Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
countdown

countdown

Medlem
  • Plats Gävle
  • Registrerad 2009-03-31
  • Senast aktiv 2011-05-18
  • Antal inlägg 28

Foruminlägg

De senaste inläggen countdown har skrivit i forumet.

Ursprungligen av countdown:

Sitter och svarar nu från en liten netbook (PC... usch!) och allt fungerar ju. Som jag sa förut, fungerar inte trafiken mellan min MacBook och basstation även fast jag har IPREDator inaktiverat, vilket beror just på AIrPort av någon anledning har vägrat anta min vanliga IP ända sedan jag fixade VPN:et.

Så allt jag behöver göra är att skriva in IP-adressen manuellt i AirPort-inställningarna?
Jag går och testar att starta om routern nu på en gång och ska se om det fungerar.
On a side note: hur hittar jag min vanliga gamla IP-adress om jag inte minns den?

HURRA!

Det fungerade att starta om routern... i tio minuter, ungefär. Under tiden skrev jag ner IP-adressen och när det började strula skrev jag in den manuellt.

Nu fungerar allt som det ska.

Stort tack till alla!

Ursprungligen av The Real Viking:

För att kunna surfa trådlöst (till internet eller internt) måste din trafik passera via en trådlös basstation. Har du kollat att din vanliga trafik (ej IPREDator trafik) fungerar via din bas station?

Har du provat att ge din inbyggda AirPort en fast IP address? Det ser ut som din dator inte kan hämta IP address från din DHCP server via trådlösa vägen. Var är din DHCP server (i din bas station, din router eller från din ISP)? Isåfall kanske det kan hjälpa att starta om bas stationen eller routern.

Sitter och svarar nu från en liten netbook (PC... usch!) och allt fungerar ju. Som jag sa förut, fungerar inte trafiken mellan min MacBook och basstation även fast jag har IPREDator inaktiverat, vilket beror just på AIrPort av någon anledning har vägrat anta min vanliga IP ända sedan jag fixade VPN:et.

Så allt jag behöver göra är att skriva in IP-adressen manuellt i AirPort-inställningarna?
Jag går och testar att starta om routern nu på en gång och ska se om det fungerar.
On a side note: hur hittar jag min vanliga gamla IP-adress om jag inte minns den?

Den är ju inbyggd i min MacBook, inte en router, och jag förstår fortfarande inte var eller hur jag ska lyckas hitta denna mystiska knapp. Måste jag skruva loss underdelen?

Kollade nyss, och jag har fortfarande kvar samma problem, så jag tror inte det kan ha berott på IIS-strulet.

Senast redigerat 2009-10-13 12:54

Så var exakt finns denna knapp? Jag har en vit MacBook och jag ser inget på baksidan som skulle kunna se ut som en resetknapp. Och vad kommer hända med alla filer? Kommer de försvinna?

Det här är min sista utväg.
Igår kväll beställde jag VPN-tjänsten IPREDator för 149:-/månad, och det fungerade mycket bra. Jag ställde in allt enligt instruktionerna och var nöjd att se att det fungerade mycket väl.
Det enda jag kunde påpeka var att det gick (om än knappt märkbart) lite mer sakta än förut, och att AirPort-symbolen tidvis tappade en halvbåge.

Imorse när jag slog på min MacBook och skulle ansluta till VPN:et möts jag av följande meddelande:

Jag går genast till inställningarna och kollar. Där ser jag följande text om AirPort:

Och det är just denna "egentilldelade IP-adress" som förstör. Jag har startat om datorn flera gånger om med VPN-klienten oansluten, inaktiverad, och även totalt borttagen. Jag har lagt till den flera gånger om och testat igen och igen och igen, utan resultat.
Resultatet blir att jag inte kan använda internet överhuvudtaget, då min AirPort tvärvägrar att anta den gamla IP-adressen.
Värt att nämna är kanske att då det fungerade hade jag AirPort ansluten med min gamla IP-adress samt IPREDator aktiverad, vilket gjorde att när jag kollade på internet efter min IP-adress visade den en helt annan (så ja, allt var utmärkt).

Till råga på allt upphör inte AirPort-symbolen att ha sin översta halvbåge grå hur många gånger jag än startar om datorn och resetar min router (som föriövrigt ska ha stöd för VPN):

Den som vet vad min AirPort sysslar med och om det går att återställa den till fabriksinställningarna (jag har letat runt på internet hela dagen), hjälp mig!
Jag kommer bli väldigt tacksam.

Jag har ett 8 Gb-USB som jag försöker få ner en 6 Gb-fil på från min MacBook, med Mac OS X Leopard. Därefter är det tänkt att jag ska föra över filen till en PC från min USB helt problemfritt, men så är givetvis inte fallet.

Efter att ha kollat runt och läst på lite, verkar det som att man måste formattera USB:n från MS-DOS FAT till Mac OS X (Journalförd) om det ska fungera att lägga in filer större än 4 Gb på USB:n. Det ska visst finnas någon slags spärr för sådant.

När jag försökte lägga in filen på USB:n innan jag formatterade om den med hjälp av Skivverktyg, gav den mig ett felmeddelande och filen kunde inte kopieras över. När jag hade formatterat om den fungerade allt som det skulle.

Men nu tog det stopp i min PC:s USB-port. Windows kräver att jag ska formattera om USB:n, men då försvinner ju filen.

Vad gör man i ett sådant här dödläge?

Efter att ha lekt runt lite och bytt ikoner här och där med CandyBar så ville jag återställa.
Men då jag provade, fick jag upp detta felmeddelande:

- - -

Nothing to restore

No backup exists for /Users/---/Desktop/CandyBar.app/Contents/Resources/backup-icons/10.5/toolbar_genericdocument.icns. Perhaps you have never applied any icon changes?

- - -

Den sista frasen är speciellt irriterade, då det är självklart att jag har bytt ikoner och redan använt nya.

Ursprungligen av Robo-X:

Ladda ner combo uppdateraren från apple, filen är ca 600mb stor. Och installera det.

//Rob

TACK! Det fungerade alldeles utmärkt!
Fixat & Klart.

Dalle – skivreparationen fungerade inte.
Så, vad härnäst?

Ursprungligen av Dalle:

Du reparenera skivbehörigheterna genom att gå in i Finder --> Program --> Verktygsprogram --> Skivverktyg. I skivverktyg markerar du hårddisken och trycker på Reparera skivbehörigheter.

Mina filer kommer väl inte försvinna då?

Ursprungligen av Johan S:

Testa ta bort com.apple.SoftwareUpdate.plist som ligger i /Din-hemmapp/Bibliotek/Preferences

Jag provade nyss, och det fungerade inte. Lägger tillbaka filen där den kom ifrån och testar med något annat... om det går.

Ursprungligen av Dalle:

Prova att reparera skivbehörigheterna, kan hjälpa...

Vad innebär det, och hur gör jag det?

Varje gång jag försöker köra programuppdatering på min MacBook (OS Leopard) är allt som det ska vara, och sökrutan laddar, ända tills en viss punkt, där hela dialogrutan bara försvinner, programmet avslutas automatiskt utan att jag trycker någonstans och ikonen inte syns till på dock.

Om någon vet vad tusan detta är eller hur jag ska lösa det vore jag väldigt tacksam!