Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I tråden jag skapade angående mitt missnöje med att jag ringt samtal till "Telia" men blivit debiterad

http://www.99.se/operatorer-abonnemang/288871-halebop-visas-telia-men-registreras-telia.html

så föreslås att jag

Ursprungligen av Pain Reaper:

Tycker du skall ringa Telia och gnälla på dom för att de använder "Telia" även för Halebop och att du känner dig lurad och sviken som kund. Med lite tur så får du kompensation, om inte annat så kanske du startar ngt som gör att Telia får lite fart och ändrar detta - ngt som annars säkerligen ses som en petitess som de inte lägger ngn tid på..

Hur ställer sej Telia (här på 99.se) till detta ?

Det var få längre samtal jag trodde var gratis som sedan slukade större delen av summan på mitt kontantkort.

Hej LCR.

Jag förstår absolut att du känner dig förvirrad när PTS säger en sak och verkligheten visar sig vara annorlunda. TeliaSonera Sverige AB och Halebop använder samma mobilnät och ägs av samma moderbolag, TeliaSonera AB, men vi verkar som två helt skiljda operatörer med helt åtskild kundservice.

Anledningen till att Halebop visas som Telia vid en sökning på PTS hemsida gissar jag beror på att PTS tilldelar olika nummerserier till oss på Telia och att Halebop väljer mobilnummer till sina abonnemang/kontantkort från samma, till Telia tilldelade, nummerserier. Detta är dock endast min gissning och ingenting jag vågar garantera stämmer eller ge något definitivt svar på, men kanske PTS har ett bättre svar att ge dig om du kontaktar dem?

Är ovanstående något du vill diskutera vidare får du gärna ta kontakt med oss på kundservice per telefon eller e-post. Du hittar samtliga kontaktvägar in till oss på nedanstående länk:
Kontakta Telia via telefon - Kundservice - Privat - Telia.se

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Logiskt sett måste ju ändå Telia/Halebop göra något åt saken.
Det är ju inte PTS fel om alla nummerserier köps av ett moderbolag och sedan i efterhand delas upp.

Då är det snarare på Telias bord att se till så vi, kunderna kan se skillnaden.

Åter till att slippa pappersfaktura
Jag har plusgiro och där autogiro men problemet är att jag inte kan bli av med pappersfakturan
Jag vill inte ha den! Jag kan gå in på Mina sidor och titta om jag vill veta
Säg inte efaktura för det finns inte på plusgiro
Har även testat att lägga efaktura på ett personkonto i Nordbanken men det ville inte Telia eftersom det inte var samma konto som autogirot
Snälla, Telia hjälp mig att bli av med pappersfakturan och 19 kr/mån (ja, ni har ju gått från kvartals- till månadsdebitering)
Jag är nöjd med det mobila bredbandet men byter om det inte kan fixas

Ursprungligen av macwitty:

Åter till att slippa pappersfaktura
Jag har plusgiro och där autogiro men problemet är att jag inte kan bli av med pappersfakturan
Jag vill inte ha den! Jag kan gå in på Mina sidor och titta om jag vill veta
Säg inte efaktura för det finns inte på plusgiro
Har även testat att lägga efaktura på ett personkonto i Nordbanken men det ville inte Telia eftersom det inte var samma konto som autogirot
Snälla, Telia hjälp mig att bli av med pappersfakturan och 19 kr/mån (ja, ni har ju gått från kvartals- till månadsdebitering)
Jag är nöjd med det mobila bredbandet men byter om det inte kan fixas

Hej!

Med autogiro måste vi alltid redovisa vad vi tar betalt för och detta sker som standard genom en utskickad sammanställning per brev, som debiteras dig 19 kr.

Väljer du att istället få sammanställningen av dina faktura elektroniskt, direkt till din internetbank, försvinner avgiften på 19 kr.
Att ha e-faktura är dessvärre enda sättet att undvika fakturaavgiften.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Tack för att ni svarade
Tråkigt att behöva byta från Telias mobila bredband som fungerat bra men 228 kr extra om året är det inte värt

Fråga till forumets medlemmar:
Glocalnet kan avisera via e-post, Telenor via sms - någon som vet hur det är med övriga leverantörer?

Red: Tack till moderator Capeman som återförde tråden - jag glömde bort mig och gick OT, förlåt :">

Senast redigerat 2011-08-16 17:13
Ursprungligen av macwitty:

Tack för att ni svarade
Tråkigt att behöva byta från Telias mobila bredband som fungerat bra men 228 kr extra om året är det inte värt

Fråga till forumets medlemmar:
Glocalnet kan avisera via e-post, Telenor via sms - någon som vet hur det är med övriga leverantörer?

