Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mattewik:

@Telia Kundservice

Har kikat litegrann på de nya abonnemangen ni erbjuder på er hemsida (Flex Pott)

Känns lite oklart, om hur det fungerar med att mobilen kan ingå i potten...
Beställde på låtsas för att se om jag blev klokare, men snarare tvärtom..

Exemplet:
Vit iphone 4, 100 tillägg vid Flex 199:-
Enligt hemsidan så kan de 100:- ingå i Potten. Dvs om jag ringer för max 99, så blir min faktura på 199:- (riktigt bra deal!) Kanske för bra?

När jag gick igenom beställningen, så står det på sista sidan:
(ungefärligt återgivet)

Flex 199:-
Telefon kostnad 100:-/månad
Totalt: 299:-/månad

100 kr av potten betalar telefonen.

Betyder det att ni egentligen tar 200:- förhöjd/månad, men skriver om det, eller är det som nedanstående?

Antingen blir min faktura minst 299:-/månad, eller så blir det 199:-(om jag ringer för max 99:-).

Hur fungerar det egentligen?
Gå gärna in själv och testa... blir ganska osäker, men kanske jag som helt enkelt inte förstår...

Det stämmer att den iPhone4 du valt i ditt exempel kostar totalt 200 kr/månad under bindningstiden. Med våra nya abonnemang Telia Mobil Flex kan du välja att använda maximalt 100 kr av din månadsavgift till att betala av din telefon. Detta kallas för ett pottavdrag.

Priset för de flesta nyare telefoner, inte minst smartphones, ligger ofta kring 4000-6000 kr och då räcker inte det totala pottavdraget (exempelvis 100 kr i pottavdrag/månad under 24 månaders bindningstid) under bindningstiden till för att finansiera hela telefonens kostnad. Är så fallet, och du inte vill betala överskjutande del av telefonens kostnad kontant vid beställningen, tillkommer ytterligare ett pristillägg till din månadsavgift.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-06 20:47
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Det stämmer att den iPhone4 du valt i ditt exempel kostar totalt 200 kr/månad under bindningstiden. Med våra nya abonnemang Telia Mobil Flex kan du välja att använda maximalt 100 kr av din månadsavgift till att betala av din telefon. Detta kallas för ett pottavdrag.

Priset för de flesta nyare telefoner, inte minst smartphones, ligger ofta kring 4000-6000 kr och då räcker inte det totala pottavdraget (exempelvis 100 kr i pottavdrag/månad under 24 månaders bindningstid) under bindningstiden till för att finansiera hela telefonens kostnad. Är så fallet, och du inte vill betala överskjutande del av telefonens kostnad kontant vid beställningen, tillkommer ytterligare ett pristillägg till din månadsavgift.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Det där är riktigt rörigt. Och fult gjort.

Har varit inne på er hemsida och låtsasbeställt Flex för att försöka förstå. Men jag ser inte var det står att månadskostnaden för en iPhone 4 är 200 kr. Om jag tar Flex Small, så står det att abonnemanget kostar 199 kr, och att 100 kr tillkommer per månad för telefonen. Sammanlagt 299 kr. Om man läser om Flex så står det att man kan använda abonnemangssumman till samtal och sms, dvs informationen man får i samband med tecknandet säger att man har 199 kr för användning, men ovan säger du att 100 kr på något magiskt sätt försvinner för att betala av telefonen och att man därmed har 99 kr för samtal och meddelanden.

Må så vara. Men skriv det klart och tydligt på hemsidan. De flesta av oss kan inte läsa tankar.

Ursprungligen av ibish:

Det där är riktigt rörigt. Och fult gjort.

Har varit inne på er hemsida och låtsasbeställt Flex för att försöka förstå. Men jag ser inte var det står att månadskostnaden för en iPhone 4 är 200 kr. Om jag tar Flex Small, så står det att abonnemanget kostar 199 kr, och att 100 kr tillkommer per månad för telefonen. Sammanlagt 299 kr. Om man läser om Flex så står det att man kan använda abonnemangssumman till samtal och sms, dvs informationen man får i samband med tecknandet säger att man har 199 kr för användning, men ovan säger du att 100 kr på något magiskt sätt försvinner för att betala av telefonen och att man därmed har 99 kr för samtal och meddelanden.

Må så vara. Men skriv det klart och tydligt på hemsidan. De flesta av oss kan inte läsa tankar.

Vi har fått in en del synpunkter på beställningsflödet och informationen kommer enligt uppgift att förtydligas under vecka 41. Fram till dess har texten "Den exakta potten som dras visas på sista sammanställningssidan för din beställning" lagts till som ett tillfälligt komplement på översiktsbilden av abonnemangsformen Flex.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Att göra det hos en annan operatör kan du glömma. Varför inte helt enkelt ringa och fråga Telia? Då får du ett snabbare svar än om vi ska sitta här och gissa...

Ursprungligen av Capeman:

Att göra det hos en annan operatör kan du glömma. Varför inte helt enkelt ringa och fråga Telia? Då får du ett snabbare svar än om vi ska sitta här och gissa...

Vitsen med det här forumet är väl att Telia just svarar (och alla kan läsa det). Sedan verkar du ha missförstått min fråga, jag är inte ute att göra det hos en annan operatör men att låsa upp en telefon på distans. (Utan att det blir en sidodiskussion tycker jag det är konstigt att en moderator vill stävja samtalet i ett forum.)

Ursprungligen av glaskross:

Vitsen med det här forumet är väl att Telia just svarar (och alla kan läsa det). Sedan verkar du ha missförstått min fråga, jag är inte ute att göra det hos en annan operatör men att låsa upp en telefon på distans. (Utan att det blir en sidodiskussion tycker jag det är konstigt att en moderator vill stävja samtalet i ett forum.)

Jag är visst lite disträ, uppfattade det som att du också var utomlands (tror det har att göra med ditt andra inlägg som du skrivit som behandlar samma sak och egentligen borde behandlas som korspostning). Oavsett så hade du haft ett svar nu om du hade ringt. Och skriver jag som moderator gör jag det i kursiv stil, likt de flesta andra moderatorer här. Svaret ovan och detta skriver jag som vanlig medlem.

Ursprungligen av Capeman:

...egentligen borde behandlas som korspostning...

Jag tycker att det är en korspostning, och jag har nu raderat inlägget i den andra tråden.

/Mod

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-16 23:00

Jag fick min upplåst när jag var i Mocambique, inga problem, tog mindre än 15 min efter att jag skickade ett mail...

Jag funderar att köpa en iPad med 3G så man kan surfa när man är och reser. Jag tänkte undra om man beställer det där Mobilsurf kontant för 499 per år via internet kan man få simkortet anpassat till iPad 2?

Ursprungligen av Okänd användare:

Jag funderar att köpa en iPad med 3G så man kan surfa när man är och reser. Jag tänkte undra om man beställer det där Mobilsurf kontant för 499 per år via internet kan man få simkortet anpassat till iPad 2?

Startpaketen för Telia Refill innehåller ett normalstort sim-kort, så snabbaste sättet är att du hämtar ett mikro-sim i ett av våra butiker.

Alternativt kan du göra som nedan:
1. Beställ ett startpaket genom vår hemsida.
2. När startpaket (med det normalstora sim-kortet) är hemma hos dig registrerar du kortet på Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!
3. Ta kontakt med oss på kundtjänsten över telefon/e-post så beställer vi ett mikrosim-kort som skickas ut till dig.
4. Ladda kortet med Årskort Mobilsurf (alternativt med en samtalscheck på 50 kr) för att det ska öppnas för trafik.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-04 17:44

Jag har ett Telia Årskort i min iPad som jag köpte för vad jag tror börjar närma sig ett år sedan. Dock minns jag inte exakt när och det skulle ju gälla under exakt ett år så min fråga är hur jag går tillväga för att kontrollera utgångsdatum på mitt årskort och således när jag då behöver "fylla på" med ytterligare ett år?

Ursprungligen av zinned:

Jag har ett Telia Årskort i min iPad som jag köpte för vad jag tror börjar närma sig ett år sedan. Dock minns jag inte exakt när och det skulle ju gälla under exakt ett år så min fråga är hur jag går tillväga för att kontrollera utgångsdatum på mitt årskort och således när jag då behöver "fylla på" med ytterligare ett år?

Hej!
Man kan kontrollera giltighetstiden genom att trycka *120*5# på telefonen/surfplattan. Du kan även kontakta vår kundtjänst för att få information.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-06 11:43
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!
Man kan kontrollera giltighetstiden genom att trycka *120*5# på telefonen/surfplattan. Du kan även kontakta vår kundtjänst för att få information.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Eller hur Hur ska jag kunna trycka in den kombinationen på en iPad som inte har en telefondel?

Ursprungligen av zinned:

Eller hur Hur ska jag kunna trycka in den kombinationen på en iPad som inte har en telefondel?

Stoppa in SIM-kortet i en telefon?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-06 13:18
Ursprungligen av Papperskatt:

Stoppa in SIM-kortet i en telefon?

Klart man kan men det var inte det som "Telia Kundservice" sa här ovan och det är inte heller säkert att man har en telefon tillgänglig. Däremot kan jag tycka att man någonstans på Telias sajt skulle kunna kolla detta och det var lite det svaret jag väntade mig. Nu fick jag reda på att kundservice ska kunna svara på det också så jag antar att det är tvunget att dra det den vägen.

Finns det några tekniska hinder med att använda tvillingkort till ipad istället för att lägga mer pengar på ett mobilt bredband?

Ursprungligen av illerG:

Finns det några tekniska hinder med att använda tvillingkort till ipad istället för att lägga mer pengar på ett mobilt bredband?

Nej, det är vad jag kör. FUnkar klooooockrent.

Hej Telia! Hur går det med visual voicemail?
Bara sisådär två år sedan ni lovade att det skulle finnas "snart"?

Ursprungligen av PeeMaN:

Hej Telia! Hur går det med visual voicemail?
Bara sisådär två år sedan ni lovade att det skulle finnas "snart"?

Jag känner inte till att vi skulle ha lovat Visual Voicemail, som du skriver. Anledningen till att vi inte kan erbjuda funktionen beror på att vår nuvarande plattform för mobilsvar har inte stöd för Visual Voicemail.

I skrivande stund har jag inte hört något om att en uppgradering/byte av mobilsvar skulle vara på gång.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-07 11:19
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Jag känner inte till att vi skulle ha lovat Visual Voicemail, som du skriver. Anledningen till att vi inte kan erbjuda funktionen beror på att vår nuvarande plattform för mobilsvar har inte stöd för Visual Voicemail.

I skrivande stund har jag inte hört något om att en uppgradering/byte av mobilsvar skulle vara på gång.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Jag tror det var Anders Häll som för ca två år sedan sa att Telia ser över funktionen, men inget datum satt.
Så har de sett över funktionen, och kommit fram till att den inte kommer att stödjas alls?

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror det var Anders Häll som för ca två år sedan sa att Telia ser över funktionen, men inget datum satt.
Så har de sett över funktionen, och kommit fram till att den inte kommer att stödjas alls?

Du har så rätt.

2009-09-23 http://www.99.se/operatorer-abonnemang/270397-fraga-telia.html#post1832147
2009-12-14 http://www.99.se/operatorer-abonnemang/270397-fraga-telia-5.html#post1853325

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror det var Anders Häll som för ca två år sedan sa att Telia ser över funktionen, men inget datum satt.
Så har de sett över funktionen, och kommit fram till att den inte kommer att stödjas alls?

Eftersom Anders (som inte längre jobbar kvar inom Telia) under 2009 svarat att vi undersökte möjligheten men att ingenting sedan dess har hänt, drar jag slutsatsen att ansvariga då konstaterade att vår nuvarande mobilsvarsplattform inte stödjer Visual Voicemail.

Som jag skrev i tidigare svar har jag dessvärre inga uppgifter huruvida det kommer ske någon förändring angående detta i framtiden.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-08 15:42

Den slutsatsen drog vi för två år sedan. Men gör Telia någon kundundersökning för att se om det finns något underlag för att införa det? Det är ju vi kunder som betalar er lön, och borde kunna få framföra vilka tjänster vi vill ha....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-08 18:39
Ursprungligen av kenjon:

Den slutsatsen drog vi för två år sedan. Men gör Telia någon kundundersökning för att se om det finns något underlag för att införa det? Det är ju vi kunder som betalar er lön, och borde kunna få framföra vilka tjänster vi vill ha....

Jag är också kund. Och jag struntar helt i den funktionen. Jag förstår att den är viktig för några, men inget som jag skulle vilja prioriterades. Jag föredrar att Telia ser till att jag får hederligt med datamängd för mobilsurf utan att behöva betala överpris (jämfört t.ex. med mobiloperatören Tre).

Ursprungligen av kenjon:

Den slutsatsen drog vi för två år sedan. Men gör Telia någon kundundersökning för att se om det finns något underlag för att införa det? Det är ju vi kunder som betalar er lön, och borde kunna få framföra vilka tjänster vi vill ha....

Om du har synpunkter eller förslag gällande våra produkter och tjänster får du gärna lämna dem här:
Tyck om Telia - Kontakta Telia - Kundservice - Privat - Telia.se
Dina förslag går då direkt till rätt person.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av kenjon:

Den slutsatsen drog vi för två år sedan. Men gör Telia någon kundundersökning för att se om det finns något underlag för att införa det? Det är ju vi kunder som betalar er lön, och borde kunna få framföra vilka tjänster vi vill ha....

Absurt tänkande, det där med lönerna.

Varför har Telia bara förhandsbokning av iPhone 4S med 16 eller 32GB?

Är det bara jag, eller går den inte att köpa med kontantkort eller "bara låst" från Telia?

Ursprungligen av Nilsanders:

Varför har Telia bara förhandsbokning av iPhone 4S med 16 eller 32GB?

Ursprungligen av sickan_25:

Är det bara jag, eller går den inte att köpa med kontantkort eller "bara låst" från Telia?

Pga ett tekniskt misstag under natten till idag (fredagen den 21/10) var det under några timmar möjligt att beställa iPhone 4S. Ett antal kunder hann då få igenom en beställning. Dessa kunders beställningar kommer att ligga kvar och vi kommer att återkomma med mer information till dem så snart det är möjligt. Om eller när Telia kommer erbjuda förköp innan lanseringen 28/10 får vi återkomma till.

Huruvida Telia kommer sälja 64GB-modellen ber vi även där att få återkomma med info vid ett senare tillfälle i lanseringen.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

När kommer Telia släppa igenom Facetime över 3G?

Bevaka tråden