Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av fanderzzon:

Hej,

Jag har Telia Smart med bredbandstelefoni. Hur gör jag för att ansluta en AirPort Extreme till gatewayen? Försöker att koppla via gatwayens röda port (WAN-porten) till AirPort Extreme WAN-port men får det inte att fungera.

Kan man brygga Telia Smart Thomson gatewayen?

Mvh

Det finns trådar som diskuterar det, t.ex. http://www.99.se/natverk-sakerhet/257360-airport-extreme-telias-smart-start-router-falskt.html
Fortsätt gärna där och ange vilken enhet du har från Telia.

Ursprungligen av fanderzzon:

Hej,

Jag har Telia Smart med bredbandstelefoni. Hur gör jag för att ansluta en AirPort Extreme till gatewayen? Försöker att koppla via gatwayens röda port (WAN-porten) till AirPort Extreme WAN-port men får det inte att fungera.

Kan man brygga Telia Smart Thomson gatewayen?

Mvh

Hej!

Jag ser att du redan fått ett tips på en bra tråd som tar upp det problem du beskriver. Vad gäller just bryggning av Thomson gateway så är det något vi tittar på och utvärderar för närvarande. Det är något som skulle lösa en del problem för mer avancerade användare och nu undersöker vi om det är en funktion vi kan införa hos våra kunders gateways.

Med vänliga hälsningar
Mikael Hemmingsson
Telia Kundservice

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-02 11:06
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej!

Jag ser att du redan fått ett tips på en bra tråd som tar upp det problem du beskriver. Vad gäller just bryggning av Thomson gateway så är det något vi tittar på och utvärderar för närvarande. Det är något som skulle lösa en del problem för mer avancerade användare och nu undersöker vi om det är en funktion vi kan införa hos våra kunders gateways.

Med vänliga hälsningar
Mikael Hemmingsson
Telia Kundservice

Det går alldeles utmärkt att göra.

Idag har jag en likadan Thomson Gateway, dock genom Bredbandsbolaget, och jag behövde också brygga min för att kunna använda den mot min Airport Extreme. Av någon outgrundlig anledning så tillät inte Thomson-gränssnittet mig att själv stänga av NAT i denna utan det fick Bredbandsbolaget göra remote, dock utan några som helst problem.

Så detta ska Telia enkelt kunna lösa åt dig som kund på 10 minuter.

• Medlem
  • Hillared
  • 2012-03-02 14:53
Ursprungligen av zinned:

Det går alldeles utmärkt att göra.

Idag har jag en likadan Thomson Gateway, dock genom Bredbandsbolaget, och jag behövde också brygga min för att kunna använda den mot min Airport Extreme. Av någon outgrundlig anledning så tillät inte Thomson-gränssnittet mig att själv stänga av NAT i denna utan det fick Bredbandsbolaget göra remote, dock utan några som helst problem.

Så detta ska Telia enkelt kunna lösa åt dig som kund på 10 minuter.

Jag tycker, personligen, dock att detta är något som man som användare skall kunna göra utan att behöva blanda in 3:e part. Så jag hoppas definitivt att detta är något som kommer att komma inom en snar framtid. Särskilt eftersom jag själv fundrerar på att byta till Telia då jag kan få lite högre hastigheter. Men då jag redan har en egen infrastruktur så vill jag kunna brygga modemet, om det inte går så kommer jag köpa en Zyxel som har stöd för Telias bredbandsconfig (internet ligger på vlan 835 om jag inte missminner mig) så att jag kan brygga det. Men det vore bekvämt om man som användare själv kan brygga modemet (visst, att ringa dem går ju bra med, men om man måste ändra tillbaka osv så kan det strula och har man då IP-telefoni med så ).

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-03 15:17

Telia plockar bort en hel del inställningar för de vill inte att "Svensson" ska fiffla med dem, och sedan ringa deras support och säga att det inte funkar. T ex vägrar de lämna ut uppgifter om SIPinställningar för sitt IPtelefoni.
Telia är för "vanliga" människor. Är du en mer avancerad användare, välj något annat bolag.

• Medlem
  • Hillared
  • 2012-03-03 16:16
Ursprungligen av kenjon:

Telia plockar bort en hel del inställningar för de vill inte att "Svensson" ska fiffla med dem, och sedan ringa deras support och säga att det inte funkar. T ex vägrar de lämna ut uppgifter om SIPinställningar för sitt IPtelefoni.
Telia är för "vanliga" människor. Är du en mer avancerad användare, välj något annat bolag.

Jag förstår. Dessvärre verkar Telia vara de enda som kan leverera upp till 30/12 där jag bor nu (nuvarande Bredbandsbolaget kan inte göra det). Men det blir nog som sagt ett byte till Telia till fördelen av högre hastigheter, samt kommer nog bli en Zyxelrouter som ersätter deras Thompson

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-04 16:32

ZyXEL eller kolla med Bredband2, om de kan leverera snabbare.

• Medlem
  • Hillared
  • 2012-03-04 17:09
Ursprungligen av kenjon:

ZyXEL eller kolla med Bredband2, om de kan leverera snabbare.

Det har bildats en förening med syfte att kolla kostnader för att dra in fiber här i bygden, så ett eventuellt byte till Telia kommer bara vara fram tills att fiber finnes
Verkar inte som att Bredband2 kan erbjuda något här (sen vet jag inte om föreningen här kommer begära in offert från dem osv dock).

Telia, vad har ni att säga om detta?:

http://www.99.se/ios/293593-ios-5-1-har-uppdaterat-11.html#post2058232
http://www.99.se/ios/293593-ios-5-1-har-uppdaterat-12.html#post2058254

Har ni ändrat något i operatörsinställningarna som påverkar detta?

Ursprungligen av theplague:

Jag ställer samma fråga, och tillägger: Vem skal ha riset? Ni eller Apple?

Hej!

Vi har haft problem med uppdateringar till iOS 5.1 via Telias fasta bredbandsuppkopplingar som utnyttjar våra RGW (Thomson-routrar). Problemet är dock löst sedan den 15/3 och ni ska nu kunna uppdatera som vanligt.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej!

Vi har haft problem med uppdateringar till iOS 5.1 via Telias fasta bredbandsuppkopplingar som utnyttjar våra RGW (Thomson-routrar). Problemet är dock löst sedan den 15/3 och ni ska nu kunna uppdatera som vanligt.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Läste du ens problematiken i inläggen jag länkade till? Det gäller ett helt annat problem än det du "svarar på" ovan.

Så här svarade @telia_service på twitter:

"Vi kommer att berätta mer när vi vet att problemet är löst. Vi arbetar med Akamai för en snabb lösning nu. /MJ"

"Men kort svar har att göra med att dns svaret från Akamai (hostingföretag åt apple) är för långt. /MJ"

De är moa medvetna om problemet och arbetar med det.

• Medlem
  • International user
  • 2012-03-17 16:06

Så här svarade @telia_service på twitter:

"Vi kommer att berätta mer när vi vet att problemet är löst. Vi arbetar med Akamai för en snabb lösning nu. /MJ"

"Men kort svar har att göra med att dns svaret från Akamai (hostingföretag åt apple) är för långt. /MJ"

De är moa medvetna om problemet och arbetar med det.

Även där svarade de ju inte på det problemet du trodde.

Ursprungligen av zappee:

Även där svarade de ju inte på det problemet du trodde.

Gjorde de inte? Vad var det de svarade på där?

• Medlem
  • International user
  • 2012-03-17 18:16

Gjorde de inte? Vad var det de svarade på där?

De pratar om DNS-problem mot Akamai vilket var ang. Thomsonroutrarna.

Ditt problem med 3G-täckning har ju knappast något med DNS eller Akamai att göra.

Då härvar jag vidare där med.

Men Telia, tar gärna svar här med!

Då härvar jag vidare där med.

Men Telia, tar gärna svar här med!

Vi har inte fått någon information om att det skulle vara allmänna problem med 3G efter uppdatering till 5.1. Är det fler än theplague som upplever problem?

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Ja det är 2-3 till som har hållit med.
roberkarlsen i den här tråden och zimmerman i den jag länkar til iaf.

Kortfattat, den kopplar lättare/snabbare över till Edge nu än tidigare. Jag skulle vilja ha precis tvärtom, att den bara kopplar om till Edge i nödfall. Bättre med 1-3 staplar på 3G än 4-5 staplar på Edge menar jag.
Är det något ni skulle vilja kolla på?

