Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
TreEss

TreEss

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2005-07-20
  • Senast aktiv 2021-04-02
  • Antal inlägg 34

Foruminlägg

De senaste inläggen TreEss har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-02 11:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det har nog hänt något. Det kan mycket väl bli samma adress igen när kontakten med routern förnyas.

Har snabbt skummat igenom tråden, och kan inte se att någon har tipsat om detta:
Inställningar --> Allmänt --> Nollställ --> Nollställ nätverk

Om jag gör det, vad händer därefter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-02 11:38
Ursprungligen av barbapappa_86:

Så din leverantör är Comhem? Har du startat om både Netgear CG3700EMR och din router? Eller missförstår jag och du använder även din Netgear för wifi?

Comhem är min leverantör som använder Netgear-produkten för internet/Wi-Fi. Jag har inte någon annan pryl för det. Jag pluggar i dess kontakt i eluttaget plus en annan kabel till internet-uttaget, och det är allt.

Om jag tolkar det rätt, så har ni trott att jag har en annan produkt som ni kallar router. Jag har trott att det är Comhems Netgear-produkt. Om den inte är en router, då vet jag inte vad det är och vad den ska kallas.

Jag har startat om Netgear-produkten utan någon förbättring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-02 10:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att du förnyar kontakten med routern, blir tilldelad en ny IP-adress.

Jag klickade på (den blå) länken, men inget hände. Det är samma IP-adress fortfarande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 21:23
Ursprungligen av Dalle:

Inte en blekaste tyvärr. Har du kikat i routerns inställningar hur många dynamiska ip-adresser du har att tillgå? Det skulle kunna vara en förklaring även om den är långsökt. Men det är som sagt ett långskott.

Routerns inställningar... är det meningen att jag ska kunna se det i iPad? Under nätverksinfo finns routerns nummer, men inget mer. Din fråga gör mig vilsen. ? Var hittar jag uppgifterna du vill ha?

Under den raden finns dock
”Förnya tilldelning”
Vad innebär det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 20:28
Ursprungligen av Dalle:

Prova att byta DNS på enheterna som inte fungerar. Du kan ställa in DNS manuellt där du hittar alla andra wifi-inställningar. Prova tex med Googles DNS, 8.8.8.8 och 8.8.4.4.

Jag har själv haft oförklarliga DNS-problem på vissa enheter ibland. Fungerar inte detta så får vi börja pinga och se var vi får kontakt.

Nja, jag är tveksam till det och här är varför.
Min iPod touch började just fungera med internet. Varför, har jag inte den blekaste aning om. Nu fungerar alltså 2 av 3. Och jag har lusläst mina inställningar på samtliga, de är identiska. Förekommer det första april hack? ?
Tyvärr är det iPad jag använder mest för surfande, så det svider fortfarande...

Har du någon förklaring till att iPoden började fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 19:00
Ursprungligen av mattiL:

Hur många olika apparater ansluter till ditt trådlösa nät normalt?
Är det bara Apple-apparaterna och internetradion?

Ja, plus tv:n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 18:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har inte meddelat ifall du har provat tipset i inlägg 21 – att trycka "Glöm det här nätverket" , och sedan ansluta till nätverket igen.

Det har jag gjort flera gånger, men det gör ingen skillnad.
Trodde jag svarat på det tidigare, men tycks ha missat den frågan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 18:30
Ursprungligen av mattiL:

Du råkar inte ha en liten låda innan routern på ditt bredband, kanske en fiberkonverterare eller modem av något slag?
Kan du beskriva vad du har för apparater (detaljer/modellnummer)?

Enda lilla ” lådan ” som finns sitter på stickkontakten med sladd direkt till routern
Netgear Wireless Cable VoiceOver Gateway CG3700EMR.

iPod touch MVJ32KS/A
iPad MRJP2KN/A
iPhone MX9U2QN/A

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 16:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad innebär "uppdaterad" och "ouppdaterad"? Vilka versioner pratar vi om?

Det här gör mig fundersam också. Jag brukar inte lägga siffrorna på minnet innan jag installerar den nedladdade programuppdateringen. När jag tittar på de tre iOS-enheterna har de alla samma programversion 14.4.2. Kanske har jag uppdaterat iPhone tidigare utan att närmare lägga det på minnet. Men det gör det här, än mer mystiskt (för mig). Om alla tre har samma programversion, samma nätverksinställningar, varför slutade internetanslutningen att funka för bara två av tre helt plötsligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 16:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag vill få bekräftat att båda frekvensbanden fungerar.

Eftersom nätverksinställningarna verkar vara korrekta - och omstart av enheter och router inte hjälper - så får vi väl köra lite uteslutningsmetod för att försöka hitta felkällan.

Ursäkta ett telefonsamtal kom emellan.

Status:
Uppdaterade iPad och iPod fungerar inte på någondera frekvens.
Ouppdaterad iPhone fungerar på båda frekvenser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 14:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och om du tar en av de fungerande enheterna, och byter till det andra nätverket? Någon skillnad där?

Kan du förklara din tankegång här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 14:25
Ursprungligen av Dalle:

Har du två separata SSID (namn) på dina nät där en kanske slutar på 2,4/24 och den andra på 5? (GHz) Kan du prova att byta mellan frekvensbanden?

Vad händer om du trycker på "Glöm den här nätverket" och sedan återansluter igen? (Se bara till att du har lösenordet tillgängligt)

Jag har två olika med samma namn med en skillnad, den senare tillkomsten har tillägget ”-5G”.
Jag har redan testat att koppla ifrån 5G och byta till den äldre versionen utan lyckat resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 14:04
Ursprungligen av TreEss:

Åh Jesper, vad jag ville att det skulle fungera.... men nix. ?

Ursäkta Dalle, jag svarade egentligen båda två.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 14:01
Ursprungligen av Dalle:

Hur blev resultatet efter en omstart av routern?

Åh Jesper, vad jag ville att det skulle fungera.... men nix. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-04-01 13:50
Ursprungligen av Dalle:

Om du har ett 192.168-nätverk borde du ha:
Ip-adress: 192.168.x.x
Nätmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.x.x

Om du vill så kan du uppge dessa siffror eftersom det bara är lokala ip-adresser. Vi behöver bara veta om din iPad är uppkopplad mot nätverket eller ej.

Dina siffrorna stämmer med mina.