Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Telia Kundservice
  • Plats Luleå
  • Registrerad 2009-04-20
  • Senast aktiv 2015-01-13
  • Antal inlägg 185

Foruminlägg

De senaste inläggen Telia Kundservice har skrivit i forumet.

Hej igen!

Ber om ursäkt för sent svar. Det nätproblem vi hade är löst. Om ni trots detta fortfarande upplever problem med Iphone 6 gäller sedvanlig felsökning och då får jag hänvisa er att kontakta supporten via telefon, chatt eller e-post.

Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Annica, Telia Kundservice

Hej!

Problemet med Iphone 6 och "ingen service" berodde på ett fel i 4G-nätet och detta fel är åtgärdat den 2014-10-17.

Med vänlig hälsning

Annica, Telia Kundservice

Ursprungligen av maskh:

Jag köpte iPhone 5C på lanseringsdagen. I efterhand har jag noterat att det inte längre framgår något om operatörslåsning på det kvitto som jag har fått av Telias butik. Vill minnas att det tidigare har stått på kvittot man får att iPhone är operatörslåst.

Är det så att Telia har slutat med operatörslåsta iPhones?

Hej!

Till att börja med vill jag be om ursäkt för det sena svaret.

Alla iPhones som säljs i Telias butiker, på telia.se och via vår kundtjänst är operatörslåsta till Telia i 12 månader. Telefonen kan därefter låsas upp i en Telia butik mot en kostnad på 300 kr.

Med vänliga hälsningar

Maria Dahlin
Telia Kundsevice

Ursprungligen av Kermit:

Hej Telia! En fråga ang SIM-kort:

Jag har i dagsläget ett abonnemang hos Telia till min mobil, samt ett extrasim som jag använder i min iPad för att kunna surfa på samma abonnemang som telefonen. Jag har beställt en "smartwatch" som kommer snart, som har eget sim-kort med röstsamtalsfunktioner mm. Vad jag kan läsa mig till på er site så fungerar extrasim bara med datatrafik, inte med röstsamtal. Tidigare erbjöd ni något som hette Extrakort som även fungerade med röstsamtal, men det verkar inte finnas längre. Har även hört om andra leverantörer där man kan ha dubbla kort, och sedan knappa in en "kod" (tror det var 333#) på den telefon man vill ska vara aktiv så kommer alla samtal automatiskt dit och den andra av-aktiveras för inkommande samtal, alternativt att båda ringer och att den man svarar på först tar samtalet.

Så, min fråga är: Erbjuder Telia något sådant? Finns det något sätt att dela abonnemang mellan telefonen och klockan, så att jag kan ringa och surfa på båda (inte nödvändigtvis samtidigt, en aktiv åt gången är helt ok så länge man enkelt kan byta)? Eller måste jag skaffa ett helt separat abonnemang med nytt nummer mm?

Hej!

Till att börja med vill jag be om ursäkt för det sena svaret.

Om du inte redan fått svar på din fråga kommer här svaret.

Vi erbjuder dig ingen lösning idag som du kan kombinera med det abonnemang och det Extrasim du har idag (om du har det kvar). Den lösning jag kan rekommendera dig är ett Telia Mobil Komplett abonnemang. Till det lägger du till en surfanslutning till din iPad för 29 kr/månad och en mobilanslutning till din "smartwatch". Mobilanslutningen kostar 149 kr/månad.

I ditt fall kan du teckna Telia Mobil Komplett 2 GB men du har möjlighet att öka upp till 10 GB datamängd varje månad. Priset och surfmängd hittar du på: http://www.telia.se/komplett

Du kan välja att lägga till flera mobila anslutningar till abonnemanget för en kostnad av 149 kronor/månad. Den anslutning du lägger till fungerar som ett eget abonnemang vilket medför fria samtal och fria sms/mms till alla nät inom Sverige.
Den mobila anslutningen delar på samma datamängd som du väljer att koppla till Telia Mobil Komplett abonnemanget. Du kan välja en mobilanslutning om du tecknar Telia Mobil Komplett 2-10 GB.

