtionen av musik, film osv tillfördel för de större företagen.
Det jag undrar till de som tycker att piratkopiering är ok.
Hur ska man finansiera en tex svensk långfilm som kostar runt 10-20 miljoner?
Sen tycker jag att alla de som är för att gratis kunna ladda hem musik och film bör fundera på vad de kommer att rösta på i höstensval - vissa där vill att det ska kosta pengar att låna böcker på bibliotek, gå på museum.
Kultur ska kosta pengar helt enkelt.
Hur ska man finansiera en tex svensk långfilm som kostar runt 10-20 miljoner?
Varför ska man finansiera svensk långfilm som kostar runt 10-20 miljoner?
Varför ska man finansiera svensk långfilm som kostar runt 10-20 miljoner?
Ja varför ska man finansiera sådant som Laseranders inte uppskattar, låter ju helt sanslöst, nej lägg ned all svensk filmproduktion....
Ja varför ska man finansiera sådant som Laseranders inte uppskattar, låter ju helt sanslöst, nej lägg ned all svensk filmproduktion....
Alltså pirater laddar inte ens ner svensk film… Varför ska man finansiera nåt som inte går runt enligt marknadskrafterna?
Minns för övrigt en annan tråd där du tyckte att istortsett all musik som inte låg på stora skivbolag sög och därför saknade existensberättigande, trots att folk både lyssnar på den och köper den…
Alltså pirater laddar inte ens ner svensk film… Varför ska man finansiera nåt som inte går runt enligt marknadskrafterna?
Minns för övrigt en annan tråd där du tyckte att istortsett all musik som inte låg på stora skivbolag sög och därför saknade existensberättigande, trots att folk både lyssnar på den och köper den…
Nu överdriver du igen och ljuger dessutom, jag har aldrig sagt att någon musik saknar existenberättigande eller att musik på små bolag generellt suger.
Sen så laddar pirater definitivt ned svensk film. Lustigt att du pratar om marknadskrafter förresten eftersom piratkopiering påverkar den kraften rätt negativt liksom lagen om tillgång och efterfrågan.
Nu överdriver du igen och ljuger dessutom, jag har aldrig sagt att någon musik saknar existenberättigande eller att musik på små bolag generellt suger.
Sen så laddar pirater definitivt ned svensk film. Lustigt att du pratar om marknadskrafter förresten eftersom piratkopiering påverkar den kraften rätt negativt liksom lagen om tillgång och efterfrågan.
Det är ju just det den inte gör. Piratkopiering har ingen negativ inverkan på marknadskrafterna, snarare tvärtom eftersom den vidgar folks vyer. Kan du redovisa att det skulle ha negativ inverkan så varsågod.
I de diskussioner jag har sett med pirater efter de rättegångar som varit var att de flesta satt och sa "puh! Då är jag säker, jag laddar aldrig ner svensk film"
Jag känner ingen som laddar ner svensk film. Jag gör det inte själv. Jag har aldrig ens pratat med nån som laddat ner nån svensk film. De enda jag känner till är de som åkte fast. Så visst finns de, men det är inte vanligt.
Det är ju just det den inte gör. Piratkopiering har ingen negativ inverkan på marknadskrafterna, snarare tvärtom eftersom den vidgar folks vyer. Kan du redovisa att det skulle ha negativ inverkan så varsågod.
I de diskussioner jag har sett med pirater efter de rättegångar som varit var att de flesta satt och sa "puh! Då är jag säker, jag laddar aldrig ner svensk film"
Jag känner ingen som laddar ner svensk film. Jag gör det inte själv. Jag har aldrig ens pratat med nån som laddat ner nån svensk film. De enda jag känner till är de som åkte fast. Så visst finns de, men det är inte vanligt.
Ingen laddar ner Svensk film:
Wallander Mastermind: 1,899 st
Wallander, Fotografen: 7884 st
Van Veteren: 3.290 st
Van veteren: Tystnaden: 3.445 st
Harrys döttrar: 1.398 st
Ninas resa 1.141 st
Om Sara: 1.671 st
Några svenska filmer som ligger på en känd torrent site.
Klart piratkopieringen har en negativ inverkan på marknadskrafterna, film bygger ju t.e.x. på en marknadsföringsstrategi som går ut på att bygga upp folks förväntningar under en tid från promotionstart till premiär, om filmen har läckt ut innan premiären så förstörs ju mycket av det som man byggt upp och filmen kan dra mindre folk för att folk redan har sett een över nätet eller t.o.m. floppa för att ryktet sprids att den inte är något bra för att någon amatörnätrecensent som sett den i en halvålig kopia hade mens den dagen...
Klart piratkopieringen har en negativ inverkan på marknadskrafterna, film bygger ju t.e.x. på en marknadsföringsstrategi som går ut på att bygga upp folks förväntningar under en tid från promotionstart till premiär, om filmen har läckt ut innan premiären så förstörs ju mycket av det som man byggt upp och filmen kan dra mindre folk eller t.o.m. floppa för att ryktet sprids att den inte är något bra för att någon amatörnätrecensent som sett den i en halvålig kopia hade mens den dagen...
Spekulationsmätarn exploderar!
Ja, det är ju klart… Har du sagt att det är så så är det väl så… Förlåt så mycket då, jag måste lära mig att du alltid har rätt och dessutom har så rätt att du inte ens behöver ha nåt underlag för dina påståenden.
