Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Gill

Gill

Medlem
  • Plats Karlskoga
  • Registrerad 2005-09-06
  • Senast aktiv 2007-01-14
  • Antal inlägg 14

Foruminlägg

De senaste inläggen Gill har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-06 23:03

Tråkigt du fått problem efter du gick över till B2 från Bostream. Att supporten frågar om det sitter i första jack, är seriekopplat osv är dock väldigt relevanta saker de behöver svar på. Sen att det fungerat i samma jack innan säger inte så mycket om du hade en lägre hastighet när du hade Bostream. Desto högre hastighet desto känsligare blir det... går säkert ställa ner dig maximalt i hastighet så fungerar det kanon på dina jack oavsett hur de är kopplade. Nu har B2 stora problem med sina modem som kan vara det som ställer till det för dig men det är svårt att veta exakt då DSL är en teknik där extremt mycket kan gå fel. Vet att B2 jobbar för fullt med Xavi för att få ordning på problemen.

Jag tycker att om du är säker på att inget är fel hemma hos dig så kräv att det ska läggas ett felärende och att de får skicka ut en tekniker om de vill samt att du självklart accepterar deras serviceavgift om felet ligger på din sida. För har det fungerat bra förut i samma telejack så måste det ju vara rättkopplat! Sen vet inte jag vad du har för telejack men har man nyare telejack så brukar de tyvärr kunna ge sig då de ofta har en krets som brukar kunna ge sig, enda att göra då är att byta telejacket. Att detta problemet fanns hade inte ens jag som teletekniker en aning om förän jag fick höra det från en tillverkare av teleutrustning.

Ursprungligen av jerryskate:

Spelar väl fan ingen roll om BBB har rätt, tro fan att en bredbandssupport ska ha kunskap om OSX!
sorlig att det ska va så.. tur att man har comhem.

Kan nog inte hålla med om detta. Oavsett vad som sägs så är macanvändare en minoritet av de som ringer in, oftast kan också dessa användare en hel del om sina egna system. Grundläggande gällande Mac OS 9 och X står i handboken som följer med bredbandet och det är även detta supporten kan. Hur ska en support kunna sitta och kunna mer än användarna? Då måste de själva vara mac-användare eller få den utbildning som krävs vilket inte prioriteras då mac-ägare som sagt än en minoritet. Och sen är faktiskt inte bredbandssupport någon datasupport... ser de att de har kontakt med modem och att det ska fungera med en dator så har de egentligen inga skyldigheter att hjälpa till förutom basicgrejer som att lägga in epostkonton etc. Ska man ha hjälp med e-post har de även krav på vilka program som måste användas men finns väl säkert minoriteter där som gnäller på att de inte får hjälp för att de har något udda program som inte prioriteras. Det är bredband de hjälper till med och inget annat... allt annat får man se som bonus. Men tur du har ComHem så du kan få hjälp...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-06 13:41

Kontrollera så det inte är problem med din dns, försök ansluta genom serverns ipadress. Fungerar det fortfarande inte så är en trace till sidan inte fel, kan ju gå fel någonstans på vägen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-04 12:15

Direkt från B2...

Att sätta en port till fast-path innebär att man inte har någon felkorrigering på det data som skickas över DSL länken. Om det blir bit-fel så kan det påverka trafiken så att mer paket måste sändas om vilket ger lägre throughput. Å andra sidan så ger det lägre delay vilket ökar throughput.

Supporten ställer om till Fast-path om du sitter på Lucentutrustning... På Ericssonutrustning så sänker de helt enkelt interleaven vilket ger lägre pingtider.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-03 22:38

Kört med airportuppdateringen och 10.4.3 hela dagen och har inte råkat ut för några problem alls. Nu är det en fröjd att använda datorn igen... förut hade jag problem nästan varje timme.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-24 13:04

Finns redan en egen tråd för Airportproblem med 1GB extra ram... finns även en temporär fix där man kan ställa in så man bara använder sig av 1GB ram istället för 1.5GB vilket gör att man slipper problemen med sin airport, dock så vill man ju kunna använda sig av det ramminne man köpte extra.

Och nu kan jag göra [ och ]... Tack. ^_^

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-24 11:09

Bara jag som ångrat jag köpt 1GB extra i RAM... Airportproblem som tusan har man. Ångrar snart mitt macköp.... så frustrerad. Hoppas de kommer med någon fix snart.
Lite Off Topic, hur gör man klamrar på en mac, ni vet såna där som nästan ser ut som en parantes?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-12 18:29

Har funderat på att ringa Apple men då jag inte vet om de pratar svenska med mig så har jag inte vågat ringa än... ^_^

Igår kväll tog jag och formaterade min Ibook och körde in Tiger på nytt. Körde programuppdatering och uppdaterade allt som fanns i listan och hittils ser det bra ut. Kört webradio o Azerus i flera timmar utan problem samtidigt som jag spelat World of Warcraft. Ska testa mera under kvällen och morgondagen... såg att fler har testat detta och det inte hjälpt så vore konstigt om det kommer fungera bra för mig nu. Hoppas kan jag ju alltid.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-12 16:27