Ja det är 2-3 till som har hållit med.
roberkarlsen i den här tråden och zimmerman i den jag länkar til iaf.

Kortfattat, den kopplar lättare/snabbare över till Edge nu än tidigare. Jag skulle vilja ha precis tvärtom, att den bara kopplar om till Edge i nödfall. Bättre med 1-3 staplar på 3G än 4-5 staplar på Edge menar jag.
Är det något ni skulle vilja kolla på?

Jag kan skicka en felanmälan till min support gällande det problem ni upplever. De som upplever problem med sämre 3G-täckning efter uppdatering till 5.1 kan skicka ett PM till mig med följande uppgifter:
IMEI-nummer, iTunes-version, operativsystem i dator, mobilnummer, exempel på adress där du upplevt problem, iPhonemodell och e-postadress. Skriv gärna även en kort beskrivning av hur just du upplever problemet.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Jag kan skicka en felanmälan till min support gällande det problem ni upplever. De som upplever problem med sämre 3G-täckning efter uppdatering till 5.1 kan skicka ett PM till mig med följande uppgifter:
IMEI-nummer, iTunes-version, operativsystem i dator, mobilnummer, exempel på adress där du upplevt problem, iPhonemodell och e-postadress. Skriv gärna även en kort beskrivning av hur just du upplever problemet.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Tack, har skickat dessa uppgifter nu, kvarstår gör denna fråga:
"Jag skulle vilja ha precis tvärtom, att den bara kopplar om till Edge i nödfall. Bättre med 1-3 staplar på 3G än 4-5 staplar på Edge menar jag.
Är det något ni skulle vilja kolla på?"

Tack, har skickat dessa uppgifter nu, kvarstår gör denna fråga:
"Jag skulle vilja ha precis tvärtom, att den bara kopplar om till Edge i nödfall. Bättre med 1-3 staplar på 3G än 4-5 staplar på Edge menar jag.
Är det något ni skulle vilja kolla på?"

Jag har nu skickat en felanmälan. Om det är fler som har problem får ni gärna kontakta mig via PM.
Gällande övergången mellan 2G och 3G så är det inte mycket vi kan göra för att påverka det. Telefonen försöker välja den signal som är starkast. Som du vet är det inte möjligt att låsa iPhone 4S på endast 2G eller 3G vilket annars hade kunnat vara en lösning.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Som du vet är det inte möjligt att låsa iPhone 4S på endast 2G eller 3G vilket annars hade kunnat vara en lösning.

Det är fel, man kan numera stänga av 3G även på 4S.
2G kan man dock inte stänga av, vilket är tur, då hade det blivit som att använda 3.

Hej!

Hur blir det med hotspot funktionen på nya Ipad? Kommer ni att komma med operatörsuppdateringar så att denna funktion kan aktiveras?

Hälsningar...

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 20:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Hej!

Hur blir det med hotspot funktionen på nya Ipad? Kommer ni att komma med operatörsuppdateringar så att denna funktion kan aktiveras?

Hälsningar...

Jag undrar samma sak, vad säger ni Telia? Jag använder Telia i min iPhone och kan använda Hotspot där men i iPad går det inte, trots Jag använder Telia där med.

Hur går det med visual voicemail egentligen?
Något nytt såhär några år sen releasen av iphone 3G?

Jag vill också veta när det kommer en uppdatering som aktiverar hotspot-funktionen.
Finns det förresten tvillingkort till mobilt bredband? Jag får ju ett 4G-modem på köpet men SIM-kortet sitter ju i min iPad.

Som info till övriga så har jag också skickat ett PM med frågan. När svaret kommer så uppdaterar jag även här om de inte hinner med det, men ge dem lite tid först att gräva:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Som info till övriga så har jag också skickat ett PM med frågan. När svaret kommer så uppdaterar jag även här om de inte hinner med det, men ge dem lite tid först att gräva:)

Jag skickade ett DM om detta till Telia på Twitter. De är normalt ganska snabba att svara men om just detta är det tyst som i graven.

Fick detta svar från Telia på Twitter beträffande Hotspot på nya iPad:

"Det är Apple som inte har öppnat upp internetdelning för nya Ipad Vi har dessvärre inte fått någon info om när den kommer att slås igång"

Känns som att någon inte har full koll.

Bevaka tråden