Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Telia Kundservice
  • Plats Luleå
  • Registrerad 2009-04-20
  • Senast aktiv 2015-01-13
  • Antal inlägg 185

Foruminlägg

De senaste inläggen Telia Kundservice har skrivit i forumet.

Gällande kompensation vågar jag inte säga varken bu eller bä för stunden eftersom Telias policy är att vi inte diskuterar kompensation förrän det fel som uppstått är åtgärdat. Vi håller koll på 99.se och flera andra forum och meddelar givetvis så fort vi vet mer i frågan.

Ursprungligen av frazze:

Kan du bekräfta att ni har anmält denna bug till Apple? För om det inte har med att göra rätt inställning i IPCC-profilen så måste detta lyftas till Apples kännedom!

Så vitt jag förstått ligger felet inte hos Apple. Jag har dock skickat din fråga vidare och återkommer i tråden så fort jag vet mer.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av theplague:

Hej Telia!

Vad kostar det att köpa en iPhone 4 på 16 resp 32 gb rakt av utan att binda sig till ett abonnemang hos er?

Hej!

Mitt namn är Kristoffer Gustafsson och jag jobbar på Telias Kundservice.

Osäker på om 99.se godkänner att vi operatörer lägger ut prisuppgifter och gör "reklam" för våra varor men i och med att det är en direkt fråga ställd till oss på Telia i den här tråden som trots allt heter "Fråga Telia" så får jag anta att det är helt okej.

En iPhone 4 16 GB kostar 6195 kronor och en 32 GB kostar 7295 kronor utan abonnemang och bindningstid.

Med vänlig hälsning
Kristoffer Gustafsson, Telia Kundservice

Har svarat på frågan i en annan tråd på forumet, men har missat denna tråd. Ber om ursäkt för detta.

Problemet med mms och mobilsurf ligger i att telefonen "låser sig" till vår surf-APN online.telia.se och kommer därför inte åt vår mms-APN mms.telia.se för att kunna skicka och ta emot mms. Problemet blir omvänt om du först skickar ett mms för att sedan försöka surfa.

För en del försvinner problemet om man avaktiverar 3G. Vissa måste istället göra en soft-reset av telefonen (håll inne hem-knappen och sleep-knappen) för att APNen ska resettas. Alternativt kan du helt enkelt avvakta lite med att skicka ett MMS efter du surfat (se i sådana fall till att telefonen inte kollar av din mail med jämna mellanrum).

Problemet är under avhjälpning och men lösningen kan dessvärre dröja fram till årskiftet eftersom en särskild funktion i nätet för att stödja APNerna korrekt måste implementeras.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

När det gäller lösningar till iPad brukar jag rekommendera två olika lösningar.

Alternativ 1 är att skaffa tjänsten Extrakort till ett befintligt abonnemang. Det ordinarie simkortet sitter kvar i din mobiltelefon och extrakortet används i iPaden. Extrakortet delar samma datamängd som ingår i den surftjänst som är kopplad till huvudnumret. Tjänsten kostar 250 kr i en startavgift och därefter 40 kr/månad (för de flesta abonnemang).

Alternativ 2 är att skaffa ett Telia Refillkort som laddas med Årskort surf. Våra Telia Refill-startpaket är kostnadsfria och skaffas enklast (om du vill ha ett mikrosimkort på en gång) i en av Telias butiker. Detta refillkort laddas med Årskort surf som ger dig 0,5 GB datamängd/månad under ett år för 499 kr. Nyttjas mer än 0,5 GB data på en månad så sänks hastigheten till 120 kbit/s. Datamängden nollställs vid månadsskiftet.

Jag använder själv alternativ 1 till min iPad och jag är kanonnöjd

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av werpan:

Jag är mycket tacksam för din hjälp med sökningar. Dock har jag hittat samma tråd tidigare men den berör inte riktigt mitt problem. Surfning och sånt funkar kanon. Och att stänga av 3G hjälpte inte mig.

Det stämmer att det dessvärre är problem för vissa av våra kunder att skicka mms. Enligt den information jag fått ligger felet i att telefonen "låser sig" till vår surf-APN online.telia.se och kommer därför inte åt vår mms-APN mms.telia.se för att kunna skicka och ta emot mms. Problemet blir omvänt om du först skickar ett mms för att sedan försöka surfa.