Nu har jag inte läst igenom allt i tråden men kan säga som så att B2's support ser mer än ni anar när det gäller utrustning och vad som kan vara fel. Inte alla som håller hög kompetens på supporten men ser det inte som så konstigt när de får ta sån jävla skit från folk, inte många som jobbar längre tid på en support då de inte pallar med det. Gällande någon som sa att han blivit "hotad" med serviceavgift så fungerar det ofast så när man kräver få ut en tekniker. Det de "hotat" med är att om felet ligger på din sida så får du stå för teknikerutskicket vilket oftast ligger på runt 1500:-, men är man säker att felet inte ligger hos sig så är det väl ändå bara att acceptera? Om det ligger finns en möjlighet att det ligger hos dig så ska man inte hota med att de måste skicka tekniker. När B2 skickar ut en tekniker och det visar sig att felet ligger hos kunden så blir man debiterad men lik förbannat går B2 back på att skicka teknikern då den kostar mer än 1500:-, tar jävligt lång tid för dem att tjäna pengar på dig som kund så fort en tekniker varit ute.

Och gällande att B2 nu skyller på din dator och inte uppkopping så är det förmodlingen för att de kan ligga och pinga ditt modem men inte får kontakt med någon mac-adress på porten de kollar, enklast löser väl ändå du detta genom att testa med en annan dator.

Och ni som gått från Bostream till Bredbandsbolaget och har fått problem med uppkopplingen så har de haft vissa problem med sina modem som ska snart ska vara löst med ny mjukvara till modemen. Kan även vara så att ni i vissa fall fått en högre hastighet än innan som gör att signalvärdet inte pallar med och att ni då måste ställas ner i hastighet. Och ni som fått gå från VDSL hos Bostream och fått ADSL upp till 24Mbps från B2 bör ringa dem o kontrollera om ni kan få B2's VDSL-tjänst istället... kan bara hålla med om att det är taskigt läge för er.

Och så undrade någon varför B2 inte satsar på VDSL, har att göra med att folk efterfrågar inte tjänsten och att den är dyrare, folk anser upp till 24/1 är en bättre tjänst. Kan tänka mig det t.o.m ringer folk till B2's kundtjänst o vill skaffa 24Mbps-tjänsten trots de har B2's lantjänst.

O så vill jag avsluta med att det bara är jävligt dumt när man ringer en support att börja med att skälla... räkna inte med en bra hjälp efter detta. Var trevlig så får du så mycket ber tillbaks även fast du kanske haft en drös med problem. Skriver väl något mer senare och jag reserverar mig för felskrivningar då jag ej orkar läsa igenom det jag skrivit.

Även tvungen att tillägga att det säkerligen finns folk som kan mac på supporten men inte så man normalt kan springa o fråga folk efter hjälp hur som hellst på alla dessa callcenters. macanvändare är en minoritet och det är bara att inse.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-11 18:10

Är själv drabbad av detta problem, installerade 1GB RAM o sen var det kört, iofs i samband med detta jag skaffade mig en airport express. Rycker något fruktansvärt i muspekaren och stänga av airport eller omstart är det enda som löser det. Ingen bra start på mitt första macköp, i övrigt är jag jävligt nöjd men detta irriterar mig något oerhört. Får börja köra med nätverkskabel snart igen...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-07 14:40

Sitter nu och använder min Ibook, beställde i tisdags kväll från applestore. Jag har nu problem... inte bara flickvännen jag är kär i... ^^

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-07 10:03
Ursprungligen av strukt:

wezzlan:

EDIT: Nu när jag gick på mitt konto och kollade så har apple släppt reserveringen av summan ibooken kostar (VISA) och släppt tillbaka pengarna på mitt konto?! Brukar dom göra så och dra pengarna vid ett senare skede, eller vad är det som händer?

Nu finns det inga synliga spår på mitt konto över mitt köp....mysko.

Hade exakt samma sak med mitt Visa Gold, först var pengarna reserverade och sen så fick försvann reservationen men så snart de skickat min Ibook så drogs pengarna igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-06 19:50

Även jag beställt en Ibook... skickad o allt, nu är det bara att hoppas TNT är snabba. 1GB extra minne från Dustinhome fick det bli osså. Ska bli roligt o lära sig mac o få lite omväxling i min annars så trista vardag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-09-22 14:03

www.bredbandsbolaget.se/eurobell/

Undra vad eurobell använt sig av för leventör av sin utrustning, sålänge det inte är Ericsson-utrustning så är jag nöjd. Alla kunder lär bli överflyttade till Lucent eller Ericssonplattform ganska snart om jag känner Bredbandsbolaget rätt iallafall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-09-10 13:01

Nu har man gått o blivit Mac-användare... ^^ Efter att varit PC-användare i 15 år och aldrig rört en mac så ska det bli intressant och se hur nöjd man blir med sin nya Ibook som beställdes igår.

1