Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples filmnedladdningssite öppnar snart?

Tråden skapades och har fått 275 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Fred!:

Det var knappast Ebbot som utalade sig i City, utan en kolumnist som sa sig ha pratat med honom då han skulle ha sagt detta.
Och vad är din poäng? Påstående: "Soundtrack of our lives tjänar inte mycket pengar på skiv försäljning" (av det följer?), Slutsats: "Det är generellt okej att ladda ner utan att betala"

Uttalandet var satt inom citattecken och oavsett om journalisten skarvat eller inte (jag tror det inte) så är det ju uppenbart att Ebbots åsikt är att man inte tjänar på skivutgivningen utan på turnerandet.
Och min poäng var alltså att fildelningen och myspace-kulturen BIDRAR STARKT till att band i dag kan LEVA på att spela live, och att konsertarrangörer tjänar bättre än skivbolag numera. Faktum är att allt fler artister (upphovsmän) kan leva på sin musik tack vare fildelning i stället för skivförsäljning. Jag vet att det är utmanande för många att höra inte minst artisterna själva konstatera detta, men musikbranschen är inne i ett paradigmskifte och klimatet vad gäller popbranschen idag är oerhört mycket vitalare och på artisternas villkor än det var för ett decennium sedan.
Sen vet jag att många dukar under också. Inte bara skivbolagsanställda utan även artister och låtskrivare/producenter. Och då är det lätt att skylla på samma fildelning som inneburit ett lyft för konkurrenter. En kompis till mig som var rätt högprofilerad producent för 10 år sen proddar på sin höjd "Lilla Musikfestivalen"-låtar och ringsignaler idag.
(Själv laddar han givetvis ner gratis från nätet dagligen, för att sampla och skapa ljud.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 23:01
Ursprungligen av Stinky:

Uttalandet var satt inom citattecken och oavsett om journalisten skarvat eller inte (jag tror det inte) så är det ju uppenbart att Ebbots åsikt är att man inte tjänar på skivutgivningen utan på turnerandet.

Och det ger dig rätt att ladda ner deras låtar då eller?

Ursprungligen av Stinky:

Och min poäng var alltså att fildelningen och myspace-kulturen BIDRAR STARKT till att band i dag kan LEVA på att spela live, och att konsertarrangörer tjänar bättre än skivbolag numera.

Myspace består mest av material som är outgivet, dessutom är det upp till den som har skapat musiken att lägga ut den, det blir alltså på artistens vilkor. Dessutom är det sällan hela låtar som ligger uppe och användaren kan själv bestämma om låtarna skall gå att ladda ner. Du kan inte gämföra detta med piratkopierat material då sker kopieringen på dina vilkor, uppenbarligen.

Ursprungligen av Stinky:

Faktum är att allt fler artister (upphovsmän) kan leva på sin musik tack vare fildelning i stället för skivförsäljning. Jag vet att det är utmanande för många att höra inte minst artisterna själva konstatera detta, men musikbranschen är inne i ett paradigmskifte och klimatet vad gäller popbranschen idag är oerhört mycket vitalare och på artisternas villkor än det var för ett decennium sedan.
Sen vet jag att många dukar under också. Inte bara skivbolagsanställda utan även artister och låtskrivare/producenter. Och då är det lätt att skylla på samma fildelning som inneburit ett lyft för konkurrenter. En kompis till mig som var rätt högprofilerad producent för 10 år sen proddar på sin höjd "Lilla Musikfestivalen"-låtar och ringsignaler idag.
(Själv laddar han givetvis ner gratis från nätet dagligen, för att sampla och skapa ljud.)

DU, jag har aldrig påstått att fildelning inte skulle kunna föra med sig något positivt.
Man måste vara idiot för att påstå det.

Senast redigerat 2006-06-10 23:39
Ursprungligen av Stinky:

Ebbot i Soundtrack of Our Lives, som ju ändå måste betraktas som ett av Sveriges absolut mest kända och etablerade rockband, sa i City häromdan något som alla som lyssnar på IFPI:s och Bodströms tjat om "upphovsmännen och kvinnorna" bör ta till sig, i sin förståelse för P2P-situationen och affärsförhållandena:
"Jag brukar få ett par tusenlappar en gång om året, till jul... det är vad jag tjänar på våra plattor. Resten går till skivbolagen och deras marknadsföring."
.

Det kan absolut inte stämma att Ebbot bara tjänar några tusen på SOOL plattorna, visserligen så är de ju många medlemmar i Soundtrack och de lägger ned jättemycket tid på sina plattor men de säljer ju en del plattor och spelas en hel del i radio så uttalandet om några tusen ska nog tas med en nypa salt. Möjligtvis kanske han förträngt att han fått förskott innan plattorna spelades in?

Hur mycket är ni beredd att betala för att få lov att ladda hem från nätet?

Ursprungligen av draags:

Hur mycket är ni beredd att betala för att få lov att ladda hem från nätet?

Jag skulle gladeligen betala en hundring i månaden, kanske mer, för att lagligt kunna ladda ner vad fan jag vill.

Ursprungligen av draags:

Glad du tog upp ABs artikel, hade nämligen tänkt göra det själv.
Detta är ett skolexempel på den vinklade rapporteringen. De skriver skrivbranschen har förlorat miljardbelopp i minskad skivförsäljning pga den illegala nedladdningen. Men för faan; de har förlorat pga nedladdningen, inget annat!!, att den sedan är illegalt är ju deras och bara deras fel. Tekniken har förändrat våra källor till ny musik och trots detta SKALL vi gå till butiken och köpa den i hard copy, annars skickar de mässing på en.
Enda undantaget är Apple.
Skivindustrin är fan mer bakåt en amishfolket!

Ursprungligen av Kalle Borch:

Glad du tog upp ABs artikel, hade nämligen tänkt göra det själv.
Detta är ett skolexempel på den vinklade rapporteringen. De skriver skrivbranschen har förlorat miljardbelopp i minskad skivförsäljning pga den illegala nedladdningen. Men för faan; de har förlorat pga nedladdningen, inget annat!!, att den sedan är illegalt är ju deras och bara deras fel.

Så du menar att piraterna inte har någon skuld alls? Skrattretande..

Fred, jag ber om ursäkt för min tråkigt hårda ton. Jag blir så lätt provocerad av kategoriska uttalanden, men kanske har missförstått dig. Sorry!

Jag har köpt varenda ett av TSOL:s album, och föregångaren Union Carbide Prod's album likaså. Däremot köpte jag det sistnämnda på LP, och när den kom på CD laddade jag faktiskt ner det gratis istället för att betala. Didn't think twice about it. Tror att jag är en rätt typisk "fildelare": laddar ner massor, köper massor. Köper en hel del av sånt jag tidigare laddat ner, laddar ner sånt jag tidigare köpt... ibland har jag laddat ner piratkopierat material bara för att jag inte hittar mitt eget, köpta CD-exemplar...
Jag är en storkund hos samma bolag som, för sin del, inte skulle tänka två gånger innan de stämde skiten ur mig.
Det som är verkligt positivt med de senaste veckornas händelser är att debatten kring piratkopiering plötsligt fördjupats – allt färre använder nu ordet "stöld", t ex. Man gör ett aktivt val - ladda ner en basic-version av en låt med sämre ljud, eller köpa den och få omslagsgrafik etc. Vad branschen måste göra är att hålla kvar den valmöjligheten, skapa mervärden, jobba närmare både konsertarrangörer och p2p-kulturen, inse att musikintresset är det stora, viktiga, den har gemensamt med sina konsumenter – inte affärsmodellen.