Denna tråd är enbart till för att fråga Telias kundtjänst. Tips om andra leverantörer tas i en annan tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Håbo
  • 2011-08-16 16:09

Du ska inte vara ledsen för att du byter bort Telia. Utnyttja din konsumentmakt och välj en operatör som passar dig bättre. Är själv nöjd kund hos operatören 3 och får mina aviseringar via SMS.

Ursprungligen av Walle:

Du ska inte vara ledsen för att du byter bort Telia. Utnyttja din konsumentmakt och välj en operatör som passar dig bättre. Är själv nöjd kund hos operatören 3 och får mina aviseringar via SMS.

Förutom att erbjuda e-faktura så utvecklar vi parallellt för andra alternativa elektroniska fakturasätt, där ett möjligt alternativ sägs vara att få betalningsuppgifter via sms. Eftersom detta kräver en del utveckling rent systemtekniskt så kommer det däremot att dröja ytterligare en period innan det finns realiserat.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Telia Kundservice:
Kan man stänga av GSM/EDGE så man hela tiden går på 3G?
Hellre ett svagt 3G än ett starkt GSM/EDGE och jag misstänker iPhone är benägen att hoppa över till det senare onödigt tidigt därför vill jag stänga av det.

Ursprungligen av theplague:

Telia Kundservice:
Kan man stänga av GSM/EDGE så man hela tiden går på 3G?
Hellre ett svagt 3G än ett starkt GSM/EDGE och jag misstänker iPhone är benägen att hoppa över till det senare onödigt tidigt därför vill jag stänga av det.

Vi kan inte göra den inställningen men det brukar däremot vara möjligt att göra i de flesta telefonmodeller (dock inte iPhone).

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-17 21:27

Vad händer med utbytet av Telias Samsung 4G-modem?
Skulle börja senare halvan av juli?

Ursprungligen av iba:

Vad händer med utbytet av Telias Samsung 4G-modem?
Skulle börja senare halvan av juli?

Utbytet är i full gång och sköts än så länge exklusivt av Telias butiker. Om du tar med dig ditt Samsung-modem och ett aktivt 4G abonnemang (dvs sim-kortet tillhörande ditt abonnemang) till en av våra butiker så ordnar butikspersonalen med utbytet till det nya modemet som tillverkas av ZTE.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

När kommer visual voicemail? Vad är det som är så svårt att ingen operatör kan erbjuda det

Ursprungligen av zingoalla:

När kommer visual voicemail? Vad är det som är så svårt att ingen operatör kan erbjuda det

Vår nuvarande plattform för mobilsvar (voicemail) i Sverige har tyvärr inte stöd för denna funktion och vi kan därför inte erbjuda Visual Voicemail till våra kunder. När eller om detta kommer förändras har jag dessvärre ingen information om.

En lösning som erbjuder liknande funktioner som Visual Voicemail är appen Call control från Aurora Innovation. Givetvis är denna app inte detsamma som att Visual Voicemail finns direkt i vårt nät, men det är ett alternativ jag kan rekommendera tills vidare.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-28 12:00

+1. Den operatör som först erbjuder det kommer att få mej som kund.

När kommer Telia att erbjuda ett inloggningsförfarande som fungerar och som kommer ihåg en så att man inte behöver logga in varje gång? Som alla andra WiFi-när m.a.o.
Jag - och många andra - har stora svårigheter att logga in. Jag tänkte testa om Homerun kanske slår 3G-hastighet - vilket inte var faller för ett par år sedan då jag gav upp med Homerun (varför trilskas med Homerun om 3G är lika snabb eller snabbare och där är man redan uppkopplad?).

Eller är det så att Homerun kommer att läggas ner?

Ursprungligen av Zimmerman:

När kommer Telia att erbjuda ett inloggningsförfarande som fungerar och som kommer ihåg en så att man inte behöver logga in varje gång? Som alla andra WiFi-när m.a.o.
Jag - och många andra - har stora svårigheter att logga in. Jag tänkte testa om Homerun kanske slår 3G-hastighet - vilket inte var faller för ett par år sedan då jag gav upp med Homerun (varför trilskas med Homerun om 3G är lika snabb eller snabbare och där är man redan uppkopplad?).

Eller är det så att Homerun kommer att läggas ner?

Har läst ganska nyligen här på forumet från Telia-användare att Homerun är långsamt och 3G snabbare så det verkar rätt menlöst att använda (förutom om man har ett snålt tilltaget 3G-abb kanske med liten datavolym).

Ursprungligen av Zimmerman:

När kommer Telia att erbjuda ett inloggningsförfarande som fungerar och som kommer ihåg en så att man inte behöver logga in varje gång? Som alla andra WiFi-när m.a.o.
Jag - och många andra - har stora svårigheter att logga in. Jag tänkte testa om Homerun kanske slår 3G-hastighet - vilket inte var faller för ett par år sedan då jag gav upp med Homerun (varför trilskas med Homerun om 3G är lika snabb eller snabbare och där är man redan uppkopplad?).

Eller är det så att Homerun kommer att läggas ner?

Homerun kommer inte att läggas ner, utan är något som vi fortsatt kommer lägga resurser på. Förutom att erbjuda Homerun på hotell, flygplatser och liknande platser kommer tjänsten även i en större utsträckning framöver att fungera som en avlastning av mobilnätet vid exempelvis festivaler och andra evenemang där många människor samlas på samma plats.

Om du har en iPhone, iPad eller vissa Nokia-modeller finns i dagsläget möjlighet att logga in på Telia Homerun genom så kallad sim-kortautentisering. För att detta ska vara möjligt behöver du dels någon version av iOS4 eller senare, de senaste operatörsinställningarna (som du hämtar genom iTunes) samt att det sim-kort (abonnemanget) som sitter i din terminal har tjänsten Homerun. Med dessa förutsättningar uppfyllda så väljer du att ansluta till wifi-nätet Homerun1x så ska du automatiskt bli inloggad.

Innan ovanstående möjlighet fanns så aktiverade jag personligen funktionen "Fråga om lösenord ska sparas" (vet ej det exakta namnet för inställningen) i Safari i min iPhone och fick på så sätt mina inloggningsuppgifter automatiskt ifyllda varje gång jag fick fram inloggningssidan för Telia Homerun.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-28 14:39

@Zimmerman: Om man använder homerun1 så kommer den ihåg dej.

Hej Telia!

Kan man låsa upp en telefon som har IMEI-spärr? Eller är det helt kört efter att man väl har genomfört en spärr?

Jag har återfått min telefon och det verkar inte som att Försäkringsbolaget tänker göra anspråk på den.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-14 19:42
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hej Telia!

Kan man låsa upp en telefon som har IMEI-spärr? Eller är det helt kört efter att man väl har genomfört en spärr?

Jag har återfått min telefon och det verkar inte som att Försäkringsbolaget tänker göra anspråk på den.

När du anmälde den stulen/borttappad så bör du ha blivit tillfrågad om en kod för upplåsning. Med den så kan du göra det via kundtjänst hos Telia om det var där du spärrade den. Har du inte blivit tillfrågad (ej angett någon kod) så kommer det troligtvis inte att gå.
(OBS! Så var det på Telenor när jag arbetade där, kan vara annorlunda hos Telia)

Ursprungligen av Cokey:

När du anmälde den stulen/borttappad så bör du ha blivit tillfrågad om en kod för upplåsning. Med den så kan du göra det via kundtjänst hos Telia om det var där du spärrade den. Har du inte blivit tillfrågad (ej angett någon kod) så kommer det troligtvis inte att gå.
(OBS! Så var det på Telenor när jag arbetade där, kan vara annorlunda hos Telia)

Det låter konstigt att man inte gav ut en sådan kod, om det nu stämmer.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hej Telia!

Kan man låsa upp en telefon som har IMEI-spärr? Eller är det helt kört efter att man väl har genomfört en spärr?

Jag har återfått min telefon och det verkar inte som att Försäkringsbolaget tänker göra anspråk på den.

När vi spärrar en telefon så behöver vi ditt personnummer, din borttappade telefons IMEI-nummer samt det diarienummer du får av Polisen när du gör en förlustanmälan. Genom att kontakta kundservice och uppge dessa tre uppgifter kan du begära att stöldspärren på din telefonen hävs.

Diarienumret från polisanmälan finns i två varianter, XXXX-KXXXXXX-XX eller I-XXXXXX-XX. Har du inte kvar denna information så bör Polisen kunna hjälpa dig med att skicka ut en kopia av deras ärende.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

När vi spärrar en telefon så behöver vi ditt personnummer, din borttappade telefons IMEI-nummer samt det diarienummer du får av Polisen när du gör en förlustanmälan. Genom att kontakta kundservice och uppge dessa tre uppgifter kan du begära att stöldspärren på din telefonen hävs.

Diarienumret från polisanmälan finns i två varianter, XXXX-KXXXXXX-XX eller I-XXXXXX-XX. Har du inte kvar denna information så bör Polisen kunna hjälpa dig med att skicka ut en kopia av deras ärende.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Hej!

Tack för svaret. Ärendet är löst och telefonen ska fungera igen.

Min flickvän har flyttat utomlands för studier. Om ett par veckor har det gått 12 månader sedan hon köpte sin iPhone 4 och skulle således ha lov att låsa upp den. Problemet är bara att hon ju befinner sig utomlands och inte kan knalla in på en Teliabutik och få den upplåst.

Vad jag förstår knappar man i butik helt enkelt in IMEI-numret för upplåsning och inkasserar upplåsningsavgiften. Därefter låses telefonen upp när man kopplar den till iTunes.

Borde det inte då vara möjligt för mig att knalla in i en butik, utrustad med hennes IMEI-nummer, betala för upplåsningen och så kan hon få sin telefon upplåst där borta? Alternativt att hon hör av sig via supporten, meddelar sitt IMEI-nummer och betalar via fakturan.

Snälla, säg inte att det är så fyrkantigt att hon måste flyga tur- och retur till Sverige för att lösa det.

Ursprungligen av glaskross:

Min flickvän har flyttat utomlands för studier. Om ett par veckor har det gått 12 månader sedan hon köpte sin iPhone 4 och skulle således ha lov att låsa upp den. Problemet är bara att hon ju befinner sig utomlands och inte kan knalla in på en Teliabutik och få den upplåst.

Vad jag förstår knappar man i butik helt enkelt in IMEI-numret för upplåsning och inkasserar upplåsningsavgiften. Därefter låses telefonen upp när man kopplar den till iTunes.

Borde det inte då vara möjligt för mig att knalla in i en butik, utrustad med hennes IMEI-nummer, betala för upplåsningen och så kan hon få sin telefon upplåst där borta? Alternativt att hon hör av sig via supporten, meddelar sitt IMEI-nummer och betalar via fakturan.

Snälla, säg inte att det är så fyrkantigt att hon måste flyga tur- och retur till Sverige för att lösa det.

Ber om ursäkt för det sena svaret. Det går bra att du som ombud begär telefonen upplåst (förutsatt att 12 månader sedan inköpsdatumet passerat) i en av våra Teliabutiker.

Du som ombud måste ha med dig telefonens IMEI-nummer, vilket mobilnummer det gäller, gärna kvittot till telefonen samt att du betalar avgiften för upplåsningen (300 kr).

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Tack vad trevligt! Nu blir hon glad. Jag hoppas att det inte gör någon skillnad att hon har ett Halebop-abonnemang - givet att även dessa låses upp i Teliabutik (och är ett varumärke inom samma telekoncern).

Ursprungligen av glaskross:

Tack vad trevligt! Nu blir hon glad. Jag hoppas att det inte gör någon skillnad att hon har ett Halebop-abonnemang - givet att även dessa låses upp i Teliabutik (och är ett varumärke inom samma telekoncern).

De iPhones som Telia och Halebop säljer är låsta på nätnivå (de fungerar alltså både med Telia- och Halebop-sim-kort) så en Teliabutik bör absolut kunna låsa upp din flickväns telefon.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

@Telia Kundservice

Har kikat litegrann på de nya abonnemangen ni erbjuder på er hemsida (Flex Pott)

Känns lite oklart, om hur det fungerar med att mobilen kan ingå i potten...
Beställde på låtsas för att se om jag blev klokare, men snarare tvärtom..

Exemplet:
Vit iphone 4, 100 tillägg vid Flex 199:-
Enligt hemsidan så kan de 100:- ingå i Potten. Dvs om jag ringer för max 99, så blir min faktura på 199:- (riktigt bra deal!) Kanske för bra?

När jag gick igenom beställningen, så står det på sista sidan:
(ungefärligt återgivet)

Flex 199:-
Telefon kostnad 100:-/månad
Totalt: 299:-/månad

100 kr av potten betalar telefonen.

Betyder det att ni egentligen tar 200:- förhöjd/månad, men skriver om det, eller är det som nedanstående?

Antingen blir min faktura minst 299:-/månad, eller så blir det 199:-(om jag ringer för max 99:-).

Hur fungerar det egentligen?
Gå gärna in själv och testa... blir ganska osäker, men kanske jag som helt enkelt inte förstår...

Senast redigerat 2011-09-27 12:34
Bevaka tråden