Du kan även välja att lägga till en surfanslutning för en kostnad av 29 kronor/månad. Denna anslutning gäller endast datatrafik och tar del av den datamängd du valt på ditt Telia Mobil Komplett abonnemang.

Alla nummer du valt att ansluta till ditt abonnemang kommer att faktureras på en och samma faktura och delar datamängden från huvudabonnemanget.

Observera att kostnaden på den första fakturan kan bli högre än normalt eftersom du har bytt till ett abonnemang med förskottsbetalning.

Läs gärna mer om Telia Mobil Komplett på bifogad länk.
http://www.telia.se/komplett

Med vänlig hälsning

Maria Dahlin
Telia Kundservice

Ursprungligen av nipa03:

Kommer Telia att uppgradera sitt nät för oss som "bara" har en iphone 5? Det har väl varit på tal tidigare men man har inte hört nått mer? Kommer Telia att skippa detta iom att iphone 5s/c har kommit?

Hej!

Jag heter Maria och jobbar på Telias Kundservice.

Jag vill börja med att be om ursäkt för det sena svaret. Vi har ingen plan i nuläget om eller när det kommer att fungera. Vi kommer bygga på 1800 MHz-bandet, men det finns ingen tidsplan för det just nu. Tanken är att vi ska använda det frekvensbandet för att förstärka täckningen på vissa orter. Det är viktigt att poängtera att även om det kommer finnas täckning i 1800-bandet på vissa orter så betyder inte det att LTE/4G plötsligt kommer att fungera med Iphone 5. Apple måste göra en uppdatering av mjukvaran för att det ska funka.

Med vänliga hälsningar

Maria Dahlin
Telia Kundservice

Ursprungligen av sickan_25:

Fråga till @Telia Kundservice inför släppet på fredag:

Jag har för avsikt att försöka köpa två st 5S så fort som möjligt. Ursprungligen var planen att köa utanför en nattöppen butik, men när ni valde (bra val) att erbjuda Spotify i 12 mån även för de som handlar på nätet känns det som en bättre idé. Jag är lite för gammal för att stå och köa med kidsen... Mina barn tycker det är pinsamt

Det jag funderar på är om det är möjligt att göra beställningen på natten och sen åka till en Teliabutik under fredag förmiddag och med lite tur få tag på telefonerna, dvs hämta ut de beställda lurarna i butik. När jag läser andras frågor och era svar på http://blogg.telia.se/smartarevardag/iphone-n... blir jag inte riktigt klok på vad som gäller. Någon har fått svaret att det inte är något problem (om det finns telefoner, så klart) medan jag själv fick svaret att det i så fall blir en nytt köp i butik och att jag måste avbeställa internetbeställningen. Vad händer i så fall med erbjudandet om Spotify?

Värt att nämna också kanske att jag tänkt förlänga Telia Komplett vid beställningen, både huvudabb och mobilanslutning.

Kan ni hjälpa mig med vad som gäller? Tack!

Hej Sickan_25!

Jag förstår att det kan vara lite oklart, om du beställt via nätet kan du INTE gå och plocka en telefon i butiken, det kommer skickas en till butiken i ditt namn, när den telefonen är i butiken så kommer du få ett sms.

MVH

Thomas A
Telia Kundservice

Ursprungligen av Aramina:

Kan man köpa telia ladda surf månadskort på pressbyrån eller någon annanstans?

Hej! Ber om ursäkt för sent svar. Det kan du göra. Du kan köpa laddningscheckar i Telias butiker, ATG-ombud, Coop, ICA, OKQ8, Pressbyrån, Statoil, 7-eleven samt hos många återförsäljare och handlare.

Med vänlig hälsning

Annica, Telia Kundservice

Hej alla!

De frekvenser vi använder oss av för 4G i nuläget är 800 Mhz och 2600 Mhz, iPhone 5 använder sig inte av 4G på dessa frekvenser. Vi har planer och kommer bygga 4G på 1800 MHz-bandet, men det finns ingen tidsplan för det just nu. Tanken är att vi ska använda det frekvensbandet för att förstärka täckningen på vissa orter. Det är viktigt att poängtera att även om det kommer finnas täckning i 1800-bandet på vissa orter så betyder inte det att LTE/4G plötsligt kommer att fungera med Iphone 5. För att det sedan ska fungera måste Apple göra en uppdatering av mjukvaran för att det ska funka.

Med vänlig hälsning
Maria Dahlin
Telia Kundservice

Ursprungligen av theplague:

Till Telia:

Försöker igen då ni inte svarar ovan...

När jag går in i appen Mitt Telia står det att Maxsurf kostar 150:-:

[ATTACH="CONFIG"]35506[/ATTACH]

Här står det att det ska kosta 50:-: Maxhastighet - Mobilsurf - Tjänster - Tillval - Mobilt - Privat - Telia.se

Vad betalar jag egentligen?

Jag ber verkligen om ursäkt för det sena svaret. I och med att det var rätt längesedan du ställde denna fråga så misstänker jag att du kontaktat oss på annat sätt, exempelvis via twitter eller FB där vi svarat betydligt mer frekvent. Om jag inte misstar mig kan jag nämligen ha svarat på din fråga själv eller i alla fall en liknande fråga. Den prisbild som presenteras på bilden du bifogat är för surftjänsten Mellan samt tilläggstjänsten Maxhastighet. 100 + 50. Utan att ha tillgång till några personuppgifter så misstänker jag att du har Flex Liten abonnemang med Surfa Mellan som tillägg för 100 kronor och sedan tjänsten Maxhastighet för 50 kronor. Det är det vanliga scenariot och jag kan hålla med om att det borde presenteras snyggare i applikationen exakt vad det är man betalar för.

Ha en fortsatt trevlig helg.

MvH

Kristoffer Gustafsson
Telias Kundservice

Ursprungligen av theplague:

Telia:

Om jag väljer att binda upp mig på 24 månader på ett Flex Mellan abb när jag köper en iPhone 5 64gb och använder 100:- av Potten till att betala iPhonen, kan jag betala av allt resterande av resterande belopp för iPhonen istället för att ha en förhöjd avgift på 250:-/mån?

Hej Theplague!

Det kan du göra men var noga med att du gör det vid avtalstecknandet. Har du skrivit ett avtal på att ha ett pristillägg så kan du senare inte slutfakturera bort endast pristillägget utan slutfaktura kan endast göras på hela avtal (dvs även abonnemangsavgiften för hela bindningstidens återstående månader). Så påtala detta i butiken medan du gör beställningen så det blir rätt i avtalet från första början.

Med vänlig hälsning
//Andreas Gyllblad
Telia Kundservice

Hej på er!

Då det fortfarande är många frågor om leveranser av iPhone 5 så har vi lagt ut ett inlägg på vår blogg Smartare Vardag där vi svarar på de vanligaste leveransfrågorna. Ni hittar det här: http://blogg.telia.s...om-leveranser/.

Där finns även mycket annat matnyttigt gällande iPhone 5 upplagt!

När det gäller Nanosim så finns dessa i våra butiker. Ni kan även beställa ut nanosim själva via Mina Sidor - Privat - Telia.se, genom att kontakta kundtjänst via telefon på 90200/90400 eller via epost på Kontakta Telia- Privat eller Företag - Telia.se. Vid beställning av en iPhone 5 kopplat till ett abonnemang så skickas det ut ett nanosim automatiskt per post alternativt så får ni ett kort i handen vid köp i butik. Köper ni telefonen kontant på distans så måste ni beställa ut nanosim själva till det abonnemang ni tänker använda i telefonen alternativt hämta ett i närmsta Teliabutik.

Jag hoppas detta besvarade era frågor och tveka inte att fortsätta höra av er till oss om ni har ytterligare funderingar! Ni hittar oss även på www.facebook.com/teliasverige samt på Telia Kundservice (Telia_service) på Twitter

Med vänliga hälsningar
//Andreas Gyllblad
Telia Kundservice

Senast redigerat 2012-09-27 23:06
Ursprungligen av theplague:

Telia (eller någon annan som är säker på sin sak):

Kan det en gång för alla klargöras, med Telias nuvarande nät, vilka maximala hastigheter på mobilsurf är möjliga med iPhone 4S resp iPhone 5?
När man ringer kundtjänst får man prata med folk som är märkbart okunniga i dessa frågor utan läser enbart innantill på hemsidan.
Kan ni speca hastighet, surfpaket/abbonnemang etc?