Jag måste säga att jag tycker det är oerhört trevligt att sitta med "youtube" för att tex se gamla videos och andra roliga klipp. Det är ofta rätt kass kvalité och om jag skulle hitta något av intresse skulle jag antagligen köpa det.

Den typen av "fildelning" gillar jag.

Ursprungligen av draags:

Jag måste säga att jag tycker det är oerhört trevligt att sitta med "youtube" för att tex se gamla videos och andra roliga klipp. Det är ofta rätt kass kvalité och om jag skulle hitta något av intresse skulle jag antagligen köpa det.

Den typen av "fildelning" gillar jag.

Om du gillar YOUTUBE, kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=wouEdfdtKCA

Om du gillar YOUTUBE, kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=wouEdfdtKCA

Härlig groda.

Allvarligt så är denna typ av tjänst bra och här kan jag hålla med om att detta inte bör vara förbjudet - men det är det väl inte idag - eller?

En annan sak som är mer galet som idag är förbjudet är att kunna använda sig av tex material från SVT o andra kanaler för att göra dokumentärer såsom Atmo gör. Detta borde defintivt kunna användas.

draags:
Hollywood är på Youtube BIGTIME. Flera stämningar är på gång.
Ironiskt nog blir det allt vanligare att film- och tv-makare SJÄLVA lägger upp sina verk för gratis nedladdning. T ex Fred Goss, som lade upp hela förstasäsongen av sin fina tv-serie "Sons & Daughters" på sin YouTube-sida. Undrar vad tv-bolaget ABC, som planerar en dvd för serien, tyckte om det..?

Skönt halva folket är med.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=281260

(Glöm inte kolla in nya Fenix-loggan nu med TPB-servern åter på svensk jord!)

Skönt halva folket är med.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=281260

(Glöm inte kolla in nya Fenix-loggan nu med TPB-servern åter på svensk jord!)

Underbart att det är Porr-industrin som kommer tjäna mest på det här.

Ursprungligen av Simon Templar:

Med tanke på att illegala piratebay nyligen stoppats (enligt uppgift p.g.a. påtryckningar från USA) så ligger det nära till hands att Apple snart är redo att öppna en stor filmnedladdningssite...

Dessa "påtryckningar" berättar Rapport mer om idag.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=612705&lid=puff_401865&lpos=lasMer

Läste Det fina Ann Coulter-citatet:
”Why not go to war just for oil? We need oil. What do Hollywood celebrities imagine fuels their private jets? How do they think their cocaine is delivered to them?”

Tur för er i Sverige ni bara har TPB och inte olja el.dyl...

• Oregistrerad
  • 2006-06-20 18:22

Anledningen till att jag inte piratkopierar är att alla pirater är så otroligt dryga. Jag vill inte förknippas med dom.

Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

Anledningen till att jag inte piratkopierar är att alla pirater är så otroligt dryga. Jag vill inte förknippas med dom.

Anledningen till att jag piratar är för att alla som inte gör det är så förbannat dryga och jag vill inte förknippas med dem…

(inte helt sant, men det inlägget förtjänade den kontringen)

Hallå där...
Det står faktiskt som rubrik "Apples filmnedladdningssite öppnar snart?"

Såhär skriver Forbes:
http://www.forbes.com/digitalentertainment/2006/06/19/apple-itunes-movies-cx_0619variety.html

• Oregistrerad
  • 2006-06-21 20:46

Är du en papegoja eller?

Nä, allvarligt så har faktiskt varenda piratförespråkare jag har träffat varit dryg. Inga undantag hittills.

Tror jag blev lite trött efter att ha läst hela tråden i hopp om att hitta någon info om när apples filmnedladdningssite öppnar. Ska inte den här tråden låsas snart?

Ursprungligen av Jonas Valfridsson:

Är du en papegoja eller?

Nä, allvarligt så har faktiskt varenda piratförespråkare jag har träffat varit dryg. Inga undantag hittills.

Tror jag blev lite trött efter att ha läst hela tråden i hopp om att hitta någon info om när apples filmnedladdningssite öppnar. Ska inte den här tråden låsas snart?

Det roligaste är att du verkar veta att du inte skulle kunna bryta den trenden

Hallå där...

Såhär skriver Forbes:
http://www.forbes.com/digitalenterta...19variety.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 00:37
Ursprungligen av draags:

Hallå där...

Såhär skriver Forbes:
http://www.forbes.com/digitalenterta...19variety.html

Ha ha,
inte bara dryga, utan roliga också!

Jag tycker det är en aningen naivt att tro på en bredbandavgift - detta skulle helt klart slå undan bena på flera aktörer. Varför ska jag köpa en låt, skiva eller en film när jag kan ladda ner den samma gratis och lagligt. De som sagt kommer må bra av detta är porrindustrin.

Jag hoppas att det inte blir någon bredbandsavgift, jag hoppas på att det erbjuds bra nedladdningsställen med bra priser, som itms och en kommande itvs.

Ursprungligen av draags:

Jag tycker det är en aningen naivt att tro på en bredbandavgift - detta skulle helt klart slå undan bena på flera aktörer. Varför ska jag köpa en låt, skiva eller en film när jag kan ladda ner den samma gratis och lagligt. De som sagt kommer må bra av detta är porrindustrin.

Jag hoppas att det inte blir någon bredbandsavgift, jag hoppas på att det erbjuds bra nedladdningsställen med bra priser, som itms och en kommande itvs.

Instämmer egentligen i detta. För egen, praktisk del ser jag gärna en bredbandsavgift, men vad finns det då för mening med att försöka starta nya köpställen på nätet i Sverige?
Samtidigt måste nedladdning åter avkriminaliseras, allmän fildelning har kommit för att stanna som en del av folks kulturliv. Om jag lägger ut min LP-samling med gammal brittisk proggrock på nätet så gör jag en kulturgärning, inte en brottslig handling.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 22:11

Hej,

Är inte höjd bredbandsavgift ett dåligt sätt att ta betalt som i stort liknar den sk. kassettavgiften i det att den förutsätter att alla vill använda sitt abonemang för att piratkopiera.

Var det inte tal om en ny typ av processorer föresten som gav ifrån sig ett unikt ID?
Är inte alls speciellt tekniskt insatt i detta men har förstått att det skulle gå att se vilka filer som kom från vilken dator, och vidare att det skall gå att styra vilka filer som skall kunna öppnas med vilka burkar.

I sådant scenario skulle man ju kunna ta betalt per fil, det klart rättvisaste systemet enligt mig.

Senast redigerat 2006-06-22 23:17
Ursprungligen av Fred!:

Var det inte tal om en ny typ av processorer föresten som gav ifrån sig ett unikt ID? Är inte alls speciellt tekniskt insatt i detta men har förstått att det skulle gå att se vilka filer som kom från vilken dator, och vidare att det skall gå att styra vilka filer som skall kunna öppnas med vilka burkar.

Det de inte verkar vilja förstå är att det inte går att förhindra piratkopiering, oavsett vilka metoder man använder.

Ska det inte finnas ett liknande skydd i Windows Media förresten? Såvitt jag vet så är det fullt möjligt att gå runt detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 23:16
Ursprungligen av irrelogical:

Det de inte verkar vilja förstå är att det inte går att förhindra piratkopiering, oavsett vilka metoder man använder.

Ska det inte finnas ett liknande skydd i Windows Media förresten? Såvitt jag vet så är det fullt möjligt att gå runt detta.

Jag skulle vilja säga att hårdvarustödda skydd är det effektivaste hittils. Exempel på detta är Logic pro som inte finns som fungerande crack.

Om ett sådant stöd finns i processorn så kan mjukvara fås att fungera endast på en maskin. Jag har läst om tekniken på någon site för ett tag sedan som jag naturligtvis har glömt vad den hette.:D

Bevaka tråden