Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-22 17:13
Ursprungligen av Macaddict:

När kommer Telia släppa igenom Facetime över 3G?

Det är en begränsning i mjukvaran och inte av operatören...eller ändrades detta i samband med iOS 5 ?

Ursprungligen av Macaddict:

När kommer Telia släppa igenom Facetime över 3G?

Du skall klaga på Apple inte operatörerna i detta läge.

• Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-10-22 18:47

Varför har Telia så förbannat dålig täckning längs järnvägen? Både samtal med framförallt data är under all kritik. Är det någonstans man på resande fot med fördel kan sköta båda samtal och jobb så är det på tåget. Är enbart en utopi tydligen....

Ursprungligen av mattem:

Varför har Telia så förbannat dålig täckning längs järnvägen? Både samtal med framförallt data är under all kritik. Är det någonstans man på resande fot med fördel kan sköta båda samtal och jobb så är det på tåget. Är enbart en utopi tydligen....

Jag har nog aldrig upplevt detta. De enda gånger som jag har haft dålig mottagning för röstsamtal och data är när tåget passerar genom tunnlar, men det är inte så konstigt.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag har nog aldrig upplevt detta. De enda gånger som jag har haft dålig mottagning för röstsamtal och data är när tåget passerar genom tunnlar, men det är inte så konstigt.

Hela pendeltågslinjen i stockholm är ju ett svart hål på täckningkartan!
Kan iofs också (delvis) bero på att det är väldigt många som surfar i sina mobiler på samma plats.

• Avstängd
  • 2011-10-23 11:37

Hej!
Har en iPhone 4 och ett Telia abonnemang, kan man bara köpa en 4s och flytta över simkortet och fortsätta använda på det gamla som vanligt?

Det är inga problem att sätta in ett "gammalt" abb i en ny telefon, oavsett bindningstid o dyl. Bindningstiden är ju på abonnemanget och inte på telefonen. Sen är det nog så att din gamla telefon är låst till Telias sim-kort, men det brukar gå att trycka i ett (Telia) kontantkort eller ett åtminstone valfritt Telia-abb.

Kan förövrigt medddela att Telia igår (22/10) började sälja iPhone 4S.

Kommer Telia att sälja iPhone4 S med kontantkort - vilket man gjorde med 4:an ?

Ursprungligen av LaHE:

Tack, då vet jag och bindningstiden på min "gamla" har gått ut då den tog över ett abb. från en 3GS
Så billigast verkar vara att köpa en på apple då...

Det blir nog lite billigare om du förlänger ditt abonnemang. Kolla Telias beställningsformulär så ser du!

• Avstängd
  • 2011-10-23 12:17

Tack, då vet jag och bindningstiden på min "gamla" har gått ut då den tog över ett abb. från en 3GS
Så billigast verkar vara att köpa en på apple då...

Har varit inne på Telias beställningssida för iPhone 4S och bollat lite med olika abonnemangsformer och bindningstider, och det verkar som räknesnurran får fnatt när man väljer obundet eller egentligen något annat än 24 mån bindningstid. Ta exemplet med Telia Jobbmobil Plus, kostar enligt prislistan 569 kr (529 vid 24 mån bindning). Om jag då väljer Jobbmobil Plus som abonnemang och t.ex. 12 mån bindningstid tycker jag det borde stå 569 kr som månadskostnad, men där står istället 649 kr. Samma resultat som om jag väljer Jobbmobil Max, 12 mån = 649 kr!
Något är konstigt. Vad gäller? Ändras månadskostnaden för att man beställer iPhone? Det borde det ju inte göra om jag väljer "Förhöjd månadskostnad: 0kr". Även om jag väljer 200 kr förhöjd så blir det 849 kr.
Varför? Eller har jag missuppfattat det hela?

Jag har alltid haft Telia i dagsläget Komplett för 699 kr i månaden, men måste säga att jag är så jäv.. besviken på täckningen!
Det är ju 9/10 fall där man har Edge istället för 3G, 3G lyser med sin frånvaro och edge kan man ju likaväl skita i.
Så jag kommer nog aldrig mer välja dyrt Telia, hellre Tre där man har 3G eller inte. Vi har även Telia på jobbet och så mkt problem från Malmö till Borås hela området är alltid ngt problem med nätet.

