Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Telia Kundservice
  • Plats Luleå
  • Registrerad 2009-04-20
  • Senast aktiv 2015-01-13
  • Antal inlägg 185

Foruminlägg

De senaste inläggen Telia Kundservice har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Nilsanders:

Varför har Telia bara förhandsbokning av iPhone 4S med 16 eller 32GB?

Ursprungligen av sickan_25:

Är det bara jag, eller går den inte att köpa med kontantkort eller "bara låst" från Telia?

Pga ett tekniskt misstag under natten till idag (fredagen den 21/10) var det under några timmar möjligt att beställa iPhone 4S. Ett antal kunder hann då få igenom en beställning. Dessa kunders beställningar kommer att ligga kvar och vi kommer att återkomma med mer information till dem så snart det är möjligt. Om eller när Telia kommer erbjuda förköp innan lanseringen 28/10 får vi återkomma till.

Huruvida Telia kommer sälja 64GB-modellen ber vi även där att få återkomma med info vid ett senare tillfälle i lanseringen.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av kenjon:

Den slutsatsen drog vi för två år sedan. Men gör Telia någon kundundersökning för att se om det finns något underlag för att införa det? Det är ju vi kunder som betalar er lön, och borde kunna få framföra vilka tjänster vi vill ha....

Om du har synpunkter eller förslag gällande våra produkter och tjänster får du gärna lämna dem här:
Tyck om Telia - Kontakta Telia - Kundservice - Privat - Telia.se
Dina förslag går då direkt till rätt person.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror det var Anders Häll som för ca två år sedan sa att Telia ser över funktionen, men inget datum satt.
Så har de sett över funktionen, och kommit fram till att den inte kommer att stödjas alls?

Eftersom Anders (som inte längre jobbar kvar inom Telia) under 2009 svarat att vi undersökte möjligheten men att ingenting sedan dess har hänt, drar jag slutsatsen att ansvariga då konstaterade att vår nuvarande mobilsvarsplattform inte stödjer Visual Voicemail.

Som jag skrev i tidigare svar har jag dessvärre inga uppgifter huruvida det kommer ske någon förändring angående detta i framtiden.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av Okänd användare:

Jag funderar att köpa en iPad med 3G så man kan surfa när man är och reser. Jag tänkte undra om man beställer det där Mobilsurf kontant för 499 per år via internet kan man få simkortet anpassat till iPad 2?

Startpaketen för Telia Refill innehåller ett normalstort sim-kort, så snabbaste sättet är att du hämtar ett mikro-sim i ett av våra butiker.

Alternativt kan du göra som nedan:
1. Beställ ett startpaket genom vår hemsida.
2. När startpaket (med det normalstora sim-kortet) är hemma hos dig registrerar du kortet på Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!
3. Ta kontakt med oss på kundtjänsten över telefon/e-post så beställer vi ett mikrosim-kort som skickas ut till dig.
4. Ladda kortet med Årskort Mobilsurf (alternativt med en samtalscheck på 50 kr) för att det ska öppnas för trafik.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av PeeMaN:

Hej Telia! Hur går det med visual voicemail?
Bara sisådär två år sedan ni lovade att det skulle finnas "snart"?

Jag känner inte till att vi skulle ha lovat Visual Voicemail, som du skriver. Anledningen till att vi inte kan erbjuda funktionen beror på att vår nuvarande plattform för mobilsvar har inte stöd för Visual Voicemail.

I skrivande stund har jag inte hört något om att en uppgradering/byte av mobilsvar skulle vara på gång.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av ibish:

Det där är riktigt rörigt. Och fult gjort.

Har varit inne på er hemsida och låtsasbeställt Flex för att försöka förstå. Men jag ser inte var det står att månadskostnaden för en iPhone 4 är 200 kr. Om jag tar Flex Small, så står det att abonnemanget kostar 199 kr, och att 100 kr tillkommer per månad för telefonen. Sammanlagt 299 kr. Om man läser om Flex så står det att man kan använda abonnemangssumman till samtal och sms, dvs informationen man får i samband med tecknandet säger att man har 199 kr för användning, men ovan säger du att 100 kr på något magiskt sätt försvinner för att betala av telefonen och att man därmed har 99 kr för samtal och meddelanden.

Må så vara. Men skriv det klart och tydligt på hemsidan. De flesta av oss kan inte läsa tankar.

