anon12680

anon12680

Medlem
  • Registrerad 2005-03-20
  • Senast aktiv 2016-12-25
  • Antal inlägg 3820

Foruminlägg

De senaste inläggen anon12680 har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Lovan:

Förut så hade Telia serviceavtal med Apple direkt, dvs det var alltid apple som reparerade telefonerna. Då kunde man också gå direkt till Apples ställen och få service. Det var riktigt bra tyckte jag. Det var tom Telia själva som sa att det skulle gå mycket fortare för mig att åka direkt till Apples service-ställe än att lämna via dem.
Det kan ha ändrat sig men det var en av anledningarna till att jag tyckte att Telia var ett bra val jämfört med det andra operatörerna. Jag vill ju hellre att Apple fixar(aka byter ut) telefonen än någon tredjepartsfirma.

Det är väldigt få utanför Malmö, Helsingborg och Stockholm som har möjlighet att besöka Apple Store.

När det gäller reparation så har Apple börjat göra fler reparationer än att göra som förr och bara lämna en utbytesenhet. Så det går inte riktigt att skriva "aka byter ut" som en generell lösning från Apple Store.

Det går fortfarande att besöka en Apple Store vid garantiärenden. Apple hanterar de flesta även om det är sålt av en operatör. Det som möjligtvis kan ställa till det är om det är en operatörslåst enhet, men det är väl sällan som operatörer säljer operatörslåsta telefoner idag.

Ursprungligen av reboot81:

Reklammera. Mobilen är ju defekt.

Ett så kallat coil-whine räknas sällan in i reklamationsrätten. Det har vi PC-spelare fått lära oss ganska snabbt. Det kan väl också vara därför Apple är rätt passiva just nu. Ska de åtgärda problemen och vara schysta, eller göra som många andra i branschen och helt enkelt låta konsumenterna leva med det? Jag tippar på att det blir det senare, om man inte lyckas justera det genom mjukvaruinställningar som minskar påverkan på hur grafikdelen eller processorn (svårt att veta var det är?) agerar vid användning.

Ursprungligen av Hffre:

Det vet vi inte med säkerhet eftersom samma scenario inte än har hänt.

Nej, du får väl leva i tron då om att inbitna iPhone-användare skulle överge Apple om de får ett större säkerhetsproblem med hårdvaran. Det är nog varken aktuellt för Samsung eller Apples trogna konsumenter

Känner man till om det är något fel med iOS 10s nuvarande version som gör att ljudet i hörlurarna slutar fungera vid samtal, eller kan det vara ett hårdvarufel för mig? Just nu har jag ett störande problem att det ibland helt enkelt inte fungerar att använda hörlurar när jag ska ringa upp någon. Och när det händer så krävs det en omstart av telefonen för att det ska fungera igen. Det fungerar utmärkt att ta ur hörlurarna och använda telefonen mot örat, eller använda högtalarfunktionen, utan att starta om när problemet uppstår.

Jag har testat att byta hörlurar till helt nya. Och jag har testat att installera om hela iOS 10 (utan att återställa till säkerhetskopia).

Jag har en tid bokad hos Apple i Helsingborg i morgon, men kan ju kanske vara bra att höra om någon vet något.

Ursprungligen av hummel:

Källa på det?

Det finns nog ingen riktig sammanställning över incidenter, men om du vill ha en högst ovetenskaplig teori (genom Google-sökningar) så hittar jag ganska snabbt 6 händelser som handlar om iPhone. Jag hittar även några avseende S7, men inte alls lika snabbt. Här har du några:
http://www.technobuffalo.com/2016/10/07/iphon...
http://bgr.com/2016/10/03/iphone-explosion-fi...
https://9to5mac.com/2016/08/02/iphone-6-fire-...
http://gizmodo.com/an-iphone-is-the-latest-th...
http://bgr.com/2016/09/30/iphone-7-plus-batte...

Utöver ovanstående så får du ju själv gärna hitta en källa som du menar motsäger det PaO säger. Annars får vi utgå ifrån att du sällan dig till Samsung-hatarna, som i regel aldrig anser sig behöva presentera några fakta eller något som stöttar den egna teorin.

Ursprungligen av Hffre:

Dom inbitna fansen bryr sig inte utan dom är beredda på att riskera liv och lem.

Ja, det är i regel även inbitna iPhone-användare.

Ursprungligen av Mackan1984:

Spelar det nån roll? Note 7 är snart lika förbjuden på amerikanska flyg som en al Qaida-sympatisör. Googla och se.

Med all rätt. Men om läser vad Hummel skrev (och som jag reagerade på) är att det står att det gäller alla alla telefoner av märket Samsung, oavsett modell. Och det tror jag inte alls på.

Ursprungligen av Valleyman:

Kom hem från NY igår och på båda flygningarna med Lufthansa sa man utryckligen att Samsung Note måste vara avstängd under hela flygningen. Tyckte också att dom sa S7, men inte säker på det.

Läs mitt svar ovan.

Ursprungligen av hummel:

Enligt mig. Jag flög med Air Berlin i förra veckan.

Då är jag rät säker på att du har hört fel, eller så har ombordpersonalen misstagit sig. Alla vet att det är helt riskfritt att använda och ladda telefoner från Samsung som inte är Note 7.

Ursprungligen av hummel:

Det är så allvarligt att på flyget i förra veckan så så förbjöds man använda eller ladda telefoner av märket Samsung oavsett modell.

