Apple synkar inte ens sina egna Notes i iPhone :-D. (Idag).
Jag respekterar att du inte tror att Apple vill klämma in MMS i iPhone - att frånvaron av denna fuktion är ett medvetet val och en strategi. Men...dina argument och dina analyser är usla. Att email är 99% bättre (vilket det givetvis är) är självklart ingen som helst parameter för att avstå en annan funtion. Det är konsumentmönster som styr företags strategier i en marknadsekonomi. Det är därför Apple - som ett exempel - fasat ut Firewire i iPod-segmentet och gått över till 99% sämre USB. På Macar - där det ryms - kör man givetvis båda.
Hela dator/IT-kosmos handlar om att man har ALLT. Det är DET som ÄR typiskt för denna branch. Apple hjälper t.o.m. till att starta upp en Mac med Windows (BootCamp eller vad det heter). Dom berättar ingående hur man gör på sin sajt.
Hade MMS varit stort i USA så hade det funnits i första iPhone'n. Garanterat. Gör man en annan analys så förstår man inte denna värld. Apple är inte ett suicidalt företag. Dom anpassar sig som alla andra - annars hade dom inte funnits idag (det är därför dom högprioriterade att ta fram push för MS Exchange). MMS kommer - det låg bara längre ner på listan (Europa). Apple har bara en ändlig resurs när det gäller att ta fram både mjuk- och hårdvara. Detta har deras tekniska chef förklarat - att dom jobbar så snabbt dom kan och att dom betar av grej efter grej baserat på efterfrågan. Copy/paste är ett exempel...Varför fanns det inte från start? Dom borde väl ändå fixa biffen? Svaret är enkelt: Dom hann inte...och dom har ännu inte hunnit.
Vem har spridit myten/nyset om att Apple sågar MMS? Att dom menar att email ersätter MMS? Var kommer detta ifrån?
Vi får se, men jag tycker ditt resonemang kring Apples marknadsstrategi bara är svammel. Angående ditt datorkosmos som bygger på att man har "allt" så är Microsoft valmöjlighet och valfrihet i dess extrem, vilket ger sämre totalupplevelse. Apple är mindre valmöjlighet och mindre valfrihet, men därigenom en bättre totalupplevelse. Detta genomsyrar ALLT Apple gör.
Sedan är det såklart också så att iPhone utan MMS-funktion ändå köps av 99,9% av kunderna i målgrupperna, och därför skippar Apple det. Inte värt bekymret, inte minst eftersom mail i längden kommer ta över.
ps. Att Apple fasade ut Firewire-kompabilitet i iPod berodde inte på konsumentmönster, utan på att man då slapp en Firewire-kontrollerenhet i iPoden (nano), vilket kostade plats och pengar. Och eftersom det inte var en dealbreaker för kunderna, så gjorde det inget att man skippade den... ds.