- Martin Pettersson
- Medlem ●
- Stockholm
- 2006-06-22 11:35
BSA, (Business Software Alliance) är en organisation som kollar att företag sköter sin licens-hantering. Om jag har fattat saken rätt så är BSA en organisation som får betalt av programtillverkare (Adobe, Microsoft m.fl) för att hålla koll.
Hursomhelst så hörde BSA av sig till en skola som jag jobbar som Mac-konsult åt. Antingen så har BSA fått (felaktiga) uppgifter om att skolan inte skötte sig eller så gjorde de någon stickprovs-kontroll. Den ansvariga IT-chefen på skolan fick ett brev från BSA som ville ha en lista på skolans samtliga datorer, installerade program och placering och lokalbeskrivningar.
Uppdraget gick till mig att sammaställa denna information. Så jag tänkte att om de ska bråka med en skola som sköter sig så ska det inte vara utan att de ska kosta de tid och pengar. Så jag dokumenterade varenda dator med foto, placering på lokalritning samt installerade program. Skolan har totalt c.a 60 stationära och 40 bärbara Macar.
Jag valde att inte filtrera programinstallationerna utan tog med allt som var installerat, vilket innebar c.a två fulla A4-sidor per dator för att få plats med all information. Så, totalt sett skickades en ordentlig papperslunta på c.a 180 sidor till BSA. (Se bifogad bild för exempel på hur ett A4 såg ut)
Sedan så skickades även licensbevisen samt fakturorna som styrker att skolan äger licenserna.
Efter det så trodde i alla fall jag att BSA skulle inse att det skulle bli för mycket administrativt arbete att gå igenom den information som vi skickade plus att vi redovisade alla licensinköp väldigt utförligt.
Men inte.....Tre veckor senare kommer ett nytt brev där BSA bevisligen har låtit någon stackare traggla sig igenom hela pappershögen som vi skickade och kommit fram till följande:
"Vi noterar att Microsoft Internet Explorer är installerat på 22 stycken datorer. Normalt sett följer Internet Explorer med installationen av Windows något som Ni har angett att ni bara äger 3 licenser av."
Ska man skratta eller gråta? BSA har noterat att skolan har Internet Explorer 5.1.7 installerade på de gamla OS9-datorerna (och på ett par OS X). Jag sa åt IT-chefen att hälsa BSA att det får de ta upp med Apple som alltid har bundlat Internet Explorer ihop med Mac OS fram tills nyligen.
Dessutom så är BSA enbart intresserade av Microsoft och Adobe-program. Inga frågor om OS X eller Apple-programvara alls.
(Jag upptäckte däremot att skolan hade överskridit med en (1) licens av Adobe Photoshop Elements, men det var inte medvetet utan berodde på mig som glömde avinstallera det från en dator vid en omflytt, men det åtgärdades innan listan skrevs och skickades till BSA)