Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
kjnoren

kjnoren

Medlem
  • Plats Värnamo
  • Sysselsättning Översättare, Mac OS- och iPhone-lokaliserare och teknikinformatör
  • Registrerad 2005-06-29
  • Senast aktiv 2015-12-26
  • Antal inlägg 239

Foruminlägg

De senaste inläggen kjnoren har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-05 21:53

Hur ser det ut exakt?

Min spontana gissning är att det är "save 2 dropbox" som antingen plockar det MIME-kodade filnamnet från brevet rakt av, eller att det omvandlar filnamnet men sedan inte bryr sig om att meddela Dropbox vilken teckentabell och -kodning som används.

Prova gärna att spara bilagan direkt via Mail, och lägga upp i Dropbox-mappen.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-05 13:42

Jo, alla ändringar i granskaren gäller för just det dokumentet.

Har inga specifik kunskap om USB och TV-apparater. Beror nog väldigt mycket på TV-apparaten, och det kräver att bildspelet exporteras som en film.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-05 12:13

En modern TV kan enkelt anslutas som en bildskärm till en dator, så där finns det inga problem. Alla macar kan driva en TV via HDMI, DisplayPort eller i nödfall S-video med en adapter. En ny mini har en HDMI-port inbyggd.

Jodå, det går att ställa in Keynote att starta en presentation automatiskt och att en uppspelning ska repeteras. Öppna granskaren, och välj alternativ under Dokument > Bildspelsinställningar.

En mini med TV:n som skärm fungerar naturligtvis, men blir en ganska dyr lösning om man inte ska göra andra saker med den med. Ett alternativ kan vara att exportera bildspelet som en film, som man sedan lägger på ett vanligt USB-minne. Många TV-apparater kan idag spela upp filmer via USB.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-01 21:53

Det går att lägga in tabellhuvuden och tabellfötter i Numbers. Dock så finns det felaktigheter i terminologin i Numbers, då "headers" och "footers" konsekvent översattes med "sidhuvud" och "sidfot", och då blir även hjälpen knasig.

Jag har påpekat detta för Apple, men det skadar inte om fler klagar.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-01 20:54
Ursprungligen av qom:

Problemet med billigare försäkringar är väl att självrisken är skyhög istället?

Trygg Hansa har ju för 125kr/månaden, det är inte så mycket, men totalt på ett år blir det ju ändå lite pengar.

kjnoren: Vad är det för typ av branschförening? Jag kommer syssla med webbutveckling, grafisk formgivning och möjligtvis saker inom kategorin "reklam". Så tips att komma undan så billigt som möjligt inom detta skrå, försäkringsmässigt, skulle uppskattas något enormt.

Såg att Dustin verkar ha en helt okej allriskförsäkring som kostar 1800kr (ex moms) för tre år. Det är inte så farligt tycker jag. Men då måste man ju köpa datorn från Dustin, och de har högre priser iom att jag inte får någon studentrabatt där.

I mitt fall är det Sveriges Facköversättarförening. Men det kräver att man är studentmedlem, och studentmedlemsskap kräver att man studerar till översättare.

Jämför gärna totalkostnaden för Trygg Hansa kontra Dustin. 125 kronor per månad blir 1500 per år. Visst, det blir mer än Dustins på 600 kronor per år, men den på Trygg Hansa innehåller troligen mycket mer, som rättsskydd och ansvarsförsäkring. Ansvarsförsäkringen är jätteviktig. Om du till exempel gör ett jobb åt en kund och gör ett fel som gör att de måste trycka om förpackningar eller till och med återkalla varor, så kan du bli skadeståndsskyldig.

Och slutligen: försökt inte att både äta kakan (datorn är på firman, lyft momsen och dra av hela kostnaden) och ha den kvar (om den går sönder så går den på den privata hemförsäkringen).

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-01 20:44
Ursprungligen av PeeMaN:

Det här med att "firman och du" är samma person som du snackade om i ditt tidigare inlägg handlar endast om det EKONOMISKA ansvaret, och då pratar vi ansvaret för att betala och att det är du som hamnar hos fogden om inte firman kan betala. Din privata ekonomi upphör ju inte för att du har en enskild firma. Givetvis kan försäkringsbolaget kolla upp om du har F-skattsedel, men det är inget som helst bevis på att du köpt en dator på firman.