Som största operatör i Landet borde dem ha bättre nät men ack så fel, ta ut pengar från kunder är dem dock bra på!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-23 22:58
Ursprungligen av @ndreas:

Jag har alltid haft Telia i dagsläget Komplett för 699 kr i månaden, men måste säga att jag är så jäv.. besviken på täckningen!
Det är ju 9/10 fall där man har Edge istället för 3G, 3G lyser med sin frånvaro och edge kan man ju likaväl skita i.
Så jag kommer nog aldrig mer välja dyrt Telia, hellre Tre där man har 3G eller inte. Vi har även Telia på jobbet och så mkt problem från Malmö till Borås hela området är alltid ngt problem med nätet.

Som största operatör i Landet borde dem ha bättre nät men ack så fel, ta ut pengar från kunder är dem dock bra på!

Ja, tycker du att det är bättre att ha 3G eller inget alls, håller jag med dej. För mej (som inte bor i storstan) är det mycket mer värt att ha täckning, även när 3G inte räcker till.

Men hallå? Flex Large är ju samma som Komplett men kostar 100 kr mindre? Jag hoppas att min månadskostnad ändras per automatik eller måste jag ringa in till Telia?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Men hallå? Flex Large är ju samma som Komplett men kostar 100 kr mindre? Jag hoppas att min månadskostnad ändras per automatik eller måste jag ringa in till Telia?

Inte alls då du har uppkopplingsavgift på 99 öre på Flex Large.
Har du verkligen inte på Komplett.

Ursprungligen av illerG:

Inte alls då du har uppkopplingsavgift på 99 öre på Flex Large.
Har du verkligen inte på Komplett.

Sedär, tydligen kan jag inte läsa! Thanks

Angående mitt tidigare inlägg om räknesnurran på beställningssidan:
JAg har nu varit i kontakt med kundtjänst, och damen jag talade med förstod ingenting
Prislistan säger en sak, räknesnurran på beställningssidan säger något annat, och Telias interna system ger ett tredje pris.

Exempel: iPhone 16GB med Jobbmobil Plus
Bindning 12 mån

Enligt prislistan: Månadsavgift: 569 kr (endast abb)
Enligt beställningssidan: Månadsavgift: 849 kr (649kr abb, 200 kr telefon)
(blir dessutom samma pris (849) om jag väljer Jobbmobil Max)

Exempel 2: iPhone 16GB med Jobbmobil Plus, 24 mån bindning
Enligt prislistan: 529 kr / mån
Totalkostnad med erbjudande (399kr/mån i 6 mån):
(399 kr + 160 kr) * 6 mån = 3354 kr
(529 kr + 160 kr) * 18 mån = 12402 kr
Totalt: 15756 kr

Enligt beställningssidan på telia.se:
Månadskostnad: 519 kr / mån
Totalkostnad: 519 * 24 = 12456 kr

Enligt Telia kundtjänst:
Månadskostnad: 559 kr
Totalkostnad: 13416 kr

Kan någon förklara detta?

Ursprungligen av Knutsson:

Angående mitt tidigare inlägg om räknesnurran på beställningssidan:
JAg har nu varit i kontakt med kundtjänst, och damen jag talade med förstod ingenting
Prislistan säger en sak, räknesnurran på beställningssidan säger något annat, och Telias interna system ger ett tredje pris.

Exempel: iPhone 16GB med Jobbmobil Plus
Bindning 12 mån

Enligt prislistan: Månadsavgift: 569 kr (endast abb)
Enligt beställningssidan: Månadsavgift: 849 kr (649kr abb, 200 kr telefon)
(blir dessutom samma pris (849) om jag väljer Jobbmobil Max)

Exempel 2: iPhone 16GB med Jobbmobil Plus, 24 mån bindning
Enligt prislistan: 529 kr / mån
Totalkostnad med erbjudande (399kr/mån i 6 mån):
(399 kr + 160 kr) * 6 mån = 3354 kr
(529 kr + 160 kr) * 18 mån = 12402 kr
Totalt: 15756 kr

Enligt beställningssidan på telia.se:
Månadskostnad: 519 kr / mån
Totalkostnad: 519 * 24 = 12456 kr

Enligt Telia kundtjänst:
Månadskostnad: 559 kr
Totalkostnad: 13416 kr

Kan någon förklara detta?

Det där är helt åt helvete. När jag ringde och frågade om abonnemang+iPhone4S till tjejen idag var det andra priser på nästan allting(månadskostnad för telefon, engångsavgift för telefon, sammanlagda månadskostnaden, tillägg för mobildata etc). Till slut hade killen dillat bort sig själv att diskussionen egentligen inte kunde gå vidare.
Jag ifrågasätter starkt vad de har för upplägg.

- Konkreta frågor till Telia.
- Svar från Telia.
- Möjligtvis något kort sidospår - om det har direkt anknytning till någon av frågorna eller svaren.

Ingenting annat ska den här tråden innehålla.

Har nu städat bort ett antal offtopic-inlägg. Det finns ju fler, men jag tog bara det senaste sidospåret.

/Mod

Hej Telia! Har ni något officiellt datum för när ni kommer att börja sälja Nokia Lumia 800?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hej Telia! Har ni något officiellt datum för när ni kommer att börja sälja Nokia Lumia 800?

Hej!
Jag har ingen information om Nokia Lumia 800 i dagsläget. När en telefon närmar sig lansering finns den här:
Kommande mobiltelefoner/surfplattor - Mobil telefoni - Privat - Telia.se

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Jag vill veta vad som gäller angående hastigheter på mobil data.
Jag har till mitt mobilabonnemang tjänsten mobilsurf extra + och där är det hastigheten upp till 10Mbit.

Har ni någon minimigräns för hastigheter till mobiler kort och gott?

Ursprungligen av illerG:

Jag vill veta vad som gäller angående hastigheter på mobil data.
Jag har till mitt mobilabonnemang tjänsten mobilsurf extra + och där är det hastigheten upp till 10Mbit.

Har ni någon minimigräns för hastigheter till mobiler kort och gott?

Om du menar att vi har något hastighetslöfte för surf via mobilabonnemang så är svaret nej. Vi har ett hastighetslöfte när det gäller våra mobila bredbandsabonnemang med 4G, men inte för vanliga tal-abonnemang i dagsläget. Hastighetslöftet för 4G är utformat så här:
"Detta abonnemang omfattas av ett hastighetslöfte för användning i 4G-nätet. Om erbjudandet inte ger det utlovade hastighetsintervallet vid användning på platser med täckning för 4G erbjuder Telia bytesrätt till ett abonnemang med lägre hastighet."

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Finns iPhone 4S 64 GB i lager någonstans i Malmös telia butiker?

Ursprungligen av Hunter78:

Finns iPhone 4S 64 GB i lager någonstans i Malmös telia butiker?

Hej!

Vi kan dessvärre inte se butikernas lagerstatus. Du kan prova ringa butikernas kundtjänst på 020-400800 och höra om de har några i lager i butiken.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

• Medlem
  • 2011-12-10 17:46

Du får nog svar 10 gånger snabbare om du ringer och frågar Telia direkt.

Ursprungligen av Dalle:

Du får nog svar 10 gånger snabbare om du ringer och frågar Telia direkt.

Tveksamt med tanke på deras väntetider på telefon. Men du har såklart rätt ändå.

Hej Telia!

Jag skulle vilja veta om kommunikationen mellan ert "Smart" (Thompson) modem och "stationen" är krypterad? Egentligen undrar jag om Cat6 biten i ert "Fiber" erbjudande.

/j

Ursprungligen av jonte0:

Hej Telia!

Jag skulle vilja veta om kommunikationen mellan ert "Smart" (Thompson) modem och "stationen" är krypterad? Egentligen undrar jag om Cat6 biten i ert "Fiber" erbjudande.

/j

Hej!

Kommunikationen mellan din dator och Internet skickas bara vidare av Thomson lådan man har hemma. Så om trafiken från din dator är krypterad så kommer det att vara det på Internet.

Cat6 är ju en standard för nätverkskablar man använder och för att det ska bli så lite störningar som möjligt. Vi rekommenderar cat5 eller cat6 kablar.

Har du fler funderingar får du gärna ringa vår support på 90200 så kan vi hjälpa dig vidare.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej,

Jag har Telia Smart med bredbandstelefoni. Hur gör jag för att ansluta en AirPort Extreme till gatewayen? Försöker att koppla via gatwayens röda port (WAN-porten) till AirPort Extreme WAN-port men får det inte att fungera.

Kan man brygga Telia Smart Thomson gatewayen?

Mvh

Bevaka tråden