... men ringer man med comviq kompis så ringer man fan så mycket billigare så det gör det värt....
Så de är sämre, men billigare?
(Trodde typ det var det jag skrev, men jag kan utveckla lite mer...)
Jag har använt Tele2 sedan den 1/3, Telia mer eller mindre konstant de senaste tio åren, 3 under sex månader förra året, telenor lite till och från i perioder, senast förra året.
Skälet till att jag gör så är att jag har arbetat som telefoniansvarig på ett företag och gärna vill testa själv.
Sammanfattningsvis kan man säga att Tele2s fakturor stämmer i ett fall av tio för mitt företag. Om man inte kollar dem så verkar det OK, men detaljkollar man dem stämmer de praktiskt taget aldrig.
Jag har totalt ringt tele2s kundtjänst vid 41 tillfälle sedan första mars beroende på allt från felaktiga fakturor, ickefungerande tjänster, ickefungerande abonnemang.
I juni i år stängdes alla företagets telefoner av för inkommande och utgående samtal eftersom vi inte betalt en kreditfaktura. Du läste rätt - en kreditfaktura, som ju naturligtvis inte kan betalas, åtminstone inte av oss, så då stänger man helt enkelt alla abonnemang. Eftersom vi dessutom har mobil växel via tele2 och således inte har några andra telefoner och jag var på tjänsteresa i Gävle fick jag snällt be min potentielle kund på första kundbesöket om jag fick låna deras telefon och efter 35 minuter i telefonkö kunde de konstatera att det var deras fel, att jag skulle fått ett mess vilket jag inte fått innan även om skälet till avstängningen var fel, med ett käckt "vad tokigt".
Eftersom vi numera även har det mobila bredbandet via dem gick det ju inte ens att kommunicera via mail förrän på eftermiddagen då de behagat lösa det. Efter tre samtal till kunde de sträcka sig till en månadsavgiftskreditering på ett av våra abonnemang. Jag tackade nej eftersom jag just testat deras krediteringsrutiner.
Denna typ av problem skulle aldrig hända på telia eller tre, faktiskt. Täckningen är definitivt sämre, det är ju bara att titta på vilket test som helst...
Så, jag sammanfattar ändå: Tele2 är sämre på alla punkter, men eftersom de är billigare känns det lite bra när fakturan kommer. För mig är det inte tillräckligt bra.
Hade jag haft det privat hade det varit tillräckligt, som företagsanvändare vill jag gärna kunna bli nådd även om operatören gjort fel och är skyldiga mig pengar.
/peo