Filmbolagens strategi är att bygga upp förväntningar, vilket man kan göra för både bra och dåliga filmer. Tur att man inte behöver köpa grisen i säcken längre. Piratkopiering är ju snarast positivt för marknadskrafterna eftersom man nu måste konkurrera med bra film istället för höga förväntningar.
I filmbolagens strategier ingår ju att inte dela ut filmer de vet är dåliga till rescensenter förrän i sista minuten. Den lömska strategin fungerar inte längre.
Men visst… jag hoppas ockå att nätrescensenterna får tag på kopior med bra kvalitet. Huruvida de har mens eller inte är upp till dem, för sist jag kollade var inte mens exklusivt för pirater. Jag har faktiskt aldrig haft det.
Jag har faktiskt aldrig haft det.
Ibland undrar man..
Klart piratkopieringen har en negativ inverkan på marknadskrafterna, film bygger ju t.e.x. på en marknadsföringsstrategi som går ut på att bygga upp folks förväntningar under en tid från promotionstart till premiär, om filmen har läckt ut innan premiären så förstörs ju mycket av det som man byggt upp och filmen kan dra mindre folk för att folk redan har sett een över nätet...
Ja, eller så bidrar den bara till att bygga upp förväntningarna ännu mer. Har någon sett en bra film är chansen rätt stor att han berättar för sina polare om den och att de också bör se den. Kanske går han tom. själv o ser den på bio eftersom film ändå är bäst på bio. En bra låt som spelas på radion innan albumet släpps brukar ju knappast göra att albumet säljer sämre.
...eller t.o.m. floppa för att ryktet sprids att den inte är något bra för att någon amatörnätrecensent som sett den i en halvålig kopia hade mens den dagen...
Om en film floppar i förtid för att den är dålig, förtjänar den verkligen att folk ska betala 80-100 spänn för att gå o se den? Att amatörrecensenter på nätet skulle ha sämre koll än dagspressen känns ju inte heller som ett speciellt seriöst uttalande. Snarare gäller väl det motsatta eftersom de krävs många amatörrecensenter med samma åsikt innan den åsikten får något genomslag medans en välkänd recensent har mycket större genomslagskraft med sin enda åsiktsyttring.
En bra låt som spelas på radion innan albumet släpps brukar ju knappast göra att albumet säljer sämre.
Skilnaden här är att artisten får betalt om låten spelas på radion.
Jag tycker att alla spekulationer hit och dit om fildelningens eventuella fördelar för de som investerat pengar i filmerna/musiken för bort från vad frågan handlar om.
Kan man inte stå för att man laddar ner musik utan att försöka rättfärdiga det? Jag har själv laddat ner låtar på nätet men jag tänker inte påstå att jag tycker det är rätt, jag är medveten om att det är fel liksom att gå mot röd gubbe eller köra för fort.
Fildelning beror på att "tillfället gör tjuven" enligt min mening, om man imorgon införde personalfria butiker skulle säkert snattningen gå upp kanske skulle man även höra argument som "varför skall jag betala, de som vill ha pengarna är bara hungriga kapitalister som vill sko sig på oss fattiglappar"
Hela fildelarrörelsen har ett moppetrimmar skimmer över sig tycker jag:D
Skilnaden här är att artisten får betalt om låten spelas på radion.
Jag tycker att alla spekulationer hit och dit om fildelningens eventuella fördelar för de som investerat pengar i filmerna/musiken för bort från vad frågan handlar om.
Kan man inte stå för att man laddar ner musik utan att försöka rättfärdiga det? Jag har själv laddat ner låtar på nätet men jag tänker inte påstå att jag tycker det är rätt, jag är medveten om att det är fel liksom att gå mot röd gubbe eller köra för fort.
Fildelning beror på att "tillfället gör tjuven" enligt min mening, om man imorgon införde personalfria butiker skulle säkert snattningen gå upp kanske skulle man även höra argument som "varför skall jag betala, de som vill ha pengarna är bara hungriga kapitalister som vill sko sig på oss fattiglappar"
Hela fildelarrörelsen har ett moppetrimmar skimmer över sig tycker jag:D
Det där är att låtsas att det inte finns några argument för piratkopiering. Klart man kan ladda ner utan att försöka rättfärdiga det, men varför ska man göra det när det går att rättfärdiga? Jag andas utan att försöka rättfärdiga det, men det är för att ingen kräver att jag rättfärdigar det. Antipirater kräver att vi rättfärdigar oss, men när vi gör det får vi skit för att vi har argument!?
Det där är att låtsas att det inte finns några argument för piratkopiering. Klart man kan ladda ner utan att försöka rättfärdiga det, men varför ska man göra det när det går att rättfärdiga? Jag andas utan att försöka rättfärdiga det, men det är för att ingen kräver att jag rättfärdigar det. Antipirater kräver att vi rättfärdigar oss, men när vi gör det får vi skit för att vi har argument!?
Imaterialrätt borde ha samma status som tjänster eller hur? Jag anlitar en advokat men vill naturligtvis inte betala eftersom jag inte kan bära med mig en vara i handen, jag har ju inte fått något eller?
Om vi är överens om att man betalar för utfört arbete så är det stöld att inte betala.
Hurvida man kan rätfardiga stöld behöver man inte argumentera för, det enda jag kan se är att du inte anser att det är stöld.