Vi har fått in en del synpunkter på beställningsflödet och informationen kommer enligt uppgift att förtydligas under vecka 41. Fram till dess har texten "Den exakta potten som dras visas på sista sammanställningssidan för din beställning" lagts till som ett tillfälligt komplement på översiktsbilden av abonnemangsformen Flex.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av zinned:

Jag har ett Telia Årskort i min iPad som jag köpte för vad jag tror börjar närma sig ett år sedan. Dock minns jag inte exakt när och det skulle ju gälla under exakt ett år så min fråga är hur jag går tillväga för att kontrollera utgångsdatum på mitt årskort och således när jag då behöver "fylla på" med ytterligare ett år?

Hej!
Man kan kontrollera giltighetstiden genom att trycka *120*5# på telefonen/surfplattan. Du kan även kontakta vår kundtjänst för att få information.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av mattewik:

@Telia Kundservice

Har kikat litegrann på de nya abonnemangen ni erbjuder på er hemsida (Flex Pott)

Känns lite oklart, om hur det fungerar med att mobilen kan ingå i potten...
Beställde på låtsas för att se om jag blev klokare, men snarare tvärtom..

Exemplet:
Vit iphone 4, 100 tillägg vid Flex 199:-
Enligt hemsidan så kan de 100:- ingå i Potten. Dvs om jag ringer för max 99, så blir min faktura på 199:- (riktigt bra deal!) Kanske för bra?

När jag gick igenom beställningen, så står det på sista sidan:
(ungefärligt återgivet)

Flex 199:-
Telefon kostnad 100:-/månad
Totalt: 299:-/månad

100 kr av potten betalar telefonen.

Betyder det att ni egentligen tar 200:- förhöjd/månad, men skriver om det, eller är det som nedanstående?

Antingen blir min faktura minst 299:-/månad, eller så blir det 199:-(om jag ringer för max 99:-).

Hur fungerar det egentligen?
Gå gärna in själv och testa... blir ganska osäker, men kanske jag som helt enkelt inte förstår...

Det stämmer att den iPhone4 du valt i ditt exempel kostar totalt 200 kr/månad under bindningstiden. Med våra nya abonnemang Telia Mobil Flex kan du välja att använda maximalt 100 kr av din månadsavgift till att betala av din telefon. Detta kallas för ett pottavdrag.

Priset för de flesta nyare telefoner, inte minst smartphones, ligger ofta kring 4000-6000 kr och då räcker inte det totala pottavdraget (exempelvis 100 kr i pottavdrag/månad under 24 månaders bindningstid) under bindningstiden till för att finansiera hela telefonens kostnad. Är så fallet, och du inte vill betala överskjutande del av telefonens kostnad kontant vid beställningen, tillkommer ytterligare ett pristillägg till din månadsavgift.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av glaskross:

Tack vad trevligt! Nu blir hon glad. Jag hoppas att det inte gör någon skillnad att hon har ett Halebop-abonnemang - givet att även dessa låses upp i Teliabutik (och är ett varumärke inom samma telekoncern).

De iPhones som Telia och Halebop säljer är låsta på nätnivå (de fungerar alltså både med Telia- och Halebop-sim-kort) så en Teliabutik bör absolut kunna låsa upp din flickväns telefon.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av glaskross:

Min flickvän har flyttat utomlands för studier. Om ett par veckor har det gått 12 månader sedan hon köpte sin iPhone 4 och skulle således ha lov att låsa upp den. Problemet är bara att hon ju befinner sig utomlands och inte kan knalla in på en Teliabutik och få den upplåst.

Vad jag förstår knappar man i butik helt enkelt in IMEI-numret för upplåsning och inkasserar upplåsningsavgiften. Därefter låses telefonen upp när man kopplar den till iTunes.

Borde det inte då vara möjligt för mig att knalla in i en butik, utrustad med hennes IMEI-nummer, betala för upplåsningen och så kan hon få sin telefon upplåst där borta? Alternativt att hon hör av sig via supporten, meddelar sitt IMEI-nummer och betalar via fakturan.

Snälla, säg inte att det är så fyrkantigt att hon måste flyga tur- och retur till Sverige för att lösa det.

Ber om ursäkt för det sena svaret. Det går bra att du som ombud begär telefonen upplåst (förutsatt att 12 månader sedan inköpsdatumet passerat) i en av våra Teliabutiker.

Du som ombud måste ha med dig telefonens IMEI-nummer, vilket mobilnummer det gäller, gärna kvittot till telefonen samt att du betalar avgiften för upplåsningen (300 kr).

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hej Telia!

Kan man låsa upp en telefon som har IMEI-spärr? Eller är det helt kört efter att man väl har genomfört en spärr?

Jag har återfått min telefon och det verkar inte som att Försäkringsbolaget tänker göra anspråk på den.

När vi spärrar en telefon så behöver vi ditt personnummer, din borttappade telefons IMEI-nummer samt det diarienummer du får av Polisen när du gör en förlustanmälan. Genom att kontakta kundservice och uppge dessa tre uppgifter kan du begära att stöldspärren på din telefonen hävs.

Diarienumret från polisanmälan finns i två varianter, XXXX-KXXXXXX-XX eller I-XXXXXX-XX. Har du inte kvar denna information så bör Polisen kunna hjälpa dig med att skicka ut en kopia av deras ärende.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av Zimmerman:

När kommer Telia att erbjuda ett inloggningsförfarande som fungerar och som kommer ihåg en så att man inte behöver logga in varje gång? Som alla andra WiFi-när m.a.o.
Jag - och många andra - har stora svårigheter att logga in. Jag tänkte testa om Homerun kanske slår 3G-hastighet - vilket inte var faller för ett par år sedan då jag gav upp med Homerun (varför trilskas med Homerun om 3G är lika snabb eller snabbare och där är man redan uppkopplad?).

Eller är det så att Homerun kommer att läggas ner?

Homerun kommer inte att läggas ner, utan är något som vi fortsatt kommer lägga resurser på. Förutom att erbjuda Homerun på hotell, flygplatser och liknande platser kommer tjänsten även i en större utsträckning framöver att fungera som en avlastning av mobilnätet vid exempelvis festivaler och andra evenemang där många människor samlas på samma plats.

Om du har en iPhone, iPad eller vissa Nokia-modeller finns i dagsläget möjlighet att logga in på Telia Homerun genom så kallad sim-kortautentisering. För att detta ska vara möjligt behöver du dels någon version av iOS4 eller senare, de senaste operatörsinställningarna (som du hämtar genom iTunes) samt att det sim-kort (abonnemanget) som sitter i din terminal har tjänsten Homerun. Med dessa förutsättningar uppfyllda så väljer du att ansluta till wifi-nätet Homerun1x så ska du automatiskt bli inloggad.

Innan ovanstående möjlighet fanns så aktiverade jag personligen funktionen "Fråga om lösenord ska sparas" (vet ej det exakta namnet för inställningen) i Safari i min iPhone och fick på så sätt mina inloggningsuppgifter automatiskt ifyllda varje gång jag fick fram inloggningssidan för Telia Homerun.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av zingoalla:

När kommer visual voicemail? Vad är det som är så svårt att ingen operatör kan erbjuda det

Vår nuvarande plattform för mobilsvar (voicemail) i Sverige har tyvärr inte stöd för denna funktion och vi kan därför inte erbjuda Visual Voicemail till våra kunder. När eller om detta kommer förändras har jag dessvärre ingen information om.

En lösning som erbjuder liknande funktioner som Visual Voicemail är appen Call control från Aurora Innovation. Givetvis är denna app inte detsamma som att Visual Voicemail finns direkt i vårt nät, men det är ett alternativ jag kan rekommendera tills vidare.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Min erfarenhet från Telia är liknande - det fungerar bättre i deras butiker än via deras centrala kundtjänst.

Jag känner att jag vill förtydliga att Telia-sålda telefoner som är operatörslåsta enbart går att låsa upp genom våra butiker.

Vi på kundservice är alltså inte alls inblandade i ärenden gällande upplåsning av telefoner, vilket förhoppningsvis förklarar varför du upplevt att det fungerat bättre att få ett sådant ärende löst i butik.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av iba:

Vad händer med utbytet av Telias Samsung 4G-modem?
Skulle börja senare halvan av juli?

Utbytet är i full gång och sköts än så länge exklusivt av Telias butiker. Om du tar med dig ditt Samsung-modem och ett aktivt 4G abonnemang (dvs sim-kortet tillhörande ditt abonnemang) till en av våra butiker så ordnar butikspersonalen med utbytet till det nya modemet som tillverkas av ZTE.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice