Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Varför har ni inte produkten obegränsad surf i er portfölj.

Jag kör både yourtube, netflix, spotify, sr, mail med tunga pdf:er och det tar snabbt slut på datatrafik, vilket är irriterande då man måste beställa mer per sms och det tar alltid ett tag innan hastigheten höjs. Samma som det tar tid från det att hastigheten går ner tills att man får SMS att hastigheten är strypt.

Vad tjänar ni på att begränsa användare som ändå kan köpa valfri extramängd via SMS, är det inte enklare att göra ett abonnemang där det är så enkelt som möjligt för kunden att nyttja de fantastiska tjänster som finns i ert mobilnät.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-09 10:20

Maxsurf är ett abonnemang med 4G-hastighet. Maxhastighet är ett tillval som ger 4G-hastighet i ditt befintliga abonnemang.

Så tolkar iaf jag det som står på hemsidan. Det är alltså två olika saker, vilket jag tycker framgår tydligt av att de har olika namn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-03 19:33

Vilken röra. Så först ska man ha Flex Liten som abonnemang, sedan tillägg till denna, Surfa Mellan, sedan ett tillägg till tillägget, Maxhastighet.
När kommer ni att förenkla dessa produkter, så man fattar vad man ska välja, vad man får och vad man ska betala???
Har Tele2, 3 och Telenor lika krångliga produkter?

Ursprungligen av kenjon:

Vilken röra. Så först ska man ha Flex Liten som abonnemang, sedan tillägg till denna, Surfa Mellan, sedan ett tillägg till tillägget, Maxhastighet.
När kommer ni att förenkla dessa produkter, så man fattar vad man ska välja, vad man får och vad man ska betala???
Har Tele2, 3 och Telenor lika krångliga produkter?

Nej man behöver inte Flex Liten Kenjon.

http://www.telia.se/docs/prislista/mobilt/mobilflex-prislista-from121009_tsp_2961.pdf

Ursprungligen av kenjon:

Vilken röra. Så först ska man ha Flex Liten som abonnemang, sedan tillägg till denna, Surfa Mellan, sedan ett tillägg till tillägget, Maxhastighet.
När kommer ni att förenkla dessa produkter, så man fattar vad man ska välja, vad man får och vad man ska betala???
Har Tele2, 3 och Telenor lika krångliga produkter?

Vill du ha sura mellan så är det ju betydligt bättre att du går på Flex Mellan direkt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-03 19:40

Extra för videosamtal? Vad jag använder min datamängd till ska de väl strunta i. Och det var inte billigt heller! Som i GSMs begynnelse.

Ursprungligen av kenjon:

Extra för videosamtal? Vad jag använder min datamängd till ska de väl strunta i. Och det var inte billigt heller! Som i GSMs begynnelse.

Videosamtal är för klassisk videosamtal över 3G som var en sådan hit för 10 år sedan.
Inte Facetime, skype el liknande som går över datatrafik.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-03 19:59

Ah, tack för det!
Då är det extrakortet som hindrar mej från att byta. Idag betalar jag 40 kr/mån, nu vill de ha 70 kr/mån.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-04 11:31

Ja, det blir nog så. Och ett kontantkort till husbilen istället för tvillingkort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-04 19:52

Flex Small med 1 GB data hade varit helt perfekt för mig. Som det är nu känns det bara snålt med 0,5 GB. Jag förstår ju att vitsen är att få folk att välja Medium. Finns det ens någon som använder telefonen som telefon längre? Jag ringer kanske 15 korta samtal per månad, och skickar 10 sms. Resten är datatrafik, imessage, twitter osv. Har valt det billigaste, som alltså är 199 kr för 0,5 GB data, och jag snittar typ 0,7 GB data per månad, så det är ju inte så att jag är en superslukare (tack vare wifi hemma).

Hur stor skillnad blir det om jag inte sätter min telia smart i första jacket? Har den idag ett par jack in i huset och det har fungerat felfritt (har även bredbandstelefoni, så inget av de övriga jacken är igång). Fick idag inkopplat bredband 60 (från mina tidigare 30) och enligt kundtjänst var den igångkopplad nu men jag har ingen skillnad i hastighet alls från tidigare. Fick en åtgärdslista att koppla in i första jacket, men inte kan den hoppa upp massor med mbits bara för det?

Ursprungligen av kafferast:

Hur stor skillnad blir det om jag inte sätter min telia smart i första jacket? Har den idag ett par jack in i huset och det har fungerat felfritt (har även bredbandstelefoni, så inget av de övriga jacken är igång). Fick idag inkopplat bredband 60 (från mina tidigare 30) och enligt kundtjänst var den igångkopplad nu men jag har ingen skillnad i hastighet alls från tidigare. Fick en åtgärdslista att koppla in i första jacket, men inte kan den hoppa upp massor med mbits bara för det?

Jo, om du har risiga ledningar i kåken så. Leverantörer tar bara ansvar fram till första jacket, så därför vill de att grejorna ska vara kopplade där.

ok, tack för snabbt svar. men det skiljer typ 1 meter mellan jacken och mitt 30 mbit har fungerat bra

Ursprungligen av kafferast:

ok, tack för snabbt svar. men det skiljer typ 1 meter mellan jacken och mitt 30 mbit har fungerat bra

Det krävs inte mer än ett par hundradels millimeter risig koppar för att få till en dålig ledning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-12-27 14:09
Ursprungligen av kafferast:

ok, tack för snabbt svar. men det skiljer typ 1 meter mellan jacken och mitt 30 mbit har fungerat bra

Det är bara att testa. Din leverantör kommer ändå inte att hjälpa dig förrän du har gjort det.

Ursprungligen av kafferast:

Hur stor skillnad blir det om jag inte sätter min telia smart i första jacket? Har den idag ett par jack in i huset och det har fungerat felfritt (har även bredbandstelefoni, så inget av de övriga jacken är igång). Fick idag inkopplat bredband 60 (från mina tidigare 30) och enligt kundtjänst var den igångkopplad nu men jag har ingen skillnad i hastighet alls från tidigare. Fick en åtgärdslista att koppla in i första jacket, men inte kan den hoppa upp massor med mbits bara för det?

Alltid första jack. Även om man har flera enheter bärbar telefoni. Huvudapparaten alltid i första (inkommande) jacket. Det behöver inte alltid vara " det man tror" - beroende på hur dom "spikat" ledningarna första gången .

  • Medlem
  • 2012-12-27 14:49

Hur har du testat hastigheten? Kör du med kabel eller trådlöst? Kan det vara så att du har en dålig extern router som sänker den trådlösa hastigheten? Bredbandskollen skall alltid köras med kabel.

Tack för snabba svar. Det uppskattas verkligen.

Det visade sig att Felia av misstag gjort Bredband 60 tillgängligt för mig trots att jag bodde för långt ifrån stationen. Support reagerade på att både Telias egna sida samt personalen jag beställde av i butik inte såg det problemet innan. Jag ska också tillägga att jag själv sa att det var konstigt då det inte har gått tidigare för mig att få högre än 30 just för att jag bor för långt bort från stationen. Personalen i butiken sa att dom antagligen byggt om stationen...

Hur som helst. Jag får nöja mig med mina "slöa" 30 mbit då jag krävde att dom skulle häva min beställning. dock såg jag på mina sidor att mitt Bredband 30 nu helt plötsligt blivit låst 2 år framåt...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-06-12 17:57

Telia erbjuder dot-com-epostadresser!

Med tanke på den senaste tidens debatt om övervakning av elektronisk kommunikation samt företag, myndigheter och organisationer som hanterar sin kommunikation via USA uddar jag var Telias servrar är belägna, i Sverige eller annorstädes?

Supportavd kunde per telefon inte ge något svar.

CS har ett antal artiklar i ämnet, liksom SR och många fler, ex vis:
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.511509/...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-12 18:00
Ursprungligen av jas:

Telia erbjuder dot-com-epostadresser!

Med tanke på den senaste tidens debatt om övervakning av elektronisk kommunikation samt företag, myndigheter och organisationer som hanterar sin kommunikation via USA uddar jag var Telias servrar är belägna, i Sverige eller annorstädes?

Man kan ha .com-adresser utan att någon som helst nyttotrafik går via USA.

Telia refill

Kan man köpa telia ladda surf månadskort på pressbyrån eller någon annanstans?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-12 23:27

Vill du ladda ett SIMkort med Surf, eller vill du köpa ett nytt SIM?

Ursprungligen av Aramina:

Kan man köpa telia ladda surf månadskort på pressbyrån eller någon annanstans?

Hej! Ber om ursäkt för sent svar. Det kan du göra. Du kan köpa laddningscheckar i Telias butiker, ATG-ombud, Coop, ICA, OKQ8, Pressbyrån, Statoil, 7-eleven samt hos många återförsäljare och handlare.

Med vänlig hälsning

Annica, Telia Kundservice

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-23 11:43

Och med appen direkt i iPhone/iPad.

Fråga till @Telia Kundservice inför släppet på fredag:

Jag har för avsikt att försöka köpa två st 5S så fort som möjligt. Ursprungligen var planen att köa utanför en nattöppen butik, men när ni valde (bra val) att erbjuda Spotify i 12 mån även för de som handlar på nätet känns det som en bättre idé. Jag är lite för gammal för att stå och köa med kidsen... Mina barn tycker det är pinsamt

Det jag funderar på är om det är möjligt att göra beställningen på natten och sen åka till en Teliabutik under fredag förmiddag och med lite tur få tag på telefonerna, dvs hämta ut de beställda lurarna i butik. När jag läser andras frågor och era svar på http://blogg.telia.se/smartarevardag/iphone-n... blir jag inte riktigt klok på vad som gäller. Någon har fått svaret att det inte är något problem (om det finns telefoner, så klart) medan jag själv fick svaret att det i så fall blir en nytt köp i butik och att jag måste avbeställa internetbeställningen. Vad händer i så fall med erbjudandet om Spotify?

Värt att nämna också kanske att jag tänkt förlänga Telia Komplett vid beställningen, både huvudabb och mobilanslutning.

Kan ni hjälpa mig med vad som gäller? Tack!

Ursprungligen av sickan_25:

Fråga till @Telia Kundservice inför släppet på fredag:

Jag har för avsikt att försöka köpa två st 5S så fort som möjligt. Ursprungligen var planen att köa utanför en nattöppen butik, men när ni valde (bra val) att erbjuda Spotify i 12 mån även för de som handlar på nätet känns det som en bättre idé. Jag är lite för gammal för att stå och köa med kidsen... Mina barn tycker det är pinsamt

Det jag funderar på är om det är möjligt att göra beställningen på natten och sen åka till en Teliabutik under fredag förmiddag och med lite tur få tag på telefonerna, dvs hämta ut de beställda lurarna i butik. När jag läser andras frågor och era svar på http://blogg.telia.se/smartarevardag/iphone-n... blir jag inte riktigt klok på vad som gäller. Någon har fått svaret att det inte är något problem (om det finns telefoner, så klart) medan jag själv fick svaret att det i så fall blir en nytt köp i butik och att jag måste avbeställa internetbeställningen. Vad händer i så fall med erbjudandet om Spotify?

Värt att nämna också kanske att jag tänkt förlänga Telia Komplett vid beställningen, både huvudabb och mobilanslutning.

Kan ni hjälpa mig med vad som gäller? Tack!

Hej Sickan_25!

Jag förstår att det kan vara lite oklart, om du beställt via nätet kan du INTE gå och plocka en telefon i butiken, det kommer skickas en till butiken i ditt namn, när den telefonen är i butiken så kommer du få ett sms.

MVH

Thomas A
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej Sickan_25!

Jag förstår att det kan vara lite oklart, om du beställt via nätet kan du INTE gå och plocka en telefon i butiken, det kommer skickas en till butiken i ditt namn, när den telefonen är i butiken så kommer du få ett sms.

MVH

Thomas A
Telia Kundservice

Tack för svaret, även om det är överspelat nu

Jag bestämde mig till sist för att köa i Malmö och skriver på den nya luren nu!

Hej Telia! En fråga ang SIM-kort:

Jag har i dagsläget ett abonnemang hos Telia till min mobil, samt ett extrasim som jag använder i min iPad för att kunna surfa på samma abonnemang som telefonen. Jag har beställt en "smartwatch" som kommer snart, som har eget sim-kort med röstsamtalsfunktioner mm. Vad jag kan läsa mig till på er site så fungerar extrasim bara med datatrafik, inte med röstsamtal. Tidigare erbjöd ni något som hette Extrakort som även fungerade med röstsamtal, men det verkar inte finnas längre. Har även hört om andra leverantörer där man kan ha dubbla kort, och sedan knappa in en "kod" (tror det var 333#) på den telefon man vill ska vara aktiv så kommer alla samtal automatiskt dit och den andra av-aktiveras för inkommande samtal, alternativt att båda ringer och att den man svarar på först tar samtalet.

Så, min fråga är: Erbjuder Telia något sådant? Finns det något sätt att dela abonnemang mellan telefonen och klockan, så att jag kan ringa och surfa på båda (inte nödvändigtvis samtidigt, en aktiv åt gången är helt ok så länge man enkelt kan byta)? Eller måste jag skaffa ett helt separat abonnemang med nytt nummer mm?

Ursprungligen av Kermit:

Hej Telia! En fråga ang SIM-kort:

Jag har i dagsläget ett abonnemang hos Telia till min mobil, samt ett extrasim som jag använder i min iPad för att kunna surfa på samma abonnemang som telefonen. Jag har beställt en "smartwatch" som kommer snart, som har eget sim-kort med röstsamtalsfunktioner mm. Vad jag kan läsa mig till på er site så fungerar extrasim bara med datatrafik, inte med röstsamtal. Tidigare erbjöd ni något som hette Extrakort som även fungerade med röstsamtal, men det verkar inte finnas längre. Har även hört om andra leverantörer där man kan ha dubbla kort, och sedan knappa in en "kod" (tror det var 333#) på den telefon man vill ska vara aktiv så kommer alla samtal automatiskt dit och den andra av-aktiveras för inkommande samtal, alternativt att båda ringer och att den man svarar på först tar samtalet.

Så, min fråga är: Erbjuder Telia något sådant? Finns det något sätt att dela abonnemang mellan telefonen och klockan, så att jag kan ringa och surfa på båda (inte nödvändigtvis samtidigt, en aktiv åt gången är helt ok så länge man enkelt kan byta)? Eller måste jag skaffa ett helt separat abonnemang med nytt nummer mm?

Hej!

Till att börja med vill jag be om ursäkt för det sena svaret.

Om du inte redan fått svar på din fråga kommer här svaret.

Vi erbjuder dig ingen lösning idag som du kan kombinera med det abonnemang och det Extrasim du har idag (om du har det kvar). Den lösning jag kan rekommendera dig är ett Telia Mobil Komplett abonnemang. Till det lägger du till en surfanslutning till din iPad för 29 kr/månad och en mobilanslutning till din "smartwatch". Mobilanslutningen kostar 149 kr/månad.

I ditt fall kan du teckna Telia Mobil Komplett 2 GB men du har möjlighet att öka upp till 10 GB datamängd varje månad. Priset och surfmängd hittar du på: http://www.telia.se/komplett

Du kan välja att lägga till flera mobila anslutningar till abonnemanget för en kostnad av 149 kronor/månad. Den anslutning du lägger till fungerar som ett eget abonnemang vilket medför fria samtal och fria sms/mms till alla nät inom Sverige.
Den mobila anslutningen delar på samma datamängd som du väljer att koppla till Telia Mobil Komplett abonnemanget. Du kan välja en mobilanslutning om du tecknar Telia Mobil Komplett 2-10 GB.

Du kan även välja att lägga till en surfanslutning för en kostnad av 29 kronor/månad. Denna anslutning gäller endast datatrafik och tar del av den datamängd du valt på ditt Telia Mobil Komplett abonnemang.

Alla nummer du valt att ansluta till ditt abonnemang kommer att faktureras på en och samma faktura och delar datamängden från huvudabonnemanget.

Observera att kostnaden på den första fakturan kan bli högre än normalt eftersom du har bytt till ett abonnemang med förskottsbetalning.

Läs gärna mer om Telia Mobil Komplett på bifogad länk.
http://www.telia.se/komplett

Med vänlig hälsning

Maria Dahlin
Telia Kundservice

Bevaka tråden