En intressant (???) situation uppstod igår när grabben skulle uppdatera IMDB appen. Den appen är inte med i familjedelning och den låg alltså på hans iPhone fast knuten till mitt apple id då han hade den innan han uppdaterade till iOS8. Det som då hände var att han inte kunde uppdatera den (fick ett felmeddelande som i korthet gick ut på att appen inte kunde delas med denna enhet) så vad han istället gjorde var att han raderade appen från sin iPhone och skulle ladda ner den igen ifrån App Store.
Men se det gick inte! Appen hade en "cloud" symbol (ni vet, molnet med en pil som pekar neråt) istället för "Gratis" knappen för att starta nerladdningen, och tryckte man på den fick man hela tiden samma felmeddelande som tidigare, att appen inte kunde delas med denna enhet.
Vi testade det mesta med att starta om app store osv. på iPhonen men inget hjälpte. Jag kunde inte heller ge bort appen från min telefon då den är gratis och därmed inte kan skänkas bort...
Lösningen blev till slut att han startade sin dator och "köpte" (den är gratis...) appen ifrån iTunes. När han hade laddat ner den till sin dator dök den upp i köphistoriken på hans iPhone och han kunde även ladda ner den där (hade inte det funkat hade vi testat att synka över den från datorn, men så långt kom vi alltså inte).
Det gick alltså att komma runt problemet, men jag tycker nog att det var en onödigt krånglig lösning på något som borde ha hanterats redan av app store appen på grabbens telefon...
Någon som har sett samma sak och har en bättre lösning?