Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-15 19:53

Good move! O:-)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-01-18 16:56

Hej!

Tänkte fråga hur man beställer nya inloggningsuppgifter till homerun. Hittar ingenstans vart man kan göra det på Mina Sidor

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-18 17:08
Ursprungligen av deed:

hej!

Tänkte fråga hur man beställer nya inloggningsuppgifter till homerun. Hittar ingenstans vart man kan göra det på mina sidor

90200....

Hej!

Du kan tyvärr inte beställa nya inloggningsuppgifter till homerun via mina sidor. Du kan ringa 90200 eller chatta med oss här: Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-22 17:34

Ang. Fri surf extra vs. alltid

Blev nyligen uppringd av en försäljare som jobbade på uppdrag av telia.

Eftersom hon klarat det obligatoriska provet i okunnighet måste jag vända mig hit.

Hon ville få mig att byta från fri surf extra till fri surf alltid. Det är en väsentlig skillnad i pris men jag behöver svar på lite frågor.

På er hemsida står det att all trafik förutom fildelning och ip-telefoni är ok med "alltid". Vad är fildelning enligt er? Ibland använder jag iPhonen som modem till datorn. Då för att surfa, kolla mail m.m. Det är här jag undrar vad er definition av fildelning är. Är det bara trafik som avser torrents och liknande tjänster som ni spärrar eller kan man inte alls ladda hem filer från internet?

IP-telefoni. Menar ni skype då? Inget jag använder alltför ofta, men kan vara bra att veta om det går eller inte.

Ser fram emot ett svar.

Mvh
Kalle

Ursprungligen av Kasaen:

Blev nyligen uppringd av en försäljare som jobbade på uppdrag av telia.

Eftersom hon klarat det obligatoriska provet i okunnighet måste jag vända mig hit.

Hon ville få mig att byta från fri surf extra till fri surf alltid. Det är en väsentlig skillnad i pris men jag behöver svar på lite frågor.

På er hemsida står det att all trafik förutom fildelning och ip-telefoni är ok med "alltid". Vad är fildelning enligt er? Ibland använder jag iPhonen som modem till datorn. Då för att surfa, kolla mail m.m. Det är här jag undrar vad er definition av fildelning är. Är det bara trafik som avser torrents och liknande tjänster som ni spärrar eller kan man inte alls ladda hem filer från internet?

IP-telefoni. Menar ni skype då? Inget jag använder alltför ofta, men kan vara bra att veta om det går eller inte.

Ser fram emot ett svar.

Mvh
Kalle

Hej!

Med fildelning menar vi p2p-trafik som till exempel bittorrent, DC & Kazaa.
Jag måste få återkomma angående frågan om IP-telefoni, postar ett svar till veckan.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Med fildelning menar vi p2p-trafik som till exempel bittorrent, DC & Kazaa.
Jag måste få återkomma angående frågan om IP-telefoni, postar ett svar till veckan.

Hej!

Skype räknas som IP-telefoni, och spärras därför i mobilsurf Alltid.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Med fildelning menar vi p2p-trafik som till exempel bittorrent, DC & Kazaa.
Jag måste få återkomma angående frågan om IP-telefoni, postar ett svar till veckan.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Denna fråga är tagen vidare upp i organisationen och vi avvaktar ett klargörande.
Tack för visat tålamod.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice.

Nå Telia, hur går det med klargörande angående hur ni definierar "fildelning" och IP-telefoni?

Jag har abonnemanget Mobilsurf där IP-telefoni och fildelning inte ingår. Jag har däremot genomfört ett test genom att koppla upp min bärbara dator genom tethering på min iPhone.

Jag har:
· Fildelat genom att kopiera filer till och från min stationära Mac hemma över AFP (TCP-port 548).
· Fildelat genom att kopiera filer till och från ett FTP-konto hos Loopia (TCP-port 21).
· Fildelat genom att tanka filer via BitTorrent (TCP-portar 6881-6889).
· Fildelat genom att tanka hem filer via webbläsaren (TCP-port 80).
· IP-telefonerat med både ljud och bild i Skype.
· IP-telefonerat med både ljud och bild i iChat.

Allt detta som alltså inte ingår i mitt surfabonnemang Mobilsurf.

Så, vad händer nu?
Kommer jag debiteras extra för all denna datatrafik som inte ingår i mitt abonnemang?
I så fall, hur definierar ni denna trafik? Är det via vilka tjänsteportar jag ansluter?

Kan jag i så fall på se en lista över dessa tjänsteportar som i så fall innebär en ökad kostnad för mig?
Jag anser nämligen att begreppen IP-telefoni och fildelning är en smula luddiga. Särskilt när jag fildelar via webbläsaren (port 80), då jag inte förstår hur ni kan skilja på trafik när jag läser in en webbsida i browsern mot när jag hämtar hem en fil till min hämtningsmapp.

Om jag inte kommer debiteras extra för denna trafik, varför fungerar det ens att göra allt detta som ni påstår inte ingår?

Så snälla Telia, en gång för alla, kan ni reda ut och definiera klart och tydligt vad det innebär när ni påstår att fildelning och IP-telefoni inte ingår.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-23 12:13

Hej!

(Kanske är det jag som är kass på att söka, men jag kunde inte finna svaret på min specifika fråga. Ber om ursäkt om det har besvarats tidigare.)

Angående Telia Mobilsurf Alltid:
----------------------------
När man förbrukat sin trafikgräns på 0,5GB/mån så förbehåller sig Telia rätten att begränsa hastigheten till 120 kbit/s, och det tyckte jag var ok när jag tecknade avtalet. Men, nu när jag ser hur det fungerar så verkar det som om man inte ens kan ansluta till App Store eller ens använda enkla applikationer såsom de som kommer från speltillverkaren Storm8 (Racing Live, iMobsters m.fl.). Och det var knappast min föreställning om hur det skulle bli, känner mig aningens besviken. En begränsning av hastigheten ska ju bara göra det långsammare, inte döda tjänster. Att GPS:en inte funkar vid strypningen, det kunde man ju räkna ut eftersom det är en så pass krävande tjänst. Men att öppna App Store och att använda små textbaserade applikationer är ju en barnlek i sammanhanget.

Jag får känslan utav att 3G-tjänsten stängs av helt o hållet, stämmer det? Det är isf en väsentlig skillnad på formuleringen mellan att "sänka hastigheten" och att "helt slå av tjänsten". Hoppas att det är jag som missat en inställning på iPhonen, om inte så skulle jag inte rekommendera någon att hoppa på Mobilsurf Alltid. Hur ligger det egentligen till?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-23 13:33
Ursprungligen av T11:

Jag får känslan utav att 3G-tjänsten stängs av helt o hållet, stämmer det? Det är isf en väsentlig skillnad på formuleringen mellan att "sänka hastigheten" och att "helt slå av tjänsten". Hoppas att det är jag som missat en inställning på iPhonen, om inte så skulle jag inte rekommendera någon att hoppa på Mobilsurf Alltid. Hur ligger det egentligen till?

Har du bra täckning? 120kbit är väl förutsatt att allt klaffar... Fram till nyligen har Telia haft 57kbit efter att gränsen uppnåtts, kan tänka mig att du fortfarande kopplar upp med gamla hastigheten. Och ja, det ska gå så pass långsamt att det i princip står still. Tanken är att du ska bli less och ta Mobilsurf Extra.

Ursprungligen av T11:

Hej!

(Kanske är det jag som är kass på att söka, men jag kunde inte finna svaret på min specifika fråga. Ber om ursäkt om det har besvarats tidigare.)

Angående Telia Mobilsurf Alltid:
----------------------------
När man förbrukat sin trafikgräns på 0,5GB/mån så förbehåller sig Telia rätten att begränsa hastigheten till 120 kbit/s, och det tyckte jag var ok när jag tecknade avtalet. Men, nu när jag ser hur det fungerar så verkar det som om man inte ens kan ansluta till App Store eller ens använda enkla applikationer såsom de som kommer från speltillverkaren Storm8 (Racing Live, iMobsters m.fl.). Och det var knappast min föreställning om hur det skulle bli, känner mig aningens besviken. En begränsning av hastigheten ska ju bara göra det långsammare, inte döda tjänster. Att GPS:en inte funkar vid strypningen, det kunde man ju räkna ut eftersom det är en så pass krävande tjänst. Men att öppna App Store och att använda små textbaserade applikationer är ju en barnlek i sammanhanget.

Jag får känslan utav att 3G-tjänsten stängs av helt o hållet, stämmer det? Det är isf en väsentlig skillnad på formuleringen mellan att "sänka hastigheten" och att "helt slå av tjänsten". Hoppas att det är jag som missat en inställning på iPhonen, om inte så skulle jag inte rekommendera någon att hoppa på Mobilsurf Alltid. Hur ligger det egentligen till?

Hej!

Tjänsten stängs inte av när du förbrukat din datamängd, utan hastigheten sänks bara.
Du kan däremot behöva starta om telefonen efter att du nått upp i spärren. Om du fortfarande inte kan surfa efter det så kan du kontakta iphonesupporten via 90200 eller telia.se/chatt.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-24 17:22

Kanon, det funkade efter omstart:) Tack Susanne!

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Tjänsten stängs inte av när du förbrukat din datamängd, utan hastigheten sänks bara.
Du kan däremot behöva starta om telefonen efter att du nått upp i spärren. Om du fortfarande inte kan surfa efter det så kan du kontakta iphonesupporten via 90200 eller telia.se/chatt.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-24 19:43
Ursprungligen av T11:

Kanon, det funkade efter omstart:) Tack Susanne!

Är inte det typ det första man testar vid problem? :/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-23 18:25

Full täckning dvs 5 pluppar. Och nej det är inte ens så bra att det är segt, jag kommer inte ens åt App Store eller övriga applikationer när de försöker nå internet. Jag får även felmeddelande så fort Safari gör anspråk på internet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-24 19:48

Av samma anledning som jag inte startar om bilen bara för att jag svänger av från en motorväg. Så nej.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-24 23:07
Ursprungligen av T11:

Av samma anledning som jag inte startar om bilen bara för att jag svänger av från en motorväg. Så nej.

Ehhh.... så du har ingen dator, eller? En iPhone liknar mer en dator än en bil. Och datorer brukar man starta om när de krånglar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-24 23:35

Visst, men hur ofta måste du starta om datorn bara för att du byter från en 1Gbps-switch till en 100Mbps?! Eller ska vi härmed börja klassa iPhonens OS lika modernt som dom gamla DOS-baserade Windowsversionerna..;)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-01-25 08:15
Ursprungligen av T11:

Visst, men hur ofta måste du starta om datorn bara för att du byter från en 1Gbps-switch till en 100Mbps?! Eller ska vi härmed börja klassa iPhonens OS lika modernt som dom gamla DOS-baserade Windowsversionerna..;)

Inte ofta, men blir det problem så är nog det den av de första åtgärderna, inte bara för Windows, utan även någon gång för Mac. Och nu gällde det väl inte fel i OSet, utan att Telia ville ha en ny "inloggning" i Nätet.
Men problemet är ju löst, jag hade heller ingen aning om att Telia hade det på det viset. Något nytt idag också

Telia Kundservice:
Vad kostar det att skicka ett SMS till Namibia?
Er info om utlandspriser är minst sagt rörig.

Ursprungligen av theplague:

Telia Kundservice:
Vad kostar det att skicka ett SMS till Namibia?
Er info om utlandspriser är minst sagt rörig.

Pris per sms till utland är 1.50/st enl Telias hemsida med följande adress:
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!
Priset är oberoende av vilket land man skickar sms till.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Pris per sms till utland är 1.50/st enl Telias hemsida med följande adress:
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!
Priset är oberoende av vilket land man skickar sms till.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Tack!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 16:21

På vilket sätt spärras det som ni kallar "fildelning"? Per definition är det ju fildelning att t.ex. maila en PDF till någon eller t.o.m. bara besöka en vanlig webbsida och ta del av dess HTML- och JPEG-filer. Är det vissa portar, t.ex. dem vanligtvis använda av BitTorrent, som är låsta? Är även i så fall portar för t.ex. AFP - protokollet för personlig fildelning på Mac - låst?

Ursprungligen av Rajje:

På vilket sätt spärras det som ni kallar "fildelning"? Per definition är det ju fildelning att t.ex. maila en PDF till någon eller t.o.m. bara besöka en vanlig webbsida och ta del av dess HTML- och JPEG-filer. Är det vissa portar, t.ex. dem vanligtvis använda av BitTorrent, som är låsta? Är även i så fall portar för t.ex. AFP - protokollet för personlig fildelning på Mac - låst?

Hej

Denna fråga är tagen vidare upp i organisationen och vi avvaktar ett klargörande.
Tack för visat tålamod.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-28 17:03

Kommer Telia kunna erbjuda Micro-sim som tvillingkort till befintliga abonnemang inför den stundande lanseringen av iPad? Så att man inte behöver ha dubbla abb. bara för att kunna 3G-surfa med iPaden.
http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_SIM

Ursprungligen av Drakfot:

Kommer Telia kunna erbjuda Micro-sim som tvillingkort till befintliga abonnemang inför den stundande lanseringen av iPad? Så att man inte behöver ha dubbla abb. bara för att kunna 3G-surfa med iPaden.
micro-SIM - Wikipedia, the free encyclopedia

Hej
Som det ser ut för dagen så har vi inte någon information att lämna om detta. Tyvärr.
Men så fort vi får information om detta ärende så kommer självklart våra kunder att få reda på det.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-29 14:32

Tackar för infon
Får vänta och se helt enkelt.

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej
Som det ser ut för dagen så har vi inte någon information att lämna om detta. Tyvärr.
Men så fort vi får information om detta ärende så kommer självklart våra kunder att få reda på det.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Hej

Har du en iPhone med abonnemang från Telia kan du nu skaffa Telia Navigator för iPhone. Du hittar den enklast i App Store genom att söka efter Telia. När du hämtat och aktiverat appen får du en 5-dagars prova-på-period.
Telia Navigator har kartor från Navteq. Priser: 19:-/dygn, 99:-/månad, 1100:-/år inkl. moms. Fram till den 30e April 2010 är det kampanjpriser. 1 månad för 59:-, 1 år för 499:- Betalningen sker enkelt via din mobilfaktura.
Löpande uppdateringar via vägverket i Sverige. Fartkameraplaceringar i Sverige och Europa från Speed Camera Database. Sök i app store efter Telia Navigator för att hitta den enklast.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-02-03 07:58
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Har du en iPhone med abonnemang från Telia kan du nu skaffa Telia Navigator för iPhone. Du hittar den enklast i App Store genom att söka efter Telia. När du hämtat och aktiverat appen får du en 5-dagars prova-på-period.
Telia Navigator har kartor från Navteq. Priser: 19:-/dygn, 99:-/månad, 1100:-/år inkl. moms. Fram till den 30e April 2010 är det kampanjpriser. 1 månad för 59:-, 1 år för 499:- Betalningen sker enkelt via din mobilfaktura.
Löpande uppdateringar via vägverket i Sverige. Fartkameraplaceringar i Sverige och Europa från Speed Camera Database. Sök i app store efter Telia Navigator för att hitta den enklast.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Är det här någon motsvarighet/alternativ till TomTom eller Navigons programvaror? Vilka fördelar kan Telia i så fall erbjuda om man jämför dem?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-03 12:06
Ursprungligen av lensv:

Är det här någon motsvarighet/alternativ till TomTom eller Navigons programvaror? Vilka fördelar kan Telia i så fall erbjuda om man jämför dem?

Fördelar: du behöver inte uppdatera kartorna eftersom de laddas ner online, du får kopplingar till andra tjänster, t ex Eniro
Nackdelar: du måste ha Internetkontakt eftersom kartorna inte ligger lokalt, DYRT!

Ursprungligen av kenjon:

Fördelar: du behöver inte uppdatera kartorna eftersom de laddas ner online, du får kopplingar till andra tjänster, t ex Eniro
Nackdelar: du måste ha Internetkontakt eftersom kartorna inte ligger lokalt, DYRT!

Då ingår det inte i den datatrafiken man betalar, antingen per dygn eller månad eller år? Isåfall blir jag lite tveksam.

Bevaka tråden