Fast vad är problemet egentligen med ITMS? Jag tycker det verkar som att folk som inte vill betala bara ska hitta en moralisk-legitim anledning för att pirata. Därav gnället.
Jo visst får man den känslan. Jag vill inte betala X, och inte stödja Y för att de inte erbjuder Z, så fram tills det att X är lågt nog och och Y erbjuder Z, tänker jag stolt och utan samvetskval buttrape-a den bransch vars produkter jag så gärna vill ta del av.
Jag förstår folk som är upprörda över tv-licensen, lyssnar man inte på radio, och inte tittar på svt, borde man rimligen inte behöva betala dem. Det skulle vara helt otänkbart att Kanal 5 skulle införa en avgift som alla svenskar skulle betala oavsett om de tittar på Kanal 5 eller inte. Hundskatt för alla djurägare, liksom. Men att smutskasta Boxer för att de tar X betalt för Y utbud, och sen motivera rätten till sin piratkabel med att X borde vara lägre och Y större.
Allt jag säger till dem är ... skicka ett mejl till företagen ifråga och klargör vad för tjänster och produkter du själv eftersöker i hopp om bättring, och välj sen den, de eller inga tjänster och produkter på marknaden du är mest nöjd med. Men om du väljer att bryta mot lagen så kom för fan inte och rättfärdiga det med lama ursäkter om bristfälliga produkter.
"Buhuu... SF visar så dåliga filmer på bio och tar så mycket betalt att jag ska smutskasta dem i forum på nätet och låta mina polare filma av filmerna de visar och titta på filmerna på min dator istället. Eller in fact ... SF har kränkt mig så med sin undermåliga tjänst, att jag måste underminera deras verksamhet genom att dessutom lägga ut filmerna på nätet så att alla kan ladda ner dem. Buhuu..."
Hela scenariot är bisarrt och sorgligt, men ändå skrattretande i all sin dumhet.
All respekt och heder till de piratare som har sinnesnärvaro nog att stå för att de bryter mot lagen utan lama försök att rättfärdiga det, och utan att gnälla erkänner att de helt enkelt skiter i att betala för att de inte har någon moral i frågor som denna, eller i vart fall för att de inte har råd att betala för allt det utbud de känner sig nödgade att ta del av.