Enligt vilken källa?

Ursprungligen av Dalle:

Jag tror inte att detta kommer att påverka Samsung i det långa loppet. Likt SD och Trump så har man så hängivna supportrar/huliganer att precis allt rinner av dem som vattnet på en gås. Vad som är konstigt är att detta inte har fått mer uppmärksamhet i media. Hade det varit Apple som drabbats så hade mediadrevet varit totalt. Är det någon som vet hur Samsung har påverkats ekonomiskt av detta? Vad har denna cirkus kostat Samsung i form av kostnader för återkallade telefoner och minskat värde på börsen?

Alltid det här som liknar en offersituation.. "hade det varit Apple så hade mediedrevet varit totalt". Det blir även större rubriker när Trump uttrycker en nedsättande kvinnosyn än om Ted Cruz gör det. Men är det konstigt? Nej. Apple är en dominerande aktör bland högpresterande smartphones. Trump är presidentkandidat och Cruz är mindre betydlig senator.

Samsungs cirkus kring Note 7 har kostat en hel del vad gäller marknadsvärde på börsen, och i kostnader för att återkalla varenda telefon som hade hunnit ut på marknaden. Men å andra sidan så på totalen så är det småpengar för Samsung. Samsung har betydligt större möjligheter att ta den här smällen än vad Apple skulle ha (som baserar en kvalificerad majoritet av sin vinst på iPhone).

Ursprungligen av Json_81:

Testat med sladd?

Ja, med sladd fungerar det så klart utmärkt. Då går delningen via USB. Det är den trådlösa vägen som är problemet, och därför hade jag gärna sett en möjlighet att stänga av och få det som en helt vanlig wifi-hotspot så att det fungerar varje gång.

Ursprungligen av keptang:

Nej, inte om du har en Apple-enhet som du kopplar upp med till Personal Hotspot.
Det är ju en helt vanlig internetutdelning för alla andra icke-Apple-enheter.
Aldrig varit med om att det inte fungerar. Vad är det som strular?

Okej. Just nu är det en Macbook Retina som den ansluts mot. Tråkigt om det inte går.

Jag vet inte exakt vad det är som strular, men ibland händer det att man helt enkelt inte kan ansluta längre. Det fungerar i regel alltid, men jag har lite svårt att acceptera när det inte fungerar eftersom det ofta är ett problem arbetsmässigt när det inte fungerar.

Både iPhone och macOS Sierra är nyinstallerat för att säkerställa att det inte är där det är något knas.

Finns det något sätt att stänga av Personal Hotspot och bara ha en helt "vanlig" internetdelning där det kommer upp som ett trådlöst nätverk? Jag har tröttnat lite på att det här så kallade lösenordsfria systemet (eftersom den verifierar mot iCloud) inte alltid fungerar.

Ursprungligen av Sir N.:

Det är inte min arbetsplats godsmottagning, postavdelning eller receptionens uppgift att vara ombud för anställdas privatpaket.

Nej, det är din egen uppgift. Men om du beställer med företagets leveransadress och har möjlighet att själv gå ut så är ju problemet löst. Vad jag är ute efter är nog mest att det finns möjligheter för de flesta, men sedan är man ofta så inrutad i en grej att man inte ser alla möjligheter. Sedan finns det så klart några som inte kan fixa en lösning alls, men det r nog ett försvinnande litet antal.

Ursprungligen av Mackan1984:

För det andra har jag som kund all rätt att klandra en modell som egentligen endast passar människor som jobbar helg, hemma, kväll eller inte alls när majoriteten av svenska folket jobbar 12.00.
Hade jag jobbat dagskift hade det här varit ännu mera besvärligt och hade fått ta ledigt för att ta emot något som jag köpt.

Beställ leveransen till din arbetsplats. Även det har jag gjort ett par gånger. Jobbar också i regel hela dagarna.

Ursprungligen av Mackan1984:

De ringde en enda gång och jag vakna inte.
Ja jag får skylla mig själv att jag beställde från Apple och tänker aldrig, aldrig, aldrig någonsin beställa från Apple igen.
Andra leverantörer ger upp och lämnar in paketet till postkontoret vilket är mycket smidigare.
UPS är amerikansk skit som inte fungerar här då leveransen sker på ett försök per dygn ca 12.00...
Undrar hur många hemleveranser de missar per arbetsdag egentligen.

Det är då i regel bara Schenker och Postnord som kan "ge upp" och lämna paketet till ett utlämningsställe. UPS och DHL, och deras underleverantörer, har i regel inte tillgång till detta.

Vad du kan göra är att kontakta UPS och undersöka möjligheten att hämta ut ditt paket på deras terminal. Jag kan minnas att jag en gång har hämtat ut min Apple-försändelse hos Jetpaks terminal eftersom jag inte kunde vara hemma för leverans.

Istället för att klandra Apples leveransmodell så kanske du istället borde se till att du faktiskt vaknar av din telefon.

Ursprungligen av Mackan1984:

Japp det är officiellt.
Jag missade Apples leverans när jag sov.
Jag hatar ups och Apples leveranssätt!!!

Du kan i många fall ringa till Apples leveranspartner (UPS, i ditt fall) och be dem förmedla att budet ska ringa till dig vid leverans. För mig har det gått exemplariskt bra varje gång. Då har du bara kvar att se till att du har ljudet på din telefon aktivt. Och kan du inte tänka dig att behöva vakna av ett telefonsamtal så får du nog skylla dig själv.