För en del försvinner problemet om man avaktiverar 3G. Vissa måste istället göra en soft-reset av telefonen (håll inne hem-knappen och sleep-knappen) för att APNen ska resettas. Alternativt kan du helt enkelt avvakta lite med att skicka ett MMS efter du surfat (se i sådana fall till att telefonen inte kollar av din mail med jämna mellanrum).

Problemet är under avhjälpning och men lösningen kan dessvärre dröja till årskiftet eftersom en särskild funktion i nätet måste implementeras.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av illerG:

Nu har jag i en vecka haft problem med att skicka mms.
Vänta på timeout hipp som happ eftersom mail-klienten kollar mail hela tiden och ett antal program som skickar saker via push.

Att slå om till edge för att det skall funka är ju en lösning men lite tröttsamt när man vill ha speed.

Med tanke att jag skriver i just denna tråd så har jag redan sökt ordentligt på problemet. Nollställt, återställt etc. You name it.

När kommer Telia med ordentlig lösning?

Jag felanmält ytterligare en kund som beskriver samma problem som dig, vars ärende håller på att undersökas av vår support. Så fort jag fått mer information så återkopplar jag i denna tråd.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av djdisc:

Kan man köpa upplåsning med checken?

Den information som har gått ut till butikerna säger att värdechecken endast kan användas till varor. Det är således inte möjligt att nyttja den för upplåsning av en telefon.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Senast redigerat 2010-09-29 11:52
Ursprungligen av rikard.agren:

Jag fick detta SMS från Telia idag:

"Tack för att du har köat!
Vi vill visa vår uppskattning för att du vill vara iPhone-kund hos oss. Inom kort kommer en Telia butiks-check på 200kr. /Telia"

Mig veterligen har jag inte köat för något? Beställde telefonen på hemsidan och fick visserligen vänta ca 3 veckor på leverans. Är det detta ni räknar som köande?

Eftersom efterfrågan varit långt över förväntan och Telia haft (och till stor del fortfarande har) problem att leverera i den takt ni efterfrågar iPhone 4 så kommer alla som har beställt iPhone 4 från och med den 30 juli till och med den 31 augusti och som har stått i beställningskö få ta del av detta presentkort på 200 kr (gäller inte de som köpte telefonen direkt i butik under lanseringsnatten).

Denna värdecheck gäller endast i Telias butiker och går inte att nyttja via hemsidan eller kundtjänsten.

Har du stått i kö under perioden ovan och inte fått detta erbjudande så har det blivit något fel. Ta i sådana fall kontakt med kundtjänst så kan de skicka ut en värdecheck.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av frazze:

Jag höll på att få tre (3) men det slutade med noll (0)... Enbart pga Telias agerande:

* beställer (#1) iPhone 4 32GB svart hos Kundtjänst, 2010-08-11
* ber om leveransbesked på Kundtjänst på Kundtjänst , 2010-08-19
* blir lovad leveransbesked, 2010-08-20
* beställer (#2) iPhone 4 32GB svart (i tron att den första kom bort) hos Kundtjänst, 2010-08-25
* leverans-SMS 188832 för orderlagd 2010-08-25, 2010-08-26
* annullerar #2, 2010-09-01
* leverans-SMS 199996 för orderlagd 2010-09-02, 2010-09-03
* leverans-SMS 187711 för orderlagd 2010-08-25, 2010-09-07
* annullerar 188832 och 199996, 2010-09-07

Sedan får min kollega sin beställda iPhone och jag kollar via posten.se hur det är med min (187711) bara för att upptäcka att den levererades samma dag och klockslag som kollegan fick sin...
Nu visar det sig att Telia har skickat ut samma ordernummer till två kunder. Och baserat på den felaktiga uppgiften annullerade jag min egen beställning. Kundtjänst reagerade inte över att dom hade gjort fel, utan meddelade bara krasst att det inte går att ringa till varusupport. Det enda som dom kunde lova var att mail dit och återskapa(?) 188832. Huruvida jag behåller-min-plats-i-kön framgår inte men mina förhoppningar inte de högsta.

Min fråga: kommer Telias att rätta till sitt misstag eller hamnar jag längst bak i beställningskön?

Hej.

Jag heter Thomas och jobbar på Telias kundservice.

Jag har skickat dig ett privat meddelande eftersom jag behöver mer information för att kunna hjälpa dig undersöka ditt ärende.

