Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-03 15:21
Ursprungligen av Patrik D:

Då ingår det inte i den datatrafiken man betalar, antingen per dygn eller månad eller år? Isåfall blir jag lite tveksam.

Näh, i abonnemanget för navigationen ingår den datatrafik som alstras av programmet. Så den belastar inte din maxgräns.

Vem ska jag ta min trasiga iPhone till (mjukvaru/hårdvaru-fel), Apple eller Telia?
Den är köpt hos Telia vid lanseringen i Sverige förra sommarn, dvs mer än ett år sedan.

Konsumentköplagen gäller väl två år för sådana fel?

Den har fastnat i återställningsläget, ett erkänt fel som berättigar till ny telefon om man tar den till en Applestore (visat felkod 1002 sedan i november då den pajjade). Personalen i Teliabutiken vill inte hålla med och Apple hänvisar till Telia.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-03 21:09
Ursprungligen av kitesurf:

Vem ska jag ta min trasiga iPhone till (mjukvaru/hårdvaru-fel), Apple eller Telia?
Den är köpt hos Telia vid lanseringen i Sverige förra sommarn, dvs mer än ett år sedan.

Konsumentköplagen gäller väl två år för sådana fel?

Den har fastnat i återställningsläget, ett erkänt fel som berättigar till ny telefon om man tar den till en Applestore (visat felkod 1002 sedan i november då den pajjade). Personalen i Teliabutiken vill inte hålla med och Apple hänvisar till Telia.

Det är alltid till operatören du skall vända dig.

Och det är tre år som gäller, dock måste du bevisa att det är ett ursprungligt fel.

Ursprungligen av kitesurf:

Vem ska jag ta min trasiga iPhone till (mjukvaru/hårdvaru-fel), Apple eller Telia?
Den är köpt hos Telia vid lanseringen i Sverige förra sommarn, dvs mer än ett år sedan.

Konsumentköplagen gäller väl två år för sådana fel?

Den har fastnat i återställningsläget, ett erkänt fel som berättigar till ny telefon om man tar den till en Applestore (visat felkod 1002 sedan i november då den pajjade). Personalen i Teliabutiken vill inte hålla med och Apple hänvisar till Telia.

Hej!

Du kan vända dig till en Teliabutik för att lämna in den på service.
Eftersom att garantitiden har gått ut så får du själv stå för reparationskostnaden, om du inte kan bevisa att det är ett ursprungligt fel.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-04 14:40
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Du kan vända dig till en Teliabutik för att lämna in den på service.
Eftersom att garantitiden har gått ut så får du själv stå för reparationskostnaden, om du inte kan bevisa att det är ett ursprungligt fel.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

"ett erkänt fel som berättigar till ny telefon om man tar den till en Applestore"
Apple erkänner garanti...

Hur menar du att man ska kunna bevisa det? Ta med ett vittne? Ett foto man tog innan garantin gick ut?
Lite luddigt är det, jag vill bara veta Telias tolkning.... vad kräver ni som ett bevis?

Ursprungligen av kenjon:

"ett erkänt fel som berättigar till ny telefon om man tar den till en Applestore"
Apple erkänner garanti...

Hur menar du att man ska kunna bevisa det? Ta med ett vittne? Ett foto man tog innan garantin gick ut?
Lite luddigt är det, jag vill bara veta Telias tolkning.... vad kräver ni som ett bevis?

Hej!

Ett bevis kan ju vara t.ex. om telefonen har varit inne på service för samma fel innan garantin har gått ut.

Normalt när garantin har gått ut så måste du själv står för reparationen, om du inte vill göra det så lämnar du in en reklamation t.ex. via närmsta Telia butik. De registrerar då ärendet med en utförlig beskrivning och vilka krav på kompensation du har.

Detta är den beskrivning jag kan ge på hur det går till när garantin för telefonen har gått ut, hoppas att den svarar på dina frågor.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Du kan vända dig till en Teliabutik för att lämna in den på service.
Eftersom att garantitiden har gått ut så får du själv stå för reparationskostnaden, om du inte kan bevisa att det är ett ursprungligt fel.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Jag har låtit Telia kolla på telefonen (eller de skickade den till Anovo). Lämnade in den som en reklamation.
Telia vill nu att jag ska betala ett par hundringar för att få hämta tillbaka samma gamla trasiga telefon då de påstår att den har en vattenskada

Tydligen har de hittat en av vattenskade-indikatorerna som gett utslag.
Alltså, telefonen startar och så, bara det att den fastnat i återställningsloopen.
Är det ett symtom som kan härledas till vattenskada? Knappast.
Någon kommentar på att den fastnat i loop fick jag inte, snarare intrycket av att de endast letat efter vattenskade-indikatorer med utslag.
De sa rakt ut att de "aldrig öppnar en iPhone"... Undrar om de har någon möjlighet att kolla efter hårdvarufel då, va? :/ Uselt.

