Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av @ndreas:

Jag har haft Telia med iPhone förste gen.. jag var först med Gen 1 i Sverige eller ja nr 4:e av den modellen som kom över gränsen, före Adam Alsing i alla fall
iPhone 3G köade jag utanför Telia butiken och fick som nr 2 efter stått där sedan kl 03:40 på morgonen.
När 3GS skulle släppas året efter fick några av mina polare SMS om att de var utvalda för att de var så bra kunder, snacka om att man kände sig besviken.
Det var då så att hade man redan ett fett Abb hos Telia så gällde det bara dem som hade billigare abb som Telia kunde tjäna lite mer på.
Så jag fick aldrig ngt meddelande, men återigen stod jag i kö och fick min 3GS. Nu köpte jag en iPhone 4 olåst och tänker inte stå och köa hos Telia, däremot har jag inte heller denna gång fått ngt SMS av telia.
Så jag anses väl inte vara en tillräckligt bra kund, ändå har jag haft iMidi i 24 mån, Prata på 24 mån och sambon också haft ett Prata På.

Ja, de skriver ju här att du kommer ett erbjudande: http://www.99.se/1911882-post358.html
Sms:et är alltså inte erbjudandet.

Citat:

Liknande händer när man haft TV mm, alla nya supererbjudande ges till nya kunder de existerande skiter Telia i fullständigt, tråkigt men sant!
Tycker ni på Telia skall se över och prioritera existerande kunder också, iMidi med 250 Mb data för 489 kr / mån för att sedan ge alla andra som hade 5GB får 10GB osv... men men vi får väl se hur länge till man är kvar, jag har ju som sagt olåst idag och kör Vänner obundet.. men det kan likväl bli TRE till både iPad, iPhone och att hela familjen byter då man ändå aldrig får ngt för att betala extra för att det står Telia i mobilen.

Vad betyder den markerade meningen?

Navigator för iPad?

Hej!
Blev mycket förvånad när Telia Navigator vägrade att installeras på min nya iPad med 3G och GPS, ej kompatibel. Kommer detta att rättas till?

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2010-07-30 19:48

Gjorde ett tappert försök att komma över en iPhone 4 idag men gick ju bet.

Jag snackade lite med en Teliasäljare idag hur jag skulle göra iom att jag funderat på att uppgradera abbonemanget till Telia Mobil Komplett.
Då visar det sig att jag låst mig till iMini fram till nästa sommar. Det ringde nämligen en säljare i Januari och erbjöd gratis Spotify framtill påsk, det nappade jag på, dum som jag var. Visst kan jag uppgradera, men endast till iMidi, iMaxi eller Prata på. Men då får jag pröjsa telefonen kontant samt betala 199kr extra i månaden för surf. (det gäller endast Prata på).

Slutsats: det verkade inte gå att köpa på extra surf på i-abbonemangen, och vill jag ha ett abbonemang som liknar Telia Mobil Komplett, får jag pröjsa 100kr mer i månaden plus att jag får köpa telefonen kontant vid köptillfället. (Prata På)

Jag vet, jag har själv satt mig i sitsen.. är väl lite bitter kanske..

EDIT: Jadu, Jesper Mod. Vart tog frågan vägen? Den försvann nog under författandet. Inlägget blev nog inte det som det var tänkt från början. Sorry.

Senast redigerat 2010-07-31 09:08

Var är frågorna, Odis och Kajan?

Tråden heter "Fråga Telia", och då bör ju inläggen innehålla en fråga.

Så ni får gärna förtydliga lite.

/Mod

Ursprungligen av odis:

EDIT: Jadu, Jesper Mod. Vart tog frågan vägen? Den försvann nog under författandet. Inlägget blev nog inte det som det var tänkt från början. Sorry.

Om du ska svara på en fråga, skriv ett nytt inlägg. Att svara på en fråga genom att lägga till en mening i ett gammalt inlägg blir bara rörigt, när svaret ligger några inlägg högre upp än frågan.

/Mod

  • Medlem
  • 2010-07-16 18:31

Tror (inte vet) att den feta meningen med märklig syntax och skum interpunktion avser att Telia nyligen såg över alla abbonemang med surf och ökade tilldelad kvot utom på iAbbonemangen (iMini, iMidi och iMaxi).

Sen är det lite lustigt att frugan och jag med samma abbonemang (iMini sedan tvenne år) fått olika SMS. Frugan som snålsurfar fick nyss nämnda "Snart får du ett erbjudande"-SMS men inte jag som betalar mer än minsta avgift.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-31 00:39

En fråga till Telia.

Jag köpte mig en iPhone 4 igår hos er och jag har väldigt dålig täckning. Ligger som mest på 1 - 2 staplar på 3G-nätet men oftast så håller telefonen sig på Edge-nätet och då med full täckning. Detta är vad jag anser inte "death-grip" relaterat då det är såhär även om den bara ligger på bordet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-31 11:26
Ursprungligen av Kajan:

En fråga till Telia.

Jag köpte mig en iPhone 4 igår hos er och jag har väldigt dålig täckning. Ligger som mest på 1 - 2 staplar på 3G-nätet men oftast så håller telefonen sig på Edge-nätet och då med full täckning. Detta är vad jag anser inte "death-grip" relaterat då det är såhär även om den bara ligger på bordet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Var är frågorna, Odis och Kajan?

Tråden heter "Fråga Telia", och då bör ju inläggen innehålla en fråga.

Så ni får gärna förtydliga lite.

/Mod

Utan att just säga orden så trodde jag att det kom fram ändå.

Men för att förtydliga.

Ska det vara såhär? (hänvisar till mitt inlägg som jag citerat här ovanför)

Ursprungligen av Kajan:

Ska det vara såhär?

Ja, om du har dålig täckning inomhus där du bor, så finns det inte mycket som Telia kan svara på detta.

Men det kan ju också vara ett fel på just din telefon. Och det kan ju inte Telia heller svara på utan att ha tittat på och testat just den telefonen.

Så jag tycker fortfarande att det är en alldeles för vag fråga för att kunna besvaras här.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-07-31 15:13

Jag la en order på telias hemsida kl 00.10 på fredagen. Dock glömde jag dumt nog att signera digitalt och har därmed bara fått ett mail där det stod att jag skulle få ett avtal utskickat för att signera oh skicka tillbaka. Hur lång är leveranstiden för min del?
Gissar på att den är ganska lång trots att jag tycker att jag la ordern ganska tidigt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 17:59
Ursprungligen av jouh:

Jag la en order på telias hemsida kl 00.10 på fredagen. Dock glömde jag dumt nog att signera digitalt och har därmed bara fått ett mail där det stod att jag skulle få ett avtal utskickat för att signera oh skicka tillbaka. Hur lång är leveranstiden för min del?
Gissar på att den är ganska lång trots att jag tycker att jag la ordern ganska tidigt?

Din order, enligt info på telias hemsida, börjar ticka först när de fått in din underskrift. Om du beställer idag så är ju väntetiden 3-4 veckor, så det blir väl inte så mycket snabbare än 3-4 veckor efter att du skickat tillbaka underskriften.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-03 20:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om du har dålig täckning inomhus där du bor, så finns det inte mycket som Telia kan svara på detta.

Men det kan ju också vara ett fel på just din telefon. Och det kan ju inte Telia heller svara på utan att ha tittat på och testat just den telefonen.

Så jag tycker fortfarande att det är en alldeles för vag fråga för att kunna besvaras här.

Hmm jag som kund hos Telia ska väll kunna ställa en fråga till Telia och se vad dem ger mig för svar?

Ursprungligen av Kajan:

Hmm jag som kund hos Telia ska väll kunna ställa en fråga till Telia och se vad dem ger mig för svar?

Jo, men som man frågar får man svar...

Och det är det som vi triggar på. Om du läser frågan så inser du att den är mer eller mindre omöjligt att ge ett specifikt svar på.

Jo men... Vad är din fråga? Frågar du om du har ett individproblem med din telefon? Om du har dålig täckning där du bor? Eller något annat? Det är mer eller mindre omöjligt att ge dig ett vettigt svar utan mer information.

PS: Titta i denna tråd, det kanske ger något?
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/279374-vi-har-dalig-taeckning-med-iphone-4-a.html

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-08-02 21:31

Jag skulle beställa en iPhone4 via er och fick veta att mitt "Till vänner"-abonnemang har förändrade villkor. Jag ringer inte längre gratis även till personer med Halebopabonnemnag. Tecknar jag ett erbjudande hos Telia så börjar det nya avtalet att gälla.

Jag kunde heller inte välja att fortsätta mitt nuvarande avtal/pris och endast lägga på 24 månader bindningstid på nuvarande avtal och behålla gratissamtalen till Halebop.

Stämmer detta eller går det att lösa så att jag endast förlänger bindningstid utan att nappa på något av era erbjuanden?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-08-02 22:55

Minns att jag köpte min första Iphone 3G (ja, jag hann med två - på grund av "haveri") för ett hyggligt vettigt pris utan att teckna ett abbonemang eftersom jag redan hade ett bundet FTG-abbonemang hos Telia.

Sitter du i samma sits "igen", med ett bundet FTG-abbonemang och en 3gs-telefon. Vad kostar en teliabunden iPhone-4 i det läget? Utgår någon "subvention" som det verkade göra då?

Hur kan det komma sig att Telias surfzoner (WiFi) ofta har betydligt sämre speed än 3G??? Det är väl ändå ganska absurt. Dom surfzoner/Homerun jag passerar i mitt liv - fyra här på Södermalm och ett par i city - är sanslöst sega (jodå, jag har testat massor av gånger). 300-600 kbps. På samma ställen spinner 3G på 1-3 mbps.
Kan någon förklara detta? Det är så illa att jag har varit tvungen att stänga av automatisk uppkoppling/inloggning till Telias surfzoner - det är betydligt bättre att ligga kvar på 3G. Hela tiden. Vad har Telia för usel hårdvara egentligen? Eller är WiFi-routrarna kopplade till ADSL? Jisses.
Om Telia slutar att skryta om dessa surfzoner så accepterar jag läget.

Homerun

Ursprungligen av Zimmerman:

Hur kan det komma sig att Telias surfzoner (WiFi) ofta har betydligt sämre speed än 3G??? Det är väl ändå ganska absurt. Dom surfzoner/Homerun jag passerar i mitt liv - fyra här på Södermalm och ett par i city - är sanslöst sega (jodå, jag har testat massor av gånger). 300-600 kbps. På samma ställen spinner 3G på 1-3 mbps.
Kan någon förklara detta? Det är så illa att jag har varit tvungen att stänga av automatisk uppkoppling/inloggning till Telias surfzoner - det är betydligt bättre att ligga kvar på 3G. Hela tiden. Vad har Telia för usel hårdvara egentligen? Eller är WiFi-routrarna kopplade till ADSL? Jisses.
Om Telia slutar att skryta om dessa surfzoner så accepterar jag läget.

Fullständigt värdelöst! Konstaterade jag redan för några år sedan och det har inte blivit bättre! Inte ens 2 Mb/s kunde jag få när jag testade på tre ställen med förmodat låg användning med iPhone4.
Dessutom måste jag logga in aktivt varje gång jag närmade mig zonen.
Fungerar bra med WiFi hemma, kanske betyder Home run att man skall springa hem istället.

Vissa saker tycker jag inte man ska fråga om... Det är väl bra om det fungerar, vill du att de ska se till att stänga dörren?

Ursprungligen av BlackSmp:

Vissa saker tycker jag inte man ska fråga om... Det är väl bra om det fungerar, vill du att de ska se till att stänga dörren?

Nej, jag vill att dom ska reda ut oklarheterna.

Jag har också undrat hur i hela friden dom kan avgöra vad som är "fildelande". Av ren teknisk nyfikenhet alltså - att fildela med en mobil är ju ett skämt hastighetsmässigt sett.
Undrar om detta bara är nys av Telia? Man bara säger att man inte får fildela för att inte klägga igen nätet. Om det är portar dom kollar så är det ju meningslöst när man kan bolla runt med portar. I don't get it. Vad menar Telia?

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Nej, jag vill att dom ska reda ut oklarheterna.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-08-06 02:49

Precis som Kajan skriver har jag Sveriges sämsta täckning efter bytet till Telia och iPhone 4. Det flackar mellan 1 stapel och upp till 5 staplar trots att jag inte nuddar telefonen. Om jag rör vid telefonen blir det ännu knasigare. Helt otroligt!

Mina vänner ringer mig men kommer till telefonsvararen trots att telefonen ligger oanvänd bredvid mig och visar mottagning (oftast 1-3 pinnar).

Det växlas mellan 3G och Edge med en himla fart. Helt plötsligt har man inte ens Edge för att i nästa stund ha full mottagning och 3G. Allt detta inom några meters avstånd.

Ska det vara så?

Telia kan inte avgöra det så det är bara att lägga ner den diskussionen. Oavsett om Telia påstår att de kan identifiera trafiken.

Men Telia kan ju svara på varför det finns i avtalet, förmodligen för att Telia kan ska kunna säga att en användare fildelat om man använt för mkt data.

Ursprungligen av keptang:

Telia kan inte avgöra det så det är bara att lägga ner den diskussionen. Oavsett om Telia påstår att de kan identifiera trafiken.

Men Telia kan ju svara på varför det finns i avtalet, förmodligen för att Telia kan ska kunna säga att en användare fildelat om man använt för mkt data.

Problemet är ju att Telia inte påstår någonting. Det står bara att IP-telefoni och fildelning inte ingår. När vi nu försöker reda ut hur dom definierar fildelning och IP-telefoni kan ingen ge ett rimligt svar.

TCP/IP-protokollet går liksom ut på att datapaket skickas fram och tillbaka - själva grunden till fildelning alltså. Någon tanke måste dom ju ha när dom anser att vissa datapaket är tillåtna medan andra inte är det.

Vi väntar fortfarande på svar Telia.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Vi väntar fortfarande på svar Telia.

Det svaret kommer bli intressant om/när det kommer.

Det kommer inget svar...eller så kommer dom att säga att dom inte kan beskriva tekniken, ty det är en företagshemlighet. :-D. Kontentan är att dom inte ser vilken typ av trafik det är. Som någon sa; det är bara en klausul så att dom kan stänga av en som använder enormt mycket trafik.

Ursprungligen av keptang:

Det svaret kommer bli intressant om/när det kommer.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det kommer inget svar...eller så kommer dom att säga att dom inte kan beskriva tekniken, ty det är en företagshemlighet. :-D. Kontentan är att dom inte ser vilken typ av trafik det är. Som någon sa; det är bara en klausul så att dom kan stänga av en som använder enormt mycket trafik.

Det trodde jag reglerades i datamängdsbegränsningen i mitt abonnemang. Efter 1 GB stryps min hastighet och det kommer bli segt som sirap att tanka, oavsett om det är mail, 99.se eller en film via BitTorrent.

Ja, men varför då denna klausul som specifikt talar om IP och fildelning? Det är ju DET vi snackar om.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Det trodde jag reglerades i datamängdsbegränsningen i mitt abonnemang. Efter 1 GB stryps min hastighet och det kommer bli segt som sirap att tanka, oavsett om det är mail, 99.se eller en film via BitTorrent.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ja, men varför då denna klausul som specifikt talar om IP och fildelning? Det är ju DET vi snackar om.

Precis, det är ju det vi vill ha svar på varför.

Jag förstår inte varför man ska undanta vissa trafiktyper när man ändå har en gräns på hur mycket man får tanka/ladda upp per månad. Återstår att se om Telia kan ge oss ett svar på detta.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-07 22:13

Är det ens tillåtet/lagligt för Telia att titta på innehållet i datatrafiken?

Bevaka tråden