Hej!

När det gäller iPhone 4S så är maxhastigheten 14,4 Mbit/s så vilka högre teoretiska hastigheter vi erbjuder i vårt 3G-nät är ju då inte relevant. Det är möjligt att nå upp till 32 Mbit/s i vårt 3G-nät under optimala förhållande (läs: i ett testlabb). Men många saker påverkar hastigheten, till exempel om du är inomhus eller utomhus, hur landskapet ser ut där du är och givetvis vilken mobil du har.

iPhone 5 har helt andra förutsättningar för trådlös kommunikation och mobildata. Med den mobilen kan du komma upp i teoretiska 32 Mbit/s. Precis som du skriver har våra abonnemang och surftjänster olika möjligheter till inkluderad datamängd och hastigheter. Upp till 20 Mbit/s med Surfa Stor och Total. Om du har någon av dessa abonnemang samt tilläggstjänsten Maxsurf för 50 kr/mån så kan du surfa upp till 32 Mbit/s. Men det är som sagt beroende om vad förutsättningarna är där du befinner dig.

Med vänliga hälsningar
Kristoffer Gustafsson
Telia Kundservice

Ursprungligen av json:

Har försökt hitta svar på nedanstående frågor på Telias webb, men gått bet (har väl letat dåligt), men det kanske finns nån här som vet?

1) Om man beställer en iPhone 5 i butik, levereras den då till butiken eller levereras den med posten precis som om man beställer på webb-butiken?

2) Om den levereras till butiken, kan man då hämta den på lanseringsdagen (givet att lagret inte är slut när man beställer), eller kommer den in senare?

Hej!

Om du förhandsbokat en telefon via butik så ligger du i samma förbokningskö som dem som beställt via vår hemsida men skillnaden är att beställningarna hämtas ut i butik där du ordnat med förhandsbokningen. I och med att du är med i ett kösystem så kan du endast hämta ut en telefon i butiken om du blivit kontaktad att just din bokning finns att hämta. Det beror således på hur snabb du var och hur många som ligger före i kön. Butikerna kommer att ha ett par telefoner vid release som är utöver förhandsbokningar och för att ha chans på en av dem bör man befinna sig först in i butik vid release.

Med vänliga hälsningar
Kristoffer Gustafsson
Telia Kundservice

Ursprungligen av CEk:

OK, då omformulerar jag; varför blev min vän hänvisad till en Telia-butik för att hämta ut ett nano-SIM och sen möts av informationen att dessa inte existerar? Han fick nämligen informationen av kundtjänst att dessa gått ut till butikerna redan i fredags.

Hej!

Jag vågar inte svara på varför din vän blivit hänvisad till butik men högst troligen beror det på någon miss i kommunikationen och det ber jag om ursäkt för. Kundtjänsten kan boka ut nano-sim redan nu och har man beställt en iPhone 5 av oss med abonnemang eller förlängt befintligt abonnemang ska utskicket ske per automatik. Har man endast bokat själva telefonen så måste ett simkort införskaffas separat. Butikerna kommer först ha nano-sim tillhanda från och med release den 28/9.

Med vänliga hälsningar
Kristoffer Gustafsson
Telia Kundservice

Ursprungligen av ibish:

Hej Telia!

Är relativt säker på att det är så, men vill få det bekräftat:

Om jag har ett Telia Flex-abonnemang, då dras väl även samtal till utlandet från potten först och främst? Tänker om man tar den där tjänsten Utland för 9 kr/mån som gör att man ringer billigare utomlands, då ska väl det billigare minutpriset dras från ens Flex-pott?

Hej!

Det stämmer. Samtal TILL UTLANDET dras från potten, samtal I UTLANDET dras inte av potten utan faktureras vid sidan om. Har du tilläggstjänsten Till Utlandet för 9 kr/mån så kommer den summa som dras från potten vid samtal minska precis som om du haft ett abonnemang utan pott.

Med vänliga hälsningar
Kristoffer Gustafsson
Telia Kundservice