Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Telia Kundservice
  • Plats Luleå
  • Registrerad 2009-04-20
  • Senast aktiv 2015-01-13
  • Antal inlägg 185

Foruminlägg

De senaste inläggen Telia Kundservice har skrivit i forumet.

Ursprungligen av theplague:

Telia Kundservice:
Kan man stänga av GSM/EDGE så man hela tiden går på 3G?
Hellre ett svagt 3G än ett starkt GSM/EDGE och jag misstänker iPhone är benägen att hoppa över till det senare onödigt tidigt därför vill jag stänga av det.

Vi kan inte göra den inställningen men det brukar däremot vara möjligt att göra i de flesta telefonmodeller (dock inte iPhone).

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av Walle:

Du ska inte vara ledsen för att du byter bort Telia. Utnyttja din konsumentmakt och välj en operatör som passar dig bättre. Är själv nöjd kund hos operatören 3 och får mina aviseringar via SMS.

Förutom att erbjuda e-faktura så utvecklar vi parallellt för andra alternativa elektroniska fakturasätt, där ett möjligt alternativ sägs vara att få betalningsuppgifter via sms. Eftersom detta kräver en del utveckling rent systemtekniskt så kommer det däremot att dröja ytterligare en period innan det finns realiserat.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av macwitty:

Åter till att slippa pappersfaktura
Jag har plusgiro och där autogiro men problemet är att jag inte kan bli av med pappersfakturan
Jag vill inte ha den! Jag kan gå in på Mina sidor och titta om jag vill veta
Säg inte efaktura för det finns inte på plusgiro
Har även testat att lägga efaktura på ett personkonto i Nordbanken men det ville inte Telia eftersom det inte var samma konto som autogirot
Snälla, Telia hjälp mig att bli av med pappersfakturan och 19 kr/mån (ja, ni har ju gått från kvartals- till månadsdebitering)
Jag är nöjd med det mobila bredbandet men byter om det inte kan fixas

Hej!

Med autogiro måste vi alltid redovisa vad vi tar betalt för och detta sker som standard genom en utskickad sammanställning per brev, som debiteras dig 19 kr.

Väljer du att istället få sammanställningen av dina faktura elektroniskt, direkt till din internetbank, försvinner avgiften på 19 kr.
Att ha e-faktura är dessvärre enda sättet att undvika fakturaavgiften.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej LCR.

Jag förstår absolut att du känner dig förvirrad när PTS säger en sak och verkligheten visar sig vara annorlunda. TeliaSonera Sverige AB och Halebop använder samma mobilnät och ägs av samma moderbolag, TeliaSonera AB, men vi verkar som två helt skiljda operatörer med helt åtskild kundservice.

Anledningen till att Halebop visas som Telia vid en sökning på PTS hemsida gissar jag beror på att PTS tilldelar olika nummerserier till oss på Telia och att Halebop väljer mobilnummer till sina abonnemang/kontantkort från samma, till Telia tilldelade, nummerserier. Detta är dock endast min gissning och ingenting jag vågar garantera stämmer eller ge något definitivt svar på, men kanske PTS har ett bättre svar att ge dig om du kontaktar dem?

Är ovanstående något du vill diskutera vidare får du gärna ta kontakt med oss på kundservice per telefon eller e-post. Du hittar samtliga kontaktvägar in till oss på nedanstående länk:
Kontakta Telia via telefon - Kundservice - Privat - Telia.se

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Hej.

Jag heter Thomas och arbetar på Telias kundservice.

Det stämmer att Samsung-modemen kommer att bytas ut och detta sker med start under senare halvan av juli.

Anledningen är precis som du skriver för att de befintliga modemen endast har stöd för 2600 MHz medan det nya modemet kommer ha stöd för samtliga 4G-frekvenser, 2600 / 1800 / 800 MHz. Mer information om utbytesproceduren kommer att skickas ut per brev till våra kunder med 4G-abonnemang och enligt de uppgifter jag fått kommer byte av modem till en början endast vara möjligt att göra i Telias butiker.

Det nya modemet stödjer Windows XP / Vista / 7 (med senaste SP) samt Mac OSX 10.5.8 / 10.6.7. Stöd för kommande 10.7 är i dagsläget oklart eftersom 10.7 inte är släppt, men är det några problem bör de hinna åtgärdas innan release.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av gumse:

Köpte just en vit iPhone4, MMS funkar inte, kommer upp ett rött utropstecken efter en stund, den står & jobbar men termometern stannar på 90% sen tar det en minut.

Jag har testat allt jag sett här i tråden, WiFi av på, Roaming, 3G, reset av inställningar, total återställning av telefonen osv, men inget hjälper.

Några nyheter om detta ?

Vi har lite problem med ett bakomliggande system som dessvärre kan orsaka att ditt nummer faller ur vår meddelandecentral för mms, vilket orsakar problem med att både skicka och ta emot mms. Felsökning pågår och förhoppningsvis är det åtgärdat inom kort. Jag ber om ursäkt för de olägenheter detta orsakar.

Om du nyligen gjort någon ändring på ditt abonnemang och sedan dess upplever problem med mms ber jag dig ta kontakt med oss på kundservice så aktiverar vi ditt nummer i meddelandecentralen igen.

