Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
TreEss

TreEss

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2005-07-20
  • Senast aktiv 2021-04-02
  • Antal inlägg 34

Foruminlägg

De senaste inläggen TreEss har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 13:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det förändrar ju bilden lite. Då har du alltså två enheter som inte har internetanslutning?

I så fall är det nog inte nätverksinställningar i enheterna som helt plötsligt har blivit fel, utan något fel på själva nätverket.

Prova att stata om routern till att börja med.

Min teori:
Om du har en router med dubbla frekvensband, så kan det vara så att internetradion är ansluten till wifi på 2,4 GHz, men iOS-enheterna på 5 GHz – och att det ena bandet funkar, men inte det andra. Låter märkligt, kanske, men jag har själv haft det problemet med en router, att 5 GHz-wifin lade av ibland, men 2,4 GHz fortfarande fungerade. Då behövdes en omstart av routern.

Okej då förstår jag. Jag försvinner ett tag och hoppas jag återkommer snart.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 13:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det förändrar ju bilden lite. Då har du alltså två enheter som inte har internetanslutning?

I så fall är det nog inte nätverksinställningar i enheterna som helt plötsligt har blivit fel, utan något fel på själva nätverket.

Prova att stata om routern till att börja med.

Men hur förklarar du då att internetradion funkar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 13:43
Ursprungligen av TreEss:

Vill du att jag ska uppge alla dom siffrorna?

Min iPad, iPod touch och iPhone har samma
- Routernummer
- Delnätmasknummer
- IP-nummer, förutom de sista två som alla är olika
De två första har inte fungerande internet, men det har iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 13:32
Ursprungligen av Dalle:

Om inte hard reset funkar så får du gå in under inställningar, wifi och klicka på i:et till höger om ditt nätverk.
Vad står det under ip-adress, delnätmask och router?

Vill du att jag ska uppge alla dom siffrorna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 13:30
Ursprungligen av TreEss:

Jag var lite otydlig där, det kan jag hålla med om. Samma som iPad skulle det vara.
Tack för länken. Jag förstår piken. ?

Hard reset gör ingen skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 13:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Samma resultat som iPaden eller internetradion?

Om man googlar hard reset ipad, så får man t.ex. träff på den här sidan:
https://www.lifewire.com/how-to-restart-ipad-...

Jag var lite otydlig där, det kan jag hålla med om. Samma som iPad skulle det vara.
Tack för länken. Jag förstår piken. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 12:52
Ursprungligen av mattiL:

Testa med en Hard Reset, det brukar lösa diverse problem.

Ursäkta min ignorans, men jag har aldrig behövt göra en sådan förr. Hur går den till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 12:30
Ursprungligen av Dalle:

Troligtvis gnom en enkel omstart.
Återkom med resultat. Funkar det inte får vi kika på nätverksinställningarna.

Har startat om flera gånger utan förändring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 12:08

Jag installerade senaste säkerhetsuppdateringen som jag fick en notis om igår och surfade runt på internet med min iPad, då jag efter en stund plötsligt inte fick upp sidorna. Efter en lång tids sökande kom meddelandet att ”Enheten har ingen internetåtkomst”.

Förbryllade testade jag min internetradio, som fungerade utmärkt. Så internetuppkopplingen är okej.

Jag testade en annan iOS-enhet, iPod touch, med samma resultat.

Idag kommer jag inte heller ut på nätet, men får meddelandet ”Safari kunde inte öppna sidan eftersom servern slutade svara.”

Om jag går in på Allmänt/Programuppdatering letar den ett bra tag för att sedan få meddelandet ”Kan inte söka efter uppdatering. Ett fel inträffade under kontrollen.”

Jag fattar ingenting.
Hur löses det här problemet?
Väldigt tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-19 07:49

Jag sitter med en iMac (2011) och Harman Kardon Soundsticks II (2005-6). Jag har tidigare kopplat in högtalarna och fått ljud ur dom, men plötsligt för några månader sedan funkade det inte. Jag fattar inte vad som hänt. Har checkat av kontakterna och det verkar inte vara nåt fel. Kopplar jag ihop högtalarna med en iPod Shuffle funkar ljudet galant. Det enda jag kan komma på är att jag tankade ner Apples programuppdateringar i samma veva. Kan det vara orsaken till att datorn inte verkar känna av dessa (gamla) HK Soundsticks II?
Tacksam för förslag på orsak och eventuella lösningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 23:50

Jaaaaaaaaaaaaaaa!!!! Det funkar!
Nordea, Tradera och även inloggningen på gmail går som smort.

Flip4Mac åkte ut i höstkylan. Omstart. Sen verkar det okej.

Synd bara att jag har filer som kräver Flip4Mac för att kunna spelas i Quicktime. Det finns väl inget annat program som går att använda? Jag kan i och för sig testa att ladda ner den igen och hoppas på en friskare version nu.

Tack alla snälla som engagerat sig i mitt problem. Ni är kanon!
Nu kan jag ju gå och lägga mig med lätt huvud.

God natt!

/ Lian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 23:31

Okej, då vet jag felet till mina utloggningar här. Det stämmer med mina inställningar beträffande cookies.

Jag sparar ALDRIG namn och lösenord på något sätt i datorn. Det är när jag fingerknackar live som alla problem uppstår.

Oavsett vad den korrekta termen kan tänkas vara, så är det väl ändå märkligt att jag får meddelande om att jag skriver fel användarnamn och lösenord på flera webbadresser (gmail, Tradera o Nordea) och inte kan logga in alls? Jag vågar inte handla på nätet innan jag fått bukt på det här. Skumt som tusan, är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 23:10

Frågan är hur jag vet att problemet är borta?
Det skulle kännas bättre att se en fil och kunna göra sig av med den. Nu är allt höljt i dunkel.

Tack Jesper. Jag har ett vagt minne av att just ett sådant scenario dök upp på någon sida för ett tag sedan, och att just Flip4Mac behövde laddas ner. Om det kan vara boven har jag ingen aning om, men den är avinstallerad nu i alla fall.

PS. Jag blir utloggad här hela tiden. Ska det vara så? DS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 22:42
Ursprungligen av Baron:

testa att radera alla cookies i dina webbläsare.

Jag raderar alla cookies varje dag. Jämt. Det hjälper inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 22:19
Ursprungligen av ekenstam50:

Nej jag har inte laddat ner några program. Men nu är alla mina lösenord borta eller ändrade. Det är någon eller något som varit/är inne i min dator.
Finns det några program till Mac som är användbara?

Jag är i samma situation som du och undrar vad som är fel egentligen. Det har småstrulat ett tag och jag minns inte exakt vad som dök upp först, men försöker redogöra för läget ändå.

  • Inga lösenord finns i textform i macen (PowerMac G5).

  • Inget nytt program är nedladdat.
    (Hur vet jag om ett program är video-codec? Ny version av Flip4Mac installerade jag tidigare i höstas.)

  • Plötsligt kan jag inte logga in på något av mina gmail-konton utan får följande meddelande:

  • Rutan under med texten

  • är skuggad och förbockad.

  • Näst på tur är Tradera.

  • Uppgifterna jag skrivit ska stämma.

    Det underliga är att det inte funkar i Firefox, men däremot i Safari.

  • Samma sak gäller

  • till Nordea. Funkar i Safari men inte i Firefox, då blir responsen:

  • Oavsett hur jag försöker komma åt

  • förblir jag fast på den här sidan.

  • Jag har kört Norton Antivirus genom hela datorn och kammat noll. Brandväggen är alltid på och jag är väldigt uppmärksam på bifogade filer och undviker dom.

Så här har det aldrig varit förut och jag fattar inte vad som hänt. Det känns jäkligt olustigt och jag är väldigt misstänksam. Något har uppenbarligen hänt och jag vill inte använda Safari, trots att det fungerar på Tradera och Nordea (dock inte på gmail).

Som jag ser det måste någon kommit åt mina inloggningsuppgifter via webbläsaren och ändrat dom på gmail's e-postkonton. Samma sak gäller Tradera och Nordea. Nu vill jag inte logga in på fler ställen pga risken för fler rån.

Är det någon som vet eller fattar vad problemet är och vad jag ska göra?
Jag vet inte ens vad jag ska leta efter. Klart är att något måste bort!

Väldigt tacksam för hjälp här. Jag är helt villrådig.

/ Lian