Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 834 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-09-03 00:17

Uppdaterat i kväll. (Fick DVDn i brevlådan 10 minuter innan jag var tvungen att sticka till jobbet).

Håller på att gå igenom 'allt' nu.

Någon skrev tidigare i tråden att dom hade problem med att klockan nu visade tex 0.21 istället för 00:21 och det är samma sak för mig. Jag har prövat att gå in i Systeminställningar>Språk och text och ändra format, klickat i och ur att klockan ska visas, loggat ut och in och även provat starta om datorn. Det har ingen effekt...

Så... några bud? Inget fel direkt men en störande detalj.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 02:25
Ursprungligen av danbrynefall:

Någon skrev tidigare i tråden att dom hade problem med att klockan nu visade tex 0.21 istället för 00:21 och det är samma sak för mig. Jag har prövat att gå in i Systeminställningar>Språk och text och ändra format, klickat i och ur att klockan ska visas, loggat ut och in och även provat starta om datorn. Det har ingen effekt...

Så... några bud? Inget fel direkt men en störande detalj.

Ha dygnsrytm som vanligt folk.

Ursprungligen av sodemus:

Ha dygnsrytm som vanligt folk.

Det är ju lite av en workaround ja

Shiet!! Märker verkligen skillnad på hastighet i program som Safari, iphoto.. alltså iaf apples program, ska pilla vidare men hittills är jag jätte nöjd! Känner en marginell skillnad i min Imac 24" 2,8Ghz !!!

Good Work Apple!

Jag kunde i alla fall använda e-legitimation (BankID) hos Försäkringskassan i Safari.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-03 13:02

Wieho, min macbook pro som har 30 månader på nacken mår nu toppen bra. :D:D:D

Snow Leopard dvdn kom i tisdags och även en ny Seagate Momentum 7200.4 500GB 7200rpm 2.5" SATA (Utan G-force skydd) hårddisk. Så jag bytte hårddisk för andra gången i datorn, hade först en 160GB från fabrik sen en 250Gb från en LaCie USB disk och nu denna underbara 500Gb 7200rpm disk.

Ocachad sekvensiell läsning av 256K block från den nya disken ger nästan dubbel prestanda. 56Mb/s mot 101Mb/s. Jag är galet nöjd.

Xbench mätningar finns att se på Xbench: Comprehensive Macintosh Benchmarking
Kolla då in de senaste två.

Och SL fungerar ju utmärkt. Buggarna med viloläget på min macbook pro är nu borta och den vaknar upp direkt när locket stängs och öppnas.

Jag rekommenderar verkligen alla som har en lite småslö mac att uppgradera till SL och investera i en 7200rpm disk Det gör susen.

Ursprungligen av elov:

Jag rekommenderar verkligen alla som har en lite småslö mac att uppgradera till SL och investera i en 7200rpm disk Det gör susen.

OT: Även en sprillans ny 5400 rpm-disk av större slag är också ett lyft jämfört med en äldre mindre disk av samma hastighet.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-09-03 17:28

en handelsbanksfråga.

även om man kör med kort så måste man väl flytta sin cbt-mapp? Jag har bank-id företagstjänsten och dosa för privat (dosan funkar ju inte på företagsfronten än). Men Personal öppnas och stängs direkt trots att jag har kortet i (kortläsare med sladd)

Ursprungligen av carpark:

en handelsbanksfråga.

även om man kör med kort så måste man väl flytta sin cbt-mapp? Jag har bank-id företagstjänsten och dosa för privat (dosan funkar ju inte på företagsfronten än). Men Personal öppnas och stängs direkt trots att jag har kortet i (kortläsare med sladd)

Ja, du måste ta bort alla bank-id filerna från hårddisken och spara på usb-minne eller liknande. Kortet får inte vara i kortläsaren när du startat nexus personal.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-03 18:21

uppgraderingen gick bra upplever lite att det går segare att surfa via trådlöst men kan säkert vara nått tillfälligt

Ciscos VPN-klient

Fick massor med utrymme på disken ca 15 GB.

Men min VPN-tunnel med Ciscos klient version 4.9 01.0180 fungerar inte längre, halv katastrof

Får bifogat felmeddelande

Någon som fått det att fungera?

Testa att installera om klienten.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Fick massor med utrymme på disken ca 15 GB.

Men min VPN-tunnel med Ciscos klient version 4.9 01.0180 fungerar inte längre, halv katastrof

Får bifogat felmeddelande

Någon som fått det att fungera?

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Men min VPN-tunnel med Ciscos klient version 4.9 01.0180 fungerar inte längre, halv katastrof

Får bifogat felmeddelande

Någon som fått det att fungera?

Jo jag efter ominstallation av klienten så snurra det igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 20:01
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Fick massor med utrymme på disken ca 15 GB.

Men min VPN-tunnel med Ciscos klient version 4.9 01.0180 fungerar inte längre, halv katastrof

Får bifogat felmeddelande

Någon som fått det att fungera?

OM du klarar dig på IPsec så finns det numera inbyggt i Mac OS X 10.6

Wifi/Airport-problem med Snow Leopard

Är det någon som har problem med det trådlösa uppkopplingen mot internet efter uppgradering till Snow Leopard?

Jag kan inte längre läsa websidor. Skype går bra och viss mail (de som inte är imap). Andra macar på samma airport rullar på bra.

Har sett att problemet diskuteras på på nätet, men inget svenskt (Weird Airport/Internet problem with Snow Leopard - Mac Forums)

Stoppar jag i ethernetkabel så går det bra. Via iPhone går det bra.

Firefox lr Safari spelar ingen roll. Hemma eller på jobbet spelar ingen roll.

Kan det vara säkerhetsproblem, att Apple stramat åt viss portar?

Kan nån vänlig evangelist frälsa mig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-03 20:36
Ursprungligen av Don Boo:

Är det någon som har problem med det trådlösa uppkopplingen mot internet efter uppgradering till Snow Leopard?

Jag kan inte längre läsa websidor. Skype går bra och viss mail (de som inte är imap). Andra macar på samma airport rullar på bra.

Har sett att problemet diskuteras på på nätet, men inget svenskt (Weird Airport/Internet problem with Snow Leopard - Mac Forums)

Stoppar jag i ethernetkabel så går det bra. Via iPhone går det bra.

Firefox lr Safari spelar ingen roll. Hemma eller på jobbet spelar ingen roll.

Kan det vara säkerhetsproblem, att Apple stramat åt viss portar?

Kan nån vänlig evangelist frälsa mig?

Kolla nätverksplatsen under apple-menyn. Jag kunde inte köra på "Automatiskt" längre men däremot fanns det en ny som heter "Namnlös" som funkade för mig. Du kan ev behöva skapa en ny nätverksplats i Systeminställningar. Jag har inte orkat kolla vad som skiljer de båda inställningarna åt ännu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-03 20:45
Ursprungligen av Don Boo:

Är det någon som har problem med det trådlösa uppkopplingen mot internet efter uppgradering till Snow Leopard?

Jag kan inte längre läsa websidor. Skype går bra och viss mail (de som inte är imap). Andra macar på samma airport rullar på bra.

Har sett att problemet diskuteras på på nätet, men inget svenskt (Weird Airport/Internet problem with Snow Leopard - Mac Forums)

Stoppar jag i ethernetkabel så går det bra. Via iPhone går det bra.

Firefox lr Safari spelar ingen roll. Hemma eller på jobbet spelar ingen roll.

Kan det vara säkerhetsproblem, att Apple stramat åt viss portar?

Kan nån vänlig evangelist frälsa mig?

Tog mig tid att kolla nu. Om man kör "Automatiskt" som nätverksplats kan man behöva klicka på "Avancerat"-knappen (när man markerat Airport) och under "TCP/IP"-fliken kan man välja "Förnya DHCP-tilldelning". Då funkar "Automatiskt" igen... I alla fall för mig.

Ursprungligen av rk:

Tog mig tid att kolla nu. Om man kör "Automatiskt" som nätverksplats kan man behöva klicka på "Avancerat"-knappen (när man markerat Airport) och under "TCP/IP"-fliken kan man välja "Förnya DHCP-tilldelning". Då funkar "Automatiskt" igen... I alla fall för mig.

Du löste det, STORT tack! Jag gjorde en ny ny plats, som då inte hade en IP-adress. Sen bead jag om ny tilldelning och vips hoppade http igång.

Annars kan jag rapportera att min nya MBP nu tar 3 sek att stänga av. DET är bra.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-09-03 19:10

Har tagit bort min cbt-mapp. Lagt på usb-minne och matat ut det. Raderat originalmappen. Rebootat och Personal vägrar ändå att starta. Vad mer ska göras???

Ursprungligen av carpark:

Har tagit bort min cbt-mapp. Lagt på usb-minne och matat ut det. Raderat originalmappen. Rebootat och Personal vägrar ändå att starta. Vad mer ska göras???

DU har kollat inlägg 336 ?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-03 19:15
Ursprungligen av carpark:

Har tagit bort min cbt-mapp. Lagt på usb-minne och matat ut det. Raderat originalmappen. Rebootat och Personal vägrar ändå att starta. Vad mer ska göras???

Titta i ~/bibliotek/application support/se.nexus.personal/ där måste också vara tomt, vissa versioner av Nexus Personal lagrade Handelsbankens egna certifikat där.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2009-09-04 11:51
Ursprungligen av Mija:

Titta i ~/bibliotek/application support/se.nexus.personal/ där måste också vara tomt, vissa versioner av Nexus Personal lagrade Handelsbankens egna certifikat där.

tack det funkade fint!

En annan sak, vart har "exportera" i QT tagit vägen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 12:03
Ursprungligen av carpark:

tack det funkade fint!

En annan sak, vart har "exportera" i QT tagit vägen?

Det har diskuterats tidigare i den här tråden, du kan läsa om det här också: Mac OS X 10.6 Snow Leopard: the Ars Technica review - Ars Technica

Du kan testa om "Dela"-menyn är något för dig, det är väl det närmaste man kommer idag utan QT7 (som går att installera i efterhand).

Jag är ruskigt irriterad på nya Quicktime, dåligt. Den har ju förstört alla codecs jag hade på gamla Quicktime.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-03 20:44

Menar du Perian? Om så, prova att installera om det igen, fungerade för mig

Ursprungligen av Patrik D:

Jag är ruskigt irriterad på nya Quicktime, dåligt. Den har ju förstört alla codecs jag hade på gamla Quicktime.

För mig funkar allt - alla gamla pluggar lirar klockrent. Förvånande och glädjande.
Vill jag exportera så måste jag givetvis köra QT7.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag är ruskigt irriterad på nya Quicktime, dåligt. Den har ju förstört alla codecs jag hade på gamla Quicktime.

Hittade även en beta för Flip4Mac:
Telestream - Download Flip4Mac WMV Beta

Installerade FLip4Mac Beta och Perian, nu funkar det bra igen.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-03 20:59

På tal om saker som inte fungerar helt ut; Growl pref pane krashar när System Preferences startat om i 32-bits läge nu efter en clean install. Inget stort, och enligt deras sida jobbar de med att få allt till 64bit så det är bara att vänta lite

Bevaka tråden