Kontakta Telia - Kundservice - Privat - Telia.se
alternativt @Telia_service på Twitter.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Hej.

Jag heter Thomas och arbetar på Telias kundservice.

Det går dessvärre inte att ladda på Årskort surf till ett Telia Mobilt Bredband Kontant, utan denna tjänst är exklusiv för våra kontantkort med tal-funktion (Telia Refill). Om du vill beställa ett startpaket (sim-kort) för Telia Refill istället så går det att göra kostnadsfritt genom vår hemsida.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Du skulle kunna prova att ändra inställningarna under: Äpplet -> Systeminställningar -> CD och DVD

Där kan du välja vad datorn ska göra när olika CD/DVD enheter matas in. Eventuellt så kan det göra att installationen inte startar varje gång du ansluter modemet.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, men ni gör det verkligen jiddrigt :-D. Att aktivera en efaktura är ju löjligt krångligt och man måste logga in på banken och det är mååånga steg. Varför inte bara maila en PDF varje månad? Som många andra gör?

Det är dessvärre en fråga jag på kundservice inte kan påverka. Skicka gärna in ditt önskemål kring detta i vår förslagslåda så vidarebefordras dina synpunkter till våra beslutsfattare.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av macwitty:

Nja, kombinera autogiro med e-faktura går väl inte. Det är två olika system för betalning. Vid autogiro dras det direkt utan att man som mottagare gör något och vi e-faktura måste man gå in och signera/acceptera. Jag gillar autogiro och ogillar därför att om man vill ha det hos Telia är måste man ha pappersredovisning och betala 19 kr/tillfälle. Hos flera andra leverantörer har jag autogiro och få redovisningen antingen via epost eller endast en notifiering och får sedan logga in och se hela fakturan på "kundkontot".

Det går att kombinera e-faktura och autogiro för att slippa fakturaavgiften. Sammanställningen då till dig elektroniskt (e-faktura) men betalningen sker automatiskt (autogiro).

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av Zimmerman:

Av någon rubbad anledning så skickar dock Telia fortfarande ut räkningar fast jag har autogiro - det är räkningar som bara redogör för trafiken och summa noll (makulerat). Totalt onödigt. Typiskt Telia - dom har svårt att skaka av sig en och annan gammal rutin. Koloss på lerfötter.

Hej, jag heter Thomas och arbetar på Telias kundservice.

Trots att du har autogiro så måste vi fortfarande alltid redovisa vilken summa som kommer att dras från ditt konto (och vad vi baserar debiteringen på). Detta sker som standard genom vanligt brev, men du kan välja att kombinera autogiro med e-faktura så skickas sammanställningen elektroniskt till din internetbank istället.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Enligt besked från vår support så ska problemet sedan i fredags vara löst över hela landet. Problemen åtgärdades strax innan årsskiftet i större delen av landet men på vissa platser i södra delen av vårt avlånga land dröjde dessvärre lösningen till förra veckan.

Vi ber om ursäkt för de besvär som detta medfört.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av Goflorp:

"Starta om Terminalen" låter lite som "var vänlig manövrera ert pekdon"

Jag håller med om att uttrycket 'terminalen' låter lite ålderdomligt men det är helt enkelt för att detta är ett generellt meddelande som skickas ut till samtliga abonnemang som har en datagräns per månad. Eftersom våra sim-kort används i allt mellan telefoner, surfplattor, larm, hissar och maskiner av alla de slag så kommer jag personligen, från toppen av mitt huvud, inte på något annat uttryck än terminal som någorlunda täcker alla möjliga användningsområden för sim-kortet

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av wilhelmsson:

Telia: 69kr/mån för 0,5GB, räcker gott och väl för att surfa, geocacha ladda ner appar etc etc. Kört med detta sedan jag köpte iPhone (dagen den kom till Sverige!) och är jättenöjd!

Hej.

Jag heter Thomas och arbetar på Telias kundservice.

Jag vill bara tydliggöra att vi sedan i våras har ökat datamängden som ingår i tjänsten Mobilsurf (69 kr/månad) till 1 GB.

Som någon redan har skrivit i tråden så kostar det ingenting extra om man nyttjar mer data än vad som ingår, men hastigheten sänks resterande dagar i månaden.

Ursprungligen av klarabara:

Mycket intressant, får se till att bli bra nu så jag kan ta lite kunder o få ihop till en ny lur...!

Tack så mycket för alla värdefulla svar!

Om någonting är oklart kring våra abonnemang eller någonting annat får du mer än gärna ta kontakt med oss på kundservice så kan vi förhoppningsvis räta ut dina frågetecken.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av frazze:

Kan du bekräfta att ni har anmält denna bug till Apple? För om det inte har med att göra rätt inställning i IPCC-profilen så måste detta lyftas till Apples kännedom!

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Så vitt jag förstått ligger felet inte hos Apple. Jag har dock skickat din fråga vidare och återkommer i tråden så fort jag vet mer.

Jag ber om ursäkt för den långa svarstiden, men här kommer äntligen ett svar på din fråga, citerar det svar jag fått internt; "Problemet har ingenting med IPCC-profilen att göra utan med apn-funktion och integrationen med vårat nät. Problemet ska vara löst till årsskiftet."

Så fort jag vet mer i ärendet ska jag försöka uppdatera er i denna tråd.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice