Visst är det så, man ska inte skylla på andra för sina förutfattade meningar! Har fortfarande brevväxling med Payson och ser om de tänker göra nånting eller om jag själv ska göra slag i saken.
Så länge kan jag med hjälp av svar från Payson beskriva hur bedrägeriet skulle gått till och att deras tjänst är helt säker att använda (enligt dem i alla fall) om man gör på rätt sätt.
Skickade den här frågan:
Hur skulle bedrägeriet gått till? Är inte eran tjänst "vattentät"?? Kan ju vara bra att veta om det finns luckor i säkerheten eller "betalningsgarantin"!
Och fick det här svaret:
Hej!
Vår tjänst är vattentät, detta bedrägeriförsök går ej via Payson alls. Det han gör är att han skickar ett mail till mottagaren där han uppger att mottagaren fått pengar vilket mottagaren ej har fått. Liknande fall kan man jämföra med bedrägeriförsök hos bankerna. Det finns folk som skickar hem ett brev där dom skriver att det är t.ex. handelsbanken som är avsändare, och där det står att han har fått pengar, mottagaren av brevet skickar då iväg varan och har på detta sätt blivit lurad.
Som du förstår har betalningen aldrig gått in i vårt system alls, men självklart ger denna bedragare Payson dåligt rykte och vi gör allt vi kan för att stoppa bedragare.