Det som Qom pratade om var att hans namn stod på kvittot. Men har man enskild firma så står ens namn eller personnummer på alla viktiga handlingar som rör företaget, och namnet kan inte användas till att skilja verksamhetens och din privata ekonomi åt. Det ligger istället i bokföringen.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-01 17:37

Tja, försäkringsbolaget ser direkt ifall du har F-skatt eller inte med en enkel kontroll mot skatteverket, och också vilken sorts verksamhet som du har registrerat. Och går datorn sönder utanför hemmet eller skolan så kan de mycket väl fråga vad den gjorde där. Dessutom kan de kräva att få se ditt bokslut (det finns ändå hos skatteverket).

Dessutom ger en företagsförsäkring bra skydd om något annat skulle hända med eller i verksamheten, som att du gör ett kostsamt misstag gentemot en kund.

Beroende på vilken sorts verksamhet som du bedriver så kan det finnas förmånliga företagsförsäkringar via branschföreningar och liknande. Min branschförening har till exempel en studentförsäkring (för studenter som samtidigt driver egen näringsverksamhet) för 350 kronor per år.

Om du räknar med att bedriva näringsverksamhet på allt annat än hobbybasis så är det bara att inse att det medför kostnader, och att du tar ekonomiska risker som man inte gör som anställd.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-01 15:10

Bedriver du näringsverksamhet så krävs det så gott som alltid en företagsförsäkring för det lösöre som ingår i näringsverksamheten.

En enskild firma är alltid "du", så vad som står på kvittot spelar ingen roll. Driver du en enskild firma så kan försäkringsbolaget så gott som alltid hävda att en dator ingår i verksamheten, och därmed inte täcks av hemförsäkringen.

Står momsen angiven på kvittot, du är momsregistrerad och datorn ska användas i verksamheten så ska du bokföra den på firman och lyfta momsen. Driver du dock firman hemifrån och ska använda datorn privat med, så kan skatteverket säga att bara en del av datorn kan tas upp som kostnad. Ring till skatteverket och fråga - de lokala skattekontoren brukar vara hjälpsamma. Och se till att gå på några av deras informationsträffar!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-28 14:59

Det som jag främst tänker på är hårddiskarna, om det behöver bytas. Att hitta SCSI-skivor som passar lär inte bli vidare enkelt eller billigt.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-26 21:04

Det var fyra år sedan. Apples verktyg följer PDF-specifikationen lite närmare, numera.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-26 19:42

Detta är ett problem som ställer till det även för professionella översättare

Det finns PDF-knäckarprogram som gör att du kan få fram lösenordet eller låsa upp ett låst PDF-dokument, men det tar tid. I värsta fall så är texten inte text heller, utan bara som bilder, och då får man plocka fram ett OCR-program först (kör man skärmdumpar av dokumentet så blir det definitivt OCR som gäller). Och först därefter så kan man göra själva översättningen. Maskinöversättning finns, men resultaten kan variera från vettiga (i en del speciella användningsområden) till knappt användbara till totalt oanvändbara.

Räknar man kostnad för nedlagd tid sedan så kan det mycket väl vara billigare att anlita en översättare direkt.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-25 23:33

Inget modem (vare sig till ADSL, ISDN, kabel eller något annat) i AE:n. Den kräver en existerande Ethernetkontakt. Kontakta din internetleverantör om hur din anslutning fungerar.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-23 09:22

Å andra sidan så blir det en del pyssel med ett kalkylbladsbaserat system, med manuell hantering av kundnummer, fakturanummer och adresser.

Jag rotade lite bland mina gamla TM-kopior och kom fram till vilka faktureringsprogram jag hade tittat på. Det var Billable (numera ProfitTrain), Billings, iBiz, Invoice (numera Totals), Invoices, iOrdning och On The Job (flera av dem har även tids- och utgiftsrapporteringssystem, som Billings). Förutom iOrdning så var inget av dem på svenska. Och Bento finns inte heller på svenska.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-22 21:08

Annars kan kanske program som Billings vara ett alternativ, men få av dessa är på svenska. iOrdning kan också skicka fakturor, men det är nog för mycket med ett helt bokföringsprogram.

Jag kikade ganska mycket på faktureringsprogram för ett år eller två sedan, men hittade inget vettigt då för min verksamhet, så istället använder jag några egna mallar i Numbers. Men det är långt ifrån idealiskt, särskilt om man vill ha automatisk fakturanumrering.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-22 19:46

Eller hämta programmet från Time Machine eller annan säkerhetskopia, om du använder det.