Vad som kan vara bra att veta är att Telias butiker nu har egna kösystem och blir vid varje leverans från Apple tilldelade en del telefoner. Tidigare har alla beställningar (från butikerna, hemsidan samt kundtjänst) lagts i en gemensam kö.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Senast redigerat 2010-09-22 15:46
Ursprungligen av LCR:

Finns det något sätt att veta vilken operatör en annans mobil abonnemang är? Om det är Telia eller något annat? (innan man ringer)

LCR

Hej!

Jag heter Thomas och jobbar på Telias kundservice.

På PTS hemsida kan du söka på vilken operatör ett nummer tillhör. Viktigt att vara uppmärksam på är att sökta nummer som tillhör Halebop presenteras som Telia. Med de flesta av våra nyare abonnemang så kostar samtal till Halebop som samtal till "övriga mobiloperatörer", dvs 0,69 kr/minut.

https://nummertjanster.pts.se/net/sv/Nummerkapacitet/Enskiltnummer?&__rp_/pts.SearchNumber_operator=

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Senast redigerat 2010-09-22 15:38
Ursprungligen av jahaja452:

Det är så att jag beställde en iphone 4 dagen då den släpptes och den har jag då fått för 3 veckor sedan. Men när jag haft den i en vecka dök ett nytt ordernummer upp i ett sms, dä tänkte jag inte så mycke på det och tänkte att det säkert blivit något fel och att dom aldrig skulle skicka en till telefon. Men i morse så fick jag ett sms med ett kollinummer där den är skickad från telia.

Nu är bara frågan vad man ska göra. Kanske man ska vänta och se om telia hör av sig eller om man har tur och får en till telefon Någon mer som fått två två telefoner?

Hej!

Jag heter Susanne och jobbar på Telias kundservice.

I ditt fall verkar det ha blivit ett fel i vårt ordersystem. Vi har uppföljning på alla sådana fel.
Den person som felaktigt mottar två leveranser kommer att bli kontaktad av vår Varusupport för att få en retursedel utskickad. Så kommer det även att bli i detta fall

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av emsoli:

Hej!
Jag har letat och letat, hittat saker och testat. Utan resultat! Jag behöver hjälp!

Jag kan inte skicka mail, men ta emot. Jag har telia som leverantör men en egen domän med tillhörande mail.

Jag skulle behöva hjälp med vad jag ska skriva i alla fält. Nu har jag skrivit som följer:

Under fliken kontoinformation anger jag: smtprelay1.telia.com som servernamn
Under fliken avancerat har jag förvalda portar ikryssat, samt SSL och ingen autensiering.

Vad är fel?

Jag har provat att klicka i och ur det mesta.

Uppgiven!
/Emma

Hej Emma,

Servernamnet har du skrivit in rätt, d.v.s. smtprelay1.telia.com. Du ska sedan använda dig av port 25 (som är en förvald port i Mail), ingen SSL-kryptering och ingen autentisering - då ska det fungera.

Fortfarande problem? Ring vår Premiumsupport på 0771-500800 så kan vi fjärrstyra din dator för felsökning. Läs mer här.

Vänliga hälsningar,
Olle
Telia Kundservice

Ursprungligen av zappee:

Eftersom folk har börjat få följande SMS:

Hej! Som en av Telias bästa iPhone-kunder kommer du inom kort att få ett unikt erbjudande på nya iPhone 4. Håll utkik i din mobil! Mvh Telia

Så skulle det vara kul att veta hur ni definierar "en av Telias bästa iPhone-kunder"?

Hej!

Erbjudandet kommer att gå ut till våra iPhonekunder som har varit aktiva med sina privata Teliaabonnemang under de senaste tre månaderna. Det gäller både kunder utan bindningstid och de med bindningstid som går ut under 2010.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av theplague:

Telia Kundservice:
Vad säger ni egentligen om detta?: http://www.99.se/1910606-post19.html

Hej!

Jag heter Susanne och jobbar på Telias kundservice.

Eftersom många kunder önskat att kunna slutfakturera sina abonnemang har vi ändrat reglerna.
Det är nu möjligt att avsluta ett abonnemang innan bindningstidens slut mot att du betalar kvarvarande månadsavgifter och eventuella pristillägg.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej

Detta med visual voicemail är en fråga som har varit på tapeten ett antal gånger ända sedan iPhone gen 1 kom ut på marknaden. Vad Telia anbelangar så är det fortfarande en fråga som vi ser över. Men det är bra att ni tycker till. Jag skulle även vilja ber er att lämna in era tankar angående visual voicemail på länken nedan. Där tar vi även emot andra tankar och kommentarer om Telia.

Tyck om Telia - Telia.se

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice