Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-11-30 17:48

Hej! Funderar på att ta över ett abonnemang på en iphone 3g 8gb. Abonnemanget som är nu är "Till vänner", och kostar 269:- i månaden. Går det att byta till t.ex. Telia Max 25 i samband med överlåtelsen?

Ursprungligen av brg:

Hej! Funderar på att ta över ett abonnemang på en iphone 3g 8gb. Abonnemanget som är nu är "Till vänner", och kostar 269:- i månaden. Går det att byta till t.ex. Telia Max 25 i samband med överlåtelsen?

Hej

Det beror lite på hur lång tid det är kvar på den bindningstid det är kvar på abonnemanget som den tillträdande tar över. Telia har en policy som säger att när det är mindre än 3 månader kvar på nuvarande bindningstid så kan man binda om/byta abonnemangsform.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-02 09:01

Låsta telefoner

Jag har varit Teliakund sedan "urminnes tider" (jag är 58 år) och har aldrig provat något annat telefonbolag, varken på fasta eller mobilsidan. Jag har haft mobil sedan Siemens attachéväskmodell, jag har Telias ADSL, två fasta abonnemang, köpt två iPhones av Telia.... så de tar en hel del av min månadslön. Jag anser mej som en mycket trogen Teliakund.
Jag har nu fått erbjudande om att jobba utomlands i 3 månader. Då Telias iPhone är låst till Telia måste jag alltså köpa en annan telefon för att kunna använda lokalt SIMkort. Att roama i 3 månader är inte tänkbart.
Varför bli tvingad att köpa en telefon till? Varför låsa telefonen? Det är väl vettigare att låsa abonnemangen, det är ju det man betalar för, det är där Telia tjänar pengar. iPhonen har jag redan betalat fullt för. De tjänar inga pengar alls för att den är låst.
Detta suger verkligen fett.... jag kommer absolut inte att köpa min andra telefon från Telia.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-12-01 10:44

Hej!
Vad gäller för 3G användningen utomlands?
Är all 3G-trafik svindyr, eller är det bara det specifika surfandet på internet som får fakturan att skena?
Om jag exempelvis kollar vädret, använder kartor eller någon annan app som laddar ned färsk data över 3G-nätet?

Ursprungligen av Hoffie:

Hej!
Vad gäller för 3G användningen utomlands?
Är all 3G-trafik svindyr, eller är det bara det specifika surfandet på internet som får fakturan att skena?
Om jag exempelvis kollar vädret, använder kartor eller någon annan app som laddar ned färsk data över 3G-nätet?

Kolla väder, använda kartor eller annan app använder din internet-uppkoppling..

Hej

Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice.

Valet om man ska köpa en operatörslåst telefon eller inte kan man diskutera mycket om. Helt klart är dock att många operatörer, Telia inkluderat, låser telefoner till operatören för att kunna erbjuda en del specialmenyer (i vissa fall), eller någon annan fördel som egentligen är tänkt att underlätta för kunden. Det kan till exempel vara en meny som underlättar att ta sig ut på internet eller komma åt sitt mobilsvar på enklaste sätt.
I Telias fall så är det på andra telefonmodeller än iPhone, surfport som är den största orsaken till operatörslåsningen. Surfport är Telias mobila internetportal som man kommer åt oftast genom en meny i telefonen. Detta medför också att Telia kan erbjuda 300:- i rabatt på den operatörslåsta produkten.
Att köpa en telefon som är operatörslåst är ett val man kan göra i butik. Telefoner går också att köpa icke operatörslåsta. Detta är dock något som inte gäller Apples iPhone. Den är alltid operatörslåst till den operatör man köper den genom, oavsett om det är Telia, Tre eller Telenor. Orsaken till det är tyvärr inte något som jag är insatt i så det kommer jag inte att kunna besvara frågor om,
Slutsatsen är i vilket fall som helst att i Telias fall så kan man köpa telefonmodeller som icke operatörslåsta. Men inte iPhone.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-03 22:12
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Anders Häll heter jag och jobbar på Telia Kundservice.

Valet om man ska köpa en operatörslåst telefon eller inte kan man diskutera mycket om. Helt klart är dock att många operatörer, Telia inkluderat, låser telefoner till operatören för att kunna erbjuda en del specialmenyer (i vissa fall), eller någon annan fördel som egentligen är tänkt att underlätta för kunden. Det kan till exempel vara en meny som underlättar att ta sig ut på internet eller komma åt sitt mobilsvar på enklaste sätt.
I Telias fall så är det på andra telefonmodeller än iPhone, surfport som är den största orsaken till operatörslåsningen. Surfport är Telias mobila internetportal som man kommer åt oftast genom en meny i telefonen. Detta medför också att Telia kan erbjuda 300:- i rabatt på den operatörslåsta produkten.
Att köpa en telefon som är operatörslåst är ett val man kan göra i butik. Telefoner går också att köpa icke operatörslåsta. Detta är dock något som inte gäller Apples iPhone. Den är alltid operatörslåst till den operatör man köper den genom, oavsett om det är Telia, Tre eller Telenor. Orsaken till det är tyvärr inte något som jag är insatt i så det kommer jag inte att kunna besvara frågor om,
Slutsatsen är i vilket fall som helst att i Telias fall så kan man köpa telefonmodeller som icke operatörslåsta. Men inte iPhone.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Jag antar att du har läst att Tre kan låsa upp iPhones de har sålt, direkt efter köpet, utan att vänta 12 månader. Hade Telia haft det upplägget hade det varit OK, 300 kr är det värt (och jag fick inte 300 kr i rabatt vid köpet).

Ursprungligen av kenjon:

Jag antar att du har läst att Tre kan låsa upp iPhones de har sålt, direkt efter köpet, utan att vänta 12 månader. Hade Telia haft det upplägget hade det varit OK, 300 kr är det värt (och jag fick inte 300 kr i rabatt vid köpet).

Om du tecknade ab. vid tillfället fick du 400 kr i avdrag, alltså mer än 300 kr.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-04 08:17
Ursprungligen av Marcus_R:

Om du tecknade ab. vid tillfället fick du 400 kr i avdrag, alltså mer än 300 kr.

Nej, jag fortsatte med mitt gamla som jag har haft sedan MicroTac.... så det lönar sej att säga upp sitt abonnemang, och ta ett nytt? Att trogna kunder alltid ska förlora.... samma sak hos TVbolagen, man får mycket bättre erbjudanden som ny kund än om man har stannat hos samma operatör i 10 år. Man känner sej utsugen!

(Detta hade inte så mycket just med trådrubriken att göra, men nu har jag skrivit av mej)

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-04 09:20
Ursprungligen av kenjon:

Nej, jag fortsatte med mitt gamla som jag har haft sedan MicroTac.... så det lönar sej att säga upp sitt abonnemang, och ta ett nytt? Att trogna kunder alltid ska förlora.... samma sak hos TVbolagen, man får mycket bättre erbjudanden som ny kund än om man har stannat hos samma operatör i 10 år. Man känner sej utsugen!

(Detta hade inte så mycket just med trådrubriken att göra, men nu har jag skrivit av mej)

Det är väl helt enkelt så att telebolagen inte kan ha separata rutiner för enskilda, om än ack så trogna, kunder - och detta av alla möjliga skäl.
Det kan säkert vara så att det lönar sig att ringa Kundtjänst, vara rättshaverist och inte ge sig förrän man fått prata med "chef", och sedan helt enkelt ansätta dem tills de tröttnar. Vill inte uppmuntra sånt beteende, men vet att det funkar för vissa.

Priserna på telefoner och abonnemang brukar vara exakt samma för kunder som förlänger och de som nytecknar, så har det iallafall varit för mig alla gånger jag kollat.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, jag fortsatte med mitt gamla som jag har haft sedan MicroTac.... så det lönar sej att säga upp sitt abonnemang, och ta ett nytt? Att trogna kunder alltid ska förlora.... samma sak hos TVbolagen, man får mycket bättre erbjudanden som ny kund än om man har stannat hos samma operatör i 10 år. Man känner sej utsugen!

(Detta hade inte så mycket just med trådrubriken att göra, men nu har jag skrivit av mej)

Så du menar att du aldrig bytt abonnemangsform? Då är det hög tid att göra detta, då du antagligen betalar dryga 6kr/min.
Om du byter abonnemangsform, lägger på bindning på minst 12 månader, vilket de flesta gör, får du 400 kr i avdrag på din iPhone.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-04 22:50
Ursprungligen av Marcus_R:

Så du menar att du aldrig bytt abonnemangsform? Då är det hög tid att göra detta, då du antagligen betalar dryga 6kr/min.
Om du byter abonnemangsform, lägger på bindning på minst 12 månader, vilket de flesta gör, får du 400 kr i avdrag på din iPhone.

Nej, jag har förstås bytt abonnemangsform, menade bara att jag hade samma nummer sedan dess
Bundit gjorde jag när 3G kom, så därför köpte jag 3Gs för fullpris. Ingen rabatt, och fortfarande låst, det tycker jag är dåligt (lönar sej alltså inte att vara stamkund).
Men dessa inlägg skulle nog flyttas till en annan tråd....

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-12-05 13:08
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Helt klart är dock att många operatörer, Telia inkluderat, låser telefoner till operatören för att kunna erbjuda en del specialmenyer (i vissa fall), eller någon annan fördel som egentligen är tänkt att underlätta för kunden. Det kan till exempel vara en meny som underlättar att ta sig ut på internet eller komma åt sitt mobilsvar på enklaste sätt.

Jag tycker att denna förklaring, till varför man låser sig till en operatör i 18-24 månader, är så vansinnigt skön!

Man får en knapp som underlättar att ta sig ut på internet. Wihooooo!

Är det inte grymt? Givetvis vill man låsa sig till ett dyrt alternativ i 2 år bara för att få tillgång till den där knappen så att man enkelt kan komma ut på internet. Det är ju trots allt snart år 2010. Ge mig internetknappen!

Ju fler förklaringar Telia kommer med, som försvar på sina ruttna avtal, desto värre blir det. Man slänger sig med statistik som inte är trovärdig (ex 99,99% - se tidigare inlägg i tråden) och helt absurda anledningar till varför man binder sin telefon i 24 månader.

Lägg ner nu, det blir bara mer och mer genomskinligt och tydligt att ni vill göra det så krångligt, inveckat och svårt som möjligt för att kunna ta ut så mkt pengar som möjligt från era kunder.

  • Medlem
  • 2009-12-05 15:14

Skärpning i tråden!

Detta är en trevlig service som är mycket bekvämare än låååånga telefonköer.
Kundtjänst är inte samma sak som att fråga ut styrelsen om deras affärsidéer.

Jag har flera relevanta frågor att lägga här, men väntar till tråden lugnat sig en smula.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-05 19:15

Ja, teorier kring operatörslåsning, kundtjänstrutiner och så vidare är ju sådant som kan förtjäna en egen tråd och som vi inte behöver belasta Anders Häll med. Ber om ursäkt för mitt eget snedsteg ovan.

Så, till en kundtjänstfråga. Jag betalar av min mobil med 200 kronor i månaden på tolv månader. Erbjuder Telia möjligheten, att med bibehållen bindningstid, slutbetala hela den förhöjda månadsavgiften? Jag vill alltså inte avsluta abonnemanget eller slippa bindningstid eller något sådant utan helt enkelt göra mig av med den irriterande delbetalningen (om det går).

Tacksam för svar!

//frukt

Ursprungligen av frukt:

Ja, teorier kring operatörslåsning, kundtjänstrutiner och så vidare är ju sådant som kan förtjäna en egen tråd och som vi inte behöver belasta Anders Häll med. Ber om ursäkt för mitt eget snedsteg ovan.

Så, till en kundtjänstfråga. Jag betalar av min mobil med 200 kronor i månaden på tolv månader. Erbjuder Telia möjligheten, att med bibehållen bindningstid, slutbetala hela den förhöjda månadsavgiften? Jag vill alltså inte avsluta abonnemanget eller slippa bindningstid eller något sådant utan helt enkelt göra mig av med den irriterande delbetalningen (om det går).

Tacksam för svar!

//frukt

Hej

Tyvärr så har inte Telia möjligheten att ta emot en slutbetalning av den förhöjda månadsavgiften i förväg. Orsaken till detta har behandlats vid tidigare tillfälle.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 18:13

Jag vet inte om jag ska fråga här eller i köpa iphone-fliken, men iaf, jag fick min lur idag från Telia som jag beställde via internet, men har dock inte fått något simkort än, så jag kan inte använda den. Kommer detta strax efter pga. säkerhet eller gäller det fortfarande att skicka in något verifieringsbrev och sitta fint?
Telefonnumret har jag redan och abonnemanget är aktiverat på Mina Sidor

Ursprungligen av Fletch:

Jag vet inte om jag ska fråga här eller i köpa iphone-fliken, men iaf, jag fick min lur idag från Telia som jag beställde via internet, men har dock inte fått något simkort än, så jag kan inte använda den. Kommer detta strax efter pga. säkerhet eller gäller det fortfarande att skicka in något verifieringsbrev och sitta fint?
Telefonnumret har jag redan och abonnemanget är aktiverat på Mina Sidor

Hej.

Ett sim-kort levereras alltid en separat försändelse.
Men du kan PMa mig med ditt telefonnummer så tar jag en titt för att se hur långt bort ditt kort är.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-08 21:40
Ursprungligen av zappee:

Hej

Inte vad jag har hört något om men jag ska definitivt ta detta tips och föra det vidare till vår nät & drift avdelning. Verkar vara en app som någon/några har tänkt till lite mer än vanligt innan lansering.

Tack för tipset.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-11 18:17
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Inte vad jag har hört något om men jag ska definitivt ta detta tips och föra det vidare till vår nät & drift avdelning. Verkar vara en app som någon/några har tänkt till lite mer än vanligt innan lansering.

Tack för tipset.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ja, det kan vara ett enkelt sätt att få in feedback var det kan tänkas finnas problem i nätet utan att belasta er telefonlinje.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-14 01:41

Hej, igen, jag undrar, är gratis att surfa på mobilen med WiFi med Prata på? Jag har just det och använder oftast min router som internet, men nu efter några dagar är kostnaden uppe i 35 kronor på 'datatrafik' och jag är ganska säker på att jag aldrig använt 3G nätet, inga stora summor men skulle vara bra att veta

Ursprungligen av Fletch:

Hej, igen, jag undrar, är gratis att surfa på mobilen med WiFi med Prata på? Jag har just det och använder oftast min router som internet, men nu efter några dagar är kostnaden uppe i 35 kronor på 'datatrafik' och jag är ganska säker på att jag aldrig använt 3G nätet, inga stora summor men skulle vara bra att veta

Fletch:
Wifi-surfning har ingenting med abonnemanget att göra, så ja det är "gratis".

Ursprungligen av Fletch:

Hej, igen, jag undrar, är gratis att surfa på mobilen med WiFi med Prata på? Jag har just det och använder oftast min router som internet, men nu efter några dagar är kostnaden uppe i 35 kronor på 'datatrafik' och jag är ganska säker på att jag aldrig använt 3G nätet, inga stora summor men skulle vara bra att veta

Hej

iPhonen är ständigt uppkopplad, Fast man tycker att man surfar mestadels genom Wi-Fi så är den ändå uppkopplad och kollar mail eller uppdateringar till telefonen. Vill man vara säker på att den inte ska kunna koppla upp sig så måste man ändra på iPhonens så kallade APN.
Det hittar man på följande ställe:

Inställningar --> Allmänt --> Nätverk --> Mobilt datanätverk: mobildata: APN. Ändra en bokstav i det som står där så kan inte iPhonen koppla upp sig.

Mvh

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-12 07:51
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

iPhonen är ständigt uppkopplad, Fast man tycker att man surfar mestadels genom Wi-Fi så är den ändå uppkopplad och kollar mail eller uppdateringar till telefonen. Vill man vara säker på att den inte ska kunna koppla upp sig så måste man ändra på iPhonens så kallade APN.
Det hittar man på följande ställe:

Inställningar --> Allmänt --> Nätverk --> Mobilt datanätverk: mobildata: APN. Ändra en bokstav i det som står där så kan inte iPhonen koppla upp sig.

Mvh

Bara en fråga om detta... Kan man ställa prioritet någonstans för vilken uppkoppling som man vill ska användas i första hand?

Ursprungligen av lensv:

Bara en fråga om detta... Kan man ställa prioritet någonstans för vilken uppkoppling som man vill ska användas i första hand?

Nej, finns wifi så försöker den använda det, annars 3G/Edge/GPRS..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-14 13:29

@ Telia Kundservice

När Telia lanserade iPhone 3G sades det att ni vid lanseringen inte skulle erbjuda visual voicemail men att detta skulle komma senare. Nu har det gått lite drygt 18mån och ingen visual voicemail än. Finns det några planer på att lansera det? När?

Ursprungligen av odelsteken:

@ Telia Kundservice

När Telia lanserade iPhone 3G sades det att ni vid lanseringen inte skulle erbjuda visual voicemail men att detta skulle komma senare. Nu har det gått lite drygt 18mån och ingen visual voicemail än. Finns det några planer på att lansera det? När?

Det här är något jag också verkligen skulle vilja veta.

Hej

Tyvärr så har jag inte fått reda på mer om visual voicemail än vad jag hade innan lanseringen av 3gs modellen.
Så jag måste tyvärr svara på samma sätt som jag gjorde då. Detta är något som Telia ser över men något datum för implementerade av funktionen saknas alltjämt.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Tyvärr så har jag inte fått reda på mer om visual voicemail än vad jag hade innan lanseringen av 3gs modellen.
Så jag måste tyvärr svara på samma sätt som jag gjorde då. Detta är något som Telia ser över men något datum för implementerade av funktionen saknas alltjämt.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Hur går det? Något datum än? Nu har Telia "sett över" det i snart två år, ett beslut måste väl kunna fattas snart?

Bevaka tråden