Varenda iPhone visar väl efter någon månad utslag på indikatorn i hörlursingången tex?
Alla mina har det vad jag kan se, å de fungerar utmärkt.

Ska jag ge upp, eller försöka ta den till en Applestore om jag passerar nån framöver? Då man där tydligen hade fått en ny direkt, men inte hos Telia...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-05 13:28
Ursprungligen av kitesurf:

Jag har låtit Telia kolla på telefonen (eller de skickade den till Anovo). Lämnade in den som en reklamation.
Telia vill nu att jag ska betala ett par hundringar för att få hämta tillbaka samma gamla trasiga telefon då de påstår att den har en vattenskada

Tydligen har de hittat en av vattenskade-indikatorerna som gett utslag.
Alltså, telefonen startar och så, bara det att den fastnat i återställningsloopen.
Är det ett symtom som kan härledas till vattenskada? Knappast.
Någon kommentar på att den fastnat i loop fick jag inte, snarare intrycket av att de endast letat efter vattenskade-indikatorer med utslag.
De sa rakt ut att de "aldrig öppnar en iPhone"... Undrar om de har någon möjlighet att kolla efter hårdvarufel då, va? :/ Uselt.

Varenda iPhone visar väl efter någon månad utslag på indikatorn i hörlursingången tex?
Alla mina har det vad jag kan se, å de fungerar utmärkt.

Ska jag ge upp, eller försöka ta den till en Applestore om jag passerar nån framöver? Då man där tydligen hade fått en ny direkt, men inte hos Telia...

Vilka symptom som en vattenskada ger kan man aldrig veta exakt. Det behöver inte vara så enkelt som att enheten kortsluts och dör, utan små andelar vätska kan ha hamnat på väldigt specifika delar av olika komponenter, så att iPhonens funktion blir felaktig på nästan vilket sätt som helst. En omstartsloop skulle t.ex. kunna bero på att någon viss ROM-komponent inte får kontakt med lagringsenheten p.g.a. att någon koppling är utsatt för korrosion. Bara en tanke angående vad som kan ha hänt i detta fall alltså - man kan nog aldrig veta exakt vad vätskan skadar.

Hur som helst säger Apples regler klart och tydligt att om en vätskeindikator är utlöst är all form av garanti eller möjlighet till reklamation förbrukad oavsett vad felet gäller. Man kan inte garantera någon funktionalitet när det väl har kommit in vätska i enheten. Detta är en regel som inte serviceställena kan bryta mot även om de ville - för då kommer Apple sedan tillbaka till dem med en fet räkning eller så blir det problem på något annat sätt. De skulle inte ha gjort sitt jobb korrekt helt enkelt.

Att man inte öppnar några iPhöner beror på att de inte är konstruerade för att kunna öppnas och skruvas ihop igen. Gör man detta uppstår i stort sett alltid någon form av skada på lister eller annat. Därför säger Apples regler att garanti och reklamationsmöjlighet förbrukas om enheten ö.h.t. öppnats. Man reparerar aldrig en iPhone, utan byter ut den helt och hållet.

Upptäcka hårdvarufel kan man göra ändå. Det hela är väldigt enkelt. Man försätter enheten i återhämtningsläge eller DFU mode och därefter återställer man den totalt. Kvarstår problemet därefter kan det omöjligt ha med mjukvaran att göra, eftersom man ju lagt in en ny mjukvara från scratch som man vet fungerar.

Vätskeindikatorn visar bara utslag om iPhonen har blivit utsatt för vätska. Jag har själv en mycket sliten, sprucken, dammig och flottig gammal iPhone 3G som har hängt med länge och använts i både det ena och det andra vädret. Häromveckan slutade mitt hörlursuttag att fungera och när jag tog en knappnål och petade, kunde jag dra ur hinkvis med ludd ur det (därefter var den OK igen). Men utsatt för direkt vätska har den aldrig blivit. Ingen av vätskeindikatorerna är utlösta.

Ursprungligen av kitesurf:

Jag har låtit Telia kolla på telefonen (eller de skickade den till Anovo). Lämnade in den som en reklamation.
Telia vill nu att jag ska betala ett par hundringar för att få hämta tillbaka samma gamla trasiga telefon då de påstår att den har en vattenskada

Tydligen har de hittat en av vattenskade-indikatorerna som gett utslag.
Alltså, telefonen startar och så, bara det att den fastnat i återställningsloopen.
Är det ett symtom som kan härledas till vattenskada? Knappast.
Någon kommentar på att den fastnat i loop fick jag inte, snarare intrycket av att de endast letat efter vattenskade-indikatorer med utslag.
De sa rakt ut att de "aldrig öppnar en iPhone"... Undrar om de har någon möjlighet att kolla efter hårdvarufel då, va? :/ Uselt.

Varenda iPhone visar väl efter någon månad utslag på indikatorn i hörlursingången tex?
Alla mina har det vad jag kan se, å de fungerar utmärkt.

Ska jag ge upp, eller försöka ta den till en Applestore om jag passerar nån framöver? Då man där tydligen hade fått en ny direkt, men inte hos Telia...

Kontakten med Apple sker endast via Anovo och när vattensensorerna ger utslag är det inte lätt att hävda ursprungsfel.

Det har gjorts tester som visar att det kan vara kondens som löser ut sensorerna.

Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - The Proof That Liquid Contact Indicator in iPhones Are NOT Reliable

Men likaså en droppe vatten kan också falla rakt ner i hörlursuttaget och "förstöra" rätten till garanti/reparation/reklamation. Sen om telefonen fungerar som den ska för att vattnet endast har träffat sensoren och inte skadat elektroniken är en annan historia...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-06 11:37
Ursprungligen av kitesurf:

Jag har låtit Telia kolla på telefonen (eller de skickade den till Anovo). Lämnade in den som en reklamation.
Telia vill nu att jag ska betala ett par hundringar för att få hämta tillbaka samma gamla trasiga telefon då de påstår att den har en vattenskada

Tydligen har de hittat en av vattenskade-indikatorerna som gett utslag.
Alltså, telefonen startar och så, bara det att den fastnat i återställningsloopen.
Är det ett symtom som kan härledas till vattenskada? Knappast.
Någon kommentar på att den fastnat i loop fick jag inte, snarare intrycket av att de endast letat efter vattenskade-indikatorer med utslag.
De sa rakt ut att de "aldrig öppnar en iPhone"... Undrar om de har någon möjlighet att kolla efter hårdvarufel då, va? :/ Uselt.

Varenda iPhone visar väl efter någon månad utslag på indikatorn i hörlursingången tex?
Alla mina har det vad jag kan se, å de fungerar utmärkt.

Ska jag ge upp, eller försöka ta den till en Applestore om jag passerar nån framöver? Då man där tydligen hade fått en ny direkt, men inte hos Telia...

Om du inte är nöjd gå till ARN.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-04 10:42

Det är ju väldigt svårt att bevisa. Sök på Nätet, försök och hitta andra som har haft samma fel och fått det på garantin. Gärna där Apple har medgivit att det är ett ursprungligt fel.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-05 13:02

Ytterligare en garantifråga.

Jag fick nyligen min iPhone utbytt utanför garantitiden. Den tappade täckning regelmässigt där det absolut finns täckning.

Idag skulle jag uppdatera telefonen till senaste programvaran 3.1.3. Då råkade jag ut för felkod 1002, dvs samma som nämnts i tråden. Av det jag kunnat läsa är det ett fel som inte går att lösa utan man måste få den utbytt.

Hur är det med garanti? Får jag en ny garantitid på min utbyteslur som gäller från att jag hämtade ut den? Eller gäller första inköpsdatum då jag köpte min ursprungliga telefon så att jag inte har någon garanti kvar?

Ursprungligen av Kasaen:

Hur är det med garanti? Får jag en ny garantitid på min utbyteslur som gäller från att jag hämtade ut den? Eller gäller första inköpsdatum då jag köpte min ursprungliga telefon så att jag inte har någon garanti kvar?

Nej, du får inte en ny garantitid på så sätt att efter de har lagat den så får du ett helt nytt år med garanti. Däremot får man ofta tre månaders reparationsgaranti. Hur det är med just Anovo och iPhone vet jag dock inte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-05 13:09
Ursprungligen av Capeman:

Nej, du får inte en ny garantitid på så sätt att efter de har lagat den så får du ett helt nytt år med garanti. Däremot får man ofta tre månaders reparationsgaranti. Hur det är med just Anovo och iPhone vet jag dock inte.

Ok. Alltid nåt.

Kan dock inte hitta något om reparationsgaranti på de papper jag fick med när jag hämtade luren.

Ska se om jag kan få liv i telefonen. Sen blir det en tur till butiken.

Ursprungligen av Kasaen:

Ok. Alltid nåt.

Du trodde väl inte på allvar att du fick en helt ny garantiperiod bara för att telefonen varit på service...? På det viset skulle man ju kunna upprätthålla evig garanti. En månad innan garantitiden går ut "fixar" man ett litet fel på produkten, sen har du ett års garanti igen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-05 13:37
Ursprungligen av Capeman:

Du trodde väl inte på allvar att du fick en helt ny garantiperiod bara för att telefonen varit på service...? På det viset skulle man ju kunna upprätthålla evig garanti. En månad innan garantitiden går ut "fixar" man ett litet fel på produkten, sen har du ett års garanti igen.

Nej kanske inte det. Har inte jättekoll på konsumenträtt.

Men när du formulerar det så har du givetvis rätt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-19 09:09

Centrex och iPhone i lycklig(?) förening

Jag undrar hur Telias Centrex-lösning samspelar med iPhone? Jag har noterat följande:

* fungerar bra (och nästan felfritt?) med andra Telia Centrex-kunder hos andra bolag.
* fungerar inte alls med icke-Telia-kund, dvs dubbel-nollan (00) framför

Personligen ser jag ingen fördel/finess med att se att någon har ringt mig via Centrex-växeln (00) eller direkt (ingen 00).

Det finns MEX-appar hos iTunes App Store från bla DataPhone och TelaVox, men dom gör ju inget annat än fixar med hänvisning.

Hur kan Telia hjälpa oss att få en fungerande caller-ID-presentation?

Ursprungligen av frazze:

Jag undrar hur Telias Centrex-lösning samspelar med iPhone? Jag har noterat följande:

* fungerar bra (och nästan felfritt?) med andra Telia Centrex-kunder hos andra bolag.
* fungerar inte alls med icke-Telia-kund, dvs dubbel-nollan (00) framför

Personligen ser jag ingen fördel/finess med att se att någon har ringt mig via Centrex-växeln (00) eller direkt (ingen 00).

Det finns MEX-appar hos iTunes App Store från bla DataPhone och TelaVox, men dom gör ju inget annat än fixar med hänvisning.

Hur kan Telia hjälpa oss att få en fungerande caller-ID-presentation?

Hej!

Jag har kollat det här med Centrex-avdelningen men som det ser ut nu så har vi ingen lösning för detta. Jag hoppas att det kommer att komma en lösning eftersom att det är ett problem för er Centrex-användare.
Om du har mer frågor kring detta måste jag be dig ringa Centrexsupporten på 90400.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-21 16:19

Kära Telia, jag undrar när ni ämnar släppa en version av "Telia Connect" som är kompatibel med Windows 7

Ursprungligen av FreddeB:

Kära Telia, jag undrar när ni ämnar släppa en version av "Telia Connect" som är kompatibel med Windows 7

Hej!

Jag kollar upp och återkommer så fort jag fått svar.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Jag kollar upp och återkommer så fort jag fått svar.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej!

Nu har jag fått svar.
Som det ser ut nu så finns det inga planer på att släppa Telia Connect för Windows 7.
Det är inte helt bestämt att det inte ska komma, man håller på att kolla på det nu för att ta ett slutgiltigt beslut.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Nu har jag fått svar.
Som det ser ut nu så finns det inga planer på att släppa Telia Connect för Windows 7.
Det är inte helt bestämt att det inte ska komma, man håller på att kolla på det nu för att ta ett slutgiltigt beslut.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

FreddeB, se upp när Telia säger att de "håller på att kolla på det"... De har "sett över" Visual Voicemail i snart två år.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-25 09:40
Ursprungligen av Capeman:

FreddeB, se upp när Telia säger att de "håller på att kolla på det"... De har "sett över" Visual Voicemail i snart två år.

Ja det där med visual voicemail är ju faktiskt bara pinsamt att telia inte har lanserat. iom att de var den första operatören i hela sverige.

Ursprungligen av djdisc:

Ja det där med visual voicemail är ju faktiskt bara pinsamt att telia inte har lanserat. iom att de var den första operatören i hela sverige.

Hej

Vissa saker tar betydligt längre tid att utreda än andra.
Men som jag har skrivit de gånger denna diskussion har uppkommit så kommer vi att meddela er i samma ögonblick som vi får veta något.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-25 13:11
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Nu har jag fått svar.
Som det ser ut nu så finns det inga planer på att släppa Telia Connect för Windows 7.
Det är inte helt bestämt att det inte ska komma, man håller på att kolla på det nu för att ta ett slutgiltigt beslut.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

tack för svar. Jag är medveten om att du inte sitter i ledningsgruppen men är Telia medvetna om att trådlöst internet och Windows 7 är de två senaste teknologierna för att kommunicera???? Ni marknadsför er stenhårt men stödjer inte senaste Windows operativet.... Ok...

Edit, fick ett supportsvar från annat håll på Telia och för den som händelsevis försöker få Mobile Connect att fungera på Windows 7 here goes:

1. Ladda ner filen "Win 764.zip" via länken längst ner på sidan och spara den på datorn (t.ex. på skrivbordet).
2. Dubbelklicka på mappen du ladda hem och klipp ut filen som finns i den mappen. Klistra sedan in filen på t.ex. skrivbordet.
3. Öppna kontrollpanelen och kontrollera att det står "visa efter små ikoner" uppe i högra hörnet.
4. Klicka på ikonen "enhetshanteraren".
5. I enhetshanteraren klickar du på "pilen" framför ikonen "usb-styrenheter" som då grenar ut sig i underikoner.
6. Högerklicka på underikonen "usb-masslagringsenhet" och välj "uppdatera drivrutin". Klicka sedan på valet "välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn" och bläddra sedan fram till filen du klistrat in på skrivbordet och välj den.
7. När uppdateringen är klar kommer det fungera att installera uppkopplingsprogrammet "mobile connect".

https://sakerlagring.telia.se/user/Files/Browse.aspx?PartnerID=68&Share=93f5aca6-f227-4d4f-9b89-3e5f48adaaf8

Senast redigerat 2010-02-25 22:16
Ursprungligen av FreddeB:

tack för svar. Jag är medveten om att du inte sitter i ledningsgruppen men är Telia medvetna om att trådlöst internet och Windows 7 är de två senaste teknologierna för att kommunicera???? Ni marknadsför er stenhårt men stödjer inte senaste Windows operativet.... Ok...

Edit, fick ett supportsvar från annat håll på Telia och för den som händelsevis försöker få Mobile Connect att fungera på Windows 7 here goes:

1. Ladda ner filen "Win 764.zip" via länken längst ner på sidan och spara den på datorn (t.ex. på skrivbordet).
2. Dubbelklicka på mappen du ladda hem och klipp ut filen som finns i den mappen. Klistra sedan in filen på t.ex. skrivbordet.
3. Öppna kontrollpanelen och kontrollera att det står "visa efter små ikoner" uppe i högra hörnet.
4. Klicka på ikonen "enhetshanteraren".
5. I enhetshanteraren klickar du på "pilen" framför ikonen "usb-styrenheter" som då grenar ut sig i underikoner.
6. Högerklicka på underikonen "usb-masslagringsenhet" och välj "uppdatera drivrutin". Klicka sedan på valet "välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn" och bläddra sedan fram till filen du klistrat in på skrivbordet och välj den.
7. När uppdateringen är klar kommer det fungera att installera uppkopplingsprogrammet "mobile connect".

https://sakerlagring.telia.se/user/Files/Browse.aspx?PartnerID=68&Share=93f5aca6-f227-4d4f-9b89-3e5f48adaaf8

Hej!

Mobile Connect fungerar på Win 7, det stämmer. Alla våra senaste modem fungerar med Windows 7. Telia Connect är en programvara Telia själva har utvecklat som alternativ till de programvaror som redan finns i modemen. Just nu håller man på att utreda om det finns ett behov för en egenutvecklad programvara.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Telia Kundservice:
Om man som företag tecknar/ska stå för abonnemanget hos er, måste det då vara ett företagsabonnemang?

Ursprungligen av theplague:

Telia Kundservice:
Om man som företag tecknar/ska stå för abonnemanget hos er, måste det då vara ett företagsabonnemang?

Hej.

Om man har ett Aktiebolag så är det så att man är hänvisad till våra företagsabonnemang.
Har man däremot en enskild firma, handelsbolag, enkelt bolag eller liknande så kan man välja i hela Telias produktportfölj av privat så väl som företags abonnemang.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej.

Om man har ett Aktiebolag så är det så att man är hänvisad till våra företagsabonnemang.
Har man däremot en enskild firma, handelsbolag, enkelt bolag eller liknande så kan man välja i hela Telias produktportfölj av privat så väl som företags abonnemang.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Tack för svaret!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-02-25 22:12

Vet inte om denna fråga har besvarats, har sökt men ej hittat ngt (om ngn vet svaret så ge gärna feedback)

Fråga:
Jag har för 2 månader sedan köpt en iphone 3gs 16gb med Telia abonnemang 200 (förhöj) + 29 (abb)
och undrar om jag kan betala av den förhöjda månadskostnaden och abonnemangsavgiften på en faktura?
Detta har jag alltid kunnat göra hos Tele2.

Tack på förhand!

Bevaka tråden