Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Telia Kundservice
  • Plats Luleå
  • Registrerad 2009-04-20
  • Senast aktiv 2015-01-13
  • Antal inlägg 185

Foruminlägg

De senaste inläggen Telia Kundservice har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Dalle:

Idag har jag blivit så pass förbannad att jag på stående fot avslutade mina samtliga abonnemang hos Telia.

Det hela började med att jag gick in i min lokala Telia-butik för att få hjälp med mitt strulande mobila bredband.
Först efter en dryg halvtimmes väntan för jag prata med en säljare. Jag förklarade precis som i denna tråd http://www.99.se/natverk-sakerhet/288445-guide-ansluta-mobilt-bredband-utan-att-anvanda-operatorens-mjukvara-2.html att mitt modem inte kunde ansluta till internet, men att den hade mottagning. Kort sagt så är problemet att den kopplar upp som den ska, men efter 7 sekunder kopplar den ner automatiskt utan att man kan påverka något. Detta gäller oavsett om man kör med Telias programvara eller den inbyggda i OS X. (10.7.4)
Till en början var säljaren vänlig och tillmötesgående. Jag hade datorn med mig och jag demonstrerade problemet. Vi provade därefter att byta simkortet. Nu uppstår ett nytt problem. Eftersom jag fick ett nytt simkort för så sent som två veckor sedan, eftersom mitt gamla blivit avaktiverat pg a det inte använts på länge så fick vi ingen täckning efter att vi bytt simkort. (kontantkort)
Säljaren sa att det var emot deras policy att ladda kortet med en dags-surf för att kunna kolla om det nya simkortet fungerade. Ville jag ha reda på det fick jag helt enkelt ladda på kortet ur egen ficka för att kunna felsöka vidare. Jag förklarade lugnt och sansat att jag tyckte det var otroligt dålig service, men fick inget gehör.
Som en följdfråga frågade jag om jag om möjligt kunde få testa med ett nytt modem för att se om problemet försvinner, fungerar det nya modemet så köper jag det, men jag vill veta att det fungerar först innan jag betalar det!
Men nej, det gick absolut inte! Vill jag felsöka vidare får jag köpa ett modem för 300:- och hoppas att det löser problemet. Om det inte funkade det heller? Tja, då får jag väl skylla mig själv tyckte säljaren. (Han sa det inte rakt ut, men om man läste mellan raderna) Vidare tyckte säljaren att detta är något jag borde ta med supporten eftersom det är "svårt att felsöka i butik". Problemet var att jag hade blivit uppmanad att uppsöka en butik eftersom supporten tyckte det var precis tvärtom!
'Nu hade jag varit i butiken över en timme och inte ett skit hade förändrats, förutom att jag var arg som ett bi och hade ett blodtryck på gissningsvis 360.
Det hela slutade med att jag meddelade med en aningen irriterad röst att om de inte ens vill hjälpa sina kunder så vill jag avsluta samtliga abonnemang hos dem. Ett par minuter senare hade jag sagt upp 3 abonnemang, och det känns fortfarande jävligt skönt! Det enda jag ångrar är att jag inte gjort det tidigare.

Så, en 8 år lång era är snart över, bara 3 månader kvar! (uppsägningstid) Så nu är jag på jakt efter en ny operatör, en operatör med SUPPORT på sina produkter!

Farväl Felia, hoppas att vi aldrig ses igen!

Hej!

Jag ber om ursäkt för att vi inte har kunnat lösa ditt problem tidigare. Du ska självklart inte behöva kontakta oss så många gånger för samma problem. Det låter som att man skulle behöva byta ut det modem du har. Om du fortfarande är intresserad av att använda abonnemanget så hjälper jag dig gärna. Du kan kontakta mig privat här med dina uppgifter så ska jag se vad som går att göra.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej!
Vi har ingen support på iPad eftersom vi själva inte säljer dem. Vi kan hjälpa dig om abonnemanget eller simkortet inte fungerar som det ska däremot. Prova gärna simkortet i en annan telefon/surfplatta (kanske en iPhone om du har tillgång till en sådan) så kan man se om det uppstår samma fel där. Du kan även kontakta vår support på 90200 så kan vi hjälpa med felsökning.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej!

Först vill jag påpeka att vi i dagsläget egentligen inte har någon support för iPad.
När det gäller funktionen internetdelning så kommer den att aktiveras inom en snart framtid, men jag har inget exakt datum, precis som ni kan se ovan.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av theplague:

Tack, har skickat dessa uppgifter nu, kvarstår gör denna fråga:
"Jag skulle vilja ha precis tvärtom, att den bara kopplar om till Edge i nödfall. Bättre med 1-3 staplar på 3G än 4-5 staplar på Edge menar jag.
Är det något ni skulle vilja kolla på?"

Jag har nu skickat en felanmälan. Om det är fler som har problem får ni gärna kontakta mig via PM.
Gällande övergången mellan 2G och 3G så är det inte mycket vi kan göra för att påverka det. Telefonen försöker välja den signal som är starkast. Som du vet är det inte möjligt att låsa iPhone 4S på endast 2G eller 3G vilket annars hade kunnat vara en lösning.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av theplague:

Ja det är 2-3 till som har hållit med.
roberkarlsen i den här tråden och zimmerman i den jag länkar til iaf.

Kortfattat, den kopplar lättare/snabbare över till Edge nu än tidigare. Jag skulle vilja ha precis tvärtom, att den bara kopplar om till Edge i nödfall. Bättre med 1-3 staplar på 3G än 4-5 staplar på Edge menar jag.
Är det något ni skulle vilja kolla på?

Jag kan skicka en felanmälan till min support gällande det problem ni upplever. De som upplever problem med sämre 3G-täckning efter uppdatering till 5.1 kan skicka ett PM till mig med följande uppgifter:
IMEI-nummer, iTunes-version, operativsystem i dator, mobilnummer, exempel på adress där du upplevt problem, iPhonemodell och e-postadress. Skriv gärna även en kort beskrivning av hur just du upplever problemet.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av theplague:

Då härvar jag vidare där med.

Men Telia, tar gärna svar här med!

Vi har inte fått någon information om att det skulle vara allmänna problem med 3G efter uppdatering till 5.1. Är det fler än theplague som upplever problem?

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av theplague:

Telia, vad har ni att säga om detta?:

http://www.99.se/ios/293593-ios-5-1-har-uppdaterat-11.html#post2058232
http://www.99.se/ios/293593-ios-5-1-har-uppdaterat-12.html#post2058254

Har ni ändrat något i operatörsinställningarna som påverkar detta?

Hej!

Vi har haft problem med uppdateringar till iOS 5.1 via Telias fasta bredbandsuppkopplingar som utnyttjar våra RGW (Thomson-routrar). Problemet är dock löst sedan den 15/3 och ni ska nu kunna uppdatera som vanligt.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av fanderzzon:

Hej,

Jag har Telia Smart med bredbandstelefoni. Hur gör jag för att ansluta en AirPort Extreme till gatewayen? Försöker att koppla via gatwayens röda port (WAN-porten) till AirPort Extreme WAN-port men får det inte att fungera.

Kan man brygga Telia Smart Thomson gatewayen?

Mvh

Hej!

Jag ser att du redan fått ett tips på en bra tråd som tar upp det problem du beskriver. Vad gäller just bryggning av Thomson gateway så är det något vi tittar på och utvärderar för närvarande. Det är något som skulle lösa en del problem för mer avancerade användare och nu undersöker vi om det är en funktion vi kan införa hos våra kunders gateways.

Med vänliga hälsningar
Mikael Hemmingsson
Telia Kundservice

Ursprungligen av antex:

Hallå!
har en iphone 4 som bara ligger och vill börja komma igång med den igen men den är låst till telia och jag har telenor.
Har uppdaterat den till den senaste firmwaren och när telefonen nu har startat om så står det att jag ska sätta in mitt sim-kort och det funkar ju bara med ett telia kort och jag undrar om man kan lösa detta på något vis förutom att få tag i ett telia kort, jag kan ju inte aktivera den förens jag har ordnat det. finns det något sett att komma in på telefonen tex safari utan att behöva ordna ett telia kort eller åka in till en telia butik? är jailbreak en lösning ?

Hej!

Om du vill låsa upp din iPhone så besöker du Telias butik. På http:/./.www..telia..se/.butiker kan du söka efter din närmaste Telia butik. Telias butik skickar en beställning till Apple på operatörsupplåsningen av din iPhone. Det tar normalt några dagar innan den är klar. Efter det ska du koppla telefonen till din dator och öppna iTunes. Om upplåsningen är klar kommer det att dyka upp en uppdatering som du ska godkänna. Klicka då på Hämta och uppdatera, så blir din telefon upplåst. Kostnaden för upplåsningen är 300 kronor. Man kan beställa en upplåsning efter att man haft telefonen i minst 12 månader.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av jonte0:

Hej Telia!

Jag skulle vilja veta om kommunikationen mellan ert "Smart" (Thompson) modem och "stationen" är krypterad? Egentligen undrar jag om Cat6 biten i ert "Fiber" erbjudande.

/j

Hej!

Kommunikationen mellan din dator och Internet skickas bara vidare av Thomson lådan man har hemma. Så om trafiken från din dator är krypterad så kommer det att vara det på Internet.

Cat6 är ju en standard för nätverkskablar man använder och för att det ska bli så lite störningar som möjligt. Vi rekommenderar cat5 eller cat6 kablar.

Har du fler funderingar får du gärna ringa vår support på 90200 så kan vi hjälpa dig vidare.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av Hunter78:

Finns iPhone 4S 64 GB i lager någonstans i Malmös telia butiker?

Hej!

Vi kan dessvärre inte se butikernas lagerstatus. Du kan prova ringa butikernas kundtjänst på 020-400800 och höra om de har några i lager i butiken.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av illerG:

Jag vill veta vad som gäller angående hastigheter på mobil data.
Jag har till mitt mobilabonnemang tjänsten mobilsurf extra + och där är det hastigheten upp till 10Mbit.

Har ni någon minimigräns för hastigheter till mobiler kort och gott?

Om du menar att vi har något hastighetslöfte för surf via mobilabonnemang så är svaret nej. Vi har ett hastighetslöfte när det gäller våra mobila bredbandsabonnemang med 4G, men inte för vanliga tal-abonnemang i dagsläget. Hastighetslöftet för 4G är utformat så här:
"Detta abonnemang omfattas av ett hastighetslöfte för användning i 4G-nätet. Om erbjudandet inte ger det utlovade hastighetsintervallet vid användning på platser med täckning för 4G erbjuder Telia bytesrätt till ett abonnemang med lägre hastighet."

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hej Telia! Har ni något officiellt datum för när ni kommer att börja sälja Nokia Lumia 800?

Hej!
Jag har ingen information om Nokia Lumia 800 i dagsläget. När en telefon närmar sig lansering finns den här:
Kommande mobiltelefoner/surfplattor - Mobil telefoni - Privat - Telia.se

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej!

Generellt ser vi att surfexplosionen har varit enorm, inte minst tack vare användandet av smartphones som överträffat alla operatörers förväntningar.

Vi är många som vill dela med sig av upplevelser i rörlig bild i mobilen och som även är uppkopplade med allt fler prylar hemma, i stugan eller på resa. Med den här kraftiga ökningen fortsätter vi självklart att jobba med kraftfulla kapacitets- och täckningsförstärkningar av vårt nät. Vi gör därför en extra satsning på alla våra nät. Vi har ökat tempot i vår 4G-utbyggnad och vi kommer även förstärka kapaciteten i vårt befintliga 3G-nät till att börja med i tättbefolkade områden som varit högt belastade samt turistområden inför vinter-och sommarsäsongen.

Ni kan läsa mer om vårt beslut att kapacitetsförstärka nätet här:
Extra kapacitetsförstärkningar av 3G-nätet | Telia Nyheter

Här kan ni se var vi planerar att bygga ut härnäst:
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av _Henrik_:

Blev våra Telenor/Telia-beställningar makulerade nu när de fått näpst av Apple?

Ursprungligen av Hallon:

Här kan man läsa att det går att förhandsboka iPhone 4S hos Telia. Vart?! Jag anmälde mig till Telias sms-grej, men har inte fått något meddelande om det. Jag hittar heller ingenstans man kan förhandsboka på Telias web.

Pga ett tekniskt misstag under natten till idag (fredagen den 21/10) var det under några timmar möjligt att beställa iPhone 4S. Ett antal kunder hann då få igenom en beställning. Dessa kunders beställningar kommer att ligga kvar och vi kommer att återkomma med mer information till dem så snart det är möjligt. Om eller när Telia kommer erbjuda förköp innan lanseringen 28/10 ber vi att få återkomma kring vid ett senare tillfälle.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice