Hej,
Tänkte be om lite rådgivning kring min Macbook Pro Retina 15" som blir 1 år gammal om 11 dagar.
Det hände igår helt plötsligt medan jag satt och skrev en rapport i Word med diverse Safarifönster och PDF:er öppna i Preview, skärmen fick en konstig lila ton och jag trodde först mina ögon spelade mig ett spratt.
Fenomenet varierade lite under några minuter, med mer inslag av magenta för att övergå mot mer gröna toner på delar av skärmen.
Först kollade jag färgprofilen under skärminställningar, bytte mellan den vanliga Color LCD och valde någon annan. Men problemet bestod. Så jag startade om datorn, och redan innan Apple loggan dykt upp så såg jag ghosting effekter av att Dockan syntes i bild och det var ljusa magentafärgade streck över bildskärmen, både horisontellt och vertikalt.
När maskinen var igång tog jag ett kort på skärmen som ni kan se nedan. Den högra bilden är från idag när skärmen ser helt normal ut.
Den kommande halvtimmen minskade fenomenet gradvis och bilden blev normal. Så jag tog en promenad förbi mStore här i Västerås, visade datorn och bilden jag fotat och frågade vad jag borde göra. Speciellt med tanke på att den vanliga garantin går ut om knappt två veckor. De rek att jag skulle lämna in den för felsökning, men jag behöver verkligen ha maskinen en vecka till för att kunna slutföra allt pågående jobb.
Efter att ha läst lite kring skärmproblem med första generationens MBPr där LG panelerna gett denna typ av ghosting fel, så känns det som den behöver bytas ut. Jag har konstaterat med "ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6" att det är en LG panel.
Color LCD
LP154WT1-SJE1
DCN33430S53FD4NA8
Förövrigt är det en MacBookPro11,3, i7 2.3, 16G, 750M, 512G SSD.
Men efter att bilden blivit normal igen så ser jag inga ghosting/tint fenomen, har provat med http://iva-soft.com/gray/ ett par gånger.
Så hur rekommenderar ni att jag gör för att lämna in maskinen och få så snabb och smidig service som möjligt?
Räcker min engångsföreteelse med bilden ovan eller ska jag försöka invänta att felet uppstår igen och ta fler kort som underlag för en reparation? För jag har nu använt maskinen i många timmar sen igår och ser inga bildfel, vilket gör att sannolikheten att en servicetekniker kan framkalla felet är minimal.
Tack!